Toon posts:

[wedstrijd] Nieuwe mobo ontwerp wedstrijd ??

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Zoals sommige zich nog kunnen herinneren, is er op GoT bijna 2 jaar geleden een moederbord ontwerp wedstrijd gehouden. De chipsets waarmee toen mee gewerkt werd was een Via KT133A. Naar aanleiding van deze thread..

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/141701///

en deze :

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/144482//

Ik wil voorstellen om in het nieuwe jaar wederom een moederbord layout wedstrijd te houden.

Er moeten dan wel wat regels komen,... daar ben ik nog niet helemaal over uit maar ik zat te denken aan een wedstrijd voor P4 moederborden en voor AMD Athlon moederborden...

Er wordt bij de beoordeling gekeken naar layout, extra's, enz enz. + er moet een verhaaltje bij hoe en waarom het bord er uitziet zoals het eruit komt...

De regels worden tzt bekend gemaakt...

Dit is dus geen HK topic, omdat het wel degelijk met moederborden te maken heeft...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2002 11:47 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit lijkt me op zich wel een leuk idee moet ik zeggen.
Zolang er natuurlijk realistische ontwerpen gemaakt worden :P (geen mobos met 8 sockets, 12 AGP sloten, 128S-ata poorten en dat soort onzin).

Misschien een mobo voor de nieuwe hammer?

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 23:17
Terw_Dan schreef op 27 December 2002 @ 11:53:
Dit lijkt me op zich wel een leuk idee moet ik zeggen.
Zolang er natuurlijk realistische ontwerpen gemaakt worden :P (geen mobos met 8 sockets, 12 AGP sloten, 128S-ata poorten en dat soort onzin).

Misschien een mobo voor de nieuwe hammer?
8 sockets is niet eens zo overdreven hoor, zijn in het verleden genoeg octo bordjes geweest

Verwijderd

Topicstarter
Het moet natuurlijk wel realistisch blijven inderdaad,.. lees anders even die threads door die hierboven staan... helaas zijn de plaatjes niet meer aanwezig maar aan de reacties kun je zien wat er allemaal fout/goed was...

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

12 AGP sloten zou niet verkeerd zijn ;)
maar is wel een beetje overkill.
zouden er geen 2 AGP sloten kunnen :?
Das wel handig voor als je een videokaart over hebt, die zijn meestal toch AGP, en dat je dan 2 monitoren aan kunt sluiten.

wat ook wel handig is, is een microatx, met veel extra's onboard, dat is voor divx bakjes wel handig. Via eden enzo hebben toch wel enige beperkingen in de onboard opties.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 23:17
eghie schreef op 27 december 2002 @ 12:04:
12 AGP sloten zou niet verkeerd zijn ;)
maar is wel een beetje overkill.
zouden er geen 2 AGP sloten kunnen :?
Das wel handig voor als je een videokaart over hebt, die zijn meestal toch AGP, en dat je dan 2 monitoren aan kunt sluiten.

wat ook wel handig is, is een microatx, met veel extra's onboard, dat is voor divx bakjes wel handig. Via eden enzo hebben toch wel enige beperkingen in de onboard opties.
2 agp sloten kan met agp 8x ja, moet de chipset dat wel ondersteunen natuurlijk

Verwijderd

Topicstarter
In de vorige wedstrijd werden dus realistische, desktop moederborden gemaakt... Bijvoobeeld Abbadon (modje hiero) deed ook mee...
..............Misschien wil hij wel weer meedoen ?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Is dat alweer zo lang geleden? Ik zag deze topic title en kreeg prompt een aha-erlebnis :+ Ik vind het allemaal prima :) maar een je moet zoals je zelf al zegt wel een vaste uitgangspositie hebben, niet dat mensen met de meest creatieve en exotische modellen aan komen (b.v. 12 AGP poorten 8)7 ) die toch niet werken omdat het b.v. niet in een ATX kast past of omdat zulke chipsets niet bestaan. Dus ga je uit van bestaande chipsets? En wat zijn de overige randvoorwaarden?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

mijn mobo design ;)

mobootje :D

hoop dat de layout cewl is.
heb gezorgt dat de CPU zoveel mogelijk vrij komt van de "air-flow" belemmerende voedingkabels. en dat de IDE kabels zo netjes mogelijk aangesloten kan worden + serial ata optie en 6 PCI sloten!!! :P

[ Voor 4% gewijzigd door nIghtorius op 27-12-2002 14:39 . Reden: tag fixes ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Een mobo waar je de kabels netjes achter het bord kan plaatsen lijkt me wel slim :P
Leuke indeling nightorius :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal vanavond wel eens over de regels gaan nadenken,... ik zal ze dan hier posten en dan kan de wedstrijd beginnen..

