Waarom in Belgie wel breedbeeld?

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je op TT van Belgische kanalen kijkt, zie je overal P+ (palplus oftewel Breedbeeld). In nederland heb je sporadisch dit soort uitzendingen, en is heb vaan nog nep-breedbeeld ook, waar de ondertiteling half weg valt. Wat is nou het verschil tussen hier en daar?
En je gaat mij niet wijs maken dat ze daar meer BB tv's hebben, want bijna iedereen in nederland die een nieuwe TV koopt, koopt een BB. Dus waarom dan niet gewoon BB uitzendingen?

Dit is meer een discussietopic dan een vragen topic, maar wat zouden nou de redenen van de nederlandse TV producenten zijn om 4:3 uit te zenden ipv 16:9? :?

Misschien is SG een alternatieve plek voor dit topic?

[ Voor 6% gewijzigd door Plague op 27-12-2002 15:43 ]

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Misschien omdat anders bepaalde figuren doordraaien en de Philips toren in A'dam willen bezetten? :+

Tja, Nederlanders klagen nogal graag, ik denk dat de stormvloed aan klachten die er potentieel binnen kunnen komen bij kabelaars en consumenten-organisaties een vrij grote drempel is om aan dergelijke uitzendingen te beginnen. Verder is breedbeeld voornamelijk leuk om films op te kijken, maar voegt het bij normale uitzendingen vrij weinig toe. Zit je vervolgens een breedbeeld uitzending op je 4:3 scherm te kijken waarbij de ondertitels ook nog eens IN het 16:9 vlak vallen dan houd je echt bijna niets over.

de betaler vervuilt

• Plague
  • Niet online
GA!S schreef op 27 December 2002 @ 15:45:
Misschien omdat anders bepaalde figuren doordraaien en de Philips toren in A'dam willen bezetten? :+

Tja, Nederlanders klagen nogal graag, ik denk dat de stormvloed aan klachten die er potentieel binnen kunnen komen bij kabelaars en consumenten-organisaties een vrij grote drempel is om aan dergelijke uitzendingen te beginnen. Verder is breedbeeld voornamelijk leuk om films op te kijken, maar voegt het bij normale uitzendingen vrij weinig toe. Zit je vervolgens een breedbeeld uitzending op je 4:3 scherm te kijken waarbij de ondertitels ook nog eens IN het 16:9 vlak vallen dan houd je echt bijna niets over.
maar ook films zie je op 4:3, en daar wordt gewoon in geknipt (links en rechts een stuk weg)... Daar zou IK over klagen.. Ze laten gewoon 25% van de film weg :/... Ik weet niet wie er dan in het gelijk gesteld gaat worden, maar ik denk dat de kabelaars het toch wel zouden winnen. Het lijkt me leuk om eens een onderzoek te houden naar hoeveel mensen breedbeeld TV's hebben. En dan geen onderzoek met 1000 huishoudens, maar gewoon met 25.000 ofzo. Dan krijg je een goed beeld van het aantal BB tv's in Nederland.

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Count 1 :P

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

In films wordt altijd geknipt, ook bij 16:9...
Maar daarbij is het aantal breedbeeld TV's nog altijd niet groter dan het aantal 4:3 TV's. Onderzoek zou weinig zin hebben.

de betaler vervuilt

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Misschien dat de belgen wel meer tv kijken dan de Nederlanders?

• Plague
  • Niet online
GA!S schreef op 27 december 2002 @ 15:54:
In films wordt altijd geknipt, ook bij 16:9...
Maar daarbij is het aantal breedbeeld TV's nog altijd niet groter dan het aantal 4:3 TV's. Onderzoek zou weinig zin hebben.
Bios = 21,15:9, maar als je een DVD kijkt, met het originele formaat op een 4:3 TV blijft er NIETS over. Daarom heb je voor DVD ook vaak een BB. Waarom is het dan zo eng voor Joop om gewoon 16:9 uit te zenden?
Wekkel schreef op 27 december 2002 @ 15:55:
Misschien dat de belgen wel meer tv kijken dan de Nederlanders?
Ik denk dat het gemiddelde programma kwaliteits niveau wel wat hoger ligt ja... :/
Domme TV spelletjes hier... :/

