bewakings camera stuk :(

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb al een tijdje een camera voor me deur hangen, erg handig voor belletje trekken of als er een ander ongeweest persoon al dan niet voor de deur staat :)
Maar de laatste tijd krijg ik er geen beeld meer van. Ik heb alles getest, en het probleem lijkt em toch echt in de camera module zelf te zitten. Ik krijg alleen maar grijsstreeperig beeld van de camera en mijn tv gaat ervan piepen met hooge pieptoon. klinkt niet echt gezond voor de tv, dus laat em maar niet te lang op camera zender staan :) Ik vermoed een defect in de aansturing. Iemand een idee of iemand die dit bekend voor komt?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/robbertb/cam5.jpg
het slachtoffertje

Edit: ik heb em dus open gemaakt en zie ook niks van oxidatie ofzo. Ziet er allemaal wel goed uit eigenlijk :/

[ Voor 9% gewijzigd door robbertb op 27-12-2002 03:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Hoe zit dat ding aangesloten? Wat voor bekabeling? Ik zou nl. de bekabeling als eerste oorzaak aanwijzen, vanwege die pieptoon. Dat klinkt als geen/verkeerd signaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 25556 schreef op 27 december 2002 @ 03:38:
Hoe zit dat ding aangesloten? Wat voor bekabeling? Ik zou nl. de bekabeling als eerste oorzaak aanwijzen, vanwege die pieptoon. Dat klinkt als geen/verkeerd signaal..
ik zei net al dat ik alles al goed getest had :)
Bekabeling is prima, vervangen voor andere kabels en doorgemeten. voeding is ook goed, vervangen en gemeten.

Tis geen pieptoon door de speakers, maar een hele hoge pieptoon die het beeldscherm zelf maakt omdat hij zo snel allemaal rotzooi op het scherm moet zetten ofzo.

Btw ik heb niks veranderd, op een dag deed hij het gewoon niet meer. Of zouden er kwajongens met een laserpen in de camera gericht hebben en is ie daardoor gesneuveld ofzo? Die lui lopen hier namelijk wel rond en het zou me niet verbazen als ze dachten "kijken wat er gebeurd" ofzo.

De bekabeling:

[camera buiten]-----------[aansluitbox]---------[tv]

tussen de camera buiten en aansluitbox zit een 5 aardige kabel die je met behulp van een mini-din stekker in de aansluitbox drukt.
In de aansluitbox druk je ook de voeding en zitten ook de tulp uitgangen (video,audio,trigger(van beweginsmelder die er ook in zit))
Ik heb beide kabels gemeten (van camera naar aansluitbox en van aansluitbox naar tv), en voor aansluitbox naar tv ook met andere kabels getest, hoewel ik zeker weet dat die goed zijn. (gebruik die kabels vaker voor andere dingen)

[ Voor 26% gewijzigd door robbertb op 27-12-2002 03:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

robbertb schreef op 27 December 2002 @ 03:48:
ik zei net al dat ik alles al goed getest had :)
Tsja, de een z'n opvatting van 'alles' is anders dan die van de ander..
Tis geen pieptoon door de speakers, maar een hele hoge pieptoon die het beeldscherm zelf maakt omdat hij zo snel allemaal rotzooi op het scherm moet zetten ofzo.
Hoe ziet dat beeld er uit dan? Ruis, of iets anders.. kun je nog beweging detecteren? Kun je het bv. zien als je het lensje van de CCD afschroeft?
Btw ik heb niks veranderd, op een dag deed hij het gewoon niet meer. Of zouden er kwajongens met een laserpen in de camera gericht hebben en is ie daardoor gesneuveld ofzo? Die lui lopen hier namelijk wel rond en het zou me niet verbazen als ze dachten "kijken wat er gebeurd" ofzo
Ik denk niet dat je zo'n cameraatje volledig kunt slopen met een laserpen, hooguit wat pixels.

Wat voor camera is het btw? (merk/type)

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 25556 op 28-12-2002 17:37 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 25556 schreef op 27 December 2002 @ 03:52:
[...]