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op 27 december 2002 @ 16:09:
Ik zal vanavond wel eens over de regels gaan nadenken,... ik zal ze dan hier posten en dan kan de wedstrijd beginnen..
Als je hulp nodig hebt.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

bedoel je met layout de pcb layout??
ow ik zie het al :)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2002 16:31 ]

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

nIghtorius schreef op 27 December 2002 @ 14:39:
mijn mobo design ;)

mobootje :D

hoop dat de layout cewl is.
heb gezorgt dat de CPU zoveel mogelijk vrij komt van de "air-flow" belemmerende voedingkabels. en dat de IDE kabels zo netjes mogelijk aangesloten kan worden + serial ata optie en 6 PCI sloten!!! :P
dat kan toch niet? Die gigabit lan zit dan een PCI kaart grandioos in de weg :?
m-m is een n00b, de connector zit daar niet, enkel het chipje |:(
Ik zou een 2e chassisfanconnector in de buurt van de CPU_FAN maken (linksboven) en de ander verplaatsen naar rechtsonderin.
De plaatsen waar doorgaans de intake/outtake fans zitten.

[ Voor 26% gewijzigd door m-m op 27-12-2002 16:31 ]

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

heb ff de layout aangepast.. voor degene die 2 chassis fans gebruiken.
de 1e chassis fan aansluiting is wat intelligenter geplaatst (outtake) en er is eentje
toegevoegd (intake).

revised layout

voor hires kickers onder ons

Highres version

[ Voor 20% gewijzigd door nIghtorius op 27-12-2002 18:17 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:30
nIghtorius schreef op 27 December 2002 @ 17:56:
heb ff de layout aangepast.. voor degene die 2 chassis fans gebruiken.
de 1e chassis fan aansluiting is wat intelligenter geplaatst (outtake) en er is eentje
toegevoegd (intake).

revised layout
Waarom zo weinig fan connectors?
Ik bedoel in een Chieftec kan je al 4 case fans kwijt, 1 cpu dus en een rpm meter voor je voeding. 6 lijkt me dus optimaal.
Verder waarom niet alleen serial ATA?
En waarom nog serieel en parallel aansluiting?

Ik zou iets meer expirimenteren(2e AGP slot bv.), en niet alles zo als het nu is verschuiven zeg maar :D

Just my 2 eurocentjes :)

[ Voor 3% gewijzigd door Redje op 27-12-2002 18:17 ]

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

sjemig.. 6 fans???? hoeveel lawaai gaat dat wel niet maken..

btw.. het is wel de bedoeling dat je de serial-ata verbinding een raid kunt maken, maar tegelijkertijd ook via een parallele IDE verbinding (het is dus een OF ÓF). dus als je een raid configuurd met de parallelle kun je de S-ATA niet gebruiken.. en gebruik je de S-ATA als raid, dan kun je de parallelle raid niet gebruiken.. de PRI_IDE en SEC_IDE zijn altijd bruikbaar. dit is zo omdat de "controller" het niet anders kan. (dus geen denkbeeldige controllers).

2e AGP slot vindt ik persoonlijk zo'n .. kijk wat ik heb .. iets.. beetje grafische kaart kun je twee monitoren op aansluiten. de southbridge (ICH4) heeft dan ook niet de mogelijkheid om 2 AGP poorten aan te kunnen sturen (AGP4x)

de seriele en parallelle aansluiting zijn voor degene die graag displaytjes (LCD) op hun computer hangen. die kun je niet in de koude winter achterlaten he?? ;)..

ps:

de componenten staan expres ver van de CPU socket vanwege de grote en bulky retention mechanism :*)

[ Voor 9% gewijzigd door nIghtorius op 27-12-2002 18:41 ]

Verwijderd

Mooi hier heb ik duzz ook over na zitten denken

mijn idee was om allebeide kanten te gebruiken om zo minmogelijk snelheid te verliezen

ik weet niet of dit van toepassing kan zijn maar misschien een idee voor de toekomst

en er moet dat ook gelijk een nieuwe kast bij worden ontworpen omdat je beide kanten van het moederbord gebruikt

Verwijderd

Mag je ook in 3d gaanwerken? :)

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op 27 December 2002 @ 19:08:
Mag je ook in 3d gaanwerken? :)
showoff 8)

Verwijderd

:D Maar ik wil verder dan een plankie >:)

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

plankie + kast? + hdd + graka + cdroms + dvd-roms + dvd recs + etc + etc???

