Gehehe, goede herinneringen aan ja

Zo zal Jotti zich ook nog wel een gatenkaasje herinneren

als ik even snel door m'n linux-NOS bookmarks neus zie ik toch vrij weinig topics er tussen staan van de laatste 6-7 maanden...
Klopt, NOS is wat dat betreft steeds meer richting de andere fora aan het gaan en dat is op zich erg logisch maar ook wel enigszins jammer als je het mij vraagt.
Gelukkig heeft NOS nog steeds de grote groep vaste gebruikers met de knowhow. Ik hoop dan ook van harte dat zij rond blijven lopen in NOS, aangezien zij het forum volledig maken tot wat het is. Kunnen wij als mod niet meer zorgen dat deze mensen hun plezier/drijfveer uit het forum halen, dan zal binnen de korste keren niks meer over zijn van NOS en zal het afzakken naar een complete helpdesk, waarbij de sfeer afwezig zal zijn en de kans op een kwalitatief goed antwoord ook steeds verder geminimaliseerd wordt.
Een splitsing zie ik zelf vooralsnog ook helemaal niks in. De argumenten zijn al wel gegeven in deze topic.
Eigenlijk zit je met 2 groepen gebruikers in NOS (3 eigenlijk).
Ten eerste is dat de groep met verstand van zaken. Tot deze groep behoren w.m.b. ook de mensen die nog niet eens zo heel lang bezig zijn, maar alles zichzelf eigen willen maken, met zo min mogelijk hulp van anderen. Dit is een zeer hechte club, waarin desondanks dat en de aanwezige kennis toch geen ivoren-torentjes sfeer hangt. Iets wat redelijk uniek is als je het mij vraagt
Ten tweede is dat de groep die enigszins thuis is in *nix (*nix maakt nu eenmaal 98% van NOS); redelijk de kanalen weet te bewandelen en een redelijk tot goede probleemomschrijving kan geven van het probleem. Om deze groep te helpen is er door de eerder genoemde groep geen enkel "verzet".
Tot slot is er de groep, absolute n00bs, die *nix ook eens willen proberen, maar meer van het type MC-Drive zijn. Snel topic plaatsen. Praten in een paal, waarbij de communicatie slecht gaat en uiteindelijk in de auto belanden met een mc-chicken, terwijl je eigenlijk een big-mac besteld had

Deze groep die vaak weigert zelf te zoeken, of ook maar enige aandacht te schenken aan de startpost (die het hele topic maakt of breekt) is helaas het laatste jaar enorm gegroeid. Zelfs zo erg, dat dit soort topics in rap tempo de overhand begon te nemen. Als er een manier is om de 1e groep te verdrijven uit NOS, dan is het wel een overdadigheid aan gebruikers uit deze groep.
Wat kunnen we hier nu aan doen
• Ten eerste strenger modereren. Daar zie je nu al duidelijk wat van terug in NOS. Voor sommige mensen mag het misschien even heel erg vreemd overkomen t.o.v. eerst, maar er zal toch iets gedaan moeten worden.
• Ten tweede gaan we binnenkort een proef in NOS starten, die het volledig anders aan gaat pakken, dan je tot nog toe gewend bent op GoT.
Persoonlijk verwacht ik hier wel het een en ander van, maar dat komt ook wel omdat ik enigszins bevooroordeeld ben (ik het onderstaande test namelijk gebouwd

).
Wat gaat er binnenkort dan getest worden in NOS?
Er komt een zogenaamde "topicstart wizard". Voordat je een topic plaatst volg je deze wizard, die je
maximaal zes vragen zal stellen. Afhankelijk van de antwoorden die je geeft, geeft de wizard allerlei informatie en aanwijzingen, links, HOWTO's etc. De wizard is volledig van de context afhankelijk en zal dus erg veel verschillende doorlooppaden kennen. Zijn de antwoorden niet voldoende, dan worden pointers gegeven van hoe het wel moet en kan je niet verder. Zijn de antwoorden wel goed, dan worden er toch nog aanwijzingen en opmerkingen gegeven. Uiteindelijk zal het goed doorlopen van de wizard resulteren in het volgen van een redelijk op maat gesneden informatie-pad en uitmonden in enkele laatste aandachtspunten die een goede topicstart maken.
De Softe Goederen mods hebben al een klein voorproefje ervan gezien en het is dat het me helaas de laatste tijd nogal aan tijd ontbroken is, anders was hij al lang afgeweest. Ik hoop echter over een goede week toch een heel eind te zijn.
Wat verwacht ik daarvan dan? Ik verwacht dat voornamelijk de 3e groep hier heel veel aan zal hebben en zelfs er voor zal zorgen dat een groot aantal vragen niet eens gesteld zou worden (vragen die toch op slot zouden gaan) of dat de persoon in ieder geval een topic van een beduidend beter niveau weet te starten aan de hand van deze wizard. De 2e groep zal in ieder geval wat hebben een de tips en hints die worden verkregen via de wizard, ook al is voor hen een dergelijke wizard niet echt nodig.
Kortom we zijn hard bezig om te zorgen dat NOS qua niveau niet te ver achteruit gaat en dat de 1e groep niet massaal het "zinkende" schip zal verlaten. (Niet dat het zo erg is dat het echt aan het zinken is hoor

)
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 28-12-2002 03:34
]