Is dit normaal voor een Corb?

Pagina: 1
Acties:

• Baur
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Topicstarter
Ik heb afgelopen week m'n Chrome Orb binnengekregen uit de VS. Maar ik ben zeer teleurgesteld over de prestaties ervan, kijk hier maar naar;
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~baur/Foto's/Warmst.gif
En dit is de rest:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~baur/Foto's/overzicht.gif

M'n vorige cooler ,een Coolermaster, was zelfs nog beter.
Weet iemand hier iets op, of moet ik 'm terugsturen?
Het systeem:
- AMD T-bird 700@750 MHz (wordt niet kouder op 700 MHz)
- Asus A7V bios 1004D
- Aopen HQ08 (dicht, met Sunon intake fan)

edit:
Er zat geen sticker op de onderkant van m'n cooler, gewoon dat roze spul, dus dat kan het niet zijn

The need for speed drives me

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:56

Spooksel

Spooksel!

2 kruisjes... hmm

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Baur
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Topicstarter
sorry voor de plaatjes, ik zal er naar kijken, het gaat erom dat de processor 58 graden was.

Verwijderd

zit je koeler er wel op man?? 58 graden is veel te heet aangezien hij amper geoced is.

• Helldesker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 20:17
Dit is zeker niet normaal. Ik heb ook een Chrome Orb op mijn Duronnetje zitten. Is een stuk verder geOCed. Voltage ( dus temperatuur.) is hoger, maar met Chrome ORb wordt ie 45 graden idle ( kast dicht.) en 50 graden stressed. ( uurtje UT.) Met de kast open wordt het allemaal veel minder warm. >:) Oh met Coolermaster werd ie een stuk minder koel. >:)

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De temp die de mobo monitor weergeeft hoef je niet van te schrikken Asus heeft een 2e revisie van dat mobo met integrated temp sensor. Deze geeft een veel hogere temp aan als dat ie eik zal zijn. Het gaat om het relatieve idee. 58 is dan ook niet zo heel erg hoog hoor...

• Baur
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Topicstarter
The Dude:
M'n koeler zit er goed op, voor zover ik weet. Als ik 'm op 850 Mhz@1.85V zet wordt 'ie zonder problemen 65 graden.

Draakje:
Dit is revisie 1.02 dus met de geintegreerde sensor. En als er anderen zijn die met een min of meer dezelfde configuratie op lagere temperaturen komen is er toch iets mis, denk ik.

p.s met de Coolermaster werd de processor hooguit zo'n 47 graden

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:10
Heb ook een Chrome Orb met Arctic Silver en mijnes wordt 46c full load met een 80mm fan op de proc gericht. N.B. Het is hier in de kamer ook behoorlijk koud hoor :).
Maar normaal komt ie niet hoger als 53c op full load.

Heb je er thermal shit tussen zitten?
En dat roze spul moet je weghalen he!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik zag vorige week ergens een test waaruit de Orb niet zo best kwam. Zeker niet als je hem vergeleek met een Spire koeler van wel ZESTIEN gulden.

http://www.ademmen.nl/arnold/reviews/spirethermaltake/review1.html

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Baur
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Topicstarter
Phreak:
Hoezo moet ik dat roze spul weghalen? Dat is toch ook gewoon thermal grease?
Ik ben trouwens ook niet van plan om thermal grease te gaan kopen van fl 47,-

Ortep:
Ik heb die review ook gelezen, maar zolang Hard-ocp (of een andere bekende site) niet tot dezelfde conclusie komt, is er niets mis met de Chrome Orb.
En de temperaturen die in deze review zijn bereikt zijn nog altijd lager dan mijn temperatuur, dus is er toch iets mis.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik neem direkt aan dat er bij jou iets vreemds is. Misschien een koreltje zand oid tussen je processor en de koeler

Dat roze spul is wel aardig, maar niet zo goed als 'gewone' pasta. Je hoeft niet direkt naar zilver te gaan.
Het is wel veel makkelijker aan te brengen bij grote series. De technische dienst kan dan lekker snel doorwerken. En voor een bedrijf telt dat flink aan.