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Het lijkt me op zich wel leuk om te zien wat er bedacht wordt als de standaard ATX formfactor losgelaten wordt. WTX bijvoorbeeld plaatst de CPU onderin omdat warme lucht naar boven stijgt.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Whieee
  • Laatst online: 15-08 18:13

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Zer0 schreef op 27 December 2002 @ 19:20:
Het lijkt me op zich wel leuk om te zien wat er bedacht wordt als de standaard ATX formfactor losgelaten wordt. WTX bijvoorbeeld plaatst de CPU onderin omdat warme lucht naar boven stijgt.
kast ondersteboven zetten :+ 8)7

Launching containers into space

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:19
Zeer gaaf idee echter wil ik hier vanuit mijn beroep wel wat kanttekeningen plaatsen

De meeste mainboards hebben een layout die niet voor niets zo is. Elk chipset heeft zijn eigen design guides, features en restricties waaraan de mainboard designers zich moeten houden. Zo kan de afstand tussen north en southbridge niet te lang worden omdat anders de timings mis gaan. (daarom zit nForce northbridge ook altijd scheef) Ook werken niet alle componenten zomaar zonder problemen met elkaar. Zo mogen er officieel geen componenten achter de PCI sloten zitten die hoger zijn dan de PCI slot zelf (anders kunnen er geen lange PCI kaarten in). Het design van nIghtorius is leuk maar als je naar de memory slots kijk dan vallen deze op het rand van de PCB. Dit zou betekenen dat de witte connectors die worden gebruikt om de modules vast te zetten in de geheugenbanken bij het uitklappen buiten de PCB van het mainboard vallen, en dat is helaas niet volgens de ATX spec. De gaten rond de CPU om de grote koelers mee vast te maken vindt je tegenwoordig ook niet meer terug op elk mainboard. Dit komt omdat die niet meer in het mainboard hoeven zitten volgens de officiele specs.

Tegenwoordig zien we ook dat veel features er door extra chips op geplaats worden, dus features die niet door het chipset ondersteund worden. De meeste chipsets supporten USB2.0, ATA133 support op een 845E chipset krijg je bv door een Raidcontroller te implementeren en de meeste mainboards hebben onboard sound door een realtek of c-media chip erbij te plaatsen. Echter brengt dit ook allemaal extra kosten met zich mee...

De kosten... dat is meestal de voornaamste reden waarom een bepaalde mainboardlayout is zoals hij is. Elke vierkante centimeter PCB kost geld. Dus tegenwoordig zien we dat veel fabrikanten hun IDE connectors onder op het mainboard plaatsen. Dit itt de plaatsing naast de memory slots waardoor de PCB weer 1 of 2 centimeter breder moet zijn. In oosteuropa of china maakt dat niet zoveel uit want waar gebruiken de meeste mensen de kleine kasten. Echter is hier in Noord Europa de laatste jaren de trend om je PC in een grote kast te bouwen en daardoor is dan de plaatsing van een IDE connector onderin ineens rot. Ik zie dat het mainboard van nIghtorius ook een gigabit lan chip heeft... leuk feature echter is er maar een klein % mensen die er echt iets aan heeft en het gebruikt. Daarbij zijn de kosten van zo'n chip zo'n 13.5$ dus dat maakt het mainboard aanzienelijk duurder.

Bedenk ook dat mainboard voor de gehele wereld worden geproduceerd, dus niet enkel voor een bepaalde regio of een bepaalde groep mensen (tweakers). Veelal is er een pure spec version waarbij sommige plaatsen op de PCB leeg zijn. Die lege plaatsen worden dan bij de full spec version (met raid, s-ata, etc) weer voorzien van een extra chip. Niet iedereen maakt gebruik van 6 PCI sloten, USB aansluitingen... leuk en aardig maar aan 6 aansluitingen heb je imho genoeg, de rest verhoogt enkel de kosten van het mainboard.

