Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Discussie] Het nut van een lage temp

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Ik zit me de laatste tijd steeds meer te ergeren aan mensen die lopen te zijken dat hun processor "wel 50 graden is" Blablabla en dan ook nog mensen die met 10 fans hun temps op 35C houden enzo.

Heel leuk allemaal, maar wat is het nut ervan? Een AMD mag 90C worden maximaal (dus je moederbord sensor geeft dan 80C aan ofzo) En een Intel ook, maar die clocken zichzelf down zodra ze erg heet worden (toch :?)

Dus waarom zou je je proc zo zwaar overdreven koelen als je hem toch niet overclockt oid. Je pc zal er heus niet sneller op worden. Ik heb nu zelf een zalman waaier (volledig koperen) met de fan op de laagste stand, en met processor word na 2 uur belasting (koetje) ongeveer 60C. Vrienden van mij beginnen vaak al helemaal te flippen als ze dat horen, maar ik maak me er dus echt geen zorgen over.

Stabilieteit win je alleen door je processor op een constante temperatuur blijft, dus zo weinig mogelijk temperatuur wisselingen (vandaar dat ik een koe draai)

Zwaar koelen verhoogd NIET de prestaties van je systeem, en je procossor's levensduur zal er niet (veel) op worden beinvloed (ok, hij gaat misschien 20 jaar mee ipv 25. Alsof je hem dan nog gebruikt)

Dus, samengevat: WAAROM is iedereen zijn processor zo moeilijk aan het koelen met veel herrie, als het toch geen nut heeft (afgezien van de overclockers dan)

Verwijderd

ik heb ooit eens horen zeggen dat je cpu langer meegaat als ie beter gekoeld wordt,
ik weet dat niet zeker, maar ik vind het zelf toch wel enigzins logisch klinken,
dit zal niet de drijfveer zijn achter alle koelmonsters hier, maar toch.

En trouwens, volgens mij zijn de enigen die zo goed mogelijk proberen te koelen hier allemaal overklokkers....

Verwijderd

Iedereen zijn processor met veel herrie? Raar verhaal, volgens mij gebruiken de meesten juist allerlei zelf bij elkaar gesprokkelde materialen, of dat nou reusachtige koelblokken met hele stille fans zijn of waterkoelblokken met peltiers en allerlei andere geintjes
Het verschil tussen die-temp en cputempsensor is 30C volgens AMD, dussuh...dan is 60C wel veel al.
Als jij tevreden bent met de herrie die je koeler nu veroorzaakt en de temps, dan is t toch goed...?

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 09:55

Steve

Krokodil \o/

Ik volg LeonM wel. Tussen bijvoorbeeld 45 en 55°C is er geen reet verschil qua stabiliteit en levensduur van de CPU.

Anderzijds is er natuurlijk het "tweaker-gevoel"... We zijn tenslotte tweakers, we willen alles hoger clocken met zo laag mogelijke temps. Dat is nu eenmaal de gangbare mentaliteit hier, en daar kan je IMO niks aan veranderen.

En koelte gaat zeker niet altijd samen met herrie.. Ik hou mijn P III 21° full load met een Volcano 7/9 heatsink en een Zalman 92mm fan op 6V..

[ Voor 19% gewijzigd door Steve op 26-12-2002 14:35 ]

• LeonM
Verwijderd schreef op 26 December 2002 @ 14:23:
ik heb ooit eens horen zeggen dat je cpu langer meegaat als ie beter gekoeld wordt,
ik weet dat niet zeker, maar ik vind het zelf toch wel enigzins logisch klinken,
dit zal niet de drijfveer zijn achter alle koelmonsters hier, maar toch.

En trouwens, volgens mij zijn de enigen die zo goed mogelijk proberen te koelen hier allemaal overklokkers....
De levensduur zal misschien wat verkort worden, maar alsof jij nog je trage 3.06Ghz proc gaat gebruiken over 10 jaar :P
Verwijderd schreef op 26 December 2002 @ 14:24:
Iedereen zijn processor met veel herrie? Raar verhaal, volgens mij gebruiken de meesten juist allerlei zelf bij elkaar gesprokkelde materialen, of dat nou reusachtige koelblokken met hele stille fans zijn of waterkoelblokken met peltiers en allerlei andere geintjes
Het verschil tussen die-temp en cputempsensor is 30C volgens AMD, dussuh...dan is 60C wel veel al.
Als jij tevreden bent met de herrie die je koeler nu veroorzaakt en de temps, dan is t toch goed...?
Ik meet mijn temp met eens sensor die tegen de core hangt.