[ Voor 24% gewijzigd door Plague op 27-12-2002 16:01 ]

Verwijderd

Het is de nationale omroep (VRT) die hier mee begonnen is. En als die 't al doet, doen alle andere belgische stations het ook zo snel mogelijk. De VRT zit ook in een of ander europees project om vrij snel interactieve (digitale) TV door te voeren. Misschien is daar wel een breed beeld voor nodig ? ;-)

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als inwonder van België moet ik zeggen dat het me nog niet zooO erg is opgevallen. We hebben thuis geen breedbeeld tv en ik erger me soms wel aan het feit dat er bovenaan een 10% en onderaan weer 10% (als het niet meer dan 10 is) gewoon wegvalt. We hebben immers betaald voor een grote tv :P ...

Nah, ze mochten van mij alle films 4:3 uitzenden hoor ... (volgens mij is het niet eenvoudig om voor iedereen goed te doen)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Plague schreef op 27 December 2002 @ 16:00:
[...]

Bios = 21,15:9, maar als je een DVD kijkt, met het originele formaat op een 4:3 TV blijft er NIETS over. Daarom heb je voor DVD ook vaak een BB. Waarom is het dan zo eng voor Joop om gewoon 16:9 uit te zenden?
De meeste breedbeeld TV's worden ook alleen maar gebruikt om films op te kijken. Vaak dus i.c.m. een DVD-speler. Eerlijk gezegd zie ik het nut er niet van in om een programma als Lingo in 16:9 te gaan produceren. Enige waar wat voor te zeggen is is om films op TV in breedbeeld uit te zenden, voor de rest voegt het weinig toe. Pas met de overgang op digitale TV is het IMHO rendabel om op een ander standaard formaat over te stappen.

* GA!S heeft trouwens ook een flinke Philips 100Hz breedbeeld staan.

Van mij had die coax ingang er net zo goed niet op hoeven zitten :+

de betaler vervuilt

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

w00Dy

Make soap, not war

GA!S schreef op 27 december 2002 @ 15:45:
niet grappig :Z

Enkele jaren geleden hebben ze hier bij wijze van introductie PAL+ schermen gepromoot. Volgens mij doet de VRT mee aan een actie van de europese unie ofzo, want op de commerciële zenders kijken we nog vaak 4:3. Al moet ik zeggen dat het verschil me niet meer opvalt.

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 10:00

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

hoewel ik een paar jaar geleden nog een mooie toekomst zag voor breedbeeld (en ik heb er ook al jaren 1) adviseer ik mensen op dit moment alleen een breedbeeld aan, als ze van plan zijn er een DVD-speler aan te hangen. Voor het gewone tv-werk kan je ontzettend gave 4:3 schermen krijgen ver onder de prijs van een 'instap-model' breedbeeld
zal je zien dat HDTV komt, als men hier begint te wennen aan breedbeeld :)

[ Voor 3% gewijzigd door FUBAR op 27-12-2002 16:33 ]

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ik kan maar een reden bedenken en dat is inderdaad dat half niet breedbeeldend (werkwoord?? :P ) nederland meteen klagend en huilend aan de telefoon hangt als ze op hun X jaar oude grootbeeldje niet alles meer kunnen zien. (Geldklopperij!! ik heb nooit om breedbeeld gevraagd. Een trieste redenatie van veel nederlanders)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

dominator schreef op 27 december 2002 @ 16:35:
(Geldklopperij!! ik heb nooit om breedbeeld gevraagd. Een trieste redenatie van veel nederlanders)
Ja ja, de betrokkenheid van veel NL'ers komt pas echt op gang als je aan hun tv komt.. ;(

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ik ben het er helemaal mee eens dat ze de uitzendingen die in breedbeeld beschikbaar zijn (docu's films e.d.) gewoon in breedbeeld uit moeten zenden. Maar zeg nou eens eerlijk, hoeveel behoefte heb jij aan het journaal in 16:9. Ik zie het nut er niet echt van in. Meer dan 80% van de uitzendingen op TV hebben absoluut geen baat bij een ander formaat dan waarin ze nu worden gemaakt / uitgezonden.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Hoe ziet de toekomst eruit?