I know... dit maakt het doordacht ontwerpen van een mainboard veel moeilijker :) maar niet minder leuk. Ik ben benieuwd wat voor mainboards er uit de bus komen rollen! :)

[ Voor 17% gewijzigd door The Source op 27-12-2002 19:49 ]

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

het is een tweakers only bordje voor GROTE kasten ;).. daarom zijn de IDE poorten
ook zo hoog mogelijk geplaatst. ook heb ik de plaatsing van de voeding aansluiting strategisch gekozen (voor zo goed mogelijk airflow).

en aan OEM doe ik niet 8)

als je heel errug goed kijkt kun je zien dat er een stukje ruimte boven de dimm sloten zit (deze ruimte is dan ook voor het clipje) en dan heb je nog 2mm speling.. heb een oude P2/P3 mobo waar de DIMM sloten ook zo geplaatst zijn en daar kon ik gewoon de AGP kaartje erin / uithalen zonder het geheugen eruit te halen. de formfactor is zeer precies (overgenomen van mobo handleiding ;)). de plaatsing north en southbridge is
nagenoeg gelijk aan alle andere 845PE chipset gebaseerde mobo's.. kijk maar naar paar officiele en bestaande mobo schema's. :*)

[ Voor 22% gewijzigd door nIghtorius op 27-12-2002 20:51 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Voor de designguides: http://www.formfactors.org/
Dan zijn makkelijk realistische ontwerpen te maken.

[ Voor 36% gewijzigd door Resistor op 27-12-2002 21:02 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• The Source
formfactor is niet hetzelfde als de designguide die de chipset fabrikant meegeeft :)

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

heb ff gechecked (officiele formfactor)..
3. Layout
The following sections describe the mechanical specification of the ATX form factor motherboard,
including physical size, mounting hole placement, connector placement, and component height constraints.
3.1 Board Size
A full size ATX board is 12" wide by 9.6" deep (305mm x 244mm). This allows many ATX form factor
chassis to accept microATX boards as well.
nou die van mij is 305mm x 228mm..

dus dat moet lukken. komt er zelfs een stukkie extra ruimte vrij.. (die ik niet nodig heb ;)).

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Misschien is het makkelijk als een aantal standaard maten worden genoemd zoals maten van een atx connector enz.

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08 23:38

vehpol

Go Go Gadget!

fleppuhstein schreef op 27 December 2002 @ 21:36:
Misschien is het makkelijk als een aantal standaard maten worden genoemd zoals maten van een atx connector enz.
Ik neem aan, en mag hopen, dat dit in de regels en aanverwante tekst komt te staan. Anders moet iedereen dit opzoeken, en vind je dan net een bron die een net iets andere maat ofzo opgeeft wordt meteen je mobo afgewezen omdat deze niet klopt.

Ceci n'est pas une signature!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

nIghtorius schreef op 27 december 2002 @ 21:26:
heb ff gechecked (officiele formfactor)..

[...]

nou die van mij is 305mm x 228mm..

dus dat moet lukken. komt er zelfs een stukkie extra ruimte vrij.. (die ik niet nodig heb ;)).
Bijna geeneen mobo wat in de handel is is 9,6" breed, bijna allemaal VEEL smaller :)
(ik heb het nnu wel over single cpu mobo's, mijn Tiger MP, en SuperMicro P6DBE (dual P2) zijn bv wel 9,6" breed (mijn Intel N440BX (ook dual P2) is zelfs breder dan dat hij hoog is :D))
nIghtorius schreef op 27 december 2002 @ 18:24:
2e AGP slot vindt ik persoonlijk zo'n .. kijk wat ik heb .. iets.. beetje grafische kaart kun je twee monitoren op aansluiten. de southbridge (ICH4) heeft dan ook niet de mogelijkheid om 2 AGP poorten aan te kunnen sturen (AGP4x)
AGP slot zit direct op de northbridge.. (toch? :D)

• NitroX infinity
  • Laatst online: 18-08 23:31
Ik ben benieuwd hoeveel borden er zonder floppy connector worden ontworpen. Want wie gebruikt dat ding nou nog? Alles wat met een floppy kan, kan ook met een cd-rommetje :p

En het aantal pci sloten. 6? Okee, lekker veilig maar in feite ben je er hooguit 3 nodig; geluid, netwerk en tv kaart. Zelfs netwerk en geluid is tegenwoordig al geintegreerd dus 1 pci slotje is eigenlijk al genoeg. Kijk, daar heb je ruimte!