Maar waar het over gaat is dat de meeste extreme koeler idd overclockers zijn, maar er zijn ook een hoop niet-oc'ers die lopen te geilen op hun temps. En dan dus vooral de mensen die gek opkijken als ik vertel dat mijn processor 60-70C is.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Het geeft ook een (vertrouwd) goed gevoel, dat je niet telkens op het randje van te heet zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Bartjuh op 26-12-2002 14:40 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

NOFI, maar dat vind ik onzin... Bij een AMD is het randje van te heet zo'n 70-80° (als je zeker wilt zijn dat hij niet sterft). Of hij dan 45 of 55° is maakt geen kont uit.

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
LeonM schreef op 26 december 2002 @ 14:36:
[...]

De levensduur zal misschien wat verkort worden, maar alsof jij nog je trage 3.06Ghz proc gaat gebruiken over 10 jaar :P

[...]

Ik meet mijn temp met eens sensor die tegen de core hangt.

Maar waar het over gaat is dat de meeste extreme koeler idd overclockers zijn, maar er zijn ook een hoop niet-oc'ers die lopen te geilen op hun temps. En dan dus vooral de mensen die gek opkijken als ik vertel dat mijn processor 60-70C is.
Die temp sensor hangt onder tegen je core aan. Als die 60C aangeeft, is je die ongeveer 30C warmer... dus 90C. Er zijn 2 soorten Athlons, de eerste mogen max 90C worden, de tweede max 95C... Als jou proc met full load op 60C zit, zit je dus op het randje. Instabiliteit ga je dan ook pas merken, reboots, vastlopers dat soort geneuzel. Heb je er geen last van, ook prima. vwb levensduur heb je helemaal gelijk.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

blender schreef op 26 december 2002 @ 14:42:
[...]

Die temp sensor hangt onder tegen je core aan. Als die 60C aangeeft, is je die ongeveer 30C warmer... dus 90C. Er zijn 2 soorten Athlons, de eerste mogen max 90C worden, de tweede max 95C... Als jou proc met full load op 60C zit, zit je dus op het randje. Instabiliteit ga je dan ook pas merken, reboots, vastlopers dat soort geneuzel. Heb je er geen last van, ook prima. vwb levensduur heb je helemaal gelijk.
Dus als mijn Athlon XP 1800+ (bvb.) 55°C wordt volgens de sensor, is hij op het randje van sterven? Yeah... Right..

• ejtnaj
  • Laatst online: 26-11 10:42
hangt van de moederbord af. ik heb een gigabyte 7vrxp waar mensen zeggen dattie een te hoog temperatuur aangeeft. ik schommel rond de 65 graden. dan zou mijn athlonXP allang dood zijn :)

• LeonM
blender schreef op 26 December 2002 @ 14:42:
[...]

Misschien is het niet helemaal duidelijk overgekomen, maar ik gebruik dus een sensor die TEGEN de core ligt (dus bovenop de processor) Me moederbord sensor kijk ik toch niet naar, want die dingen geven bij iedere pc wat anders aan.

edit: toch even voor de grap gedaan met een proggie: hij geeft 58C aan, en dat is critical volgens hem :Z

[ Voor 7% gewijzigd door LeonM op 26-12-2002 14:50 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:22

Exigence

dnkroz

Het klinkt misschien gek, maar het geeft een soort van "kick" als je een hele koele processor hebt. Kijk, ik ga niet voor -10 graden ofzo en ook niet zo veel lawaai dat je niets meer kunt horen maar ik zoek een goede balans tussen koeling en geluid.
Meestal kun je op een zeer zware koeler een zeer traag draaiende fan monteren zodat hij even goed koelt als een "gewone" koeler, maar wel een stuk stiller is.
En voor de spec zet je de fan natuurlijk even op vol vermogen, just for the specs.
En natuurlijk overclocken. Dat is gewoon de mentaliteit hier.