Hoe ziet dat beeld er uit dan? Ruis, of iets anders.. kun je nog beweging detecteren? Kun je het bv. zien als je het lensje van de CCD afschroeft?
Het is geen sneeuw, ook geen slecht beeld, je herkent ook niks wat de camera filmt, alleen maar grijze/zwarte lijnen die bewegen dacht ik. En beweging detecteren, dat gebruik ik nooit, ik heb ook geen scart ofzo. Want daarvoor is het bedoeld, dat als hij beweging detecteerd je tv automatisch omschakeld.
[...]

Ik denk niet dat je zo'n cameraatje volledig kunt slopen met een laserpen, hooguit wat pixels.

Wat voor camera is het btw? (merk/type)
Ehm geen idee, was ooit es ergens zo actie, gewoon een compleet camera setje voor thuis. Er staat oook geen merknaam op de camera. en op het verbinddoosje staat alleen "ELRO en c701 connection box"

edit: me tvkaart tovert dit beeld op me computer:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/robbertb/tv.jpg
Ziet er iets minder ernstig uit dan op de tv, op de tv is het zegmaar dat grijze bovenin de screenshot alleen dan volledig over het hele tvscherm en geen blauw dus zoals mijn tvkaart het wel deels weergaf

[ Voor 15% gewijzigd door robbertb op 27-12-2002 03:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik bedoel met 'detecteer je beweging' of je nog aan het scherm kunt zien dat er iets beweegt. Zeg maar zoals de Canal+ codering; je kunt nog wel zien _dat_ er iets is, maar niet meer wat het is.

Het hele verhaal lijkt erop dat je camera idd. naar z'n grootje is. ELRO is een cheapass merk (nofi) en dat kan dus kapot gaan. Voordeel: zo'n camera is goedkoop te kopen, ELRO zit standaard in het assortiment van bv. de praxis, die kunnen vast zo'n cam voor je bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 25556 schreef op 27 December 2002 @ 04:02:
Ik bedoel met 'detecteer je beweging' of je nog aan het scherm kunt zien dat er iets beweegt. Zeg maar zoals de Canal+ codering; je kunt nog wel zien _dat_ er iets is, maar niet meer wat het is.

Het hele verhaal lijkt erop dat je camera idd. naar z'n grootje is. ELRO is een cheapass merk (nofi) en dat kan dus kapot gaan. Voordeel: zo'n camera is goedkoop te kopen, ELRO zit standaard in het assortiment van bv. de praxis, die kunnen vast zo'n cam voor je bestellen.
je ziet dus helemaal niks meer, je herkent niks. Maar ik wil wete of dit nog te fixen val, nieuw spul halen kan altijd wel daar hoef ik ook geen topic voor te openen :) En dan ga ik misschien wel voor een kleuren ccd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Valt het wel op als je dat lensje eruit schroeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 25556 schreef op 27 December 2002 @ 04:26:
Valt het wel op als je dat lensje eruit schroeft?
ehm denk het niet, zoals ik al zei, je ziet totaal niks.... dus ik ga het ook niet proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik denk dat je camera wijlen is....
(nieuwe bestellen @conrad?)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
teacher schreef op 27 december 2002 @ 16:15:
Ik denk dat je camera wijlen is....
(nieuwe bestellen @conrad?)
ehm daar was ik ook al achter. volgens mij heb dit draadje ook niet goed doorgenomen, ik zei net dat nieuwe kopen altijd nog kan, daarvoor hoef ik geen topic te openen. Ik vroeg me af of iemand dit defect herkent en misschien weet welk onderdeel ik moet checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Wat ik eigenlijk bedoelde is dit: ik denk dat repareren niet loont... Goed je bent een tweaker en zelf prutsen is altijd leuk... Maar een nieuwe scroren is een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
teacher schreef op 28 december 2002 @ 02:20:
Wat ik eigenlijk bedoelde is dit: ik denk dat repareren niet loont... Goed je bent een tweaker en zelf prutsen is altijd leuk... Maar een nieuwe scroren is een stuk eenvoudiger.
Inderdaad en daarom hoopte ik op wat meer technische reacties.
Ik weet alleen basisdingen van electronica, ik doe alleen af en toe beetje solderen voor de lol. Maar ik zou zo snel niet kunnen bedenken wat bij mij het defect is.

Ow ik ben ff weg, Phatnet begint op Net5 zie ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

robbertb schreef op 28 December 2002 @ 02:23:
[...]

