Toon posts:

gaat een pc op leeftijd trager ?

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag mij nu al geruime tijd af of een pc langzamer wordt naarmate hij ouder wordt. Op m'n oude systeem (p2-266) lijkt het wel alsof hij kreupel is geworden :'( .

Als ik tegenwoordig formatteer, en precies dezelfde programma's installeer die er 4 jaar geleden opstonden dan heb ik echt de indruk dat hij langzamer is. En niet alleen dat, ik heb ook meer foutmeldingen in windows, en hij loopt tegenwoordig spontaan vast bij het opstarten (ook na geformatteerd geweest te zijn!)

Nu is mijn mening misschien niet helemaal objectief omdat ik tegenwoordig zo gelukkig ben om mij achter een xp 2000+ te kunnen parkeren en sneller gewend ben, maar ik ben niet de enige die deze indruk heeft.

Dus : heeft een pc last van ouderdomskwaaltjes ?

Verwijderd

je hebt zoiets als slijtage ...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Denk het niet. Zou niet kunnen verzinnen wat er aan hardware zou kunnen slijten wat de PC in zijn totaliteit vertraagt.

Ik heb diverse PC's en waar ik nu op zit is de snelste. Loop ik nu naar de traagste dan denk ik.... ohjee....

Is dus gewenning aan "snel" waardoor al het oudere trager lijkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Guardian Angel op 26-12-2002 23:18 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

je krijgt de indruk dat het trager is, omdat je sneller gewend bent

en dat probleem met die foutmeldingen he... gebruik je dan exact dezelfde software en drivers al toen je die p2-266 je snelste bak was (dus jaartje of wat geleden)?
want de nieuwste software en drivers zijn niet altijd even compatible met oude hardware heb ik gemerkt! dus dan zou je best meer fouten kunnen krijgen

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:49

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Tja of je denkt dat die trager is. Maar kan ook zijn dat die HD wat slechter wordt.

Tweakers Discord

• Se7enth_son
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:03

Se7enth_son

Eindelijk mn Supra mkIV!

Ik denk inderdaad ook dat het vooral te wijten is aan de drivers. Meestal zijn oude drivers moeilijk verkrijgbaar (want waarom zouden ze ook?) en dus vergelijk je je systeem al snel niet helemaal goed meer.

Er bestaat trouwens wel iets als slijtage (vooral aan je CPU), maar dit vertaald zich over het algemeen niet naar lagere snelheden of meer fouten. Wel is het zo dat door deze slijtage je CPU ineens de geest zal geven...

Ik denk dus toch dat het allemaal trager lijkt ipv dat het echt trager is. Maarre, geniet lekker van je 2000+, das beter voor je gezondheid (en voor je vrije tijd :+ )

Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt | Supra specs

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 26 December 2002 @ 23:08:

Dus : heeft een pc last van ouderdomskwaaltjes ?
Nee, wel van rotte HD's en brak geheugen. Foutmeldingen en vastlopen bij het opstarten zijn gewoon hardwareproblemen.

de betaler vervuilt

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Ook wel gedacht aan software die steeds zwaardere systemen eisen?

• Bobbert
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

komt omdat je sneller gewent bent ja :)
en als 4 jaar gele..... dan heb je wel hele oude zooi er opstaan :X

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

O.D.Smolik schreef op 26 december 2002 @ 23:46:
Ook wel gedacht aan software die steeds zwaardere systemen eisen?
Als ik tegenwoordig formatteer, en precies dezelfde programma's installeer die er 4 jaar geleden opstonden dan heb ik echt de indruk dat hij langzamer is.
Misschien eerst lezen voordat je op die knop duwt...

de betaler vervuilt

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 22:03

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Ik denk dat het 2 redenen heeft: je bent ondertussen snellere reacties van de software gewoon geworden en je doet niet meer je best om die bak zoveel mogelijk te tweaken omdat het niet meer je belangrijkste/meestgebruikte systeem is.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

Mischien is je CDrom speler vuil geworden of is de hoeveelheid licht vanaf de laser daarvan zwakker geworden en kan daardoor de 16-speed (of wat dan ook) niet gehaald worden.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:41

Smarron

The bend

Wat denk je van evt. service packs of nieuwe IE-browser versies?
Een HD op leeftijd kan ook wat trager worden denk ik.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Smarron schreef op 27 December 2002 @ 00:15:
Wat denk je van evt. service packs of nieuwe IE-browser versies?
Een HD op leeftijd kan ook wat trager worden denk ik.
Een hd slijt idd het snelst in een pc ja, dus daaraan zal het dan ook wel liggen

• woeper
  • Laatst online: 31-03 20:12
bij veel( bijna alle) versies van windows wordt je systeem trager naarmate windows langer is geinstalleerd, ook wordt je systeem trager als je meer software installeerd

Verwijderd

als je geformatteerd hebt en daarna dezelfde windowsversie + dezelfde progs + dezelfde drivers installeert, moet hij precies evensnel zijn als 4 jaar geleden.
Foutmeldingen zouden kunnen komen door geheugen wat een beetje brak is geworden. Misschien dat je het eens zou kunnen testen met memtest86.

