langzaam opstarten

Pagina: 1
Acties:

• artman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-01-2021
mijn computer start erg langzaam op wanneer je m aanzet. hij is traag totdat het windows-logo in beeld verschijnt.
hij blijft eerst erg lang hangen bij het zoeken naar de harde schijf en cd-rom speler. hjij vindt deze wel snel, maar blijft dan eventjes steken

nadat dit voltooid is komt het volgende scherm met "detecting ATA/133". pas na een tijdje (10 s) gaat ie weer verder en staat er "no ATA/133 detected or installed" en start de computer verder gewoon normaal op.

weet iemand hoe ik die ATA/133 in mn bios uitzet of een oplossing voor het langzame opstarten

ik heb een GA-7VRXP moederbord en samsung pc 2700 256 mb geheugen en een AMD 2200+ processor (ik had hiervoor alleen maar pentium processors, zouden die sowieso al sneller opstarten?)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of je een intel of AMD hebt maakt weinig uit voor de boottijd.
maar wat voor bios zit er precies op, kijk eens in de manual of die poorten uit te zetten zijn (vast wel) als je ze niet gebruikt dan.
Hangt er niets aan die ATA133 poorten?

• artman
nee er hangt niks aan, en ik heb, dacht ik maar ze updaten ook zo vaak, de nieuwste bios (F11 van GigaByte).

ik heb vaker gekeken in de bios maar daar staat niks over die ATA/133

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Da's gewoon de RAID BIOS.. Heel normaal :)

Als je daar geen gebruik van maakt, dan kun je het gewoon uitschakelen. Dat kan bij de modernere mobo's via de mobo BIOS en/of een jumpertje. Als deze mogelijkheden niet beschikbaar zijn, dan zul je de RAID BIOS uit de mobo BIOS moeten modden, zodat deze niet meer wordt opgestart :Y)

• artman
ik ga dat dadelijk ff doen als ik thuis ben, want ben nu nog aan t werk (of beter gezegd niks aan t doen). zelfs zo weinig dat ik alle topics aan t doorlezen ben, en ik heb ook gelezen dat wanneer ik IDE 3&4 niet gebruik mijn promise moet uitzetten?!!!!!
alvast bedankt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

artman schreef op 27 december 2002 @ 12:49:
en ik heb ook gelezen dat wanneer ik IDE 3&4 niet gebruik mijn promise moet uitzetten?!!!!!
Ja, maar dat is overigens niet verplicht.. Het is alleen handig voor ongeduldige tweakertjes die bijna een hartverzakking krijgen dat de RAID BIOS 10 seconden van de waardevolle computer-tijd tijdens het opstarten in beslag neemt :+

Anyway, je hoeft niet zo met vraag- en uitroeptekens rond te strooien, dat kan namelijk best irritant ogen bij de gemiddelde gebruiker hier.

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 27-12-2002 13:02 ]

Pagina: 1