• butsj
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-04 18:57
het is zo, hoe warmer de onderdelen in de computer, hoe sneller ze storingen veroorzaken met transport van data/deeltjes.
en de tweaker wil de temp zo laag mogelijk krijgen, zo hoog mogelijk oc'en etc.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Vind ik ook... Alleen butsj, nogmaals, tussen bijvoorbeeld 45 en 55° zit er echt geen verschil, storingen (en dus instabiliteit) heb je pas echt bij hóge temps. Maar het is vooral de kick, de mentaliteit van de tweakers.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 19:52
Lagere temps hebben alleen nut als je gaat overklokken. Een proc gaat niet langer mee als 'ie koeler is. Het is wat LeonM zegt: temperatuurschommelingen zijn fataal. Het is zelfs zo dat als je een processor heel langzaam richting z'n maximumtemperatuur drijft, 'ie het makkelijk tot de 100 graden kan trekken.

't is natuurlijk wel een 'prestatie' als je je systeem lekker koel krijgt, en er zijn mensen die gewoon kicken op 20 Delta's in hun systeem. Geef mij maar lekker stilte. Kan me niks schelen dat m'n procs wel 55 graden worden zonder casefans en twee koelers van 10 euro.

Dato DUO synth voor twee

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 12:59

LauPro

Prof Mierenneuke®

60 Graden of iets in die buurt vind ik persoonlijk niet normaal. Het is niet alleen je procesoor dat warm wordt, maar ook je socket, draadje van de fan etc etc. Het lijkt mij zelf in zekere zin brandgevaarlijk als die 'maar' 60 Graden Celsius is.

Bovendien hoef je helemaal niet veel lawaai te hebben en een koele pc. De meeste lawaai wordt gewoon veroorzaakt door brakke prut. Een koeler van € 15 kan nooit goed koelen, onmogelijk.

Bovendien, stel dat je voeding in de fik vliegt (of teminste gaat smelten omdat de fan is uitgevallen). Alle warmte blijft in je kast hangen en ik weet zeker dat de temp in je kast wel 30 graden hoger kan worden - brrr moet er niet aan denken! Ik hou het toch liever bij wat lawaai en 25-35 graden C.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

LauPro schreef op 26 december 2002 @ 14:58:

Bovendien hoef je helemaal niet veel lawaai te hebben en een koele pc. De meeste lawaai wordt gewoon veroorzaakt door brakke prut. Een koeler van € 15 kan nooit goed koelen, onmogelijk.
Waarop baseer jij je? Er zijn wel degelijk zulke goedkope koelers (Whisperrock e.d.) die goed koelen voor weinig geld. De mentaliteit "duurder is beter" gaat totaal niet op hier.

En met een temp van 60°C zal er niks gaan fikken hoor joh.. Maar je moet al veel doen om 'm op 60°C te krijgen met een gemiddelde (ja, zelfs standaard) koeling. En je voeding heeft een eigen fan om te voorkomen dat ie doorfikt :/

Verder volledig eens met DiMension.

[ Voor 5% gewijzigd door Steve op 26-12-2002 15:03 ]

• LeonM
DiMension schreef op 26 December 2002 @ 14:57:
Lagere temps hebben alleen nut als je gaat overklokken. Een proc gaat niet langer mee als 'ie koeler is. Het is wat LeonM zegt: temperatuurschommelingen zijn fataal. Het is zelfs zo dat als je een processor heel langzaam richting z'n maximumtemperatuur drijft, 'ie het makkelijk tot de 100 graden kan trekken.

't is natuurlijk wel een 'prestatie' als je je systeem lekker koel krijgt, en er zijn mensen die gewoon kicken op 20 Delta's in hun systeem. Geef mij maar lekker stilte. Kan me niks schelen dat m'n procs wel 55 graden worden zonder casefans en twee koelers van 10 euro.
_/-\o_ precies! dat bedoel ik nou :)
butsj schreef op 26 December 2002 @ 14:51:
het is zo, hoe warmer de onderdelen in de computer, hoe sneller ze storingen veroorzaken met transport van data/deeltjes.
en de tweaker wil de temp zo laag mogelijk krijgen, zo hoog mogelijk oc'en etc.
Dat is wel een goed argument. Uiteraard moet je tegenwoordig wel casefan(s) hebben maar als ik kijkt rondom mijn processor zie ik alleen wat condensatoren en een spannings regelaar. De northbridge zit er aardig vanaf, dus ik zou niet weten welke onderdelen er dan storing zouden veroorzaken.

