auto versterker op at voeding aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-07 10:42
kan dat ?

ik ben nu al een paar uur aan het proberen .
ik meet 12v op geel en zwart op de molex .
sluit deze aan op + en - van een goedkoop auto versterkertje en de line out van mn geluidskaart op de ingang van die versterker .

maar volgens mij krijgt die versterker geen prik .

was dat niet iets met wissel en gelijkspanning ?

of kan mijn garage mp3 server mod niet werken op deze manier ?

als alles werkt krijgen julle pics .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

Normaal moet een auto versterker ook nog een remote signaal krijgen...dat is meestal nog een aanslluiting op je versterker en als je daar +12v op zet springt hij aan !!

Verwijderd

Kheb op een van mijn pc's ook een autoradioversterker en subwoofer aangesloten.
Heb er een oude AT voeding voor gebruikt en net zoals Mietse zei moet je op de versterker een remotesignaal zetten. Gewoon de 12 volt van de + aansluiting doorlussen naar de remote aansluiting (permanent) en dan doettie 't gewoon :)

Gebruik wel een voeding die wat vermogen kan leveren. De mijne is niet echt zwaar en als ik hem dan ver opendraai springt ie in protection. Mede omdat die voeding ook maar 12V levert ipv 13.8V ofzo

Suc6 ermee!

• talin
die remote had ik er al aangesloten .

wat ik wel merk als ik de beide polen omdraai de voeding begint te piepen , is dat een signaal dat ie et niet aankan ?

dus dan sluit ik em weer andersom aan maar dan dut ie et nie .
ik zal eens naar de specs van de voeding kijken .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 12:45
sommige voedingen willen minimaal 0,5A load op de 5V lijn hebben

probeer er eens een halogeen lampje aan te hangen en kijk of het werkt

Repareren doe je zo.

Verwijderd

je moet ook de gele draad hebben en niet de rode (van de AT voeding)
Daar staat 12V op, of had je dat al :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
specs voeding is oude IBM voeding 399 watt .

eerst 1 van 100 watt maar die zou het wel eens niet kunnen trekken .

als ik hier de zwarte en gele aansluit valt de voeding uit .

:?

ik zal eens kijken of ik ergens een trafotje kan regelen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 23:55

DSK

boeiend...

idd, geel op de +12V van de versterker en zwart op de massa, heb je ook de massa aan de speakers gehangen?

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een trafo pakt heb je kans op brom in je systeem (heel hoogstwaarschijnlijk!!)
Maar met een pc-voeding zou het gewoon moeten lukken!
Probeer de versterker eens op de autoaccu, dan weet je tenminste zeker dat het aan de voeding ligt.
Als je de versterker aangesloten hebt moet je nog eens de spanning meten.
Wanneer de voeding begint te piepen betekent dat dat je hem kortgesloten hebt (hij staat volle bak te werken en zal dat niet lang uit houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Een autoradio gaat pas voor belasting zorgen als er muziek gaat spelen. Dat doet ie niet gelijk dus zal ie eerst te weinig stroom trekken. De voeding gaat dan gewoon niet aan! Hang een weerstand of goedkoper: een gloeilampje op je 12V lijn (vaak ook op de 5V lijn nodig) van >=5W (5V: >=2W) (<=27 Ohm weerstand voor 12V / <=10 Ohm voor 5V).

Dan zou het gewoon moeten werken...

Wat voor radio is het? Een 4*45W RMS radio zou gewoon moeten werken met die 299W voeding. Een 2*20W RMS doet het goed op die 100W voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier ook zo'n ding naast mij liggen en in het begin liet 'ie het ook afweten.
Nadat ik hem al eens ingeruild had, omdat ik dacht dat het aan de versterker lag |:( , ben ik er achtergekomen dat het gewoon lag aan het feit dat ik hem in een molex moest steken en niet in de AT connector. Probeer dat dus ook eens.

Die remote heb ik trouwens aangesloten via een schakelaar, die bij mij dan dienst doet als een soort muteknop. De schakelaar van mijn voeding is immers verloren gegaan waardoor ik mijn voeding permanent laat opstaan.
Zo kan ik tenminste mijn speakers afzetten. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik spreek uit ervaring dat de inschakelpiek van een beetje versterker de PC-voeding snel doet afslaan

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

talin schreef op 26 december 2002 @ 23:26:
wat ik wel merk als ik de beide polen omdraai de voeding begint te piepen , is dat een signaal dat ie et niet aankan ?
Met dat ompolen kun je de versterker opgeblazen hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-06 21:29
Ik heb hier een auto radio cd-speler op een at voeding staan.
Ik heb ook nog wel een paar foto' s
www.geocities.com/thajaguar5000
Zie mijn studio.
De hele truc is dat een at voeding niet genoeg reserve stroom heeft om een versterker te voeden, omdat een versterker als hij het druk krijgt meer stroom nodig heeft behalve dan classe a versterkers aangezien deze continue vol vermogen opstoken. De reserve stroom bouw je op door een soort van buffer te maken. Er zzijn componenten die dit kunnen en deze heten elco,s dit moet je zeg maar zien al een soort van battereien(?). Je laat ze op waarna ze stroom bevatten en als de versterker meer stroom nodig heeft haalt hij dit uit de elco,s. Hierna kunnen ze weer worden opgeladen. Er zit ook een waarde aan deze elco,s en die loopt sterk uit een. Zeg maar hoe hoger de waarde hoe meer capaciteit de elco heeft. Dus langer meer stroom kan leveren.
Deze elco,s moet je zeg maar tussen je voedings lijn zetten. Aan een punt soldeer je de voeding draad in het geval van de plus kan aan de plus kan van de elco aangezien deze polariteit bevatten. en in het geval aan de min kant moet je de elco aan het andere punt bevestigen, De min kan word aangegeven door een lange lichtere band met minnen er in.
De over gebleven punten solder je aan de aarde en volia nu zou het moeten werken

Ik hoop dat je het een beetje kan volgen

BTW

Een at voeding is altijd aan het is een veredelde transformator
Een atx voeding gaat pas aan als hij genoeg stroom/ ampere moet leveren.

