Watergekoelde voeding

Pagina: 1
Acties:

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-02 10:39
Ik denk erover om op waterkoeling over te stappen, ik wil een lekker stille pc. Op het moment heb ik nu 2 fans in mijn kast, een voor de cpu en een voor de voeding. Deze twee zou ik verplaatsen met waterkoeling. Maar ik zie nergens koelblokken of iets om de voeding te koelen. Bestaan deze wel?

Het is niet zozeer dat ik mijn voeding koel wil hebben (heeft dat uberhaupt wel zin?) maar dat ik de fan weg wil hebben.

Verwijderd

lazygun schreef op 27 december 2002 @ 16:18:
Ik denk erover om op waterkoeling over te stappen, ik wil een lekker stille pc. Op het moment heb ik nu 2 fans in mijn kast, een voor de cpu en een voor de voeding. Deze twee zou ik verplaatsen met waterkoeling. Maar ik zie nergens koelblokken of iets om de voeding te koelen. Bestaan deze wel?

Het is niet zozeer dat ik mijn voeding koel wil hebben (heeft dat uberhaupt wel zin?) maar dat ik de fan weg wil hebben.
Je hebt voedingen die speciale aansluitingen hebben voor waterkoeling.

Er zijn mensen die hun eigen voeding hebben aangepast voor waterkoeling (ff search gebruiken).

En je kan, net als ik, gewoon een paar stille papst @ 7 volt in je voeding zetten dan is het stil genoeg hoor. Ik denk niet dat jouw hdd stiller is als een papst @ 7 volt.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2002 16:26 ]

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Je hebt wel 1 voeding die passief gekoeld wordt, 1 groot koelblok is dat.
Ergens in duitsland heb je die te koop... kan hem zo niet vinden, weet zeker dat ie bestaat.

• ejtnaj
tja een fan hoor je altijd wel. het is niet storend iig, maar ik wil gewoon een volledig passief gekoelde computer hebben. Bovendien hoor ik mijn harde schijven niet, omdat ze allebei in zo'n Silentdrive zitten.

• ejtnaj
ja op www.siliconaccoustics.com heb je ook zo'n passieve voeding, maar er wordt afgeraden om meer dan 80 w ofzo te gebruiken

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Gaat waterkoeling ook niet ruisen en heb je daar niet alsnog een pomp voor nodig?

Verwijderd

Idd, een WC heeft in ieder geval een pomp nodig en die maken ook nog welleens wat lawaai. Ook moet je een redelijk goede radiator hebben wil je die passief kunnen koelen.

Oftewel pak gewoon een papst @ 7 volt want de rest van je PC maakt echt meer lawaai.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

lazygun schreef op 27 december 2002 @ 16:30:
ja op www.siliconaccoustics.com heb je ook zo'n passieve voeding, maar er wordt afgeraden om meer dan 80 w ofzo te gebruiken
Link werkt niet bij mij ....

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 19:46
Dit is al erg vaak gevraagd!! gebruik de search eens!!

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• ejtnaj
jaja maar kijk, WC is zeer flexibel. je kan lange slangen gebruiken om de radiator/pomp verderop te plaatsen, of ergens anders... ik heb in search gekeken maar kan ff niks vinden... zal ff andere trefwoorden gebruiken...

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Venkeroz schreef op 27 december 2002 @ 16:35:
Dit is al erg vaak gevraagd!! gebruik de search eens!!
Maar search verstandig en gebruik de externe omega search ! :*)

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Je kan je voeding ook passief koelen met grote heatsinks. Gegarandeerd geluidsloos en veiliger dan waterkoeling in voeding. Zie daarvoor dit topic: ATX voeding passief gekoeld (+PICS)

Overigens maakt een goede waterpomp, zoals een Eheim, nauwelijks hoorbaar geluid. ;)

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Is al een paar keer langs geweest. Schroef je voeding open en kijk erin. Als het goed is zit er een grote heatsink in (soms meerdere) waar spanningsregelaars opgeschroefd zijn.
Schroef ze los en plak/schroef ze op een koelblok.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Ik heb zelf ooit mijn voeding op waterkoeling gemaakt, maar je kan dit beter niet doen. Ten eerste gevaarlijk, ten tweede, je koelwater is door CPU/GPU dusdanig warm, dat er weinig gekoeld wordt. Ten derde is een stille fan beter, omdat er meer componenten zijn in je voeding en pc, die graag een koel briesje hebben.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

