Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb ruim een jaar een ipaq 3600. Fantastisch apparaat, behalve dat
de battery niet zo lang mee gaat.
Ik gebruik hem vaak om ebooks mee te lezen. Helaas gebeurt het nogal
vaak dat de battery uitvalt als ik aan het lezen ben.

Ik ben dus opzoek naar een apparaat (pda) waarmee ik boeken kan lezen
EN die zuinig met energie omgaat. Een backlight is ook wel handig. Voor de rest stel ik geen eisen aan het apparaat.

Palms zouden veel langer met hun batterij mee gaan, maar hoe lang is dat dan?
En zijn die palms oplaadbaar?

Hier een paar apparaten die te koop staan op marktplaats.nl

Palm IIIe
Palm Vx
Palm Zire
Franklin Ebookman
Palm Pilot
Psion 5
Sony clie-sl10 (vind ik zelf erg mooi)

Welke moet ik nemen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2002 15:53 ]

Verwijderd

er zijn ook een aantal nieuwe ppc s uit deze maand bv de nieuwe Compaq's , dell, Asus
Kijk eens op www.pocketpc-club.nl

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01-2025
Als je verder geen eisen stelt aan resolutie/MP3/DivX encoden enzo kan je gewoon bij Palm blijven (Palm OS dus, er zijn meerdere merken die Palm OS gebruiken). Zelf lees ik ebooks op een PAlm M130, mooie is dat hij kleur heeft en dus in het donker net zo goed leest (met zo'n backlight als op de Palm V is dat gewoon 3x NIKS). De LI-on batterij gaat 11 uur mee :)

Verwijderd

palm V gewoon zwartwit niets geen kleurenonzin. Nergens voor nodig voor e-books. Batterij in 10 minuten in cradle opgeladen en dan 2 weken een uur of 4 per dag kunnen lezen.
Die sony is mooi maar heeft geen oplaadbare batterijen dan moet je zelf weer gaan zitten wisselen.

Verwijderd

Topicstarter
Mmm,

op dit moment denk ik dat ik een Palm Zire koop. Deze is bij mediamarkt.de
te koop voor 120 euro

Edit: onee deze heeft geen backlight :(

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2002 16:25 ]

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-03 15:56

Korakal

Up up up!

De zire heeft geen backlight!

Neem dan beter een Sony, die hebben hig-res, dat leest ook nog eens fijner (smooth-fonts).

[edit]
De SL-10 heeft batterijen... een SJ-30 (accu) zal te duur worden. Toch maar beter een Palm Vx nemen? Accu is in zo'n geval ook wel erg fijn...

[ Voor 39% gewijzigd door Korakal op 27-12-2002 16:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 December 2002 @ 16:21:
Batterij in 10 minuten in cradle opgeladen en dan 2 weken een uur of 4 per dag kunnen lezen.
.
Wauw! Is dat echt zo? Kan ik ongeveer 4 uur per dag lezen en dan maar
1 keer in de twee weken opladen?

dan moeten de batterijen toch zo'n 4*7*2=56 uur mee kunnen gaan?!?!?
Vergeleken met mijn Ipaq is dat enorm!!!

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een Palm Vx. Deze gaat bij normaal gebruik een week mee, zonder op te laden dus. Ik denk dat twee weken 4 uur per dag wel erg overdreven is... misschien houd je het met 4 uur per dag 5 dagen vol, maar zeker niet langer.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Een Clie natuurlijk! Scrollwiel is erg relaxed met het lezen van ebooks. Ik heb zelf een Clie S300, ideaal en heb ik toen 2ehands voor 200 euro gekocht, moet nu nog wel goedkoper kunnen.

• mycosis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04-2025

mycosis

--------------

(jarig!)
Verwijderd schreef op 27 december 2002 @ 16:21:
Mmm,

op dit moment denk ik dat ik een Palm Zire koop. Deze is bij mediamarkt.de
te koop voor 120 euro

Edit: onee deze heeft geen backlight :(
Het kan goedkoper! Check pricewatch...
Bij de hema is ie nu 129,- inc. tasje (twv. 30 euro)

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 21:38
Dingen om rekening mee te houden:
- Kleurenschermen hebben een beter contrast dan zwart-wit schermen
- De standaard Palm resolutie van 160x160 pixels is een stapje terug tov je Ipaq, 320x320 pixels zoals bij de Tungsten en een aantal Sonys is wel beter dan je Ipaq
- Ook een nieuwe Ipaq 38xx heeft betere batterijen dan je 3600. Palm is niet de enige oplossing.