Een ding is wel een feit: je hard disken moet je koel houden, met name IBM schijven, zodra die warmer dan 45-50C worden kan het al fataal zijn. Als je je schijven in een koeler zet kunnen ze zonder probleem 24/7 draaien. Althans, dat is mijn ervaring.

[ Voor 3% gewijzigd door LeonM op 26-12-2002 15:03 . Reden: typo ]

• LeonM
LauPro schreef op 26 December 2002 @ 14:58:
60 Graden of iets in die buurt vind ik persoonlijk niet normaal. Het is niet alleen je procesoor dat warm wordt, maar ook je socket, draadje van de fan etc etc. Het lijkt mij zelf in zekere zin brandgevaarlijk als die 'maar' 60 Graden Celsius is.
Ik ken nog geen enkel matriaal in de PC dat bij 60 graden smelt of verbrand... bij 100C ook niet trouwens, dus dat is bullshit lijkt me
Mijn coolermaster die ik had voor me zalman was 16 euro, en koelde perfect (beter zelfs als mijn koelern u van 55 euro) alleen hij maakte veel lawaai. Dus ook dit vind ik bullshit :/
Bovendien, stel dat je voeding in de fik vliegt (of teminste gaat smelten omdat de fan is uitgevallen). Alle warmte blijft in je kast hangen en ik weet zeker dat de temp in je kast wel 30 graden hoger kan worden - brrr moet er niet aan denken! Ik hou het toch liever bij wat lawaai en 25-35 graden C.
Als de fan in mijn voeding uitvalt heeft hij waarschijnlijk nog maar een minuut te leven ofzo, en omdat me processor fan dan toch door blijft draaien verwacht ik niet dat binnen die minuut de rest van me systeem zal verbraden oid :)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

LeonM schreef op 26 december 2002 @ 15:07:

Als de fan in mijn voeding uitvalt heeft hij waarschijnlijk nog maar een minuut te leven ofzo, en omdat me processor fan dan toch door blijft draaien verwacht ik niet dat binnen die minuut de rest van me systeem zal verbraden oid :)
Valt goed mee... Ik vergat eens de fan van m'n voeding aan te sluiten, en merkte dat pas een dag later, en de PC had de hele dag gedraaid.. Was wel warm, maar verre van fikkend warm.

• LeonM
Jupiler schreef op 26 december 2002 @ 15:10:
[...]

Valt goed mee... Ik vergat eens de fan van m'n voeding aan te sluiten, en merkte dat pas een dag later, en de PC had de hele dag gedraaid.. Was wel warm, maar verre van fikkend warm.
Ow, dan heb je volgens mij geluk gehad, mijn voeding word met fan al erg heet :( Dus zonder zal hij niet lang overleven :/

Maargoed, dat is natuurlijk geheel afhankelijk van het merk en type voeding en de hardware die je eraan hebt hangen.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Jupiler schreef op 26 December 2002 @ 15:02:
[...]

Waarop baseer jij je? Er zijn wel degelijk zulke goedkope koelers (Whisperrock e.d.) die goed koelen voor weinig geld. De mentaliteit "duurder is beter" gaat totaal niet op hier.
Ik baseer mij op een standaard winst-margie geen illegaal spul en gewoon logica. Een koeler moet goed koelen dan dat is meestal een combinatie van 2 zaken: passief een actief. Het passieve gedeelte (het koellichaam) kan alleen maar beter koelen als je het model veranderd of het materiaal. Het lijkt mij niet dat er koper zit in die goedkope koelers en dat is dus gewoon aluminium. Aluminium koelt goed, maar koper beter. En laat koper nu duurder zijn dan alu dus dit gaat wel degelijk op. Dan heb je nog de koeler die het meest bepalend is. De koeler zorgt ervoor dat de warmte weer af wordt gevoerd. Nu kan je een goedkoop type nemen dat 10k rondjes per minuut maakt maar dan zit je ook met een stofzuiger. Een koeler die stil is, is perfect uitgebalanceerd. Zo goed dat die geen enkele afwijking heeft. Een koeler altijd wel wat geluid maken om er nu eenmaal lucht wordt verplaatst.