Gaan we over op Progressivescan uitzendingen met 480p of 720p beeldlijnen
Of gaan we door met D-vhs en HDtv met 1080i interlaced beeldlijnen?

Ik kijk bijna nooit meer naar tv films en videobanden op tv. Laatst had m'n pa LOTR op videoband hij helemal blij ;) maar goed het beeld was niet te bekijken zo smal je miste gewoon bijna 50% van het beeld!
Ik heb hem maar naar de divx versie laten kijken want dat was echt zonde. Dan hebben ze een breedbeeld tv gekocht eindelijk en dan krijg je zoiets :(

Het heeft geen nut om bv het nieuws in BB uit te zenden maar het heeft ook geen nadelen.
Het voordeel als alles BB uitgezonden wordt dan hoeft er tenminste niemand steeds van beeldformaat te wisselen

• Plague
  • Niet online
GA!S schreef op 27 december 2002 @ 16:39:
Ik ben het er helemaal mee eens dat ze de uitzendingen die in breedbeeld beschikbaar zijn (docu's films e.d.) gewoon in breedbeeld uit moeten zenden. Maar zeg nou eens eerlijk, hoeveel behoefte heb jij aan het journaal in 16:9. Ik zie het nut er niet echt van in. Meer dan 80% van de uitzendingen op TV hebben absoluut geen baat bij een ander formaat dan waarin ze nu worden gemaakt / uitgezonden.
. voor Dhr. Gijs :)
Maar je moet idd ook weer niet gaan knippen in bestaande 4:3 uitzendingen. Maar wat nu is er niets tot nauwelijks iets op de buis in BB.. Dat vind ik dom.. :)

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
GA!S schreef op 27 December 2002 @ 15:45:
[...]
Die eikel had overigens de verkeerde toren te pakken, Philips zat daar al niet meer :)

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

gewoon 4:3 ik heb ook een 16:9 optie op deze TV zitten maar man dan word het helemaal lelijk.

[ Voor 81% gewijzigd door schnumi op 27-12-2002 18:08 ]

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

• Plague
  • Niet online
schnumi schreef op 27 December 2002 @ 18:07:
gewoon 4:3 ik heb ook een 16:9 optie op deze TV zitten maar man dan word het helemaal lelijk.
ja, daar is dat knoppie ook niet voor :X...
Je gaat toch niet vrijwillig uitgerekte hoofden kijken :?
Daarom moet je juist (films) op 16:9 kijken. Das gewoon puik :7 :P

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-02 17:31

TRaSH

koffie ?

Wat denk je van een voetbal wedstrijd in breedbeeld zie je meteen meer veld.

(ik zelf houd eigenlijk totaal niet van voetbal maar er zijn wel meer dingen op te nomeen waar breedbeeld wel degelijk meer kan geven dan een normale 4:3 uitzending)

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

met medewerking van de europese unie..

is te lezen na elk programma op VRT dat in breedbeeld word uitgezonden, gestart met de eerste afleveringen van heterdaad, maar het kan zijn dat het NOG vroeger was..

You don't need eyes to see, you need vision

• Bjorker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:30

Bjorker

Cadillacs rule!

Het hele pal+ verhaal is m.i. gewoon geflopt. Ik heb al zeker 7 jaar een bb tv, en er werd toen vertelt dat binnen enkele jaren de helft van de uitzendingen in dit formaat zouden zijn. I rest my case.
Ander punt. Hoevelen van de huidige bb tv bezitters hebben eigen een echte pal+ tv? De overgrote meerderheid van de bb tv's die nu verkocht worden zijn fake in dat opzicht. Ze herkennen wel het formaat en schakelen over van formaat, maar maken geen gebruik van de extra beeldlijnen die bij echte pal+ dus in de zwarte balken zitten.