Ow ik ben ff weg, Phatnet begint op Net5 zie ik!
:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Ehm dat was natuurlijk niet serieus.
Maar niemand een idee over wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, het ding is kapot.

Serieus, dit is te vaag. Hoe verwacht je nou dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen? Het ding doet het niet, maar je weet niet welk type apparaat je hebt, laat staan dat je schema's ter beschikking hebt. Daarnaast ben je niet van plan te experimenteren, dus houdt het gewoon op imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 25556 schreef op 28 december 2002 @ 22:40:
Ja, het ding is kapot.

Serieus, dit is te vaag. Hoe verwacht je nou dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen? Het ding doet het niet, maar je weet niet welk type apparaat je hebt, laat staan dat je schema's ter beschikking hebt. Daarnaast ben je niet van plan te experimenteren, dus houdt het gewoon op imo.
Er kunnen toch mensen zijn die er wel meer verstand van hebben en eerder gelijkwaardige storingen hebben gehad? en me misschien tips kunnen geven.
En even een kleine correctie: ik ben juist wel van plan te experimenteren, sterker nog daar ben ik al mee bezig, heb het hele ding uit elkaar ligge, en direct videosignaal van de print gepakt en die op me tvaangesloten, geeft de zelfde storing. Nu een betere pic, een screenshot van me tv met de storing:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/robbertb/storing.jpg

Ik denk dat de ccd zelf gesneuveld is :'( kan iemand dit bevestigen ?

[ Voor 5% gewijzigd door robbertb op 29-12-2002 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60477

Zo te zien komt er wisselspanning op de print omdat ik een soort van gelijkricht schakelingetje zie met een afvlak elco of zie ik het verkeerd.
Je kan proberen om er gelijk gelijkspanning op te zetten die goed is afgevlakt.
Want het is net of het cameraatje een verkeerde of slecht afgevlakte gelijkspanning krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan je een foto maken van alleen het deel om de camera heen , en dan bedoel ik vernamelijk de kleine electrolitische elco's daar in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 60477 schreef op 29 December 2002 @ 22:06:
Zo te zien komt er wisselspanning op de print omdat ik een soort van gelijkricht schakelingetje zie met een afvlak elco of zie ik het verkeerd.
Je kan proberen om er gelijk gelijkspanning op te zetten die goed is afgevlakt.
Want het is net of het cameraatje een verkeerde of slecht afgevlakte gelijkspanning krijgt.
Er komt via een adapter gelijkstroom op, 12V. En dat gelijkricht schakelingetje is geen gelijkrichtschakelingetje, omdat het dus al gelijk stroom is. De condensator staat rechtstreeks op de + en - van 12V, en vormt dus een tijdelijke backup voor als stroom uitvalt ofzo
En het het videosignaal gaat direct via 1 smd weerstandje naar een pootje van de CCD chip (heb ff lensje eraf gehad om te kijken waar signaal heen ging)
Anoniem: 60477 schreef op 29 December 2002 @ 22:08:
Kan je een foto maken van alleen het deel om de camera heen , en dan bedoel ik vernamelijk de kleine electrolitische elco's daar in de buurt.
Rechts gaat via een geel kabeltje het videosignaal naar buiten, naar rechts uit het beeld.
Links wordt ook een geel kabeltje gebruikt maar voor zover ik het weet heeft dat niks met videosignaal te maken, isalleen toevallig zelfde kleur kabel gebruikt
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/robbertb/cam4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/robbertb/cam8.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door robbertb op 29-12-2002 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind c7 er erg akelig eruit zien.
Heb je al op de onderkant gekeken , die zit waarschijnlijk vol met smd componenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maar dat deel is waarschijnlijk alleen voor de bewegings detector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 60477 schreef op 29 December 2002 @ 22:19:
Ik vind c7 er erg akelig eruit zien.
Heb je al op de onderkant gekeken , die zit waarschijnlijk vol met smd componenten
Hm ik vind em er mooi uitzien eigenlijk, niks mis mee zo visueel gezien. Misschien lijkt dat zo op het plaatje
Anoniem: 60477 schreef op 29 December 2002 @ 22:20:
maar dat deel is waarschijnlijk alleen voor de bewegings detector?
Dat is alleen voor de bewegingssensor ja :)

