Toon posts:

[HDD] BIOS ziet HDD soms wel soms niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laatst kwam ik een gek probleempje tegen in een computer, waarschijnlijk is het iets mega simpel.

In de computer zitten 3 harde schijven. Op een gegeven moment ziet de bios er geen één meer. De schijven krijgen wel spanning, spinnen op, maar worden niet door de BIOS opgenomen.

Wat zit er fout?

(damn, m'n titel is niet volledig, excuses voor het ongemak)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2002 10:26 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Probeer eens via de instellingen in het bios de drives een time-out te geven voor het initialiseren.

ARME AOW’er

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel uitgebreid :)

Zie GuardianAngel: zo'n instelling heet vaak "IDE Delay" oid. Het aantal seconden die je daarmee kunt opgeven is de tijd dat de controller de schijven moet geven om zich kenbaar te laten maken.

Maar hiermee wordt de werkelijke bron van het probleem niet echt weggenomen.. Het kan te wijten zijn aan brakke bekabeling, slechte IDE controller op mobo, langzaam opspinnende schijven, tekortschietend voeding, enzo :)

Verwijderd

misschien heel dom antwoord, maaruh je jumpers staan we goed ? (ik heb daar nog eens enorme last mee gehad)

Verwijderd

Topicstarter
staan allemaal goed, maaruh, van die IDE Delay dat lijkt me nogal sterk, nieuwe pc met de snellere harde schijven erin.

Verwijderd

Te zwakke voeding ?
Pagina: 1