Toon posts:

Thuis netwerk probleem, alles geprobeerd maar werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag mijn laptop aan kunnen sluiten zodat ik mijn bestanden kan delen maar ook op mijn laptop kan internetten. Voordat ik een nieuwe computer had gekocht was dit geen enkel probleem maar nu....

gegevens pc's

Desktop met XP profesional
3com 10M/b netwerkkaart en een in het moederbord ingebouwde SIS 100Mbit netwerkkaart

Laptop met XP profesional
Interne VIA netwerkaart

internet verbinding
Kabel (Chello) via een Eternet verbinding met vast IP adres

Het probleem |:(
Op de een of andere manier ziet mijn laptop mijn desktop pc niet maar mijn desktop ziet de laptop wel als ik zoek naar pc in dezelfde werkgroep maar kan geen toegang krijgen tot de gedeelde mappen en ze ook niet zien.

Ik eerste instantie heb ik netjes de standaard wizard "netwerk instellen" gevolgt maar na de pc's opnieuw opgestart te hebben krijg in geen netwerk verbinding, hierna heb ik geprobeerd de ipadressen handmatig in te stellen zoals hier in meerdere topics beschreven staat maar helaas zonder resultaat.

Daarna heb ik op beide pc's XP opnieuw geinstalleerd en beide stappen eerst zonder opdates geprobeerd en daarna nog een keer met sp1 geinstalleerd maar nog steeds zonder effect.

Ook heb ik geprobeerd een netwerk op te zetten zonder internet verbinding en ook nog een keer met een hub ertussen en op diverse snelheden dus 10Mbit en 100Mbit

Als ik de netwerkkabels aansluit krijg ik wel een melding dat er verbinding is op de opgegeven snelheid maar vanaf de laptop krijg ik helemaal geen andere pc's tezien alleen een melding dat ik geen toegang heb tot de werkgroep, en van de desktop pc krijg ik wel de laptop te zien alleen zodra ik erop klik krijg ik de melding dat ik geen toegang krijg.

Alle hardware werkt goed ook als ik mijn kabelmodem op mijn laptop aansluit en instel krijg ik hier gewoon verbinging mee. Alle kabels die ik heb weken en zijn getest en voor de directe verbinding van pc naar pc gebruik ik uiteraard een cross cable!

Ik kom er niet meer uit |:(

Kan iemand mij helpen?

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 11:00
In Windows XP Pro zit standaard een firewall is deze misschien enabled?
Zou eigenlijk niks uit moeten maken, maar misschien zit er op de laptop ook een firewall

Verwijderd

Topicstarter
Nee de xp firewall heb ik uitgezet en voor de rest is er nog geen software geinstalleerd

Verwijderd

Topicstarter
Op allebei de pc's dus :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2002 19:40 ]

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:22
Kan je de PC vanaf je laptop pingen en andersom?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 18:13

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

De standaard wizard NOOIT gebruiken!!! |:( Doe het volgende:

- Ga achter de DesktopPC zitten
- Geef die PC een naam (bv 'Desktop')
- Stel de werkgroep in (bv 'Thuis')
- Geef de Ethernetverbinding met het LAN als IPadres: 192.168.0.1
- Stel het netmask in op: 255.255.255.0
- geen DNS, geen Gateway
- reboot

- Ga achter de laptop zitten
- Geef de laptop een naam (bv 'laptop')
- Stel de werkgroep in op dezelfde werkgroep als de Desktop
- Stel bij de Ethernetverbinding het IPadres in op: 192.168.0.2
- En zet het netmask eveneens op: 255.255.255.0
- reboot

Om internet te 'delen' installeer je winroute op de Desktop, en doe je op de laptop het volgende:
- Stel DNS in op: 192.168.0.1
- Stel de Gateway in op: 192.168.0.1
- reboot (indien nodig)

Launching containers into space

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

1). Zet gewoon internet connection sharing aan op de desktop en je hoeft geen ip nr's in te voeren.(doet internet het ook meteen).

2).Controleer of je wel een crosscable gebruikt

3).Zet allebei de pc's indezelfde werkgroep.

4).Zet file en printer sharing aan(niet op de internet netwerkkaart :) )

5).Zet de firewall uit op de kaarten van het interne netwerk.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Denk er ook aan dat de Guest account van Windows XP geactiveerd moet zijn om toegang van een andere PC mogelijk te maken...

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Jur schreef op 27 december 2002 @ 20:03:
1). Zet gewoon internet connection sharing aan op de desktop en je hoeft geen ip nr's in te voeren.(doet internet het ook meteen).

2).Controleer of je wel een crosscable gebruikt

3).Zet allebei de pc's indezelfde werkgroep.