De combinatie van meteriaal en de koeler (ga ik uit van de stillere) komen bij mij tot de conclusie dat een dure koeler, die zich het materiaal waard is, beter is dan een cheapo model van 15 Euro.
En met een temp van 60°C zal er niks gaan fikken hoor joh.. Maar je moet al veel doen om 'm op 60°C te krijgen met een gemiddelde (ja, zelfs standaard) koeling. En je voeding heeft een eigen fan om te voorkomen dat ie doorfikt :/
Ik had het er juist over dat als die fan in je voeding uitvalt (alle beveiligingen falen even) en de warmte wordt dus niet meer de kast uit geblazen. Als maar heter en heter en dan brandt jouw processor snel door! Nee, dan heb ik er liever nog een fannetje bij zitten want ok dat je nu 3 of 2 fan's hebt, het verschilt nauwelijks in het lawaai.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

LauPro schreef op 26 december 2002 @ 15:18:
[...]
Ik baseer mij op een standaard winst-margie geen illegaal spul en gewoon logica. Een koeler moet goed koelen dan dat is meestal een combinatie van 2 zaken: passief een actief. Het passieve gedeelte (het koellichaam) kan alleen maar beter koelen als je het model veranderd of het materiaal. Het lijkt mij niet dat er koper zit in die goedkope koelers en dat is dus gewoon aluminium. Aluminium koelt goed, maar koper beter. En laat koper nu duurder zijn dan alu dus dit gaat wel degelijk op. Dan heb je nog de koeler die het meest bepalend is. De koeler zorgt ervoor dat de warmte weer af wordt gevoerd. Nu kan je een goedkoop type nemen dat 10k rondjes per minuut maakt maar dan zit je ook met een stofzuiger. Een koeler die stil is, is perfect uitgebalanceerd. Zo goed dat die geen enkele afwijking heeft. Een koeler altijd wel wat geluid maken om er nu eenmaal lucht wordt verplaatst.
Je laat je wat teveel gaan in die gedachtengang denk ik :p

Een goed aluminium sinkje (aluminium geleidt niet veel slechter dan koper, en het geeft de warmte wat sneller af) hoeft totaal niet duur te zijn. Daarbij een gemiddelde 80mm fan en je hebt een mooie koeler voor € 15. En dat is onder andere de Whisperrock.

• LeonM
*knip*

[...]
Ik had het er juist over dat als die fan in je voeding uitvalt (alle beveiligingen falen even) en de warmte wordt dus niet meer de kast uit geblazen. Als maar heter en heter en dan brandt jouw processor snel door! Nee, dan heb ik er liever nog een fannetje bij zitten want ok dat je nu 3 of 2 fan's hebt, het verschilt nauwelijks in het lawaai.
Ja, dat is waar. MAAR dat heeft weer niks te maken met het onderwerp van die topic. Jij gebruikt die fans als backup voor het geval van falen van andere. Het gaat hier om het gebruik van extra fans vanwege de temps.

offtopic: laupro, je nieuwe projectje is down ;)

[ Voor 6% gewijzigd door LeonM op 26-12-2002 15:22 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:23
nou.... als je CPU nu 60 graden wordt, dan wordt ie in de zomer, als het 30 grad is, 80 graden... en dat lijkt me toch wat teveel van het verkeerde..... :D :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