[ Voor 1% gewijzigd door robbertb op 29-12-2002 22:53 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus je kan die drie aderige kabel gewoon los halen.
Dan hou je alleen de print met het ccd over.
Maar volgens mij zit daar ook een schakeldraad tussen die de camera inschakeld als de sensor iets ziet.
Dat verklaard de drie kabels plus, min en een schakeldraad.
Is dat schakel torretje nog wel oke.
Kan eigenlijk zoveel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06 08:29

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 60477 schreef op 29 december 2002 @ 22:54:
Dus je kan die drie aderige kabel gewoon los halen.
Dan hou je alleen de print met het ccd over.
Maar volgens mij zit daar ook een schakeldraad tussen die de camera inschakeld als de sensor iets ziet.
Dat verklaard de drie kabels plus, min en een schakeldraad.
Is dat schakel torretje nog wel oke.
Kan eigenlijk zoveel zijn.
Ik denk dat die derde draad geen schakeldraad is maar het gewoon het video-signaal ;). Overigens zijn die led's geen motion detection maar gewoon infrarood leds die ervoor zorgen dat je in het donker ook nog beeld hebt. Het detecteren van stilstaand beeld zal waarschijnlijk gebeuren in een van die chips.

Heb je niet gewoon garantie :? Had hem maar niet opengemaakt dan :X

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat die derde draad geen schakeldraad is maar het gewoon het video-signaal . Overigens zijn die led's geen motion detection maar gewoon infrarood leds die ervoor zorgen dat je in het donker ook nog beeld hebt. Het detecteren van stilstaand beeld zal waarschijnlijk gebeuren in een van die chips.
______________________________________________________________________-
Videosignaal uit een bewegings detector print?
Heb het helemaal niet over bewegings led sensoren gehad.
Detecteren van stilstaand beeld?
En lekker alles open maken wat stuk is ben ik een groot voorstander van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
LauPro schreef op 29 december 2002 @ 23:03:
[...]
Ik denk dat die derde draad geen schakeldraad is maar het gewoon het video-signaal ;). Overigens zijn die led's geen motion detection maar gewoon infrarood leds die ervoor zorgen dat je in het donker ook nog beeld hebt. Het detecteren van stilstaand beeld zal waarschijnlijk gebeuren in een van die chips.

Heb je niet gewoon garantie :? Had hem maar niet opengemaakt dan :X
duh tuurlijk geen garantie. dat ding hangt er al paar jaar.
De camera staat zowiezo aan als er stroom op staat. Die bewegingsdetector doet niks anders dan een trigger naar je scart sturen zodat je tvoverschakeld. Verder doet die niks. Die leds zijn IR-leds en staan gewoon aan zodat je in het donker beter beeld hebt. En idd zuo je die 3 aderige kabel los kunnen treken, die componenten heb je niet nodig voor het beeld. en al die electronica die erop zit, heeft volgens mij ook niks te doen met het beeldsignaal die torretjes zijn dus ook voor bewegingsensor en niet voor het beeld, tenminste dat lijkt me zo, het videosignaaal gaat direct naar ccd chip en niet naar volgende printje
Het ledje brand gewoon dus er is ook spanning aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke , dan rest alleen nog de electronica onder het printje , mits daar nog wat zit.
Anders denk ook ik dat de ccd chip gesneuveld is .
Misschien dat een beetje kloppen met de achterkant van een schroevendraaier tegen het ccd printje een los contactje laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 60477 schreef op 29 december 2002 @ 23:18:
Oke , dan rest alleen nog de electronica onder het printje , mits daar nog wat zit.
Anders denk ook ik dat de ccd chip gesneuveld is .
Misschien dat een beetje kloppen met de achterkant van een schroevendraaier tegen het ccd printje een los contactje laat zien.
Ik heb dat 2e printje losgeschakeld van bewegingssensor, en krijg nog steeds dezelfde storing op het beeld, dus dat printje is echt niet nodig. Ik zie ook geen losse contactjes en als ik tegen dat printje klop veranderd het beeld ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gecondoleerd dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
*update*