Ik zie 'de grote sites' alleen maar de meest extreem vorm gegeven koelers tegen elkaar testen. Maar niemand neemt de moeite om ook eens te kijken of het echt wel helpt vergeleken met een normale koeler.

Als je bv de hele zware Compaq servers ziet die 7*24 moeten draaien bij bedrijven dan zitten daar maar een paar ventilatoren in. En die servers stoken wat weg hoor, zeker als er bv een stuk of 10 18 Gig 10K SCSI schijven in zitten. En een rijtje XEON processoren. Voor de UPSen moeten er vaak extra groepen worden aangebracht

Ik las laatst hier iemand die 22 ventilatoren in zijn systeem had hangen. Waarschijnlijk heeft hij er 6 van nodig om de extra hitte van de andere 16 af te voeren.

• Baur
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Topicstarter
Bedankt voor je reactie Ortep!
wat me eigenlijk afvraag, kan het echt zo zijn dat wat vuil tussen de processor en de cooler zoveel uitmaakt? Anders ga ik maar wat andere koelpasta halen.

Ik vind de Chrome Orb niet zo'n extreme koeler, anders had ik wel een globalwin gekocht, maar de reden waarom ik de Chrome Orb heb gekocht is het geluidsniveau, ik heb m'n computer op m'n slaapkamer staan en dus heb een zo stil mogelijke koeler nodig voor m'n nachtrust, ik geloof dat de Spires meer geluid maken.

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:21
ik heb ook een coolermaster van 30,- en ik heb me tbird 800@900 netjes op 26c graden idle en 42c graden stressed

PVoutput

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 09 november 2000 22:26 schreef Baur het volgende:
wat me eigenlijk afvraag, kan het echt zo zijn dat wat vuil tussen de processor en de cooler zoveel uitmaakt? Anders ga ik maar wat andere koelpasta halen.

gekocht, maar de reden waarom ik de Chrome Orb heb gekocht is het geluidsniveau, ik heb m'n computer op m'n slaapkamer staan en dus heb een zo stil mogelijke koeler nodig voor m'n nachtrust, ik geloof dat de Spires meer geluid maken.[/quote]Je praat bij het kontakt tussen core en koeler over honderdsten van een millimeter die je wilt vullen met pasta. Het liefste heb je helemaal geen pasta maar een perfecte metaal/metaal overgang. Maar dat lukt niet. Je kan uitrekenen dat je op hooguit 3 punten echt kontakt hebt. (Daarom staat een kruk met 4 poten vaak te wiebelen en een op 3 poten staat altijd stil) De pasta moet de rest opvullen. Als jij nu ergens op een ongelukkige plek bv een zand korreltje van 0.1 mm hebt , dan staat heel je koeler een tikje scheef. En dat word dan wel opgevuld door pasta, maar dat is een slechtere geleider dan metaal. Dan gaat het razend snel achteruit.

Daarom moet je ook nadenken voor je gaat 'lappen'. Sommigen denken dat alleen het lappen van de koeler al helpt. Maar dat helpt alleen als bv de core bol is en je koeler ook. Dan raken ze elkaar alleen in het midden. Als je dan de koeler lapt dan raken ze elkaar nog steeds in het midden, maar de zijkanten komen dichterbij elkaar. Als de core bol is en de koeler hol, ga je er zelfs op achteruit. Dan lap je juist de zijkanten weg die naar de core toe buigen.

Geluid arm is voor mij ook een eis. De Spire maakt maar iets van 1 dB meer geluid. De Coolermasters etc maken wel 4-5 db meer En dat was me net te veel.

• Baur
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Topicstarter
ff een update:
Ik heb dat roze spul onder de koeler en op de cpu weggehaald met wasbenzine en heb standaard witte koelpasta gehaald en nu wordt de processor 45 graden met koe (en op 800 MHz ondertussen), het scheelt dus al weer zo'n 13 graden.
Ik ben nog steeds niet echt tevreden met de prestaties, maar hier kan ik wel mee leren leven.

Pagina: 1