[WC] waterblokken

Pagina: 1
Acties:

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 10:45

bille

Don't call me Buff

Topicstarter
ik sta zelf op het punt om ook eens een waterkoelingssetje te gaan gebruiken. De koelblokken (voor GF4 en AMD XP) wil ik zelf laten maken. Ik ben nu aan het nadenken over het design van het koelblok.

het leek mij opzich verstandig om ervoor te zorgen dat het water in het waterblok maximaal contact heeft met het koellichaam. zou het daarom niet verstandig zijn om vinnen in de 'stroomsleuf' te maken? Ongeveer zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.almererulez.com/sander/pics/waterblok1.JPG[dwarsdoorsnede1]

of misschien dat het de moeite waard is om een x aantal aparte sleuven te maken die als het ware parallel aan elkaar lopen. Ongeveer zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.almererulez.com/sander/pics/waterblok2.JPG
[dwarsdoorsnede2]

Ik vraag me af of dit geen problemen veroorzaakt met de doorstroming vanhet water. De druk van het water in de sleuven wordt wel hoger neem ik aan, dus zal waarschijnlijk ook de kracht van de pomp wat groter moeten zijn. Hetgeen natuurlijk ook weer invloed heeft op de slangen, radiator e.d.

Daarnaast ben ik ook nog maar bar weinig alu/cu combinaties tegen gekomen bij waterblokken. Waarom niet een onderkant van koper? Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.almererulez.com/sander/pics/waterblok3.JPG
[dwarsdoorsnede3]

Voor de rest uiteraard verstandig om het meest koele water vrijwel boven de cpu-core het koelblok binnen te laten stromen e.d.

en owja: paintbrush 0wnd en ja de sleuven zijn wat smal!

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 20:58
water stroomt zo niet echt he..
er zijn 2 basisprincipes. het eerst (en makkelijkste) is het maken van een doolhof voor het water. goed voorbeeld is de Maze serie.
2e gaat dmv turbulentie van het water. dus bvb een open ruimte met heel erg veel bobbels en gaten in de onderkant, die er voor zorgen dat het water langer blijft.
de 2e heeft echter heel veel uren op een super computer nodig om een effectief design te krijgen. en is moeilijk zelf te maken

TheS4ndm4n#1919

• Odin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-12-2025

Odin

¯¯¯¯¯

bille schreef op 27 december 2002 @ 20:28:

Daarnaast ben ik ook nog maar bar weinig alu/cu combinaties tegen gekomen bij waterblokken. Waarom niet een onderkant van koper? Zoiets als dit: afbeelding
Waarom zou je, het is een heel gedoe om het zo te maken en dan kan je denk ik beter gewoon een blokje helemaal uit koper maken, wel zo makkelijk. :)

Verwijderd

Sorry dat ik ff bot binnenkom.. zijn er niet 10.000 topic met suggesties en tekeningen?

Verwijderd

De meeste waterblokken zijn van koper, wrom alu en koper gebruiken?

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

--- kijk fout :X ---

Maar door dat extra koper plak er onder vormt ontstaat er een warmte geleidingsbarriere, daarom gaat men liever voor massief koper...
en koper koelt nou eenmaal beter dan aluminium (volgens mn binas ;) )

en de vinnen zorgen voor een groter oppervlak, wat beter is, maar ook voor veel weerstand... dus als je vinnen er in wil zetten moet je een beetje het optimum opzoeken

[ Voor 237% gewijzigd door Jack op 27-12-2002 23:09 ]

[Specs]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:04

Epsilon

Siris schreef op 27 december 2002 @ 22:54:
Anders search je ff op redox reacties?
Koper en aluminium verbonden dmv water reageren met elkaar!
daarom wordt het niet samen gebruikt...

ff een topic voor je gezocht met meer uitleg over de reactie:
http://gathering.tweakers...t_messages/437335///redox
dat doet hij toch ook niet

