Toon posts:

[GRUB] uit mbr verwijderen zonder fixmbr of fdisk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jongens ik zit met een groot probleem, ik moet (en zal) vandaag een NTFS schijf met WinXP erop mounten/booten. Ik kan hem (zie andere topic [Redhat 7.2] Kan NTFS partitie niet mounten) niet mounten op onverklaarbare wijze?. Dan zit er nix anders op dan hem te booten. Echter staat in de MBR van die schijf, die op een andere computer als /dev/hda diende en in mijn computer /dev/hdb is, de GRUB bootloader. En als ik mijn GRUB voor mijn neus krijg en root (hd1,0) chainloader +1 boot (hd1,0) doe blijft hij staan bij "GRUB" (grub kan filles niet vinden of is niet goed geinstalleerd in de MBR van /dev/hdb ik weet het niet). Dus mijn laatste optie is die MBR van /dev/hdb laten opzouten. Maar mijn computer beschikt alleen over een CD-ROM drive en ik ben niet in het bezit van Windows XP/2000/98/95 CD of welk Microsoft product dan ook. Ik heb geen FDD dus kan geen bootflop gebruiken :'(. Dus ik kan niet even fdisk /mbr of fixmbr draaien?!

Hoe wil ik dus vanuit Linux de MBR van /dev/hdb leeg maken en hem dan vanuit GRUB booten?

Ik ben de gene die mijn probleem kan oplossen voor eeuwig en langer dankbaar!

Verwijderd

**Ahem**

Als je met de Windows installatie CD een repair doet waarbij je uitsluitend je boot-environment laat herstellen? Dat moet toch werken?

(is wel een brute methode, maar succes gegarandeerd).

Lezen Max_Kool, hij heeft geen CD....

De schijf waar Grub op staat is /dev/dhb zei je? Je BIOS wil toch juiste booten van je eerste IDE schijf (ergo: /dev/hda)?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2002 22:07 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 27 december 2002 @ 22:02:
Lezen Max_Kool, hij heeft geen CD....
Dan hebben we het dus waarschijnlijk over illegale meuk, en willen we hem niet helpen ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
zonder gaat ook hoor, hint: F8 ... :)

edit: mmm blijkbaar moet ik ook leren lezen. je hebt dus nog geen win2k/xp erop staan. ging er vanuit dat die er ook op stond...

[ Voor 65% gewijzigd door Mr.Nobody op 27-12-2002 22:17 ]

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

Topicstarter
Mr.Nobody schreef op 27 December 2002 @ 22:13:
hij boot niet slumke
moto-moi schreef op 27 December 2002 @ 22:08:
[...]

Dan hebben we het dus waarschijnlijk over illegale meuk, en willen we hem niet helpen ;)
je kunt tegenwoordig ook al CD's kopen :P

maar thnxs dat je me nu wel wilt helpen, jij bent volgens mij iemand die er verstand van heeft geef uns een suggestie?

Kheb opnieuw setup (hd1) gedaan en als k nu chainloader +1 boot (hd1,0) doe komk weer trug waar k begon nl me eige grub menu maar kan nog geen windows booten?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2002 22:19 ]

Verwijderd

Mr.Nobody schreef op 27 December 2002 @ 22:13:
que? Grub komt zo te lezen niet door stage 2 heen, dus wat F8 herbij kan helpen?

Verwijderd

Ik stel voor, hang je harde schijf eens als primary aan je IDE-controller, dan is hij weer netjes /dev/hda. Of kon je je HD op die andere computer ook niet booten?

/me snapt het niet meer zo goed. :?

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
que? Grub komt zo te lezen niet door stage 2 heen, dus wat F8 herbij kan helpen?
heb al geedit... :) :X

[ Voor 70% gewijzigd door Mr.Nobody op 27-12-2002 22:20 ]

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 December 2002 @ 22:19:
Ik stel voor, hang je harde schijf eens als primary aan je IDE-controller, dan is hij weer netjes /dev/hda. Of kon je je HD op die andere computer ook niet booten?

/me snapt het niet meer zo goed. :?
andere pc kon die ook niet meer booten daar begon ut probleem, het is namelijk zo dat daar grub niet goed geinstalleerd was. Hij blijft daar ook gewoon als je hem boot krijg je dat ie first boot method gaat doen (CD)
Checking for bootable CD in ATAPI CD-ROM.... Failure
GRUB
Zoiets. :'(

Verwijderd

Ik ben bang dat je een werkend systeem moet opscharrelen, en je HD aan de secundaire IDE controller daarvan hangen, om dan op je gemak alle data eraf te peuteren.

Verwijderd

Dan brand je toch een bootable CDROM ? Schijf aansluiten als eerste harddisk en dan kun je je fidisk /mbr of alternatief uitvoeren.
http://www.bootdisk.com/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 december 2002 @ 22:28:
Ik ben bang dat je een werkend systeem moet opscharrelen, en je HD aan de secundaire IDE controller daarvan hangen, om dan op je gemak alle data eraf te peuteren.
Daar vreesde ik voor, dat betekemd half uur door donker fietse om windows CD te hale, en mijn levenwerk-achtig gentoo 1.4 installatietje helemaal van source gecompiled op een PIII500 (who wants some more coffee?). Ik ga toch eerst wat anders proberen!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 December 2002 @ 22:29:
Dan brand je toch een bootable CDROM ? Schijf aansluiten als eerste harddisk en dan kun je je fidisk /mbr of alternatief uitvoeren.
http://www.bootdisk.com/
met mun aansteker? kheb nl alleen CD-ROM (ben maar een arm pietertje)

moek er wel bijzegge dat me cd-rom van het geweldige merk merkloos is en hij maarliefst op 52 hele speedten kan lezen :'(

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2002 22:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
als ik dalijk die winXP cd heb, hoe zeg ik dan tege fixmbr welke mbr hij moet fixen?

Verwijderd

fixmbr zal alleen het MBR van de eerste harde schijf fixen, /dev/hda in ouw geval , in grub is dat hd0,0 als ik niet vergis.
Pagina: 1