4).Zet file en printer sharing aan(niet op de internet netwerkkaart :) )

5).Zet de firewall uit op de kaarten van het interne netwerk.
als je ICS (Internet Connection Sharing) gebruikt, klinkt dat idd makkelijker, maar het brengt ook nogal wat problemen met zich mee... MSN Messenger geeft vaak problemen in combinatie met ICS, en ook ICQ doet het vaker niet dan wel :r Gamen van een andere PC dan de desktop geeft in veel gevallen ook de nodige frustraties.. Kort: alles wat NIET standaard surfen of mailen is, kan voor problemen zorgen met ICS. Daarom raad ik ook aan om Winroute te installeren. De Lite versie is eenvoudig in te stellen, en biedt ook voldoende opties zoals een DHCP server en een Portmapper. De installatie is iets moeilijker (maar nog makkelijk genoeg :) ), maar je bent wel verzekerd van werkend MSN / ICQ / telebankieren / Gamen... :*)

My 2 cents... O-)

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Cpt.Morgan schreef op 27 december 2002 @ 20:05:
Denk er ook aan dat de Guest account van Windows XP geactiveerd moet zijn om toegang van een andere PC mogelijk te maken...
oh ja??? :? Vaag... Bij mij staat de guest account UIT en werkt het prima... En ik heb een heterogeen LAN (WinXP / Win98se / Linux), dus als het dan ergens niet zou moeten werken is het bij mij... :9

[ Voor 1% gewijzigd door Whieee op 27-12-2002 20:14 . Reden: typo :X ]

• Cpt.Morgan
Whieee schreef op 27 december 2002 @ 20:12:
[...]

oh ja??? :? Vaag... Bij mij staat de guest account UIT en werkt het prima... En ik heb een heterogeen LAN (WinXP / Win98se / Linux), dus als het dan ergens niet zou moeten werken is het bij mij... :9
Heb je XP home of professional? Voor home is dit inderdaad niet nodig, voor professional wel. Er zijn 2 opties om toegang mogelijk te maken: Of je maakt op alle PCs identieke users (username that is) aan (die hebben dan ook toegang op de XP machine) of je enabled de guest account, zodat iedereen op het LAN toegang tot de XP machine krijgt...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb XP Professional, alles geprobeerd dus ook handmatig de instellingen veranderd. Zou het kunnen dat het probleem ontstaat doordat ik 2 verschillende netwerkkaarten gebruik?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 23:52:
Ik heb XP Professional, alles geprobeerd dus ook handmatig de instellingen veranderd. Zou het kunnen dat het probleem ontstaat doordat ik 2 verschillende netwerkkaarten gebruik?
nee dat maakt niet uit zover ik weet :)

had je deze al gelezen: reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide

offtopic:
zou je misschien je icon kunnen resizen?
width:235px, heigth: 259px, size: 49.65 KB (50837 bytes)

• sh0m
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-08 20:02
keerls, doe niet moeluk.. sluit alles aan... en op je gewone pc open je mijn netwerk locaties... dan doe je netwerk locatie toevoegen, dan op volgende rammen totdat je iets kan invoeren.. daar voor je in \\<computernaam> Dus als je laptop kees zo heten voer je in \\kees ... zorg er ook voor dat je je bestanden gedeelt hebt ?

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Cpt.Morgan schreef op 28 December 2002 @ 00:23:
[...]

Heb je XP home of professional? Voor home is dit inderdaad niet nodig, voor professional wel. Er zijn 2 opties om toegang mogelijk te maken: Of je maakt op alle PCs identieke users (username that is) aan (die hebben dan ook toegang op de XP machine) of je enabled de guest account, zodat iedereen op het LAN toegang tot de XP machine krijgt...
* Whieee heeft pro maar wel een heel duidelijk beleid over usernames op het lan :*)

• Cpt.Morgan
Whieee schreef op 06 January 2003 @ 13:20:
[...]* Whieee heeft pro maar wel een heel duidelijk beleid over usernames op het lan :*)
:) dat werkt dus ook ja...

Verwijderd

ik had ook hetzelfde probleem, het oplossing was vrij simpel bij mij: configuratiescherm --> netwerkverbindingen --> eigenschappen v/d betreffende netwerkkaart --> eigenschappen Internet-protocool (TCP/IP) --> geavanceerd --> tablad wins --> [NetBIOS] --> NetBIOS via TCP/IP inschakelen (en dus niet uitschakelen volgens de winXP handleiding van chello)

hmm...zie nu pas dat dit topic een beetje is verouderd :O, ik heb zeker te lang over gedaan met het typen van de stappen

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 02:37 ]

Pagina: 1