PCMCIA bij boot gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• Koffievlek.nl
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik zit met een probleempje: ik heb een laptop (Dell L400) dat geen interne cdrom speler heeft en ook geen floppydrive.

Nu wil ik hierop Win2k installeren, maar dat gaat niet omdat die externe cdrom speler op basis van USB werkt, en daar kan de laptop niet mee booten.

Nu vroeg ik mij af of ik wel met een PCMCIA I/O kaartje kan booten. Dus dat ik daar mijn cdrom speler op aan sluit en dan wel gewoon win2k kan installeren.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens in je bios of dat kan.
Ben nog niet eerder tegengekomen dat booten kan van een PCMCIA, maar het zou goed kunnen.

Verwijderd

Eventueel een optie :?

http://www.bootdisk.com

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:14

BrZ

Ik zit met een probleempje: ik heb een laptop (Dell L400) dat geen interne cdrom speler heeft en ook geen floppydrive.
;)

Ik heb het iig nog nooit gezien die mogelijkheid. Mijn laptop kan het zover ik weet iig niet, maar het is wel mogelijk een speciaal diskette station via USB aan te sluiten die hij dan wel als intern apparaat ziet :) (gelukkig heb ik wel gewoon een cdrom ;))

• tak77
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-06-2022
ik heb precies dezelfde laptop, dell_ls400, wel mooi ding en portable. Maar om een andere besturingsprogramma op te zetten zonder cdrom of a-diskette,zul je eerst de installatie van het besturingsprogramma moeten kopieren op de hd van je laptop. Dit kan door je laptop hd aan te sluiten op je gewone pc via een converter. Dit kwam ik pas achter toen ik al een diskette station + bijbehorende kabel+ een freecom II cdwriter voor had gekocht.
het was ook effe rommelen maar het is me gelukt om winxp te laten draaien dan wel met 256 mb geheugen.

DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04-2020
Als het goed is en je sluit een cdromspeler met PCMCIA aan en deze wil niet booten, probeer dan te booten via de bootdisks van win2000, deze hebben drivers aan boord voor PCMCIA, dus misschien ook wel voor dat kaartje. Tevens kun je ook nog extra drivers laten installeren bij het booten...dus misschien: no problem...

www.retroforum.nl

• tak77
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-06-2022
hij heeft geen floppydrive. 8)7 , dus bootdisks is geen optie.

DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C

Verwijderd

ik ken die laptop niet, maar heeftie geen on board nic?

Verwijderd

Hmmmmz... "booten" via PCMCIA kan wel, maar dan alleen via drivers die op een floppy, of een CD-ROM staan...

Maar dat gaat hier niet werken dus :(

Wat voor aansluitingen/hardware opties heeft die lappie wel?

Anders als nootgeval, zou je de harde schijf uit de lappie kunnen halen, in een desktop je OS erop zetten... bij vragen om reboot de boel uitzetten en weer in de lappie bouwen! Lappie aan... En install kan dan afgemaakt worden (inclusief toegang op pcmcia, etc.) :+

Verder nooit dus zomaar alles eraf flikkeren voordat je weet dat je t er ook weer op krijgt!!! :X

• Koffievlek.nl
Verwijderd schreef op 28 december 2002 @ 01:39:
ik ken die laptop niet, maar heeftie geen on board nic?
Dat heeft ie dus wel ;)

Maar ik weet niet hoe ik op zo'n manier Win2k er op kan zetten.. :'(
Ik kan nergens een tut vinden en niemand uit mijn omgeving heeft het wel eens gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Koffievlek.nl op 29-12-2002 19:10 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij kan je een Win2k cd niet eens booten, daar heb je die 4 diskettes toch voor nodig :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Koffievlek.nl
Maar weet je dan ook hoe ik dan via het netwerk de laptop kan vullen met win2k?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Misschien hdd eruit slopen, op andere laptop doen en dan die installatiediskettes erop wegschrijven? (of op desktop, maar weet niet of laptop gebruik maakt van IDE :? )

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

deze link kwam ik laatst tegen in een topic http://www.boomspeed.com/...S/Drivers/USB/index.shtml

misschien dat je mbv een drivertje dan toch je usb cd kunt aanspreken onder dosss

edit: nie goe gelezuh, je hebt ook geen flop :P

[ Voor 12% gewijzigd door PipoDeClown op 29-12-2002 21:04 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Koffievlek.nl
dual-zip schreef op 29 december 2002 @ 19:31:
Misschien hdd eruit slopen, op andere laptop doen en dan die installatiediskettes erop wegschrijven? (of op desktop, maar weet niet of laptop gebruik maakt van IDE :? )
Ja, tis gewoon IDE (als ik me niet vergis) alleen heeft deze maar 44 pinnetjes en IDE normaal 68 (?)

Dus ik zal wel even een converter bestellen en het schijfje vullen via mijn pc.

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:04
Marco, bij mij lukt het volgende op een Sony Viao zonder cd-rom en verneuket flopdrive : Maak ene extra partitie aan met PM7 en compieer daar je totale win2k cd naartoe. formateer met PM je c:\ en gebruik de dos functie van PM om win2k van je andere schijf op te starten.

Met MAXblast wil dat ook wel lukken, alleen is iets moeilijker met de CalderaDOS functie. (die vraagt namelijk om een flopdrive..

