Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Coolermaster Neon LED fan zwak

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 Neon LED fans gekocht om in mijn kast te steken.

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.nl/pruducts/retail/products/casefan/tlf-r82.files/tlf-r82.jpg

Nu is de ene fan véél zwakker dan de andere in lichtsterkte. Het toerental is ong. hetzelfde voor beide fans.

Ik heb de "zwakkere" fan op een andere molex aangesloten, zelfs andere voeding geprobeerd, maar ze blijft zwak branden.

Hoe komt dit?

Verwijderd

Ik denk dat er weerstanden in zitten met een hoge tolerantie, daarmee bedoel ik dat de ene weerstand sterker is dan de andere..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2002 20:39 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
of hij is gewoon kapot dat kan ook

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-11 03:04
het is waarschijnlijk wat cell al zij.
Kun je eens kijken wat de tolerantie van de weerstanden is?? (ik weet ff niet waar je de kleur codes kun vinden maar die heb je zo gegoogled)
Wat gebeurt er als je er bij de felste een extra (zwakke (paar ohm)) weerstand bij zet??

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
PilatuSSS schreef op 26 december 2002 @ 20:40:
of hij is gewoon kapot dat kan ook
Zeg dan niks :/

Verwijderd

dat denk ik niet...
de LEDs nemen gewoon de spanning over zich die ze nodig hebben (bijna 3V voor een ledje) en de rest staat over de weerstand. de weerstandswaarde maakt dus eigenlijk niet zoveel uit, laat staan dat het probleem dan te wijten zou zijn aan tolleranties op de weerstanden...

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-11 13:33
Het kan natuurlijk wel, er wil wel is een minder exemplaar tussen zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Valt zoiets onder garantie? Of is dit een zaak van goede wil van de verkoper?

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
ik heb ook 4 van die dingen... 1 ervan was zwak... die kon ik toen inruilen.. is fabrieks foutje... dan zitten ze niet goed vast.. en gaat de stroom er minder goed door en soms helemaal niet.. dan gaat ie knipperen...

• GoBieN-Be
  • Laatst online: 00:33
Door Birkoff_ - Thursday 26 December 2002 20:52

dat denk ik niet...
de LEDs nemen gewoon de spanning over zich die ze nodig hebben (bijna 3V voor een ledje) en de rest staat over de weerstand. de weerstandswaarde maakt dus eigenlijk niet zoveel uit, laat staan dat het probleem dan te wijten zou zijn aan tolleranties op de weerstanden...
euhm, ik denk dat er iemand beter een boek zou op naslaan.

De LED neemt dus z'n 3V en de rest komt over de weerstand (stel 12V-3V), zo'n 9V
Nu bepaalt de weerstand de stroom die door de LEd vloeit. I=9V/R. Dus hoe hoger de weerstand hoe zwakker de LED schijnt.

Oplossing: Meet de bestaande weerstand en plaats hierbij in parallel een tamelijk grotere weerstand.
Stel weerstand is 220 ohm, plaats parrallel 2200 ohm --> 2200*220/2200+220=200 . Dus verkrijg je een totale weerstand van 200 ohm en zal de led sterker schijnen. Let Op ! Reken eerst eens uit, want als je te klein gaat dan brand de LED door .Meet gewoon de weerstand van de andere FAN en probeer via de berekening van een parallel weerstand dezelfde waarde te bekomen.

PS: 3V ? Ik dacht dat een blauwe led maar 2V nodig had !

Hopelijk helpt dit. Corrigeer me gerust waar nodig.

Ok ff zelf gecorrigeert, het was laat hé [edited on 27/12 20:29]

[ Voor 7% gewijzigd door GoBieN-Be op 27-12-2002 20:30 ]

Verwijderd

Ik heb denk ik precies hetzelfde probleem, de leds schijnen allemaal anders, en sommige hebben zelfs een kleur verschil. Ik heb de fan op de HCC gekocht, dus teruggaan naar de verkoper gaat niet. Dus dit valt gewoon onder de garantie?
Ik zal eens contact opnemen met CoolerMaster, voordat ik er zelf nieuwe leds in plaats.

