[Geheugen] 128MB op PC133?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:59
Het is allemaal nogal vaag. Heb maandag Dane-Elec 256MB SDRAM PC133 gekocht. Omdat ik de dinsdag niet thuis was heb ik het vandaag opgehaald.

Ik dus in de PC (MSI-6167 (FSB: 100MHz), AMD Athlon 500MHz) gefrot blijkt bij het opstarten dat er mààr 128MB RAM in zit. Ik dus offerte + CD (daar zat geheugen in) erbij geraadplaagd, het moet dus echt 256MB RAM zijn. Nou dus even op enkele sites gekeken hoeveel MHz FSB dat plankje ondersteund blijkt dat dus maar 100MHz te zijn. Na wat gezocht te hebben - hier op GoT - moet dat gewoon werken. Dus ik snap niet wat het probleem is, help :?

Ik heb btw nog niet op een andere PC geprobeerd omdat ws1 DDR ram is. Morgen even bij de buren doen.

Owja, KDE start wel, maar herkend dus ook maar 128MB RAM. W2k doet niets met boot (het is btw dualboot bakkie).

zeroxcool.net - curity.eu

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Waarschijnlijk kan je chipset die module niet aan (single/doublesided probleempje). Zoek maar eens, dit is al heel vaak langsgekomen.

Verwijderd

volgorde van geheugen bankjes veranderen wil ook nog wel eens werken(was bij mij zo, ok ik heb een vaag systeem)

• zeroxcool
Verwisselen kan niet. Moet op 1e bankje zitten.

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 16:10

robjanssen

Software Developer

Helixz bedoelt dat je de twee geheugen modules omdraait.
Dus de nieuwe op de plek van de oude en de oude op de plek van de nieuwe.

En over wat Tweakertje zei, is je oude geheugen single of double sided?
En wat is je nieuwe geheugen?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Check dit en dit.

Waarschijnlijk dus een 256MB plakje van 256Mbit, 32Mx8. En dat werkt niet op jouw Irongate...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• zeroxcool
Hè, verdammt. Dus dat wordt een PC100 bankje kopen?

[edit]
Oude geheugen was double-sided btw, nieuwe is single sided.

[ Voor 42% gewijzigd door zeroxcool op 27-12-2002 23:52 ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als er maar 256 inhoeft het veiligste maar ruilen voor 2x 128 MB. PC100/133 is bijna nooit het probleem, het probleem is single sided (te grote chipjes van 32MB per stuk)

• zeroxcool
Heb dus rondgeneusd op de site van BalusC. Nooit geweten dat er zo'n 'verschil' was tussen geheugen chips. Dus twee Dane-Elec 128MB PC133 repen zijn volgens jullie goede vervangers?

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ja hoor, niks mis mee.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Met twee maal 128MB DIMM's kan het net zo goed fout gaan, die dingen bestaan ook in de 'verkeerde' variant (met 4 chips). Het beste, met het oog op toekomstige uitbreidingen, is een double-sided 256MB DIMM, hou je nog sockets vrij :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• zeroxcool
Lolz, nouja, lol, heb de 2x128MB reepjes weer binnen gekregen, en jawel hoor, het is weer single-sided met 4 chipjes van elk je raadt het al 32MB RAM. Beste oplossing, Informatique vragen om een double-sided 256MB RAM reepje? (zoals Abbadon aan geeft?)

Doen winkels dit, of moeten ze dit doen :?

• dikiedik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04-2025

dikiedik

de verkeers ont regelaar

ja hoor (bij mij deden ze dit iig wel (ik heb een mobo op 66 mhz met daar 1 reepje in van 128 mb pc 133 na 3 keer ruilen voor iets anders (zonder ook maar 1 keer moeilijk doen) wekt ie) normal gesproken wel informaique doet nooi zo moeilijk, en als jij zegt tegen hun wat voor mobo jij hebt zullen ze je wel goed helpen aan de juiste reepjes.

ride on

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mocht het nou _echt_ niet lukken, dan zou ik 's in de V&A kijken. 'k Weet niet of die doublesided dingen nog verkocht worden :)

Ruim 1,5 jaar geleden moest je daar al mee oppassen, als je een BX chipset had. Er kwamen steeds meer singlesided 256MB dimms en 256MB is nou juist het maximum wat een BX chipset per Dimm-slot aan kan :)

'k Weet dus niet hoe het nu zit, maar je hebt altijd nog 2e hands (als je een merk koopt met 10 jaar garantie ofzo zit je altijd goed als je het met bon koopt :))

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Abbadon
ZeRoXcOoL schreef op 08 januari 2003 @ 16:51:
Lolz, nouja, lol, heb de 2x128MB reepjes weer binnen gekregen, en jawel hoor, het is weer single-sided met 4 chipjes van elk je raadt het al 32MB RAM. Beste oplossing, Informatique vragen om een double-sided 256MB RAM reepje? (zoals Abbadon aan geeft?)

Doen winkels dit, of moeten ze dit doen :?

Ik had je gewaarschuwd :P Áltijd expliciet aangeven zulke info. Een goede shop (en Informatique is er zo eentje voor zover ik weet, hoewel ik er nooit wat heb hoeven ruilen) zal niet moeilijk doen. Als je vraagt om een 256MB Double-sided PC133 DIMM, dus 16 chips van het type 16Mx8, zal men je wel begrijpen (de shop die je niet begrijpt moesten ze verbieden geheugen te verkopen :+ ).