Nope

Verwijderd

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
schnumi schreef op 27 December 2002 @ 18:07:

--------------------------------------------------------------------------------

ja, daar is dat knoppie ook niet voor ...
Je gaat toch niet vrijwillig uitgerekte hoofden kijken
Daarom moet je juist (films) op 16:9 kijken. Das gewoon puik
Dat knoppie dient om anamorphic uitzendingen verticaal weer terug te schalen naar 16:9 (met balken) op een 4:3 scherm

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

en nu is t bijna 2006 en zo'n beetje iedereen heeft nu breedbeeld en we zijn nog geen hol opgeschoten met 16:9 uitzendingen.
Sorry dat ik dit topic uit de sloot trek na 3 jaar, maar ik wil wel eens weten of mensen er NU wel een antwoord op hebben.
Ik vindt het nu toch echt tijd worden voor 16:9 uitzendingen. M'n Sony Wega is nu al dik 5 jaar oud en buiten dvd's heb ik nog steeds geen hol aan BB.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat het een combinatie is van niet willen investeren (van de omroepen) in breedbeeld opname apparatuur, de gedachte "ach, nog niemand heeft breedbeeld", en nu misschien het excuus "we wachten op HDTV".
Ik vind het zelf ook onbegrijpelijk dat er zo weinig in PAL+ wordt uitgezonden. Wat mij betreft wordt dat gewoon als eis aan toekomstige zendlicenties gehangen.

Signatures zijn voor boomers.

• Poltergeist
  • Laatst online: 20-02 08:55
Het idiote is dan ook dat ik verschrikkelijk veel uitzendingen zie met zwarte balken boven en onder. Blijkbaar hebben ze dus 16:9 materiaal, maar zenden ze het alsnog uit als 4:3. (Denk bijvoorbeeld aan Enterprise op Veronica: alles netjes binnen de kaders, maar ik moet zelf omschakelen om het full screen te kunnen bekijken - en ja, ik heb een breedbeeld TV)

Maar het kan nog erger. BBC heeft af en toe uitzendingen die standaard in 4:3 formaat zijn. de BBC zend ze dan weer uit met zwarte balken aan de zijkant. Als je dat bekijkt op een 4:3 scherm vul je je echt genaaid: een enorme zwarte omkadering...

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-02 20:03
Poltergeist schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 08:00:
Het idiote is dan ook dat ik verschrikkelijk veel uitzendingen zie met zwarte balken boven en onder. Blijkbaar hebben ze dus 16:9 materiaal, maar zenden ze het alsnog uit als 4:3. (Denk bijvoorbeeld aan Enterprise op Veronica: alles netjes binnen de kaders, maar ik moet zelf omschakelen om het full screen te kunnen bekijken - en ja, ik heb een breedbeeld TV)

Maar het kan nog erger. BBC heeft af en toe uitzendingen die standaard in 4:3 formaat zijn. de BBC zend ze dan weer uit met zwarte balken aan de zijkant. Als je dat bekijkt op een 4:3 scherm vul je je echt genaaid: een enorme zwarte omkadering...
Ja, en dat komt weer omdat ze bij de Kabelmaatschappij liggen te slapen. Wat je daar ziet is een Satelliet-decoder die 16:9 in 4:3 probeert te stoppen. Alleen bij programma's die in zijn geheel 4:3 zij stuurt de BBC een signaal mee, en wordt ie omgeschakeld naar 4:3, maar bijvoorbeeld sportuitzendingen op de BBC die niet breedbeeld zijn, worden soms vergezeld door uitzendingen die wel 16:9 zijn, en dan worden die signalen soms niet meegestuurd. Vraag me niet waarom, maar blijkbaar kan dat niet.
Bij de BBC is de uitzending op de satteliet ook werkelijk 16:9 en is breedbeeld ook werkelijk meer beeldlijnen.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Dat de Tv-producenten iets voor liggen met breedbeeld techniek in hun tv's t.o.v. de media kan ik ook wel begrijpen, maar dat dit zo ontzettend lang duurt en dat er nog helemaal geen verbetering in het perspectief ligt is eigelijk best triest. Ik denk dat nu zo'n 60a70% een breedbeeld tv thuis heeft en als breedbeeldkijker die kijkt naar kabeltelevisie krijg je echt t idee alsof je de enige op de wereld bent die zo'n ding heeft.
Misschien een beetje kromme vergelijking maar 't zou toch ook erg zijn dat als je nu een dvd speler koopt en pas over 10 jaar dvd's kan krijgen in de winkels en dan de eerste 10 jaar de dvd speler maar moet gebruiken als gewone cd speler.