En zoals al eerder werd gezegd: Meer aansluitingen voor chassisfans. In mijn kast passen er 6 en als je naar sommige gemodde kasten kijkt zitten er zelfs 8 in.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

BrZ schreef op 27 December 2002 @ 22:08:
AGP slot zit direct op de northbridge.. (toch? :D)
wooops.. my bad..

klopt dat de northbridge de AGP spul regelt.. de southbridge regelt I/O & PCI (ook ISA)..

sterker nog..

technisch gezien heeft m'n ontworpen layout bordje geen north/sourthbridge. maar
een IHA (Intel Hub Architecture blaat)..

voor die fans.. zijn daar niet van die baybus dingen voor?? >:)

PS:

als er 8 fans in je systeem kast kan, wil het nog niet zeggen dat er 8 in moeten.. sjeesh stel je eens voor wat voor soort stogzuiger wel niet krijgt (zzooozzzoooeem).. heb al één extra casefan in m'n bak zitten en die draait op 2300 RPM.. maakt voor mij al lawaai genoeg.

[ Voor 33% gewijzigd door nIghtorius op 27-12-2002 23:25 ]

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:30
NitroX_infinity schreef op 27 December 2002 @ 22:36:
Ik ben benieuwd hoeveel borden er zonder floppy connector worden ontworpen. Want wie gebruikt dat ding nou nog? Alles wat met een floppy kan, kan ook met een cd-rommetje :p

En het aantal pci sloten. 6? Okee, lekker veilig maar in feite ben je er hooguit 3 nodig; geluid, netwerk en tv kaart. Zelfs netwerk en geluid is tegenwoordig al geintegreerd dus 1 pci slotje is eigenlijk al genoeg. Kijk, daar heb je ruimte!

En zoals al eerder werd gezegd: Meer aansluitingen voor chassisfans. In mijn kast passen er 6 en als je naar sommige gemodde kasten kijkt zitten er zelfs 8 in.
Beetje kort door de bocht imo, 2e Netwerkkaart, Soundkaart, TV-kaart, DV-kaart, Scsi-kaart bv. is allemaal heel common.

Ik denk dat de meeste tweakers rond de 3 pci-kaarten hebben.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

- geluidskaart
- netwerk
- netwerk(2) voor Kabel/ADSL
- SCSI
- DV kaart
- PCI kaartje van mn LCD (status LCD)
- TV kaart
- FireWire adapter...

ik kom al op 7 PCI sloten... :X Wie ontwerpt er een bord voor mij???

BTW: ik weet dat Firewire, LAN, en SCSI onboard kunnen, maar dat heb ik nu niet.... (7 PCI sloten ook niet, maar goed... ;) )

• NitroX infinity
Whieee schreef op 28 December 2002 @ 19:38:
- geluidskaart
- netwerk
- SCSI
- DV kaart
- TV kaart
- FireWire adapter...

BTW: ik weet dat Firewire, LAN, en SCSI onboard kunnen, maar dat heb ik nu niet.... (7 PCI sloten ook niet, maar goed... ;) )
Uh, 6 pci sloten is het maximum van een atx bordje tenzij je de agp poort weglaat. Dan kan daar ook een pci slot. kijk maar naar de achterkant van je kast, bij de meeste kasten zitten daar 7 openingen voor sloten.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

NitroX_infinity schreef op 28 December 2002 @ 19:58:
[...]

Uh, 6 pci sloten is het maximum van een atx bordje tenzij je de agp poort weglaat. Dan kan daar ook een pci slot. kijk maar naar de achterkant van je kast, bij de meeste kasten zitten daar 7 openingen voor sloten.
* Whieee wijst naar een aantal posts terug, waarin NitroX_infinity schreef dat er gemodde kasten zijn met 8x PCI :? 8)7 :? 8)7 :? 8)7 :P

[ Voor 3% gewijzigd door Whieee op 28-12-2002 23:35 ]

• NitroX infinity
Whieee schreef op 28 december 2002 @ 20:03:
[...]

