iemand vertelde me laatst dat schijven in RAID configuratie beduidend sneller kapot gaan dan in normale configuratie? is dit waar? zo ja, hoe groot is de kans of verkorting van levensduur?
Je hebt meer schrijven nodig dus ook meer kans dat er een brakke tussen zit
. Dat zou de enige verklaring kunnen zijn.
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Natuurlijk is de kans dat het warmer gaat worden in je kast ook groter,
meer schijven; is meer warmte is dus weer meer kans dat ze stuk gaan
Dus als je meerdere schijven in een kast neemt, moet je er rekening mee houden om goede koeling te hebben.
meer schijven; is meer warmte is dus weer meer kans dat ze stuk gaan
Dus als je meerdere schijven in een kast neemt, moet je er rekening mee houden om goede koeling te hebben.
[ Voor 28% gewijzigd door RoadKill21 op 26-12-2002 16:32 ]
Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs
haha nouja, ik bedoel dan ook echt zo van, 2x60mb@7200rpm normaal gaat veel langer mee dan 2x60mb@7200rpm in RAID... (zelfde merk uiteraard)
het leek mij ook sterk, en als het al zo is leek het me vrijwel verwaarloosbaar... dus ik zoek even of ik me niet sterk vergis
het leek mij ook sterk, en als het al zo is leek het me vrijwel verwaarloosbaar... dus ik zoek even of ik me niet sterk vergis
Verwijderd
Nee, dit is niet waar. De MTBF (Mean Time Between Faillures) blijft gewoon gelijk, als je het per fysieke schijf bekijkt.
Per logische schijf bekeken is het echter wel waar, is gewoon een kansberekening. Stel dat een HD een kans van 1 op 10 heeft dat ie kapot gaat. Ga je dan 1 volume over 2 schijven verdelen dan is het logisch dat de kans op defecten stijgt (2 op 10).
Per logische schijf bekeken is het echter wel waar, is gewoon een kansberekening. Stel dat een HD een kans van 1 op 10 heeft dat ie kapot gaat. Ga je dan 1 volume over 2 schijven verdelen dan is het logisch dat de kans op defecten stijgt (2 op 10).
O, wat schattig: kort-door-de-bocht statistiek: heb je 10 schijven in raid heb je een kans van 10 op 10 dat 'ie kapot is...Verwijderd schreef op 26 December 2002 @ 16:35:
Nee, dit is niet waar. De MTBF (Mean Time Between Faillures) blijft gewoon gelijk, als je het per fysieke schijf bekijkt.
Verwijderd
Nee hij zegt: een kans van 10 op 10 dat er 1 schijf uit je Raid na de MTBF (bijv. na 100.000 uur) de geest geeft...jhksema schreef op 26 december 2002 @ 17:33:
[...]
O, wat schattig: kort-door-de-bocht statistiek: heb je 10 schijven in raid heb je een kans van 10 op 10 dat 'ie kapot is...
Jij maakt de bocht wel erg kort...
Het betere rekenwerk zegt:
1 / MTBF(raid) = 1/MTBF(disk1) + 1/MTBF(disk2) + 1/MTBF(disk3) + 1/MTBF(disk4) + [...]
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2002 18:14 ]
Alleen jouw laatste stelling klopt. Een schijf heeft nl 100% kans dat ie kapot gaat. De grote vraag is meer wanneer gaat ie kapotjhksema schreef op 26 December 2002 @ 17:33:
[...]
O, wat schattig: kort-door-de-bocht statistiek: heb je 10 schijven in raid heb je een kans van 10 op 10 dat 'ie kapot is...
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
(rest niet gelezen)
Stuk zullen ze niet sneller gaan.
Alleen bij RAID0 hoeft er maar 1 schijf stuk te gaan om al je data te verliezen
Stuk zullen ze niet sneller gaan.
Alleen bij RAID0 hoeft er maar 1 schijf stuk te gaan om al je data te verliezen
Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day
Verwijderd
Toegegeven, de kansberekining rammelt een beetje, maar het idee erachter is duidelijk en klopt..O, wat schattig: kort-door-de-bocht statistiek: heb je 10 schijven in raid heb je een kans van 10 op 10 dat 'ie kapot is...
Verwijderd
Voorbeeld:The Dolf schreef op 26 December 2002 @ 17:47:
[...]
Alleen jouw laatste stelling klopt. Een schijf heeft nl 100% kans dat ie kapot gaat. De grote vraag is meer wanneer gaat ie kapot
Van 1 schijf is de MTBF 1.000.000 uren
Wat is de kans dat hij NIET kapot gaat binnen 5 jaar?
Oplossing:
5 jaar = 43.800 uren
43,800/1,000,000 = .0438
e-.0438= .9571
Er is dus een 95.71% waarschijnlijkheid dat de schijf 5 jaar meegaat.
Resource: http://www.cse.sc.edu/~kcameron/csce713/students/raid.pdf
Tuurlijk, als je 10 mobiele telefoons hebt, heb je ook een hogere kans: geen ontvangst te hebben, dat hij kapot gaat, dat hij gejat wordt... Daarom is het ook zo druk op dit forum: veel mensen hebben meerdere PC'sVerwijderd schreef op 26 december 2002 @ 18:12:
[...]
Toegegeven, de kansberekining rammelt een beetje, maar het idee erachter is duidelijk en klopt..
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2002 18:26 ]
Verwijderd
Je hebt duidelijk niet goed gelezen. Fysiek gesproken heb je gelijk, echter zodra je een logisch volume gaat spreiden over meerdere schijven (= het principe van RAID) niet. En daar ging het mij om.Tuurlijk, als je 10 mobiele telefoons hebt, heb je ook een hogere kans: geen ontvangst te hebben, dat hij kapot gaat, dat hij gejat wordt... Daarom is het ook zo druk op dit forum: veel mensen hebben meerdere PC's
Je voorbeeld is dan ook zo krom als een banaan, maar goed, om de analogie even door te trekken..
Als het mogelijk was 1 verbinding met een provider op te zetten zodanig dat je alle 10 de telefoons perse nodig hebt om die 1ne verbinding te behouden, dan is die verbinding minder betrouwbaar dan een verbinding met 1 zo'n telefoon. Immers nu heb je ineens 10 keer de kans dat er een telefoon kapot gaat.
Wel even begrijpelijk lezen en even minder proberen te doen alsof ik debiel ben, ik weet wel degelijk waar ik over praat.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2002 19:16 ]
Zie de RAID FAQ en gebruik je logisch verstand..
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()