En als ze dan al een film uitzenden met 2 zwarte balken dan zit 9 van de 10 keer ook nog de ondertiteling in het zwarte gedeelte. Zit je nog steeds naar auto's met ovale wielen te kijken want je kunt em dan niet eens zoomen.

Gelukkig huur ik veel dvd's waar het beeld wél goed tot z'n recht komt. Ik heb eigelijk nog liever een tv die bioscoop verhoudingen heeft. :) nog breder >:)

[ Voor 31% gewijzigd door KneppaH op 26-08-2005 08:56 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Verwijderd

M.i. komt het door de overheid (en nee, dit is geen complottheorie ;) ). De NOS verzorgt (-de?) de uitzendingen en heeft domweg geen geld gekregen om hun apparatuur te vervangen. En sja... de publieke omroepen had best de NOS mogen helpen voor de switch naar Pal+ systeem. Nu zijn er sporadisch uitzendingen in echte BB. De rest is gewoon nep (zwarte balkje boven en onder plaatsen, zie star trek generation van Veronica :'( ).
Het beleid van deze 3 regeringspartijen doet de publieke omroep de nek omdraaien (erg collegiaal om je staatssecretaris buiten jullie onderonsje met VVD en CDA te laten en haar VERPLICHTEN dit wanbeleid te verdedigen, he Boris Boef). Zo blijft er niets over van het publieke omroep: jullie hadden beter van 3 netten naar 2 moeten gaan. Daarbij in het aantal omroepen fors snijden (3 of 4 grote, AVRO, TROS, Vara en NCRV) en NPS behouden, zodat het grote pot niet zo versnippert raakt en kwalitatief betere programma's en films op prime-time (en dat is niet om 24.00 uur!) uitgezonden worden en misschien zelfs geld opzij kunt leggen voor technische upgrades! De NPS is een politiek neutrale omroep die GEEN geld kost (hulde aan de NPS medewerkers _/-\o_ ). Wat mij betreft mag die programmaraad opgetieft worden (excuse moi France), Nederland mag geen dictatoriaal land worden met 3 staatsnetten die gecontroleerd worden door de marionetten van 'onze democratisch gekozen' regering.
Door dit beleid zal er helemaal geen ruimte meer zijn voor innovatie in beelduitzendingen (denk aan HDTV: die kunnen we zeker op onze buik schrijven. Deze beelden worden straks gedownscaled naar 4:3 beelden, misschien zelfs naar zwart/wit B) )

Note: ik ben geen programmamaker of werkzaam bij een omroep

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tsja, het typische is dus: ik heb een BB tv die automatisch omschakelt. 4:3 laat hij mooi (vertekend) in bb zien. Achter, er zijn nog meer modussen. Ik heb zowel een breedbeeld modus als een 16:9 zoom modus. De belgische TV van de TS, geeft hij niet in BB weer, maar in de 16:9 modus - en da's toch iets anders als bb. DVD's daarentegen gaan wel weer gewoon in breedbeeld. Kortom: wat er uitgezonden wordt is ook niet heilig ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Wat ook wel heel dom is is het journaal van de VRT (de Vlaamse staatstelevisie zeg maar B)) is écht 16/9. Maar de reportages zijn vaak 4/3. Dan wordt er ook een extra zwarte balk links en rechts naast gezet. Sommige TV's willen elke keer als de reporter te plekke aan het woord is omschakelen. Dan weer de meneer of mevrouw in de studio en zo voort en zo voort...

Het 16/9 plan van Europa was een goed idee, maar zoals zo vaak heeft het weer niets bereikt :P

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:57
Bjorker schreef op vrijdag 27 december 2002 @ 19:04:
Het hele pal+ verhaal is m.i. gewoon geflopt. Ik heb al zeker 7 jaar een bb tv, en er werd toen vertelt dat binnen enkele jaren de helft van de uitzendingen in dit formaat zouden zijn. I rest my case.
Ander punt. Hoevelen van de huidige bb tv bezitters hebben eigen een echte pal+ tv?
De nederlandse publieke zenders zijn een paar maanden geleden al gestopt met echte PAL+ uitzendingen.
Het is nu gewoon letterbox dus.
En inderdaad echte PAL+ TV's zijn er niet veel in omloop....

