[WinXP] Opstarten is doorstarten *

Pagina: 1
Acties:

• screenspider
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-10-2024
Sinds enige tijd loop ik tegen een probleem op waar ik geen antwoord op weet.
Bij het opstarten van mijn PC start deze niet volledig op, maar moet ik een truc uithalen om door te starten. Verder werkt alles OK.

De feiten op een rij (zelfs het verband ertussen zie ik nog niet):

1. In de opstartmap van Windows XP (prof) staat een map 'werkbalk' die een extra werkbalk met iconen opstart. Hier loopt de start vast (of het ook de oorzaak is, is een andere vraag), want ik kan via (door mij gebruikte) Powerdesk de map van de werkbalk opzoeken en bij het "openen" ervan (rechtsklikken) gaat de hele opstartprocedure verder (tot het goede eind).

2. Ik heb de werkbalk leeggemaakt en geprobeerd te verwijderen. Onmogelijk. De desbetreffende sleutel uit het register verwijderd, maar hij is op geen enkele manier weg te krijgen.

3. Wel verschijnt er aan het eind van de doorstart de mededeling:
"Windows kan het bestand idlist,:1220:1232,c:\documents niet vinden"
Die twee getallen varieren enigszins. Waar slaat dit op? In register niets van terug te vinden. Waar kan ik deze opdracht op terugvoeren?

4. In het logboek van het systeem verschijnen wel allerlei foutmeldingen, waarin ik nog geen systeem heb kunnen ontdekken. Het opstarten blijkt namelijk te eindigen met een foutmelding, maar die is niet consequent dezelfde (ene keer systeemherstel, inmiddels uitgezet, dan de scanner, die verwijderd, nu weer een 2e netwerkkaart, die er zou moeten zijn maar niet is). Wat bij het doorstarten wel steeds als foutmelding blijft komen- maar die komen dan pas nadat ik heb 'doorgestart', wat aan de tijdstippen is af te lezen - is dat er met het RAS-verbindingsbeheer iets niet goed is (verschillende meldingen die er op neer komenm, dat het niet opgestart kan worden. Internetconnectie is echter geen enkel probleem. Wat doet RAS dan precies?
Iemand enig idee in welke hoek ik zou kunnen zoeken? Of hoe ik minstens die ene map zou kunnen verwijderen?

Mart

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

--> WOS + ik zet je OS even in de topictitel per WOS Policy :)
Welkom op GoT

Even een quote van mister lift uit je dubbele topic:
elevator schreef op 28 december 2002 @ 14:06:
dit is vrij normaal in jouw situatie - hij probeert een geadvanceerdere shell feature te gebruiken, die nog niet beschikbaar is omdat de desktop nog niet gestart is.

Doet dit probleem zich ook voor als je Windows in de veilige modus start?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• screenspider
In veilige modus verandert er niets. Maar hoezo is dit vrij normaal? Zit die ergens in een loop omdat hij op. zichzelf staat te wachten? En hoe doorbreek je dat?

Mart

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Nee, dat je die melding krijgt, komt omdat hij iets probeert te starten waar het rest van het system nog niet klaar voor is. Op het moment dat jij niet meer hoeft te forceren dat je PC goed doorstart, zal dit ook weg zijn.

Wat gebeurt als je die werkmap verwijdert uit je opstartfolder? Welke foutmelding krijg je dan? Je gebruikt XP Professional, doet dit probleem zich ook voor als je met een andere user inlogt?

• screenspider
Nou dat is nu net het grote probleem: die map is niet te verwijderen. Er komt gewoon de bekende mededeling: map is niet te verwijderen, in gebruik etc...
Uit het register kon ik hem wel verwijderen. Maar verder niet. Hoe doe ik dat dan? Onder DOS misschien, maar moet toch ook hier mogelijk zijn.

Mart

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad, wat is er onmogelijk aan? Heb je te kort rechten of is het een fout in het bestandssysteem?
edit:
(wat eerder op verzenden drukken en niet halverwege een post even weglopen zou een idee voor me zijn :X)
Map in gebruik: verplaatsen naar buiten de startbalk, kan dat wel?