LeonM schreef op 26 December 2002 @ 15:07:Ik ken nog geen enkel matriaal in de PC dat bij 60 graden smelt of verbrand... bij 100C ook niet trouwens, dus dat is bullshit lijkt me
Niet bij 60 graden, maar er hoeft maar iets te gebeuren (de fan van de voeding valt weg (ik ga er vanuit dat er verder geen fans zijn) en de warmte wordt dus niet meer uit je kast geblazen. Je vergeet dat dan je _hele_ airflow weg is. Heb je wel is je kast opengemaakt nadat je hem hebt uitgeschakeld? Moet je is kijken hoe warm is het is omdat je airflow weg is!
Mijn coolermaster die ik had voor me zalman was 16 euro, en koelde perfect (beter zelfs als mijn koelern u van 55 euro) alleen hij maakte veel lawaai. Dus ook dit vind ik bullshit :/
Je moet niet zo zeer denken aan die prjis maar meer aan de prijs wat het werkelijk kost. Als diezelfde koelermaster was gemaakt van bijvoorbeeld koper dan had die nog beter gekoeld.
Minuut te leven? Je zegt net dat er bijna geen materiaal is dat gaat fikken bij 60 graden (C), 100 graden? Nee ook niet echt. Maar daarna wordt het kritiek. Je systeem is altijd nog een gesloten ruimte en de warmte kan gewoon niet weg. Als je cpu-core dan al 60 graden is dan vrees ik echt werkelijk het ergste.

• David
LauPro schreef op 26 december 2002 @ 15:18:
Aluminium koelt goed, maar koper beter. En laat koper nu duurder zijn dan alu dus dit gaat wel degelijk op.

Ben ik het niet mee eens. Koper is duurder en geleidt warmte beter. Maar alu staat de warmte beter af aan de omgeving. Beide materialen zijn verschillend en vereisen ook een verschillend ontwerp. Een goede aluminium koeler kan goedkoper en beter zijn dan een slechte koperen koeler. De koelers van Swiftech en Alpha zijn voor het grootste gedeelte van aluminium (met een klein stukje koper)

Als de fan in je voeding uitvalt, wordt je voeding heter. Het temperatuurverschil met de omgeving wordt ook groter, dus gaat de voeding meer warmte afgeven. De voeding overlijdt dus pas na een paar dagen, omdat de omgeving van de voeding steeds warmer wordt en de temperatuur steeds langzamer daalt. Als je dus elke dag na een uur je pc uitzet zal 'ie het zelfs met een kapotte voedingfan lang uithouden.

Dato DUO synth voor twee

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Jupiler schreef op 26 December 2002 @ 15:20:Je laat je wat teveel gaan in die gedachtengang denk ik :p

Een goed aluminium sinkje (aluminium geleidt niet veel slechter dan koper, en het geeft de warmte wat sneller af) hoeft totaal niet duur te zijn. Daarbij een gemiddelde 80mm fan en je hebt een mooie koeler voor € 15. En dat is onder andere de Whisperrock.
Ik neem nu even koper als voorbeeld, maar hetzelfde geldt natuurlijk voor de hoeveelheid aluminium dat je zou gebruiken. Stel dat je meer gebruikt dan zou die natuurlijk ook weer 'beter' koelen.
LeonM schreef op 26 December 2002 @ 15:21:Ja, dat is waar. MAAR dat heeft weer niks te maken met het onderwerp van die topic. Jij gebruikt die fans als backup voor het geval van falen van andere. Het gaat hier om het gebruik van extra fans vanwege de temps.

offtopic: laupro, je nieuwe projectje is down ;)
(ik geef ff antwoord op jullie beiden) Nou in zekere zin heeft dit wél te maken met het topic.

Als je vind dat je cpu wel 60 graden C mag zijn dan zit je echt wel op een randje. Ik ga (weer) even uit van de volgende situatie: Standaard pc, weinig koeling, enige fan voor de airflow is aanwezig in de voeding. Verder geen extreme gaten ergens, de kast is nagenoeg dicht. Dan ga jij niet vertellen dat als je cu al 60 graden is dat je dan lekker bezig bent. Een kast _met al zo'n brakke airflow_ kan gewoon teveel risico's met zich meebrengen. Ik ga er dan vamuit dat de kamertemperatuur 22 graden is (wat bij overigens momenteel 17 graden is, vandaar die lage temps :P)
Er hoeft dan maar iets te gebeuren en je kast wordt te heet en je proc is naar de knake. Dat is gewoon zo klaar! :P