* Whieee wijst naar een aantal posts terug, waarin NitroX_infinity schreef dat er gemodde kasten zijn met 8x PCI :? 8)7 :? 8)7 :? 8)7 :P
Jij moet ff beter lezen, ik heb het daar over CASEFANS en niet over pci sloten. Ha. :D

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

- geluidskaart
- netwerk
- SCSI
- DV kaart
- TV kaart
- FireWire adapter...

Geluid on-board
Netwerk on-board (adsl gaat via de switch)
FireWire kan ook on-board
LCD kan via Seriële/parallelle poort.

Dan hou ik 3 pci over, dat is toch netjes. De overige randzut kan via USB-2/FireWire, voor dualmonitor heb je goede beeldkaarten.

Dan hou je dus 1 AGP (pro of 8x) over, en 4 PCI, omdat 1 pci toch niet te gebruiken is doordat de koeling van de AGP in de weg zit.

IDE kan vervangen worden door SATA (Serial ATA), Diskdrive laten we maar vallen (schaf je maar een USB aan)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
- geluidskaart
- netwerk
- SCSI
- DV kaart
- TV kaart
- FireWire adapter...

Ja, maar we hebben het hier toch over een mobo dat jouw aandacht zou moeten trekken en dat JIJ zou willen hebben? Als dat firewire onboard heeft en 1Gbit Intel LAN onboard, scheelt jou weer 2 PCI sloten :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Wat een interesse zeg !! Ik zie nu pas hoeveel animo ervoor is... Helaas ben ik nog niet heel ver gekomen met regels voor de wedstrijd, maar morgen ben ik op de OC Dayz, dus misschien hebben mensen suggesties...

Effe wat ik heb tot nu toe :
* De wedstrijd bestaat uit 2 delen, het ontwerp van een P4 bord en/of het ontwerp van een AMD bord

* De moederborden moeten ATX/MicroATX compatible zijn

* De moederbord layout moet realistisch zijn, dus geen 12 AGP sloten, 24 geheugenbanken, 5 voedingsaansluitingen enz enz enz

* De te gebruiken chipsets voor de processoren mogen van Intel, VIA, SIS of NVidia komen, maar geen zelfbedachte chipsets, dit om onrealistische mobo's te voorkomen

* Er moet een uitleg bij gegeven worden waarom er voor een bepaalde layout is gekozen ivm, koeling, kabels die in de weg zitten, stabiliteit enz enz

* De gemaakte layouts met uitleg zullen worden gepubliceerd op een website. Hiervoor is volgens mij niet meer dan 2 weken voor nodig. Hierna zal er een stemming worden gehouden, wat zal resulteren in de beste layout voor de P$ en de beste layout voor de AMD.

* Beide ontwerpen zullen worden beloond met een prijs. Ik weet zelf nog niet precies wat, maar ik kan jullie verzekeren dat ik mijn uiterste best doe om te zorgen dat het geen lullige Shareware CD wordt ofzo... 8)
Er zullen nog meer regels toegevoegd worden de komende dagen t/m 31 december, hierna is het mogelijk om je ontwerp op te sturen naar mijn email adres...

De uiterste inleverdatum is 31 januari 2003, en het plaatje van de layout mag niet groter zijn dan 80KByte. dit ivm met mijn hotmailaccount.... :)

Goed,... extra regels zijn welkom,... voor degene die nog iets toe te voegen heeft aan de huidige regels..

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Resistor schreef op 28 December 2002 @ 20:43:
[...]

Geluid on-board
Netwerk on-board (adsl gaat via de switch)
FireWire kan ook on-board
LCD kan via Seriële/parallelle poort.

Dan hou ik 3 pci over, dat is toch netjes. De overige randzut kan via USB-2/FireWire, voor dualmonitor heb je goede beeldkaarten.

Dan hou je dus 1 AGP (pro of 8x) over, en 4 PCI, omdat 1 pci toch niet te gebruiken is doordat de koeling van de AGP in de weg zit.

IDE kan vervangen worden door SATA (Serial ATA), Diskdrive laten we maar vallen (schaf je maar een USB aan)
wil jij zeggen dat ik straks de UTP kabel die vanaf mn kabelmodem komt meteen aan de switch kan hangen?? Dat zou mooi zijn? Biedt dat ook voordelen tov de kabel aan een netwerkkaartje in je PC hangen??? (weet het is offtopic, maar moest t ff kwijt)

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Whieee schreef op 29 december 2002 @ 00:04:
[...]

wil jij zeggen dat ik straks de UTP kabel die vanaf mn kabelmodem komt meteen aan de switch kan hangen?? Dat zou mooi zijn? Biedt dat ook voordelen tov de kabel aan een netwerkkaartje in je PC hangen??? (weet het is offtopic, maar moest t ff kwijt)
Sorry, ik zat even aan ADSL te denken, daar kan het wel.

