[Raid0] Hoge cpu belasting in HDTach

Pagina: 1
Acties:

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:04

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Topicstarter
Ik denk dat m'n setje niet zo lekker draait.

2 x Maxtor DiamondmaxPlus 9 80gb 7200rpm 8mb cache in raid0 op de onboard raidcontroller van m'n Gigabyte 7VRXP
AMD XP2000+
Via 4in1 445
Raid performance patch 1.02
stripesize=64kb (a/v editing)
Alle partities (5 stuks) NTFS
WinXp pro

In HDTach:

Random Acces Time: 13.7ms
Read Burst Speed: 66mbps
Read speed maximum: 55705 kps
minimum:4211 kps
Average: 40330 kps
CPU Utilization: 50.3% (ai, wat volgens mij veel te hoog is)

De CPU belasting baart me een beetje zorgen. Iemand tips of hints?

XBL: theArthurrrr

Verwijderd

Staat DMA wel aan :?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Als het goed is zet de Promise RAID controller zelf DMA aan, dat hoef je in Windows niet meer te regelen. Maar goed, de Promise controller heeft neem ik aan een BIOS, hoe staan de DMA instellingen daar? Gezien je burstspeed van 66MB/s staat dat in ieder geval op ATA66 (UDMA4).

Heb je al verschillende Promise driverversies geprobeerd?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Defrag al gedraait?
En wat is je CPUload voordat je HDTach start ?

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
DMA staat aan
CPU load = nagenoeg 0% voor HDTach

Maar heb nog geen defrag gedaan, dus zal ik zeker ff doen.
limoentje schreef op 27 December 2002 @ 11:07:
Maar goed, de Promise controller heeft neem ik aan een BIOS, hoe staan de DMA instellingen daar? Gezien je burstspeed van 66MB/s staat dat in ieder geval op ATA66 (UDMA4).

Heb je al verschillende Promise driverversies geprobeerd?
Nog geen verschillende driverversies geprobeerd, ik heb "gewoon" de laatste versie van de gigabytesite gepakt.
Ik zou ff niet weten hoe ik in de bios van m'n controller kom (behalve ctrl-f voordat windows geladen wordt, of gewoon op de del knop rammen->maar dat is het bios van m'n mobo).

Verwijderd

Defrag? Zeg dan niks... HdTach is een programma die de sectoren van voor naar achteren leest, dus bestandssysteem heeft er niks mee te maken.

Ik denk zelf aan een brak driver, aangezien het zo'n semi-soft raid kaart is. Check drivers en irq deling.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 December 2002 @ 12:24:
Defrag? Zeg dan niks... HdTach is een programma die de sectoren van voor naar achteren leest, dus bestandssysteem heeft er niks mee te maken.
Theoretisch gezien wel,
in de praktijk heb ik rainfall grafieken met HDTach zien oplossen naar mooie vlakke lijngrafieken door een goede schijfcontrole, intelligente partitieindeling en defragmentatie...

Schijfkoeling zorgt ook voor veel HDTach oplossingen...

En natuurlijk zijn de schijven al met een ander low-level testtool bekeken of ze geen defecten bevatten en ook al gekeken met andere benchmarktools en de ATA kabels zitten ook zoals het hoort en zijn zo kort mogelijk...

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Ik heb geen idee wat er niet goed staat.

Heb defrag gedraaid, maar dat hielp dus nix.

Er staan 2 casefans over die schijven heen te blazen, dus echt warm zullen ze het niet hebben.

En m'n raidcontroller staat op irq 19 (niet gedeeld iig)

Het zijn trouwens 2 ATA133 schijven en worden ook als zodanig herkend (ctrl-f voordat windows boot)

Iemand enig idee wat er niet goed is/staat?

Pagina: 1