Wat RAS allemaal inhoud: MSDN: About Remote Access Service :)

Maar de vele foutmeldingen die je krijgt duiden misschien op fouten die wat verder gaan dan je powerdesk probleem. Even aangenomen dat het geen hardwareprobleem is; gebruik je de juiste drivers voor je moederbord? (en doe je aan overclocking?)

offtopic:
je zou middels de edit knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif) in je beginpost wat extra enters kunnen zetten voor elk opsompunt, dat zou het iets meer leesbaar maken

[ Voor 12% gewijzigd door F_J_K op 28-12-2002 14:48 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• elevator
  • Niet online

elevator

screenspider schreef op 28 December 2002 @ 14:38:
Nou dat is nu net het grote probleem: die map is niet te verwijderen. Er komt gewoon de bekende mededeling: map is niet te verwijderen, in gebruik etc...
Uit het register kon ik hem wel verwijderen. Maar verder niet. Hoe doe ik dat dan? Onder DOS misschien, maar moet toch ook hier mogelijk zijn.
Probeer het eens onder een andere account met administrator rechten.

PS: F_J_K, hij staat nu nog in SA hoor ;)

[ Voor 5% gewijzigd door elevator op 28-12-2002 14:49 ]

• screenspider
Op 2 vragen even een antwoord:

F_J_K wat is de bedoeling van die doorgestreepte zin en het edit eronder? Ik zie in ieder geval niet de relatie tot een bericht van mij.
De vraag of de betreffende map naar een anders plaats te verslepen is: heb ik natuurlijk ook al geprobeerd. Ook dat is niet mogelijk.
Bedankt voor de tip over RAS
Tweede vraag van elevator: wil het zo wel eens proberen, maar ik heb alle rechten, dus lijkt me een met minder rechten het ook niet te kunnen. Maar goed, proberen kan altijd.

Mart

• elevator
  • Niet online

elevator

Meer rechten dan administrator, kan je moeilijk hebben zonder rare truken uit te halen.

Aangezien XP met eigen profielen werkt, zou het kunnen zijn dat met jouw eigen profiel, bepaalde files in use zijn, en daardoor niet kan verwijderen. Door nu in te loggen, onder een andere account, kan het zijn dat die file niet in use is, en dus alsnog kan verwijderen.

Wat je dus moet doen, is een nieuwe user aanmaken, deze lid maken van de administrators group, en vervolgens in te loggen met deze user.
Nu ga je naar "C:\Documents and Settings\<jouw-oude-username>" toe, en dan naar "Start menu", "Programs" en vervolgens "Startup". Hier zie je dan de map bij staan die je niet kan verwijderen, en vervolgens kan je proberen deze alsnog te verwijderen.

• screenspider
Dank je elevator! Ik heb dit geprobeerd. Inderdaad, ik had ineens meer rechten. Onder administrator heb ik deze map (genaamd werkbalk) verwijderd. Nu weer gewoon opgestart en: hij is en blijft verdwenen. Maar het opstarten verliep nog steeds niet tot het eind! Dus kennelijk was die map niet de oorzaak. Hij blijft gewoon staan en start de programma's die in opstarten staan niet op, evenals de gewone werkbalk niet (die bij mij als map aangemaakt was, was een extra!.). Probleem dus nog niet de wereld uit.
maar bedankt zover

Mart

• elevator
  • Niet online

elevator

Deed het probleem zich ook voor onder die nieuw aangemaakte account?

En als het systeem hangt, loop dan eens door:
  • Druk op CTRL+ALT+DEL
  • Ga naar "File", "New Task"
  • Type in "explorer", en druk op "OK"
Normaal gesproken zou ie nu door moeten starten zonder dat jij die melding van `idlist,1231,12312` krijgt. Kan je dit bevestigen?

• screenspider
1. Ik had dus nog geen nieuw account aangemaakt, maar alleen als administrator ingelogd en daar startte hij wel gewoon door.
2. Nadat ik weer gewoon ben ingelogd (en dus weer zou moeten helpen doorstarten) heb ik via Ctrl-Alt-Del explorer gestart en ziedaar, de melding van idlist etc. is er niet meer!

Mart

• elevator
  • Niet online

elevator

OK, dan is er iets tijdens het opstarten wat blokkeert, wat ook nog eens user specifiek is.

Ga eens naar Start -> Run -> 'msconfig' en ga naar de tab 'Startup'.
Wat staat daar allemaal bij?