Alle zut die on-board kan on-board uitvoeren (mits het goed is, on-board video wil ik niet) en de rest PCI.

Van het onderste PCI slot kan wel een PCI-64 gemaakt worden.

Verwijderd

- geluidskaart
- netwerk
- SCSI
- DV kaart
- TV kaart
- FireWire adapter...

bijv. nForce2 heeft al een hoop onboard zitten, je hebt dus alleen nog maar SCSI + TVKaart + LCD-kaart nodig... En indien nodig kan er nog wel veel meer in een mobo-ontwerp als onboard worden meegenomen (zoals je SCSI, ViVo/TV en een standaard LCD controller...)

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Mijn inbreng voor de PCI-kaarten: Het bovenste PCI-slot kan beter weggelaten worden, moderne AGP-beeldkaarten hebben die ruimte nodig voor de koeling (denk maar aan de GeForce-FX) en van de onderste kan wel een PCI-64 gemaakt worden, en de overige een PCI-express (dat was dacht ik een uitbreiding, die backwards-compatible is met de 'gewone' PCI)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
Wat moet ik me voorstellen bij een LCD-kaart?

Qua afmetingen lijkt het me wel handig om alle *TX (ATX, WTX, Micro-ATX, ITX, etc) toe te staan en niet meer. Dus IBM-achtige layouten met op het mainboard 1 groot slot waar weer een kaart in komt met alle PCI sloten en nog zo'n kaart met de memory-sloten lijkt me niet wenselijk. (voor deze contest)
Mischien ook wel handig als je kans ziet om in de wedstrijd-omschrijving wat eigenschappen neer te zetten van een aantal chipsets (is de SiS 648 nu een Intel of AMD chipset, heeft de i845D nu 400 MHz fsb of 533, etc.)
Wordt er per 1/1/03 dan ook een nieuw topic geopend, met dit topic als leidraad voor comments naar de organisatie?

Wat wordt het maximaal aantal inzendingen per persoon per categorie? (een max van inf. is wat mij betreft ook prima)

Komen er ook sub-categorieen? Bijv. , small-formfactor, low-budget, normaal, high-end en 't-mag-wat-kosten-ultra-high-end.

Mag je proprietary-uitbreidingssloten verzinnen, waarop je bijv de TV-tuner steekt als uitbreiding op een mini-ITX boardje. (De Asus-ipanel-aansluiting is hier een voorbeeld van, net als de AMR/CNR sloten)

Qua mee te leveren stekkers is ook een hoop mogelijk. Zo zou je bijvoorbeeld naast de USB- en SPdif- aansluitingen naar buiten ook een grote centronics-achtige stekker naar buiten kunnen voeren waar je dan een break-out-box op aan kunt sluiten, zodat je makkelijk je 5.1, digi-in/out, video-in/out, etc. kunt aansluiten. Wordt zoiets ook toegestaan? Zulke dingen zijn altijd leuk/makkelijk voor de case-modders.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
TD-er schreef op 29 December 2002 @ 12:26:
Wat moet ik me voorstellen bij een LCD-kaart?

Ik denk een PCI kaartje met daarop een printer of Com-poort :) Daar sluit je je LCD op aan en dan heb je geen kabeltjes die aan de achterkant van je kast aangesloten zitten en dan daar ergens je kast weer in moeten naar voren om de LCD aan te sturen (ziet er erg lelijk uit).

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 08:27
Leuk idee _/-\o_
Misschien doe ik ook wel mee.
Ik heb nog een idee, misschien kun je zoals TD-er al aangaf verschillende sub-catagorieen maken, en dan niet zo uitgebreid, maar b.v. budgetinternetboard, gameboard en serverboard(vooral de laatste spreekt me aan :) ).