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02 23:09
ik heb zelf 3 fans van coolermaster, led fans jah, ik heb bij mijn eerste fan wel dat ie soms gaat knipperen, maar verder is de sterkte van 't licht niet veel verschillend

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

gobien schreef op 27 december 2002 @ 00:55:
[...]

Hopelijk helpt dit. Corrigeer me gerust waar nodig.
Leds kennen een spanning, daar kan ik het mee eens zijn maar het belangrijktste is dat een LED niet op spanning maar op stroom ingesteld moet worden...
Dat omdat ongeacht de stroom de spanning nagenoeg gelijk blijft. De weerstand is dan ook bedoeld als stroomregelaar !

Tolerantie in weerstanden mag wel een stroomverschil opleveren maar dat is nauwelijks merkbaar in de helderheid. Dat er een duidelijk verschil is kan komen door een defecte weerstand of LED of een verkeerde weerstand(swaarde) welke mogelijk productiegewijs ingeslopen is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Sinclair schreef op 27 december 2002 @ 08:37:
[...]

Leds kennen een spanning, daar kan ik het mee eens zijn maar het belangrijktste is dat een LED niet op spanning maar op stroom ingesteld moet worden...
Dat omdat ongeacht de stroom de spanning nagenoeg gelijk blijft. De weerstand is dan ook bedoeld als stroomregelaar !

Tolerantie in weerstanden mag wel een stroomverschil opleveren maar dat is nauwelijks merkbaar in de helderheid. Dat er een duidelijk verschil is kan komen door een defecte weerstand of LED of een verkeerde weerstand(swaarde) welke mogelijk productiegewijs ingeslopen is.
Ik denk ook dat tolerantie in dit geval niet de bepalende factor is. De tolerantie is misschien 5%... Stel het is een 200ohm weerstand, maximaal 10ohm verschil = geen drol...

• GoBieN-Be
Sinclair schreef op 27 december 2002 @ 08:37:
[...]

Was dit ook niet wat ik zeg, dat de weerstand er staat om de stroom door de LED te bepalen ?

Maar er kunnen toleranties voorkomen van 10 - 20%. Dit bestaat hoor, bij de goedkope weerstanden. De enige oplossing is de weerstandswaarde eens uitmeten.

Verwijderd

eeh ik heb absoluut geen kennis van elektriek e.d. dus kom ik maar even met een alternatief theorietje.

Ik heb zelf ook een paar led-fan's, weliswaar van SunBeam maargoed. Als je die laat ronddraaien door te blazen lichten de led's een klein beetje op. Ik weet niet of dit ook zo werkt bij coolermaster fan's, maar als dit mechanisme hetzelfde is, zou je eens het rpm van de fans moeten checken.

N.B je moet je wel een ongeluk blazen :)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

bij sleeping_holow knipperen ze mee op zijn muis en HDD

• GoBieN-Be
Verwijderd schreef op 27 December 2002 @ 20:54:
eeh ik heb absoluut geen kennis van elektriek e.d. dus kom ik maar even met een alternatief theorietje.

Ik heb zelf ook een paar led-fan's, weliswaar van SunBeam maargoed. Als je die laat ronddraaien door te blazen lichten de led's een klein beetje op. Ik weet niet of dit ook zo werkt bij coolermaster fan's, maar als dit mechanisme hetzelfde is, zou je eens het rpm van de fans moeten checken.

N.B je moet je wel een ongeluk blazen :)
Nja, als dit natuurlijk werkt doordat de fan als alternator werkt en zo de stroom levert voor de led, is dit natuurlijk een heel andere methode en is alles wat hierboven staat niet van belang !
Dan moet je idd je toerental eens checken!
Pagina: 1