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ow, ruilen bij Informatique kan heel goed, zijn ze super in. 'k Heb ooit mijn Terratec Soundsystem DMX na bijna een jaar om mogen ruilen (met 200 gulden bijbetaling) voor een SB Live! Platinum, dus dat komt wel goed :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-04 15:24

The.Force

*Bauer Addict

BalusC, op je website staat bij de Irongate 750 --> 8 RAM rijen, werken lagere RAM rijen dan zeker niet of is er wel een kans toe?

Ook bij RAM Mbit staat 128, is 256 of hoger dan gewoon niet mogelijk? Btw kan je eigenlijk door middel van een bios update de ondersteuning van grotere RAM-reepjes inschakelen of moet dit echt hardwarematig aangepast zijn?

System Specs!

• Abbadon
De 750 ondersteund max 6 rows (3 double-sided DIMM's) en ik weet niet wat je met "werken lagere RAM rijen...." bedoeld, maar je kan ook één rij gebruiken (één single-sided DIMM).

Als je grotere chips dan 128Mbit gebruikt zal de geheugencontroller hier slechts de helft van zien (adreseren), dit heeft alles te maken met hoe deze controller werkt en het aantal adres lijnen. Zodoende kun je niet d.m.v. een BIOS update ondersteuning forceren voor grotere chips en hardwarematig aanpassen kun je ook niet doen.

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Abbadon schreef op 08 January 2003 @ 20:02:
De 750 ondersteund max 6 rows (3 double-sided DIMM's) en ik weet niet wat je met "werken lagere RAM rijen...." bedoeld, maar je kan ook één rij gebruiken (één single-sided DIMM).

Als je grotere chips dan 128Mbit gebruikt zal de geheugencontroller hier slechts de helft van zien (adreseren), dit heeft alles te maken met hoe deze controller werkt en het aantal adres lijnen. Zodoende kun je niet d.m.v. een BIOS update ondersteuning forceren voor grotere chips en hardwarematig aanpassen kun je ook niet doen.
ah ok, ik had me inderdaad niet zo duidelijk gemaakt :+
btw je bedoelt waarschijnlijk 8 rows (staat toch op je site zo :? )

Stel nu dat je toch 192 MB (pak 128 & 64) in de bankjes zet, zal dan door die adressering slechts 64 + 32 = 96 MB gezien worden?
- Werkt dit 'ongeveer' zoals de L48 adressering bij harde schijven?
- Hoe kan je de limiet van die adressering trouwens berekenen (jij bent goed in bit/byte berekeningen vind ik ;) )?

System Specs!

• Abbadon
Da's een klein foutje die 8 rows, het zij er echt max 6 :)

Hoe de adressering werkt? Je kan idd een analogie maken met de manier hoe dat bij disken gaat; elke geheugenchip bestaat uit een aantal geheugenvelden welke weer uit rijen en kolommen bestaan. Wil je 4096 rijen adresseren dan heb je 12 adreslijnen nodig (want 2^12 = 4096), echter, 256Mbit en grotere chips tellen 8192 rijen in de geheugenvelden en dan heb je niet genoeg aan 12 adreslijnen dan zijn er 13 nodig (2^13 = 8192). Als de geheugencontroller van een chipset 'slechts' 12 adreslijnen telt (zoals b.v. de AMD-750 of de i440BX) zijn 4096 rijen dus het maximum en daarmee 128Mbit chips. Ga je grotere chips gebruiken met zo'n chipset dan zullen daar alleen de eerste 4096 rijen van geadresseerd worden, zodoende wordt de helft gezien van zo'n chip (en dus de helft v.d. gehele DIMM). Een chipset moet dus over 13 adreslijnen beschikken om 256Mbit en grotere chips te kunnen adresseren :)

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Abbadon schreef op 08 januari 2003 @ 20:52:
Da's een klein foutje die 8 rows, het zij er echt max 6 :)

Hoe de adressering werkt? Je kan idd een analogie maken met de manier hoe dat bij disken gaat; elke geheugenchip bestaat uit een aantal geheugenvelden welke weer uit rijen en kolommen bestaan. Wil je 4096 rijen adresseren dan heb je 12 adreslijnen nodig (want 2^12 = 4096), echter, 256Mbit en grotere chips tellen 8192 rijen in de geheugenvelden en dan heb je niet genoeg aan 12 adreslijnen dan zijn er 13 nodig (2^13 = 8192). Als de geheugencontroller van een chipset 'slechts' 12 adreslijnen telt (zoals b.v. de AMD-750 of de i440BX) zijn 4096 rijen dus het maximum en daarmee 128Mbit chips. Ga je grotere chips gebruiken met zo'n chipset dan zullen daar alleen de eerste 4096 rijen van geadresseerd worden, zodoende wordt de helft gezien van zo'n chip (en dus de helft v.d. gehele DIMM). Een chipset moet dus over 13 adreslijnen beschikken om 256Mbit en grotere chips te kunnen adresseren :)
Weeral wat bijgeleert, bedankt voor de grondige uitleg :Y) (8> _/-\o_

System Specs!

Pagina: 1