Kwam er per toeval achter dat CCD niet gesneuveld is..
Het beeld herstelde zich ineens volledig toen ik aan achterkant van het printje waar de ccd opzat een onderdeeltje aanraakte met me vinger.. Toen deed hij het weer en bleef hij werken. Ook nadat ik stroom eraf had gehaald en weer er op, bleef hij het doen. Echter toen ik de stroom langer onderbrak, 15 minuten ofzo, was het weer mis. En het is geen los contactje, want als ik met een ander voorwerp op achterkant tik of druk, gebeurd er niks.. Pas als ik me vinger ertegen aan druk, niet overal werkt dat. in iedergeval in de gebieden met rode cirkel:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/robbertb/cam9b.JPG
edit: nieuwe foto, duidelijker aangegeven

Op condensator C5 dus (of het precies C5 is weet ik niet, zo klein is me vinger niet, maar iig daar wel in de buurt) Of als ik de linkerbaan(als je goed kijkt zie je 3 verticale banen erop) op X1 aanraak, is het beeld ook weer ineens goed. Verder heb ik nog geen "hotspots" gevonden.
Is nu C5 stuk? Ik zie er geen waarde bij staan. Iemand idee;s om dit nog op te lossen of is het hopeloos? Wel zonde iig want nu lijkt dus de ccd gewoon in orde te zijn, en ik heb alweer goed beeld gezien. Of is het het kristalletje? Lijkt me niet aangezien hij gewoon weer werkt als ik me vinger er even op leg. Mar ik heb hier niet zo veel verstand van.

Nog even wat informatie: die linkerbaan is rechtstreeks verbonden met condensator C5 en R10.

Ik vraag me nu trouwens af, deze topic is nu volgens mij beter geschikt voor Casemodding & Elektronica

[ Voor 19% gewijzigd door robbertb op 06-01-2003 19:47 . Reden: foto aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Die 4 contactjes linksboven zien er nogal gaar uit... Is het ding geaard btw? Misschien dat je m aard met je vinger ofzo..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
insan1ty schreef op 06 januari 2003 @ 02:33:
Die 4 contactjes linksboven zien er nogal gaar uit... Is het ding geaard btw? Misschien dat je m aard met je vinger ofzo..?
Die zijn niet gaar, ik had ze voor zekerheid nog een keer doorgesoldeerd, alleen is ook beetje vet bijgekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

't feit dat ie ermee stopt nadat ie een tijdje van de stroom afgeweest is zou kunnen betekenen dat het een condensator zou kunnen zijn... eventueel.

't is een beetje gok- en giswerk zo. Wat je natuurlijk altijd kunt doen is gewoon al die onderdeeltjes los solderen en vervangen door nieuwe. SMD is wel lastig solderen btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 25556 schreef op 06 January 2003 @ 02:58:
't feit dat ie ermee stopt nadat ie een tijdje van de stroom afgeweest is zou kunnen betekenen dat het een condensator zou kunnen zijn... eventueel.
Nou volgens mij begrijp je het verkeerd. Als de stroom er lange tijd af is geweest en je zet de stroom er weer op dan stoort het beeld weer. deze storing houdt pas op als je ff met vinger ertegen aan komt.. En blijft dan werken voor zover ik weet, als de stroom maar niet al te lang onderbroken wordt.
't is een beetje gok- en giswerk zo. Wat je natuurlijk altijd kunt doen is gewoon al die onderdeeltjes los solderen en vervangen door nieuwe. SMD is wel lastig solderen btw.
Mja dat is zowat niet te doen om SMD te solderen. Daarnaast heb ik geen idee welke waardes ik dan moet nemen. Staat er niet bij (de condensators)

[ Voor 5% gewijzigd door robbertb op 06-01-2003 03:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• It-er
  • Laatst online: 08-06 22:14
aan de topic-starter:

je kunt eens met bevriezingsspray/contactspray wat proberen. Met de bevriezingsspray sluit je uit waar het probleem zit, om vervolgs met de contactspray de boel weer draaiende te krijgen....

what is your major malfunction???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
It-er schreef op 06 januari 2003 @ 03:06:
aan de topic-starter:

je kunt eens met bevriezingsspray/contactspray wat proberen. Met de bevriezingsspray sluit je uit waar het probleem zit, om vervolgs met de contactspray de boel weer draaiende te krijgen....
eh? ik snap niet wat je ermee moet:? Volgens mij heeft het niks te maken met losse contactjes oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• It-er
robbertb schreef op 06 January 2003 @ 03:03:
[...]