kijk nog maar es goed

als je het niet ziet --> B) en w88 op antwoord van iemand anders

Verwijderd

De truc bij luchtkoelblokken is om het oppervlakte te vergroten. Hierdoor krijg je meestal een heel groot blok. Koper is hiervoor te zwaar, dan breekt je socket gewoon af als je bijvoorbeeld een PAL8045 van massief koper wil maken. Bovendien is koper ook een stuk duurder. 2e is dat koper minder goed de warmte afgeeft aan de lucht maar via geleiding wel goed opneemt dan aluminium. Door een stukje koper in de voet van een luchtkoeler te plaatsen krijg je dus een betere warmtedoorvoer naar het aluminium dat weer redelijk goed de warmte aan lucht kwijt kan.
Bij waterkoelblokken is de truc de warmte zo snel mogelijk in het water te krijgen.Dit gebeurt door geleidingsoverdracht ipv stralingsoverdracht van warmte. Dan is het effectiever om koper te gebruiken want je hebt hier niets te maken met die stralingswarmte dus alle voordelen van aluminium vallen weg. (Behalve die van de kosten en gewicht dan, maar daar heb je respectievelijk je bijbaan en de gaten rond je socket voor 8))

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-02 00:45
Dat van die koelvinnen vind ik wel geen slecht idee, maar zoveel niet, dat het water nog vlot kan stromen. En maak een doolhof met ronde bochten als dat mogelijk is. Kwestie van beter waterflow.

Laat er dan maar 2 maken en zeg de prijs.

Verwijderd

lol dat met alu en koper is het senfu 2 blokje...dat is zo'n ***** blokje....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 december 2002 @ 15:33:
de tests hierover zijn zo slecht nog niet....

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Verwijderd schreef op 28 december 2002 @ 15:33:
ach, imho is hoe duurder het blokje hoe slechter dat het is. vaak zijn de simpele designs het beste. Ik heb wel 30 verschillende waterblok designs gezien. En ja er zit een beetje verschil in. maar kom op zeg, waarom 2 soorten metaal gebruiken. weet je hoeveel gehannes dat is? neem gewoon een blok alu of koper voor mijn part en frees er op de meest simpele manier een kanaaltje doorheen. zorg dat de onderkant GOED vlak is en je hebt een prima blok.
Ik merk altijd dat er erg veel aandacht uitgaat naar het blok en het design daarvan. maar als je zo goed die warmte kwijt wilt raken dan kun je beter wat meer aandacht aan je radiator besteden. Vaak zie je dat mensen zon klein kutradiatortje nemen dat kant en klaar voor de comp gemaakt is omdat dat er handig inpast. of dat een fan gewoon plat tegen de radiator geschroeft is terwijl het veel beter is om het met een kap te doen.

altijd die 100 verschillende blok-designs, ben het zowat beu. je kunt er eindeloos lange discussies over houden en uiteindelijk gaat het (bijna) nergens over

• Happy-Amd_Freak
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-09-2021
AtomicShockwave schreef op 28 December 2002 @ 22:26:
[...]

ach, imho is hoe duurder het blokje hoe slechter dat het is. vaak zijn de simpele designs het beste. Ik heb wel 30 verschillende waterblok designs gezien. En ja er zit een beetje verschil in. maar kom op zeg, waarom 2 soorten metaal gebruiken. weet je hoeveel gehannes dat is? neem gewoon een blok alu of koper voor mijn part en frees er op de meest simpele manier een kanaaltje doorheen. zorg dat de onderkant GOED vlak is en je hebt een prima blok.
Ik merk altijd dat er erg veel aandacht uitgaat naar het blok en het design daarvan. maar als je zo goed die warmte kwijt wilt raken dan kun je beter wat meer aandacht aan je radiator besteden. Vaak zie je dat mensen zon klein kutradiatortje nemen dat kant en klaar voor de comp gemaakt is omdat dat er handig inpast. of dat een fan gewoon plat tegen de radiator geschroeft is terwijl het veel beter is om het met een kap te doen.

altijd die 100 verschillende blok-designs, ben het zowat beu. je kunt er eindeloos lange discussies over houden en uiteindelijk gaat het (bijna) nergens over
K ben het hier wel mee eens want k weet bijna zeker dat je niet de eerstte bent die dit vraagt en er komen zoveel van dit soort topics op GoT dat ook ik beu word. Maar ff offtopic! als ik jouw was dan zou ik niet veel van die vinnetjes in je blok zetten maar een paar en dan wel heel dun voor minder weerstand! en ik zou ook alle hoekje rond maken want ook dit is weer bevorderend voor de waterflow! Kijk ff rond op got en zie wat voor blokkies er al wel niet zijn gemaakt! En zonder goede "grote" radiator of BONG red je natuurlijk niks :P

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
het beste is een luchtkoelblok koelen met water,dan heb je nl veel koelend oppervlak.
dus je idee is prima .
nou nog uitvoeren :)

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Pagina: 1