public ip-adress bij een gedeelde internet verbinding

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

• polu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08 18:00
Ik heb het halve forum doorgezocht, maar kan nogsteeds geen duidelijk antwoord vinden op mijn vraag. Ik heb mijn internet gedeeld, en wil een webserver draaien, alleen weet ik niet, wat nou eigenlijk het adres ervan is. Mijn netwerk zit zo in elkaar:

- Ik ben met internet verbonden met een ADSL-modem. (Speedtouch 510)
- Deze modem hangt aan een switch (de uplink poort)
- Aan de switch hangen twee computers (10.0.0.160, 10.0.0.161)

Dit werkt allemaal perfect, de computers kunnen bestanden uitwisselen en internetten. Maar nou komt het probleem, ik heb op de computer 10.0.0.160 een webserver geïnstalleerd, deze draaid goed, maar ik weet dus niet wat zijn adres is?
Op veel sites wordt aangeraden om "winipcfg" uit te voeren, maar deze geeft alleen het adres 10.0.0.160, en geeft geen waarde bij "PPP". Als je bij de netwerkkaart (RealTeak) bij "advanced" kijkt, staat er ook geen mac-adres opgegeven...
Kan iemand mij helpen want volgens mij klopt er iets niet,

Joris Boelen

Ps: ik gebruik windows 98

jboelen.nl

Verwijderd

Volgens mij klopt het wel wat jij zegt, je ziet op die computers inderdaad alleen maar het adres van de computer in je eigen netwerk. Je public IP-adres heeft alleen maar met jouw externe kant van je ADSL-modem te maken, in het modem wordt alles via het NAT en PAT protocol vertaalt naar interne IP nummers die binnen jouw Lan gebruikt worden, vandaar dat jij dus ook alleen maar díé nummers ziet bij je netwerk info.

Het antwoord is heel simpel, ga naar een site als The Gibson Resarch Corporation en laat daar een port-probe uitvoeren. je ziet dan op die site meteen je public-IP-adres en je weet meteen of je firewall wel goed functioneert.

edit:

Ik heb 't nog even gechecked, en dat stuk op die site heet "shields up!!!" en dat is er voor bedoeld om de veiligheid van je firewall te testen.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2002 21:45 ]

• polu
heb het geprobeerd, maar de test geeft het ip-adres van mijn adsl modem, namelijk 80.100.5.54, dat wist ik al, maar dat is niet het ip van 10.0.0.160....

dit is trouwens de enige test die lukt, de website beweerd dat ik een firewall heb, maar die heb ik niet. Of zit die iingebouwd in de modem?

[ Voor 32% gewijzigd door polu op 26-12-2002 21:44 ]

jboelen.nl

• polu
even voor de duidelijkheid, met welk adres kan ik informatie laden van de webserver op 10.0.0.160? http://10.0.0.160@80.100.5.54, ofzo???

jboelen.nl

Verwijderd

Jouw modem werkt als een "natuurlijke" firewall, het PATprotocol (Port Adress Translation) laat geen binnenkomend verkeer door op een poort, als er niet eerst uitgaand verkeer op die poort is geweest. dus als jij via je browser naar een website gaat, is er eerst uitgaand verkeer, en kan dus die webserver ook weer info terug sturen, maar als iemand bij jou een poort aan probeert te spreken dan wordt dat geweigerd omdat er nog geen uitgaand verkeer op is geweest. Door die weigering lijkt het dus of er een firewall actief is, want zo'n programma doet in feite het zelfde.

Verwijderd

nee, ik ben bang dat jouw web server van buiten niet te bereiken zal zijn, omdat die poorten standaard dicht zitten. er zijn wel manieren voor, maar dan moet het modem aangepast worden. Zoek maar eens op "gekraakte" speedtouches. Door er een andere software-update op te zetten wordt het mogelijk om poorten open of dicht te zetten, maar dit wordt niet door KPN ondersteund, ik meen zelfs dat dan de garantie vervalt.

Overigens heb ik ook ervaring met het zelfde probleem alleen was Zonnet bij mij bereid om een andere config in mijn ADSL modem (Arescom NetDSL-1000) te laden. Mijn geluk is dat ik geen ADSL van KPN heb, maar een breedbandPlus aansluiting heb van Versatel. Versatel doet over dit soort zaken minder moeilijk.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

KPN vind het ook niet erg hoor.... maar je kan je webserver dus alleen bereiken van Buitenaf met een pc die ergens anders staat en dus niet is aangesloten op je netwerk...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Het Grote Poortmappingsverhaal zal zeker van pas komen..

Op internet is jou interne IP niet gekend, enkel het IP van je ISP (tot aan je modem dus), je zal dus moetten zorgen dat er een brug geslagen wordt tussen je modem (externe adres) en je webserver (interne adres), poortmappen dus.

in die FAQ staat portmappen uitgelegd (algemeen) hoe je het met jou specifieke modem/router/whatever moe doen staat zeker in de handleiding

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

Misschien staat op http://www.adslguide.org....views/2002/q4/st510v4.asp wat bruikbare info, of anders op http://www.bruring.com

• polu
hartstikke bedankt, ik ga het allemaal lezen, als ik eruit ben post ik het wel even,

met vriendelijke groet,

Joris Boelen

jboelen.nl

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 01:04

ZaZ

Tweakers abonnee

Deze gebruik ik altijd om te kijken wat mijn verbinding naar buiten is: www.watismijnip.nl of www.whatismyip.com

Lekker op de bank

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 14:02

afterburn

No more...

Waarschuwing: propeer het ding niet te hacken. Een speedtouch 510 is al router/modem en als het goed is kan je gewoon poortjes aangeven om te forwarden.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zie genoemde tips, met de portforwarding moet je er echt wel uit kunnen komen.

Suc6 :Y)

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.