Toon posts:

Intel E7205 of nForce 2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al verschillende sites bezocht en reviews gelezen over de E7205 en de nForce 2 chipset. Ik ga zelf een nieuw systeem aanschaffen maar ik twijfel nog tussen een Intel PIV of een AMD XP 2600+. Wat mij opvalt aan deze twee chipsets, is dat de moederbordjes niet dezelfde geheugensnelheden ondersteunen. De ASUS P4G8X ondersteunt tot maximaal DDR266 geheugen. De ASUS A7N8X ondersteunt echter tot DDR400 geheugen. Beide borden hebben dual channel techniek.

Op geen enkele site heb ik echter kunnen vinden wat nou de betere keuze is, een AMD XP op een nforce2 bord of een Intel PIV op een E7205 bord. Omdat nForce sneller geheugen ondersteund, lijkt het me dat die nForce plank sneller moet zijn.

Wat zijn jullie ideeën hierover. Hebben jullie al een test gezien van de E7205 tegen de nForce2?

Zou een AMD op die nforce plank inderdaad een beter keuze zijn (pc is voor office gebruik en spellen). 8)7

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 18:20

EaS

1. E7205 (a.k.a. Granitebay) borden zijn LOMP duur

2. De performance valt (zeker voor die prijs) vies tegen, zie hier: "De benchmarks die Tom's Hardware Guide heeft gedraaid, bevestigen de benchmarks van Anandtech. De E7205 chipset moet nog steeds zijn meerdere in de i850E erkennen. In sommige benchmarks blijkt zelfs de i845E met DDR333 SDRAM sneller te zijn."

3. Er blijken nog wat niet-opgeloste problemen mee te zijn, zie hier: "Intels nieuwste oogappeltjes, de E7205 "Granite Bay" en de E7505 "Placer" chipset, kampen met een tweetal AGP-problemen. Het AGP-signaal wat de chipsets leveren is niet 100% AGP 3.0-compatible. Ook moet de AGP Prefetch Cache voor stabiele werking uitgeschakeld worden. Intel heeft de problemen onderkend, maar heeft nog geen plannen geopperd om het euvel te verhelpen. Voor het eerste probleem zou een wijziging van boardlayout de oplossing moeten bieden. Probleem nummer twee wordt verholpen met een simpele BIOS-update."

Mooi links laten liggen die Granitebay chipset dus.................voor de rest, zou ik zeggen: Check de diverse reviews zonder de E7205 bordjes, en de overmatige aanwezige "Intel vs. AMD" discussies.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Hetzelfde topic als deze eigenlijk: Mmmm, en nu een systeempje :-D Feit is dat je beide chipsets niet direct met elkaar kunt vergelijken, daarvoor verschillen beide cpu's en hun interface teveel. In beide gevallen heb je de snelste DDR-SDRAM chipset voor de beide cpu's dus daar kun je de fout niet ingaan wanneer je alleen naar de performance kijkt :) (prijs ff buiten beschouwing gelaten want dan valt de Granite Bay toch wel enigszins door de mand). Blijft over welke oplossing beter is en naar mijn mening zijn er genoeg XP vs. P4 reviews te vinden op het net, niet dan?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Wat die reviews betreft heb je volkomen gelijk. Die zijn er ontelbaar. Wat ik daar echter vaak in mis, is een test tussen die AMD en Intel op die dual channel borden. Ik ben nou wel eens benieuwd naar het verschil tussen die twee.

Bovendien, een RIMM bord is ook niet bepaald goedkoop om over dat geheugen nog maar te zwijgen.

En om nou te zeggen dat dit topic hetzelfde is als die andere over de P4G8X, nou nee. Die persoon wilde gewoon systeem advies. Dat vraag ik nou juist net niet. Ik wil alleen de dicussie en ideeen oprakelen over die nieuwe chipsets. In jullie forum staat tenslotte dat een echte tweaker zelf zijn keuze moet maken. Ik weet al welke andere componenten er in het systeem komen. Echter, voor iemand die wel wat kennis heeft, maar geen expert is, zijn die reviews van die chipsetjes niet meer te doorgronden.

Rest niets anders dan verder te zoeken. Wellicht iets voor tweakers om eens een testje te doen?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2002 22:37 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ik kan me zo ook geen review voor de geest halen met daarin een directe 'confrontatie' tussen een P4/E7205 en XP/nForce2 combo, daarvoor is het spul nog iets te nieuw I guess. Wat je wel kunt doen is verschillende reviews naast elkaar leggen, dus een review waar een P4/i845PE en XP/nForce2 in voorkomen en er vervolgens een P4/i845PE vs. P4/E7205 review naast leggen (of omgekeerd met XP/KT400 vs. XP/nForce2, wel, you catch my drift :) ) en zo wat dingen doorrekenen/redeneren. Trouwens zal het voor office gebruik allemaal geen donder uitmaken, dan is b.v. een GB bord sowieso overkill me dunkt :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, zal ik doen _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 december 2002 @ 22:33:
En om nou te zeggen dat dit topic hetzelfde is als die andere over de P4G8X, nou nee. Die persoon wilde gewoon systeem advies. Dat vraag ik nou juist net niet. Ik wil alleen de dicussie en ideeen oprakelen over die nieuwe chipsets.
Bliep: Hier is die persoon :D

Lijkt erop dat ik niet duidelijk ben geweest....
Mi zijn mobos gebaseerd op dezelde chipset vaak zo gelijk aan elkaar dat je *grofweg* kunt zeggen mobo=chipset.
Heb je die chipset gekozen dan kun je verder gaan kijken naar OC/onboard lan/prijs/service etc.

In het vervolg zal ik gewoon nForce en GB typen :)
Pagina: 1