marco899 schreef op 27 december 2002 @ 16:50:
Ik heb zelf ooit mijn voeding op waterkoeling gemaakt, maar je kan dit beter niet doen. Ten eerste gevaarlijk, ten tweede, je koelwater is door CPU/GPU dusdanig warm, dat er weinig gekoeld wordt. Ten derde is een stille fan beter, omdat er meer componenten zijn in je voeding en pc, die graag een koel briesje hebben.
Als je een beetje waterflow hebt (zeg 250ml per minuut) dan moeten die componenten er bij elkaar een vermogen van ongeveer 1000 Watt hebben om je koelwater met 1 graad te verwarmen. Dus dit valt erg mee.
Je water warmt op doordat de radiator in het begin minder energie uit het water transporteerd naar de lucht dan dat de gekoelde componenten er instoppen.
Maar de watertemperatuur in je cpu blok en voedingsblok zullen hooguit 1 graad verschillen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 december 2002 @ 16:33:
Idd, een WC heeft in ieder geval een pomp nodig en die maken ook nog welleens wat lawaai. Ook moet je een redelijk goede radiator hebben wil je die passief kunnen koelen.

Oftewel pak gewoon een papst @ 7 volt want de rest van je PC maakt echt meer lawaai.
Haal dan ook een fatsoenlijke pomp...een pomp van 20 euro hoor je al niet eens...

Verwijderd

hebbie geld?
www.aqua-computer.de ->shop->netzteile :P
Afbeeldingslocatie: http://217.172.178.216/prodimg/aquapower/apoweratx_l_500.jpg

enige is dat ie nietzo sterk is

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 december 2002 @ 17:37:
[...]

Haal dan ook een fatsoenlijke pomp...een pomp van 20 euro hoor je al niet eens...
Ik had het niet over mijn pomp, mijn pomp was E 16,95, klein dompelpompje en onhoorbaar...
Devil schreef op 27 december 2002 @ 17:24:
[...]

Als je een beetje waterflow hebt (zeg 250ml per minuut) dan moeten die componenten er bij elkaar een vermogen van ongeveer 1000 Watt hebben om je koelwater met 1 graad te verwarmen. Dus dit valt erg mee.
Je water warmt op doordat de radiator in het begin minder energie uit het water transporteerd naar de lucht dan dat de gekoelde componenten er instoppen.
Maar de watertemperatuur in je cpu blok en voedingsblok zullen hooguit 1 graad verschillen.
Waar haal jij deze wijze woorden vandaan? Want volgens mij klopt daar dus geen hout van.

Maar het ging er vooral om dat je voeding zoveel extra hitte geeft dat je al een flinke rad+fan moet hebben om je CPU nog redelijk te houden. Gewoon een fannetje is beter.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2002 19:02 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wekkel schreef op 27 december 2002 @ 16:31:
Gaat waterkoeling ook niet ruisen en heb je daar niet alsnog een pomp voor nodig?
Een zachte bromtoon is altijd nog minder erg dan een ruisende fan die met een paarduizend toeren per minuut zijn rondjes draait.

En als er geen lucht in de leidingen zit hoor je het water ook niet (daar stroomt het te langzaam voor, en in je systeem zitten geen T stukken, maar Y stukken als je het stil wilt hebben)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Als je een stille pc wil hebben kun je net zo goed een stille fan er in doen op 7 volt. Ook is het hartstikke link als je zelf je voeding gaat waterkoelen. Want bij de voeding komt wel even 230 volt binnen. en 230v + water = kortsluiting = brandgevaar. Dus als je toch een watergekoelde psu wilt hebben zou ik een kant en klare kopen.

Verwijderd

www.crutam.nl (nu ff ofline) verkoopt watergekoelde voedingen.
ER zit een groot koelblok in, een een fannetje, dit fannetje draait heel langzaam en onhoorbaar, want sommige componenten van je voeding hebben airflow nodig.
een review van de voeding: http://www.overclockers.n...c72693aac8051b3a7b46f9088
een preview:
http://www.overclockers.n...c72693aac8051b3a7b46f9088
een preview heeft natuurlijk weinig zin maar oke.

(ps. hoe doen jullie dat, dat jullie zo'n linkje in 1 woord samenvatten?)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:04

Epsilon

Verwijderd schreef op 27 December 2002 @ 19:15:
Als je een stille pc wil hebben kun je net zo goed een stille fan er in doen op 7 volt. Ook is het hartstikke link als je zelf je voeding gaat waterkoelen. Want bij de voeding komt wel even 230 volt binnen. en 230v + water = kortsluiting = brandgevaar. Dus als je toch een watergekoelde psu wilt hebben zou ik een kant en klare kopen.
uhm, het enige 230v signaal dat binnekomt is de stekker aan de achterkant. de rest (de componnenten die je moet koelen) zijn allemaal lage spanning (<30v).