BTW 2

Een auto radio trek vrij veel ampere in verhouding met een normale versterker ik denk dat een simpele auto radio toch zeker wel een ampere of 2 trekt.
Die van mij haalt de 3 wel
En ik heb eens een auto radio in mijn klauwen gehad die wel 10 A trokt })
Dit kan doordat een accu veel ampere kan leveren. Er zitten niks voor niks zekering van boven de 5 ampere of meer in een zekerings kast van een auto en/of op de radio zelf.

[ Voor 18% gewijzigd door Jaguar_e op 28-12-2002 01:28 ]

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 December 2002 @ 13:22:
Als je een trafo pakt heb je kans op brom in je systeem (heel hoogstwaarschijnlijk!!)
Maar met een pc-voeding zou het gewoon moeten lukken!
Probeer de versterker eens op de autoaccu, dan weet je tenminste zeker dat het aan de voeding ligt.
Als je de versterker aangesloten hebt moet je nog eens de spanning meten.
Wanneer de voeding begint te piepen betekent dat dat je hem kortgesloten hebt (hij staat volle bak te werken en zal dat niet lang uit houden).
als je trafo gebruikt zou je na je gelijkbrug richter een paar grote elkos aan de plus en de min moeten hangen in de richting van 10.000 uF dan ben je je brom wel kwijt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
Verwijderd schreef op 28 December 2002 @ 05:15:
[...]

als je trafo gebruikt zou je na je gelijkbrug richter een paar grote elkos aan de plus en de min moeten hangen in de richting van 10.000 uF dan ben je je brom wel kwijt....
ik zal zo es ff een foto maken van de setup mischien dat dat wat verduidelijkt .
het is allemaal maar halfords spul qua versterker dan . ( er staat groot 600 watt op die versterker maar je kent dat wel ) .

de bedoeling is dat mijn 6de pc die in de garage staat als een soort mp3 server gaat functioneren .

en dan over de philips boxen die daar al hangen .
ik heb op de HCC een creative 4.1 gekocht en wil dus de lineout richting versterker en die weer achter mn boxen .

om die brom tegen te kunnen gaan kon je vroeger bij halfords zon anti brom dingetje tussen de versterker zetten daar heb ik er nog 1 van en als dat het geval is kan ik die er nog tussen knutselen .
foto komt eraan .

[ Voor 12% gewijzigd door talin op 28-12-2002 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
als proef heb ik nu 2 papst fans aangesloten op de 12v lijn en kijk ze draaien .

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/fans.gif

nu de versterker in dezelfde opstelling :

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/versterker.gif

voeding maakt aanstalten om aan te gaan , klein piepje en dan nix , hij kan het gewoon niet aan .

ik wil nu nog even proberen wat die versterker doet op mijn auto accu .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
hang nu voor de grap eens een 20W halogeen / auto lampje aan je 5V lijn en probeer dan nog eens

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft helemaal nix met voltage te maken waarom hij het niet doet!
Maar de stroomsterkte.
Een auto accu heeft wel 100 ampere
een pc nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
Sine schreef op 28 december 2002 @ 14:25:
hang nu voor de grap eens een 20W halogeen / auto lampje aan je 5V lijn en probeer dan nog eens
dat werkt !
Verwijderd schreef op 28 December 2002 @ 16:54:
Maar de stroomsterkte.
een pc nooit
ok dus ? wat kan ik doen om mijn versterker aan de praat te krijgen ?
toch maar een trafo'tje aanschaffen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
MET je amp erbij dan he :)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt je versterker wel op een accu ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jah dus maar een trafo aanschaffen jah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Verwijderd schreef op 28 december 2002 @ 16:54:
Maar de stroomsterkte.
een pc nooit
Heeft gemiddeld een capaciteit van 45 Ah

kan 100 ampere leveren idd, enkel om de motor te starten (en dan zakt je spanning zelfs al tot 10V of minder)

een beetje computer voeding kan heel wat vermogen op z'n 12V lijn verwerken

* Sine grabbelt naar voeding

een 350W voeding kan 16A leveren op de 12V lijn (32A op 5v in dit geval)

16x12 = 192 W

Als je 2x 15W in je garage gaat blazen ben je blij als je eruit mag

16A moet meer dan genoeg zijn dus, maar het grote probleem is dat bij veel voedingen de 5V lijn belast MOET zijn en anders kun je enig vermogen aan de 12V kant vergeten

gewoon proberen dus

een flinke lamp aan je 5V hangen (rood) en versterker aan de 12V (geel)

voordat je blindweg op die kleuren vertrouwd zou ik het ook even na meten
ik heb het al eens andersom mee gemaakt en aangezien dit een IBM is kun je alles verwachten

ik zie btw op je foto een blauwe zekering zitten

volgens google is dat 15A :)
Verwijderd schreef op 28 december 2002 @ 22:48:
jah dus maar een trafo aanschaffen jah
:/

[ Voor 11% gewijzigd door Sine op 29-12-2002 00:09 ]

Repareren doe je zo.

Pagina: 1