Zelf heb ik een Palm M500 - zwart-wit schermpje, zwak contrast maar ik kan gerust meer dan 1 week dagelijks 2 uurtjes lezen zonder me over de batterij zorgen te maken, zelfs als ik 's nachts met backlight aan nog een kwartiertje in bed doorlees. En dat is inderdaad erg handig.

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 15:46

PanMan

Spun!

niet geheel ontopic, maar wat lezen jullie dan voor ebooks? En waar haal je die vandaan?

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 14:03
Je kan ook een Palm nemen die op twee AAA batterijen werkt (zoals de Palm IIIe). Koop twee setjes oplaadbare NiMH AAA batterijen en zorg dat je een oplader ervoor hebt en dan heb je langer stroom dan met ook maar één PDA met accu.

Ik heb zelf een Palm IIIxe (IIIe met 8MB geheugen ipv 4MB) en moet zeggen dat ebooks lezen er errug goed op gaat. Heeft welliswaar geen kleur (al is dat ook niet echt nodig voor ebooks) en een resolutie van slechts 160x160, maar wel een backlight.

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 14:03
PanMan schreef op 27 December 2002 @ 21:42:
niet geheel ontopic, maar wat lezen jullie dan voor ebooks? En waar haal je die vandaan?
Probeer http://www.memoware.com/ eens.

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:21

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

PanMan schreef op 27 December 2002 @ 21:42:
Ik ben nu bezig met het laatste boek van Lord of the Rings.

En waar haal je dat vandaan, tja .. O-)

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Aaargh! schreef op 27 December 2002 @ 22:13:
[...]

Ik ben nu bezig met het laatste boek van Lord of the Rings.

En waar haal je dat vandaan, tja .. O-)

Lord of the rings is verkrijgbaar bij een of ander free ebooks site. Waarom dat zo is, tja? Literatuur?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-03 15:56

Korakal

Up up up!

athlonkmf schreef op 28 december 2002 @ 01:43:

[...]

Lord of the rings is verkrijgbaar bij een of ander free ebooks site. Waarom dat zo is, tja? Literatuur?
jah? URL dan please? thanx!

[edit]
hmmmm op deze site staat er één (helaas alleen voor gameboy advance), en er staat uitdrukkelijk bij dat het freeware en/of shareware is....

hoe kan dit nou, er berusten toch copyrights op zo'n boek?

[ Voor 36% gewijzigd door Korakal op 28-12-2002 01:59 ]

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 21:38
Er berusten inderdaad copyrights op boeken, maar slechts een bepaald aantal jaren. Daarom vind je op Project Gutenberg al die klassiekers gratis, de rechten erop zijn verstreken. Voor The Lord of the Rings dacht ik dat in sommige landen de rechten al verstreken waren (omdat de boeken ouder zijn dan 50 jaar) terwijl in andere landen 75 jaar de regel is en in nog andere weer totaal andere regels gelden, waardoor er ook nog altijd een copyright op geldt. Een dergelijk gebrek aan uniformiteit in de wetgeving is natuurlijk in deze internet tijden vrij belachelijk. Even ridicuul: sommige ondernemingen zoals Disney willen de wetgeving nog laten verstrengen omdat hun copyrights op Mickey binnenkort verstrijken. Maar intussen gebruiken ze zelf dankbaar oude klassiekers van Grimm,.... voor hun films. Van dubbele moraal gesproken.

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bigs schreef op 27 December 2002 @ 17:04:
Een Clie natuurlijk! Scrollwiel is erg relaxed met het lezen van ebooks. Ik heb zelf een Clie S300, ideaal en heb ik toen 2ehands voor 200 euro gekocht, moet nu nog wel goedkoper kunnen.
ISilo heeft autoscroll.............. ;)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
_Richie_ schreef op 29 December 2002 @ 23:22:
[...]

ISilo heeft autoscroll.............. ;)
PalmReader ook, heb ik in het begin wel gebruikt maar vond het na een tijdje toch irritant worden. Zo smooth scrollen is gewoon toch niet echt natuurlijk om relaxed te lezen IMO.
Maar dan nog, met een scrollwiel kun je de snelheid van de autoscroll regelen, dus is het toch nog handig :)

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03 16:51

Houston3

ole

ik heb een handspring visor die is ook wel erg goed vinnik zelf gaat lang mee op 2 aaa batterijen :]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-03 00:08

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb een antieke Cassiopeia pda, met flink groot scherm. Monochroom, doet uuuuren met een batterij.
Pagina: 1