• screenspider
echoCtrl (audioonderdeel), Mixer (id),ccAP en ccRegVfy (NortonAV), ctfmon (?staat in system32), webshots en zonealarm. Verder een aantal zaken uitgezet (maar dat was al gebeurd voordat het probleem zich voordeed).

Mart

• elevator
  • Niet online

elevator

Schrijf eens op zoals het nu staat, en disable ze dan allemaal eens.
Is verder je 'Startup' menu nu ook volledig leeg?

• screenspider
Ben ik weer, noppes! Alles uit helpt dus niet. Startup is overigens ook helemaal leeg. Wat me wel opvalt dat als ik nu via taakbeheer explorer start, dat niet alleen die melding (idlist,:1220 etc) verdwenen is, maar ook bij het afsluiten er geen melding komt dat explorer nog afgesloten moet worden.

Mart

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Er draait waarschijnlijk nog een service die iets blokkeert.

Als je weer als administrator inlogt en via rechtermuisknop "deze computer" > beheren > services de Norton AV scanner en je ZoneAlarm uitzet, en dan weer probeert, wat gebeurt er dan?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Niet online

elevator

Het vreemde is, dat hij het onder de Administrator account niet voorheeft. Dat zou mij toch doen denken aan iets profiles specifiek?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kan een item in het profile zijn wat moeilijkheden geeft, of een registry entry die corrupt is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• screenspider
'k was even weg, maar jullie zijn er nog zie ik. Inderdaad onder admin ging het goed (althans in veilige modus). Die laatste opmerking over een entry in het register, daar denk ik ook aan. Met regclean is er in ieder geval geen verkeerde link meer aanwezig, maar dat zegt niet alles.

Mart

• elevator
  • Niet online

elevator

en in de niet veilige modus van Administrator?
Als je jouw account lid maakt van de administrators group, werkt het dan wel?

Deze key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\Shell
wat staat daar ingevuld?

• screenspider
Wat betreft die key: vergis je je niet? ik heb die key niet!! Of zit hem daar juist de kneep? Zou die verdwenen zijn?
En wat betreft dat mijn account lid maken van de admin-group? Hoe doe ik dat? en ik vraag me af of dat niet gewoon zo is, want het is een standalonemachine waar ik zelf alleen mee werk.

Mart

• elevator
  • Niet online

elevator

Je moet dus naar deze key navigeren:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\

hieronder moet dan een Key staan met de naam "Shell" en de value "Explorer.exe"

• screenspider
Ja, ja, dat begrijp ik. Maar die zit er dus niet in. Onder Winlogon staan daar alleen maar: Credentials, GPExtensions, Notify en SpcialAccunts. En geen Key met shell en valuea explore! En aangezien de zaak doorstart als ik vanuit taakbeheer explorer run, dan denk ik wel eens dat dit de fout zou kunnen wezen. Hoe is die uberhaupt verdwenen? maar that's another question, zullen we maar zeggen

Mart

• elevator
  • Niet online

elevator

Voeg hem eens toe? :P

• screenspider
Helaas... Toch gewoon onder Winlogon een nieuwe sleutel toevoegen, en rechts (met wijzigen) als waarde ingeven explorer.exe? Ja dat staat er, maar hij bleef nog steeds hangen.

Mart

• screenspider
Helaas ... hij bleef nog weer hangen. En de sleutel staat er (nog) wel. toch gewoon onder winlogon een nieuwe sleutel maken, naam 'shell' en rechts als waarde opgeven "explorer.exe. Ja, simpel genoeg. Maar helaas....

Excuus (1x teveel) - dacht dat mis ging

[ Voor 14% gewijzigd door screenspider op 28-12-2002 19:31 ]

Mart

• elevator
  • Niet online

elevator

Vreemd. Er zal ongetwijfeld in jouw profile iets zijn waardoor hij hangt, aangezien het voor Administrator geen probleem is.

Antwoord deze vragen nog eens:
  • Administrator in niet-veilige modus, werkt het dan ook goed?
  • Als je jouw user lid maakt van de administrators group, werkt het dan ook goed?
  • Maak eens een compleet nieuwe user aan, en log daar eens mee aan. Heb je dan ook problemen?

• screenspider
Ga ik proberen, alleen op dit moment kan het ff niet meer. Bedankt vast voor alle tips. Je hebt me in ieder geval op weg geholpen (in het denken).

Mart

Pagina: 1