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 11:10
Nee hoor, de publieke omroepen hebben nog PAL+ uitzendingen, tenminste afgelopen week nog. Ik heb al meer dan 5 jaar een PAL+ TV, maar nog weinig plezier ervan, buiten het kijken naar DVD dan natuurlijk.

Talpa gaat wel in PAL+ uitzenden zodra ze een eigen kanaal hebben, dus misschien word het nog wat. Zou voor mij in ieder geval wel een reden zijn om te kijken naar films of series die ze uitzenden.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• The_Doman
Jiriki schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 13:57:
Nee hoor, de publieke omroepen hebben nog PAL+ uitzendingen, tenminste afgelopen week nog. Ik heb al meer dan 5 jaar een PAL+ TV, maar nog weinig plezier ervan, buiten het kijken naar DVD dan natuurlijk.
PAL+ is een vorm van breedbeeld.

Dit stond een tijdje geleden in nl.media.tv:

J. May 20, 12:24 am
Is de Palplus codering op de Nederlandse zender uitgeschakeld ?
Ik zit op de kabel in Rotterdam bij UPC en weet niet of het aan de kabel ligt of
bij de Zenders.
Op de BRT en Duitse kanalen is er nog Palplus.

P van der V May 21, 11:39 am
Enkele weken geleden heb ik hierover contact gehad met Kees Noort van de
NOS, omdat ik merkte dat het PALplus-signaal bij Nederland 1 ontbrak.
Hij liet mij weten dat de apparatuur die het PALplus-signaal genereert
niet meer leverbaar is. Daarnaast worden alle verbindingen tussen studio
en zender gedigitaliseerd, waardoor het ook niet meer mogelijk is om het
(analoge) PALplus-signaal mee te sturen. Omdat PALplus binnenkort toch
al verdwijnt (de analoge zenders worden de komende twee jaar
uitgeschakeld ten behoeve van digitale zenders) heeft men de
PALplus-norm verlaten. Ook Nederland 2 en 3 worden inmiddels niet meer
in PALplus uitgezonden.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:51
GA!S schreef op vrijdag 27 december 2002 @ 16:09:
[...]

De meeste breedbeeld TV's worden ook alleen maar gebruikt om films op te kijken. Vaak dus i.c.m. een DVD-speler. Eerlijk gezegd zie ik het nut er niet van in om een programma als Lingo in 16:9 te gaan produceren. Enige waar wat voor te zeggen is is om films op TV in breedbeeld uit te zenden, voor de rest voegt het weinig toe. Pas met de overgang op digitale TV is het IMHO rendabel om op een ander standaard formaat over te stappen.

* GA!S heeft trouwens ook een flinke Philips 100Hz breedbeeld staan.

Van mij had die coax ingang er net zo goed niet op hoeven zitten :+
Ja, ik heb thuis ook 2 tv's staan, een 16/9 waarmee ik naar films kijk, en net daarnaast staat een 4/3 voor als ik een spelletjesprogramma wil kijken... 8)7

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10-2025

MrSleeves

You'll thank me later.

Wat me overigens opvalt, is dat BNN wel (relatief) veel breedbeeld uitzendt. En dat voor zo'n klein omroepje; het kan dus wel.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Bananenplant
  • Laatst online: 07:26
Waarom zou je het eigenlijk willen...? Als je "meer" wilt zien kunnen ze toch ook gewoon minder ver inzoomen :?

Ik vind niks mis met 4:3...

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
MrSleeves schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 14:38:
Wat me overigens opvalt, is dat BNN wel (relatief) veel breedbeeld uitzendt. En dat voor zo'n klein omroepje; het kan dus wel.
Bnn idd, maar ook EO doet t aardig... Mag van mij wel meer, nu erger ik me dood als ik bij vrienden zit te kijken naar een 4:3 uitzending die ze dan beeldvullend maken door 'm op 16:9 te zetten, alles zo vervormd als de ziekte.
En als je er wat van zegt krijg je nog een grote bek ook, "ja, maar dan heb je balken en dit is een breedbeeld tv" |:(

• The_Doman
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 13:27:
Wat ook wel heel dom is is het journaal van de VRT (de Vlaamse staatstelevisie zeg maar B)) is écht 16/9. Maar de reportages zijn vaak 4/3. Dan wordt er ook een extra zwarte balk links en rechts naast gezet.
Nog ergelijker is het verknippen van orgineel 4:3 materiaal om dit passend te maken voor de zogenaamde 16:9/breedbeeld uitzendingen.
Heel goed te zien met sportuitzendingen welke eerder op de dag gewoon in 4:3 te zien waren.
En dit doet natuurlijk niet alleen de VRT.
Gewoon het materiaal uitzenden in het oorspronkelijke formaat.