• Marv
  • Laatst online: 19-05-2021
Als jij morgen allemaal ferrari's voorbij ziet scheuren op de snelweg heb jij ook het idee dat je langzamer gaat dan normaal.

Volgens mij zit het dus in je hoofd. Overal komen snellere computers en dan lijkt je oude pc'tje gewoon een stuk langzamer dan eerst.

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Verwijderd

Marv schreef op 27 december 2002 @ 11:33:
Als jij morgen allemaal ferrari's voorbij ziet scheuren op de snelweg heb jij ook het idee dat je langzamer gaat dan normaal.

Volgens mij zit het dus in je hoofd. Overal komen snellere computers en dan lijkt je oude pc'tje gewoon een stuk langzamer dan eerst.
ik het het ook als ik weer eens op mijn oude p2 333 ga. Maar het voordeel ervan is dat je als je daarna op je snelle computer gaat, die nog sneller geworden is ;).

Verwijderd

Topicstarter
Nu lees ik al een paar keer dat de hd weleens langzamer geworden is, dat kan wel eens goed waar zijn : ratelt opvallend meer dan vroeger.

En dat geheugen ga ik ook maar eens testen.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 27 december 2002 @ 17:03:
Nu lees ik al een paar keer dat de hd weleens langzamer geworden is, dat kan wel eens goed waar zijn : ratelt opvallend meer dan vroeger.
Dan is ie niet langzamer maar gewoon rot.

de betaler vervuilt

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
langzamer weet ik niet, maar iig wel instabieler, harddisks slijten het snelst. Ik had eerst ook een P2-233, die was na 4 jaar echt helemaal brak, bij het opstarten van Win ME allemaal register-errors enz.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:15
Mensen in de winkel zegge oaltijd, me pc is traag...

mijn reactie: hij is niet langzamer als u ecaxt hetzelfde als toen zou doen en gebruiken...

internet eist steeds meer en meer (plaatjes, flimpjes en andere zut), dus het lijkt of ie langzamer word...

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:16

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb hier ook 22n 266 celeron staan en deze leek ook steeds trager te worden, maar dat kwam in dit gavel doordat er steeds veeleidendere software opkwam. Maar toen het geheugen verdubbeld was naar 64 MB ging alles toch weer een stuk rapper.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

ja. Als je er maar 32 mb in hebt, is het misschien te overwegen nog zo'n reepje erbij te doen (10 euro ofzo).
wereld van verschil :).

• Shyne
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:31
Je af en toe ook de fan je Processor schoon maken help ook wel :)
Ik kwam er naar 3 maanden pas achter dat me fan stuk was door de hoeveelheid stof :+

Verwijderd

Topicstarter
er zit 96 mb RAM in en ik heb ook memtest86 eens gedraaid, en die gaf geen errors. Het geheugen is dus nog in orde.

Nu hebben we sinds kort breedband en nu is het natuurlijk helemaal om zeep. Vroeger probeerde ik tenminste nog m'n pc "zuiver" te houden (niet teveel rommel installeren), maar sinds breedband ...
Nu bevinden we ons ook nog eens volop in de trage regionen van de HD, dus nu kan ik het echt wel schudden.

Maar als ik nu de balans opmaak dan denk ik toch dat de HD niet meer optimaal is (ook na formatteren nog traag).

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tja..
Ik heb een oude DOS PC van 12 jaar oud, qua programma's is dat ding nog bijna het zelfde als jaren terug. Dat ding is (voor m'n gevoel) totaal niks trager geworden als eerst.
Terwijl: Als ik nu op m'n oude PC van een jaar of 4 terug erop ga, met Windows 98, het idd lijkt alsof dat ding enorm traag is geworden. Maar als ik dan wat terug denk, aan hoevaak ik heb gescholden op dat ding.. :+

Volgens mij worden die dingen in de meeste gevallen heus niet trager, alhoewel hdd's enzo idd wel minder kunnen worden :)

🌞🍃

Verwijderd

jah hardware slijten ook eenmaal ik merk het als ik bij me oudste broer achter de pc zat met intel celeron 333mhz die overgens nog steeds doet ! maar hij word wel langerzamer. zeker die hardeschijven die waren echt een ramp je kon ze altijd horen grrggrgrgrggrgr. ben blij dat de technologie snel vooruit is gegaan

Verwijderd

Normale hardware word niet langzamer, tenzij er iets stuk gaat, dat kan het steeds langzamer worden en kuren vertonen tot het op den duur niet meer werkt. Maar mijn p1 200 mhz is nog even snel als toen.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik heb hier een P-233 en die hobbelt vrolijk hoor .... :)
Voor internet werkt ie prima, Windows 98 draait ook goed en niet traag ofzo.

De meeste problemen die ik heb gezien bij oudere pc's,
- geheugen is brak geworden
- geheugen is uitgebreid, nieuwe geheugen is niet compatible met het oude
- harddisk heeft bad sectors of is nooit gedefragmenteerd/geformatteerd
- cpu fan is kapot en cpu wordt te warm

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Pagina: 1