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

marco_bakker schreef op 29 december 2002 @ 21:37:
[...]

Ja, tis gewoon IDE (als ik me niet vergis) alleen heeft deze maar 44 pinnetjes en IDE normaal 68 (?)

Dus ik zal wel even een converter bestellen en het schijfje vullen via mijn pc.
eh, volgens mij is normaal IDE 40, alleen met DMA heb je 80 aderige kabel nodig

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nog n vraagje. Wat voor OS staat er nu op? Of issie leeg?

• Koffievlek.nl
Er staat nu WinMe op...

Maar ik heb de installatie files van Win2k er op gegooit, en nu zoekt ie automatisch naar de NTLOADER.exe die ie normaal direct van een cdrom zou trekken.

Hij komt dus geen stap verder. Dus thx voor je hulp Tukkie maar het zal niet gaan lukken.

[ Voor 13% gewijzigd door Koffievlek.nl op 30-12-2002 19:20 ]

• Koffievlek.nl
OK vers nieuws...

Ik heb een 2.5" to 3.5" converter gekocht, waarmee ik eigenlijk mijn laptop hdd zou moeten kunnen gebruiken op mijn PC. Maar ik kreeg dit op geen mogelijkheid voor elkaar... Ik heb de jumpers in alle mogelijke standen gehad en de IDE kabel op alle mogelijke manieren aangesloten. Maar niets deed het.

Later heb ik de hdd weer terug in mijn laptop geplaatst om eigenlijk maar te testen of ie het nog doet. Nou dat doet ie dus niet meer! :'(

De laptop boot' en als ie bij de hdd initialisatie komt, dan maakt de hdd echt een heel beroerd geluid. Hij spint op en stop er daarna meteen weer mee.

Ik haalde de hdd er weer uit en keek of de jumpers goed stonden, maar die stonden dus niet meer op de default instelling. Ik wist niet meer wat die was dus heb ik een aantal keer de jumper op een andere setting gezet.

Maar toen ik bij de laatste mogelijkheid van de jumper setting aankwam, wilde de hdd ook niet meer uit de laptop... GVD! Hij zit nu vast aan een stuk folie wat om het schijfje zit. What to do?

(graag serieuze reacties)

[ Voor 3% gewijzigd door Koffievlek.nl op 01-01-2003 22:19 ]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:36
verkeerd om aangesloten dus, en dan jaag je je voeding voor de drive over de IDE interface van de harddisk

• Koffievlek.nl
Ja idd.... Maar hij is nu echt stuk??

Enne kan ik die zaak niet voor aansprakelijk houden? Want ik heb geen beschrijving gekregen hoe ik dit moest aansluiten. Dat zou er toch altijd bij moeten zitten?

Maar kan het niet liggen aan het feit dat zo'n laptop hdd maar 5V aan kan? Ik weet niet wat de voeding is van een PC (12V?)?

[ Voor 24% gewijzigd door Koffievlek.nl op 02-01-2003 16:21 ]

Verwijderd

marco_bakker schreef op 02 januari 2003 @ 16:18:

Enne kan ik die zaak niet voor aansprakelijk houden? Want ik heb geen beschrijving gekregen hoe ik dit moest aansluiten. Dat zou er toch altijd bij moeten zitten?
in de vs zou dat kunnen ja, hier niet...

heb je niet nog ergens een andere laptop? kun je daar die hd in zetten en kijken offie nog werkt

• Koffievlek.nl
Ik zelf heb geen extra laptop liggen... Maar vrienden wel. Maar is er dan geen kans dat die hdd hun laptop schaadt?

Verwijderd

dual-zip schreef op 29 December 2002 @ 23:23:
[...]

eh, volgens mij is normaal IDE 40, alleen met DMA heb je 80 aderige kabel nodig
laptop ide connectoren hebben standaard 44 pennen! (40 voor IDE + 4 voor voeding)
marco_bakker schreef op 02 January 2003 @ 16:18:

Maar kan het niet liggen aan het feit dat zo'n laptop hdd maar 5V aan kan? Ik weet niet wat de voeding is van een PC (12V?)?
PC voeding levert dus gewoon 12V en 5V aan HD's etc.
marco_bakker schreef op 02 January 2003 @ 16:25:
Ik zelf heb geen extra laptop liggen... Maar vrienden wel. Maar is er dan geen kans dat die hdd hun laptop schaadt?
:? Mag ik vragen waar je allemaal mee bezig bent? :X :X :X

t begint een beetje te duizelen... zomaar converters aansluiten voordat je vraagt hoe t hoort, of dat ff op zoekt op internet... aanklagen... hd's bij virenden lenen om t nog eens te proberen? Schiet niet op zo hoor.... Strakjes heb je die van je vrienden ook ge-fried...
Vraag ff of je ergens goedkoop een laptop HDtje op de kop kunt tikken, en eventueel hulp van een tweaker die wel weet hoe t moet... en die in de buurt woont...

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 16:37 ]

• Koffievlek.nl
Dat snap ik gerust. Ik heb vroeger veel met PC's gerommeld en getweaked, maar een laptop heb ik nooit van binnen aangeraakt. Dus daar ben ik gewoon onzeker over en vraag ik het (achteraf in dit geval ;) )
Pagina: 1