• Janoz
  • Laatst online: 22-02 00:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De kleine omroep heeft tijdens de startup allemaal apparatuur aan moeten schaffen. Aangezien die redelijk lang mee moet is het onzin om nu nog 4:3 apparatuur aan te schaffen. BNN heeft gewoon geen last van legacy apparatuur.

Ikzelf heb trouwens nog gewoon een 4:3 lcd tv. Een stuk goedkoper per cm^2 en het meeste op tv is toch 4:3. Films (of leuke series/films op tv) kijk ik wel op de muur 8).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 21:14
DJSmiley schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 14:47:
[...]

Bnn idd, maar ook EO doet t aardig... Mag van mij wel meer, nu erger ik me dood als ik bij vrienden zit te kijken naar een 4:3 uitzending die ze dan beeldvullend maken door 'm op 16:9 te zetten, alles zo vervormd als de ziekte.
En als je er wat van zegt krijg je nog een grote bek ook, "ja, maar dan heb je balken en dit is een breedbeeld tv" |:(
Ik ben ook zo iemand die 4:3 programma's gewoon uitrekt naar 16:9. Als je het gewoon altijd doet valt het niet meer op, ik ben er helemaal aan gewend en vind het prima zo. Maar zoals belgie 1 uitzend vind ik een stuk mooier, dan kan ik zonder vervorming, op zoom, breedbeeld kijken.

SRK35ZS-W

• rapture
  • Laatst online: 05:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

Waarom in België?

In België zijn de mensen verzot op de staatszenders, zowel radio als tv. Zeker als je de kijkcijfers van "De Mol" en andere dingen bekijkt, VRT is ook de enige dat fatsoenlijk journaal levert (studenten journalistiek zitten hard te lachen met de taalfouten en andere fouten op VTM: "boot gaat onder het water..." ipv "boot zinkt ...").

Als je wilt concurreren, dan moet je maar de kwaliteitstandaard volgen. Als de VRT zo schoon/mooi beeld kan leveren, dan moet jij dat ook kunnen.

In Nederland is de marktaandeel-verhouding tussen de staatszenders en private zenders waarschijnlijk minder extreem als hier.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 26-08-2005 15:11 ]

• MrSleeves
  • Laatst online: 13-10-2025

MrSleeves

You'll thank me later.

[...]

Ik zet 'm altijd op 14:9 dan. Ietsje balken aan de zijkant en je mist een stukje boven en onder, maar daar staat meestal toch niets boeiends (alsof ze het weten, want logo's en ondertitels passen nog steeds).
Er is ook niks mis met een floppy..

[ Voor 14% gewijzigd door MrSleeves op 26-08-2005 15:12 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:45

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Ik ken ook iemand die hetzelfde andersom doet. Die heeft een enorme (gigantische) plasma TV maar da's dus 4:3. Elke breedbeeld DVD zoomt ie in, want anders heb je die zwarte balken. Dat je 'n kwart van de film eraf knipt op die manier realiseren mensen zich zeker niet.
Ik heb geen breedbeeld TV maar had ik er 1, dan zou ik zeker niet zelf formaten gaan lopen aanpassen door te zoomen ofzo.
ucchan schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 14:45:
Waarom zou je het eigenlijk willen...? Als je "meer" wilt zien kunnen ze toch ook gewoon minder ver inzoomen :?

