Harddisk en smart errors

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jhu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:55
Beste mensen,

Gaarne vraag ik jullie aandacht voor het volgende probleem met een 40 Gb Maxtor HD ([Maxtor 54610H6] ). Eerst kreeg ik de volgende error in Windows XP.

Windows - Time-out van apparaat : De opgegeven I/O-bewerking op \Device\Harddisk0\DR0 is niet voltooid bij het verlopen van de time-outperiode.

De logfiles bulkte ook uit met de volgende twee meldingen:
1)
Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking.
2)
Het stuurprogramma heeft geconstateerd dat apparaat \Device\Scsi\ultra1 oude of verouderde firmware heeft. Dit kan de prestaties verminderen.

Na alles ge-backupped te hebben heb ik XP opnieuw geïnstalleerd, dit bleek niet te helpen. De meldingen bleven helaas komen, toen heb ik een programma geïnstalleerd om de SMART meldingen te bekijken. Active-Smart leek de beste optie.

Ik heb volgens dit programma een groot probleem, de Ultra ATA CRC Error Count staat regelmatig op 1, dit is de laagst mogelijke en ergste waarde.

Volgens de site van IBM over SMART wordt dit getal lager naar mate de Ultra ATA controller meer problemen merkt met de correctheid van de data die uit de HD komt.

De HD loopt ook traag volgens mij. Tevens heb ik soms bij het afspelen van een mp3 dat ik geen mapje kan openen in XP zonder dat de muziek even hikt.

Dit is echter niet altijd zo, het is allemaal heel vaag.

De PowerMAX diagnostische software van Maxtor kan echter met geen enkele test een probleem ontdekken. Deze geeft aan dat alles (inclusief de SMART tests) picobello in orde moet zijn.

Ik heb de HD al van de onboard ATA-100 controller gehaald (Promise) en met een andere kabel aangesloten op de ATA-66 aansluiting van mijn asus A7V. De problemen blijven echter.

Er hangen overigens nog 3 andere HD's aan de computer, allen zonder problemen.

Wat denken jullie ervan ? Een defecte HD, of kan het nog wat anders zijn ?

[ Voor 1% gewijzigd door jhu op 27-12-2002 01:05 . Reden: typo ]

Zet de cv maar uit moe, die AMD draait nu stabiel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Test je hdd eens door hem leeg te gooien (met debug bijvoorbeeld) vervolgens te fdisken en hem te formatten. Als dat gebeurd is een surface scan met fdisk en kijken wat hij daarbij doet.

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-03 08:27

Mex

Als je met de lange SMART test van Maxdiag niets vind, dan mag je er vanuit gaan dat je hd in orde is. Garantie claimen kun je in ieder geval niet zonder SMART errorcode.

• jhu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:55
Ik heb nu zojuist de hele HD met fdisk geleegd en ik ga nu XP opnieuw installeren op de hele lege schijf.. de Integrity test ging goed, maar het gaat ook pas fout wanneer je data aan het rond pompen bent.

Meer volgt

Zet de cv maar uit moe, die AMD draait nu stabiel