.. deze storing houdt pas op als je ff met vinger ertegen aan komt.. En blijft dan werken voor zover ik weet, als de stroom maar niet al te lang onderbroken wordt.
je zegt toch dat als je ergens met je vinger tegen aan komt dat het ding het dan weer doet,

nou dat lijkt mij een los contactje....met bevriezingsspray repareer je dat contactje tijdelijk, zo weet je welk weerstandje het prob. is, om die vervolgens te hersolderen oid.

dit verschijnsel heb ik nu ook bij mijn laptop-hd, dat ding werkte ook sporadisch wel/niet, heel vreemd maar als ik hem langere tijd niet gebruikte dan deedtie het ineens wel weer

echter, hier kon ik niks met contact/bevriezingsspray beginnen, gezien er een aardig aantal kleine weerstandjes op zitten....onbegonnen werk dus

[ Voor 23% gewijzigd door It-er op 06-01-2003 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
It-er schreef op 06 January 2003 @ 03:13:
[...]

je zegt toch dat als je ergens met je vinger tegen aan komt dat het ding het dan weer doet,

nou dat lijkt mij een los contactje....met bevriezingsspray repareer je dat contactje tijdelijk, zo weet je welk weerstandje het prob. is, om die vervolgens te hersolderen oid.

dit verschijnsel heb ik nu ook bij mijn laptop-hd, dat ding werkte ook sporadisch wel/niet, heel vreemd maar als ik hem langere tijd niet gebruikte dan deedtie het ineens wel weer

echter, hier kon ik niks met contact/bevriezingsspray beginnen, gezien er een aardig aantal kleine weerstandjes op zitten....onbegonnen werk dus
Ehm heb je me post wel goed gelezen? daar zei ik dat het alleen opging als ik met me vinger aanraak, ik zet niet eens kracht ofzo.. Met andere voorwerpen gebeurd er niks.. hoe hard ik ook druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• It-er
robbertb schreef op 06 January 2003 @ 03:16:
[...]

Ehm heb je me post wel goed gelezen? daar zei ik dat het alleen opging als ik met me vinger aanraak, ik zet niet eens kracht ofzo.. Met andere voorwerpen gebeurd er niks.. hoe hard ik ook druk
hoe dan ook, je moet met je vinger contact maken met een onderdeel om de camera te laten werken

*zucht*

beste wat je kunt doen is allereerst PRECIES weten welk onderdeel het nou is, en daar is bevriezingsspray nou voor uitgevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou volgens mij begrijp je het verkeerd. Als de stroom er lange tijd af is geweest en je zet de stroom er weer op dan stoort het beeld weer. deze storing houdt pas op als je ff met vinger ertegen aan komt.. En blijft dan werken voor zover ik weet, als de stroom maar niet al te lang onderbroken wordt.
dat is precies hetzelfde als wat ik zeg. Hij stopt ermee (=geeft storing) nadat hij langer uitgestaan heeft. Dit suggereert dat er ergens iets moet 'leeglopen', alvorens hij er echt mee stopt. Dit 'iets' zou een condensator kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64547

lijkt er op dat je Xtal van 13,5Mhz door veroudering lagere Q factor heeft, waardoor oscillator niet altijd opstart. Je kunt wat prutsen met waarde van die condensator>kapot knippen en er dan trimmertje van 100pF overheen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 64547 schreef op 06 januari 2003 @ 03:34:
lijkt er op dat je Xtal van 13,5Mhz door veroudering lagere Q factor heeft, waardoor oscillator niet altijd opstart. Je kunt wat prutsen met waarde van die condensator>kapot knippen en er dan trimmertje van 100pF overheen zetten.
hmm dit klinkt wat technischer en wat beter :) je hebt er verstand van? :)
Door veroudering van codensator?. Xtal = dat blokje in rechtercirkel = kristalletje?
Ik weet niet maar lijkt dat dus die oscillator helemaal niet opstart, pas als je met je vinger een soort menselijke condensator maakt :) Probleem is alleen of echt c5 is die stuk is, en dat ik geen idee heb welke waarde ik moet gebruiken..
Een trimmertje=condensator=elko ? Een vriend van mij dacht aan 2 pf.
Moet ik die condensator doorknippen? Volgens mij heeft hij iig geen sluiting (c5 zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• It-er
Anoniem: 25556 schreef op 06 januari 2003 @ 03:30:
[...]

dat is precies hetzelfde als wat ik zeg. Hij stopt ermee (=geeft storing) nadat hij langer uitgestaan heeft. Dit suggereert dat er ergens iets moet 'leeglopen', alvorens hij er echt mee stopt. Dit 'iets' zou een condensator kunnen zijn.
laat maar, we zijn niet "technisch" genoeg voor meneer, onze hulp/getoonde intresse wordt duidelijk niet gewaardeerd.

meneer verwacht dat alles binnen 2 posts opgelost wordt en iedereen die niet een volwaardig electronica diploma heeft, z'n bek houdt.

:Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 22:48
It-er schreef op 06 January 2003 @ 12:19:
[...]

laat maar, we zijn niet "technisch" genoeg voor meneer, onze hulp/getoonde intresse wordt duidelijk niet gewaardeerd.

meneer verwacht dat alles binnen 2 posts opgelost wordt en iedereen die niet een volwaardig electronica diploma heeft, z'n bek houdt.

Als we aanwijzend gaan doen, verzoek ik je dit soort reacties niet te uiten... :|

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
It-er schreef op 06 januari 2003 @ 12:19:
[...]

Nee wordt inderdaad niet gewaardeed :/ Anders probeer je het ff zo negatief mogelijk op te vatten :/ Ik heb al eerder gezegd dat het niet om een los contactje gaat. En wat net werd gezegd lijkt me tot nu toe de meest waarschijnlijke oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 64547 schreef op 06 januari 2003 @ 03:34:
ik heb nu over c5 een condensatortje gezet van 10 en ook 100 pf geprobeerd. beide heeft zelfde resultaat als ff met je vinger tegen aan. maar als je em er constant op vast zet krijg je zwart beeld.
de gevoelige plekken zijn dus alleen de rechterkant van c5, bovenkant van r10, en de meest linkerbaan van X1.. deze zijn ook allemaal met elkaar doorverbonden.. De overe punten op de print zijn niet gevoelig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
robbertb schreef op 06 januari 2003 @ 19:37:
[...]

ik heb nu over c5 een condensatortje gezet van 10 en ook 100 pf geprobeerd. beide heeft zelfde resultaat als ff met je vinger tegen aan. maar als je em er constant op vast zet krijg je zwart beeld.
de gevoelige plekken zijn dus alleen de rechterkant van c5, bovenkant van r10, en de meest linkerbaan van X1.. deze zijn ook allemaal met elkaar doorverbonden.. De overe punten op de print zijn niet gevoelig
Heb je de verbindingen doorgemeten? Misschien dat er extreem veel weerstand ofzoiets geks op stond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
insan1ty schreef op 06 januari 2003 @ 19:42:
[...]

Heb je de verbindingen doorgemeten? Misschien dat er extreem veel weerstand ofzoiets geks op stond...
Ik heb ze juist gemeten zo kwam ik erachter.. de banen zijn wat klein om zo met blote oog te zien, ik vermoedde het al, en daarom ff gemeten.. gewoon 0 ohm dus.

btw, de foto diei k hier als laatste gepost heb, heb ik nu ff geupdate, om de plekken duidelijker aan te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Ik heb nu C5 weggehaald en nu doet ie het weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Joh, toch cool dat je door geprutst hebt...
Ik had dat ding allang weggekiept..

robbertb == tweaker... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
teacher schreef op 07 January 2003 @ 02:35:
Joh, toch cool dat je door geprutst hebt...
Ik had dat ding allang weggekiept..

robbertb == tweaker... :)
Word wel beetje verlegen van zo opmerking O+
Maar ik had het eigenlijk al opgegeven, ik was al wezen kijken naar een nieuwe. Maar bij de plaatselijke electronica boer waren ze duurder dan bij conrad. En een kleuren hadden ze niet.. dus ging ik er nog maar ff over nadenken.
Gister was hier een vriend en wilde het hem ook ff laten zien wat de storing was enzo, en toen pakte ik dat printje vast in me hand en raakte perongeluk wat aan en deed ie het ineens weer, toen ben ik verder gaan onderzoeken :)

Maar denk dat me kristallie beetje verlopen is en door het weghalen van condensator de Q waarde dusdanig heb veranderd, dat het effect van verlopen van kristallatje weer weggewerkt heeft :)
Hopelijk houdt hij het lang vol.
Pagina: 1