Ok nog 1 keer (nofi): de zinsnede "buiten het heelal" (zoals o.a ATS het uitlegt) heeft
geen betekenis. Aangezien
alle ruimte en tijd opgespannen worden
binnen het heelal (= "heel alles"), is het bijvoeglijk naamwoord "buiten" niet mogelijk in combinatie met het woord "heelal".
Is het argument dat er buiten het heelal "niets " is het bewijs dat het heelal geen snelheid heeft of moet men zich er bij neerleggen dat deze snelheid onmeetbaar zou zijn ?
In de context van wat ik hierboven schreef is het niet eens een geldig argument. De ongeldigheid van de zinsnede "binnen het heelal" lost daarmee ook het lastige begrip "niets", waar daar dan zou zijn, op. Wees blij dat er overal waar zogenaamd niets zou zijn, er altijd nog quantumflux is. (tenminste, in de QM theorie. de snaartheorie ruimt de irritante quantumflux netjes op en defineert daarmee een "kleinste grootte" (plancklengte))
Ik ga terug vergelijken met de grootte van het heelal.
Laten we ons eens buiten het heelal verplaatsen, hoe groot is het heelal dan ?
ja dat kan je dus niet, slaaf van de ruimte-tijd als wij zijn. Gelovige theoretisch natuurkundigen hebben daar een plekje voor God gereserveerd

We hebben geen enkel referentiepunt buiten het heelal, moet ik dan concluderen dat het heelal geen grootte heeft ? Of moet ik concluderen dat het onmeetbaar is? Een uitspraak als "het heelal is 28 miljard lichtjaar in doorsnede" is toch ook betekenisloos.
Nee, die uitspraak heeft wel betekenis, die gaat immers over de binnenkant van het heelal. Ik kan me echter wel in je onbegrip verplaatsen, omdat het uitspraken zijn binnen ons waarschijnlijk onjuiste denkkader. Zoals ik al eerder in deze thread aangaf, houdt de supersnaartheorie de mogelijkheid open dat onze 3 ruimtelijke dimensies (naast de 6 a 7 opgerolde overige dimensies) cirkelvormig zijn. De doorsnede van het heelal in 1 van die dimensies is in die theorie de omtrek van de dimensie. Overigens is tevens in deze theorie besloten dat de straal R van een dimensie natuurkundig gezien overeenkomt met een straal 1/R van een dimensie,afh. van hoe je het bekijkt. Om een idee te geven van hoe bizar dit is, is de uitspraak "het heelal is 1/(28 miljard lichtjaar) in doorsnede", ultraklein dus, eveneens correct.
We zeggen hier is het ijkpunt en het heelal is zoveel maal groter dan het ijkpunt. We nemen altijd een ijkpunt binnen het heelal, en dus zeggen we niets meer dan dat het heelal zoveel maal groter is dan het ijkpunt.
Deze methode voldoet wel voor alles dat kleiner is dan het heelal, maar voldoet het om de grootte van het totale heelal te omschrijven?
De snelheid van het licht mag idd als ijkpunt worden genomen, afgezien van het feit dat het geen punt is, maar een snelheid. Vraag maar aan Einstein.
Dus ondanks het feit dat er geen enkel referentiepunt is buiten het heelal proberen we ons toch een voorstelling te maken van die grootte van het heelal.
Dus ondanks het feit dat er geen enkel referentiepunt is buiten het heelal zeggen we toch ook dat het heelal een grootte heeft.
ja dat is correct.
Op diezelfde wijze zou het heelal wel een snelheid kunnen hebben maar indien dit zo zou zijn is dit blijkbaar onmeetbaar of vooralsnog onmeetbaar.
nee dit dus weer niet correct. het begrip "snelheid" beschrijft een vector door de ruimte-tijd (niks geen snaartheorie of QM, gewoon algemene relativiteit van Einstein). Aangezien het heelal is opgespannen door de ruimte-tijd (er is dus, nogmaals, geen ruimte-tijd buiten het heelal), heeft het heelal als geheel geen snelheid.
Overigens mag het lijken alsof ik hier alles vanaf weet, maar ik begrijp hier ook nog maar heel weinig van. Gelukkig maar, want zoals Feynman al zei over Quantummechanica: "If you say you easily understand this new theory, you've probably not understood it at all" ...
[
Voor 3% gewijzigd door
Genoil op 30-12-2002 15:51
]