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:26
Resistor schreef op 29 december 2002 @ 12:15:
Mijn inbreng voor de PCI-kaarten: Het bovenste PCI-slot kan beter weggelaten worden, moderne AGP-beeldkaarten hebben die ruimte nodig voor de koeling (denk maar aan de GeForce-FX) en van de onderste kan wel een PCI-64 gemaakt worden, en de overige een PCI-express (dat was dacht ik een uitbreiding, die backwards-compatible is met de 'gewone' PCI)
In dat eerste PCI slot, kun je heel makkelijk een low-prorfile-netwerkkaartje stoppen. Maar van mij mag je het laatste PCI-slot wel weglaten als je zo'n fijne USB-bracket meeleverd

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Termi
  • Laatst online: 18-08 22:27
Ziet er leuk uit dit :), maar hoe wou je dat gaan doen met maten :? Want in photoshop heb je wel cm maar stel je voor ik zet me AGP poort 1 mm verkeerd dan past ie als eerste niet meer in de ATX standaard en de verbinding kloppen dan niet :). EN is je board dan direct mislukt :P, en hoe zit het met onboard shit, wnat natuurlijk kan je je hele board vol stouwen met veel onboard maar opgeven moment is de layer van het board vol , en iedere layer die extra bijkomt kost weer meer geld :). Om zo eff te denken :P. Lijkt me wel vet om gewoon chips aan de onder kant te bevestigen, maar zal zeker niet mogen :(.

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Een tijdje geleden (paar maanden denk ik) had iemand hier (of in DOC/CME) een plaatje gepost met het gatenpatroon van de gaten in het moederbord voor de CPU-koeler.

Het was niet in een logisch topic dacht ik, dus moeilijk terug te vinden, maar wat ik mij er van herinner is dat het een simpele tekening was met primaire kleuren en dat daarin voor 3 sockets de plaatsen waar de gaten horen te zitten.

Die dingen zijn tegenwoordig niet meer nodig, maar ze zijn wel erg handig voor grote koelers (of home-made waterblokjes)

Ik had het plaatje ergens op mijn harde schijf staan, maar hij kan verloren zijn gegaan bij een format, dat weet ik niet meer.

Verwijderd

termi, ik denk niet dat ze het precies op de mm gaan afmeten :P, chips aan de onder kant, dat is alleen leuk voor de modder, die plakt, dremelt en zaagt het wel passend, maar ik denk dat als het niet te veel uitsteekt en niet te veel warmte produceert tussen het mobo en de stalen plaat dat het gewoon moet kunnen !

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 30-12-2002 10:12 . Reden: opmerking op een verwijderde flame verwijderd ]

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~vnrswk/Jasper%20oefen.jpg

Dacht ik maak ook ff wat het ziet er niet uit maar t is wat :P

KT4V Dual Proc :P (ff snel een D erbij gefromeld :) )

[ Voor 20% gewijzigd door Tjaps op 30-12-2002 01:00 ]

• The Source
hehe.. nog ff serie nummer op MSI mobo aanpassen, wordt dan KT4V-D

[ Voor 16% gewijzigd door The Source op 30-12-2002 00:39 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

The Doctor schreef op 30 december 2002 @ 00:11:
[afbeelding]

Dacht ik maak ook ff wat het ziet er niet uit maar t is wat :P

KT4V Dual Proc :P (ff snel een D erbij gefromeld :) )
Leuk plaatje, maar laten we niet al te veel richting de HK neigen.. ;)

• Termi
  • Laatst online: 18-08 22:27
Eff kicken :), ik wil toch weten of er nog intresse in is >:).

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Jha ik heb wel intresse maar mischien is het slim als je een chipset geef waar mee gewerkt moet worden ???
Of 2 bijvoorbeeld 1 voor amd en 1 voor intel en dan niet de allernieuwste maar een van 3-4 maanden geleden zodat er ook genoeg over is te vinden (specificaties, e.d.).

en is het de bedoeling dat we een soepje gaan maken of een tekeningetje in paint ?

[ Voor 14% gewijzigd door Tjaps op 01-01-2003 22:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe je het plaatje maakt, maakt mij niet uit, asl het maar duidelijk is... Ik heb inderdaad na lopen denken om inderdaad 1 chipset per moederbord ontwerp te nemen,.. alleen de keuze is best ingewikkeld...

Toch heb ik besloten om dit te doen... Ik denk dat het verstandig om een nieuwe thread te beginnen met de uiteindelijke regels en hoe en wat... Ik zal die Thread morgen beginnen...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Slotje as requested ;)

Gaarne hier verder gaan [rml][ mobo wedstrijd] inzenden !![/rml] :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.