Ik vind niks mis met 4:3...
Ik vind 4:3 ook prima maar minder prima is het dat films op TV gewoon gecropped worden zodat het 4:3 wordt. Als een film is gemaakt voor 4:3 (veelal tv films) vind ik 't goed zat hoor. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Cyphax op 26-08-2005 15:28 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
MrSleeves schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:09:
Ik zet 'm altijd op 14:9 dan. Ietsje balken aan de zijkant en je mist een stukje boven en onder, maar daar staat meestal toch niets boeiends (alsof ze het weten, want logo's en ondertitels passen nog steeds).
ik ook, voor nl-televisiezenders is breedbeeld de grootst onzin. wij hebben een mooi 86 cm (zoiets) shem en ons pa en ma kijken altijd 4:3 met aan BEIDE kanten een ±10 cm zwarte balk |:(
koop dan een kleinere (en goedkopere) 4:3 TV!!!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Jiriki schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 13:57:

Talpa gaat wel in PAL+ uitzenden zodra ze een eigen kanaal hebben, dus misschien word het nog wat. Zou voor mij in ieder geval wel een reden zijn om te kijken naar films of series die ze uitzenden.
Dat viel me sowieso al op: eerste keer dat ik Talpa keek: breedbeeld. Later nog 's langs gezapt: weer breedbeeld. Zenden ze momenteel alles al BB uit (met balken) en later PAL+? Het is dat ze zoveel meuk uitzenden, maar opzich is het wel een mooi voorbeeld voor de rest :)

Neem nou de BBC, die zenden voor zover ik weet alles BB uit, maar in Nederland wordt dat dan vervolgens 4:3 gemaakt. Leuk, als je Top Gear zit te kijken en essentiele dingen vallen buiten het beeld. Daar houden ze bij TG uiteraard geen rekening mee, maar in Nederland bij het croppen ook niet.

Misschien heeft het ook wel met de behoudende houding van de Nederlanders te maken, ik bedoel: we zijn nou als land niet echt gek op nieuwe ontwikkelingen. Als breedbeeld al niet snel door wil dringen, terwijl bijna iedereen een BBTV koopt tegenwoordig, hoe moet dat dan straks met HDTV? :X

* Grrrrrene vindt het ook belachelijk dat we nog 4:3 kijken, maar hey, dit is Nederland, als je over alles gaat klagen wat onlogisch of raar is, heb je geen leven meer :Y) ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• The_Doman
trigger808 schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:32:
ik ook, voor nl-televisiezenders is breedbeeld de grootst onzin. wij hebben een mooi 86 cm (zoiets) shem en ons pa en ma kijken altijd 4:3 met aan BEIDE kanten een ±10 cm zwarte balk |:(
koop dan een kleinere (en goedkopere) 4:3 TV!!!
Maar zo hoort het ook. .,
4:3 materiaal behoor je ook netjes 4:3 te kijken, zonder uitrekkingen, vergrotingen of andere vage misvormingen.
Maar voor sommigen moet en zal het altijd breedbeeld zijn.........

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

offtopic:
breedbeeld wordt gewoon overgeslagen... hdtv komt er zo aan..Das wel zo mooi kijken.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 11:10
@henkleersen: Ja, maar met het tempo waar het hier in Nederland mee gaat, duurt dat nog een jaar of 10. Kijk naar PAL+, kijk naar NextView, kijk naar Guide+, ga zo maar verder.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Sideshowbobbie
  • Laatst online: 21-11-2025
Wat dat betreft vind ik het wel netjes van john de mol om het merendeel in bb uit te zenden op talpa, zelfs films worden in breedbeeld uitgezonden (meestal 1.85:1 (correct me if i'm wrong) maar soms ook 2.35:1 dat je dus op een bb tv ook nog balken heb)
Is toch wat 'lekkerder' kijken op mn lcd tv.

Maar ja, als ik het goed begrijp gaat het dus om geld, het is dan maar te hopen dat ze straks flink gaan investeren in HDTV, anders kijken we idd over 10 jaar nog naar 4:3 uitzendingen. Ze hadden gewoon meer geld moeten investeren in breedbeeld, nu kijkt een best groot aantal mensen naar vervormde mensen, is vooral bij voetbal leuk van die platgedrukte voetballertjes op t veld |:(

Ach ja, we zien wel wat de (commerciële) omroepen ons brengen. ik wacht (on)geduldig af
Pagina: 1