Verwijderd

Epsilon schreef op 27 December 2002 @ 21:03:
[...]

uhm, het enige 230v signaal dat binnekomt is de stekker aan de achterkant. de rest (de componnenten die je moet koelen) zijn allemaal lage spanning (<30v).
Oei!

Na 'de stekker' wordt de netspanning gelijkgericht tot circa 350 volt. Die spanning staat op de filteronderdelen en op de dikke elko's en op de schakeltorren.
Soms staat die spanning zelfs op het koellichaam van de schakeltorren! (Ik heb al eens een schok gehad).
Als je dan een waterblokje tussen de koellichamen klemt heb je zo 350 Volt op je water staan.
Je moet dus zeer goed uitkijken met wat je doet in je voeding: primaire torren goed isoleren, en koelprofiel uit het circuit solderen.

Afbeeldingslocatie: http://217.172.178.216/prodimg/aquapower/apower_l_500.jpg
Deze voeding ziet er trouwens wel heel mooi uit, maar ik denk meteen weer dat het veel simpeler kan (torren schroef je vast op een koperplaatje met daarop gesoldeerd de U-vormige koperbuis).

Ik heb een temperatuurgeregelde 9cm ventilator in mijn voeding: die is stil genoeg en het koelt ook de overige elektronica mee.

• Epsilon
  • Laatst online: 20:04

Epsilon

Verwijderd schreef op 27 december 2002 @ 21:59:
[...]

Oei!

Na 'de stekker' wordt de netspanning gelijkgericht tot circa 350 volt. Die spanning staat op de filteronderdelen en op de dikke elko's en op de schakeltorren.
Soms staat die spanning zelfs op het koellichaam van de schakeltorren! (Ik heb al eens een schok gehad).
Als je dan een waterblokje tussen de koellichamen klemt heb je zo 350 Volt op je water staan.
Je moet dus zeer goed uitkijken met wat je doet in je voeding: primaire torren goed isoleren, en koelprofiel uit het circuit solderen.

[afbeelding]
Deze voeding ziet er trouwens wel heel mooi uit, maar ik denk meteen weer dat het veel simpeler kan (torren schroef je vast op een koperplaatje met daarop gesoldeerd de U-vormige koperbuis).

Ik heb een temperatuurgeregelde 9cm ventilator in mijn voeding: die is stil genoeg en het koelt ook de overige elektronica mee.
hmm
nu je het zegt, er staan idd 300v condensatoren op het printje :X

gelijk gerichte netspanning is trouwens 325v (230*wortel 2)

ok, 325,269119345811861224388406568231 :P

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

je kunt die dingen voor je voeding zelf bouwen.. pak een koper plaat soldeer er een buis op.. en verleng de 3 of 4 transistors die op het koelblok geschroeft zitten.. (kijk wel uit.. sommige koelblokken mogen niet met elkaar worden verbonden..) schoef die op de koper plaat.. en dan koop je een 9 DB fan.. die zet je erin.. en je hoort niets meer! :) ik heb dit zelf ook overwegen te doen, alleen ik hoorde mijn voeding al niet meer, ik vond het toen een beetje onzinnig :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

die passieve duitse voedingen zijn van het merk Engelkind... zoek maar eens op google, zijn testen geweest, heb ze ook wel gelezen, alleen heb de url zo 123 niet meer, maar ze kwamen best goed uit de test.. natuurlijk ivm hun stilte, maar ook ivm goeie stabiliteit op de V lijnen...

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 21:52
Verwijderd schreef op 27 December 2002 @ 21:59:
[...]

Ik kan hierin totaal fout zijn, maar ik dacht dat gedemineraliseerd water geen electriciteit geleide ?

• Wirehead
  • Laatst online: 22-11-2025
het begint te geleiden zelfs met gewoon stof, bacteriën, zout, oxidatie van componenten,..
dus het is maar in ideale omstandigheden zo :)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 19:19
Voor een el-cheapo watergekoelde voeding verwijs ik je naar dit topic. Kosten modificatie < 20,-. Wat betreft de veiligheid, zo lang eenbeetje voorzichtig te werk gaat is er niets aan de hand.
Pagina: 1