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

DiMension schreef op 26 december 2002 @ 15:33:Ben ik het niet mee eens. Koper is duurder en geleidt warmte beter. Maar alu staat de warmte beter af aan de omgeving. Beide materialen zijn verschillend en vereisen ook een verschillend ontwerp. Een goede aluminium koeler kan goedkoper en beter zijn dan een slechte koperen koeler. De koelers van Swiftech en Alpha zijn voor het grootste gedeelte van aluminium (met een klein stukje koper)
Nee dat klopt ook gedeeltelijk niet zoals ik in mijn vorige post al aangaf maar het gaat even om het idee en de hoeveelheid kan ook een rol spelen.
Als de fan in je voeding uitvalt, wordt je voeding heter. Het temperatuurverschil met de omgeving wordt ook groter, dus gaat de voeding meer warmte afgeven. De voeding overlijdt dus pas na een paar dagen, omdat de omgeving van de voeding steeds warmer wordt en de temperatuur steeds langzamer daalt. Als je dus elke dag na een uur je pc uitzet zal 'ie het zelfs met een kapotte voedingfan lang uithouden.
Er vanuitgaande dat de fan in je voeding de enige uitgang is. Hoe warm gaat het dan denk je worden in die kast? De warmte kan gewoon niet weg en je processor fikt door. Als je processor nu 35 graden was geweest dan had hji het een stuk langer uitgehouden mede omdat de koeler misschien meer capaciteit heeft.
offtopic:
Mijn projectje is weer in je lucht ;)

[ Voor 3% gewijzigd door LauPro op 26-12-2002 15:39 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

LauPro schreef op 26 december 2002 @ 15:33:
[...]
Ik neem nu even koper als voorbeeld, maar hetzelfde geldt natuurlijk voor de hoeveelheid aluminium dat je zou gebruiken. Stel dat je meer gebruikt dan zou die natuurlijk ook weer 'beter' koelen.
Hoeft niet.. Het gaat 'm om de oppervlakte, niet om de massa. Mijn punt is dat een goede alu sink helemaal niet duur hoeft te zijn, en een fan met een redelijke airflow ook niet. Ik heb nog geen tegenargument daarop gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door Steve op 26-12-2002 15:43 ]

• David
LauPro schreef op 26 december 2002 @ 15:37:
Er vanuitgaande dat de fan in je voeding de enige uitgang is. Hoe warm gaat het dan denk je worden in die kast? De warmte kan gewoon niet weg en je processor fikt door. Als je processor nu 3 graden was geweest dan had hji het een stuk langer uitgehouden mede omdat de koeler misschien meer capaciteit heeft.

Ik volg je redenaties niet voor 100%, maar ik zal proberen mijn punt duidelijk te maken. Als jouw kast 60 graden is, dan krijg je je CPU inderdaad nooit koud. Het is wat ik zei: hoe groter het tempverschil, hoe effectiever de koeling. Bij een temperatuurverschil van 20 graden tussen kasttemp en cputemp zit je dus al op 80 graden, wat redelijk kritiek is.

Een kast met een waanzinnig slechte airflow zal er echter niet zo onder lijden als de voedingfan ermee uitscheidt. De airflow wordt absoluut gezien niet veel minder. De temperatuur van de buitenkant van de kast zelf zal op gaan lopen, en de pc zal z'n warmte afstaan aan de omgeving. Als die kast het al redt met een slechte airflow, zal 'ie het ook wel redden zonder airflow.

Dato DUO synth voor twee

• LeonM
Tampie schreef op 26 december 2002 @ 15:22:
nou.... als je CPU nu 60 graden wordt, dan wordt ie in de zomer, als het 30 grad is, 80 graden... en dat lijkt me toch wat teveel van het verkeerde..... :D :)
Dus jij wou zeggen, dat als het nu 21C in me kamer is, dat het dan in de zomer 41C in me kamer is? :P 8)7

• butsj
  • Laatst online: 11-04 18:57
Jupiler schreef op 26 december 2002 @ 14:54:
Vind ik ook... Alleen butsj, nogmaals, tussen bijvoorbeeld 45 en 55° zit er echt geen verschil, storingen (en dus instabiliteit) heb je pas echt bij hóge temps. Maar het is vooral de kick, de mentaliteit van de tweakers.
mja je hebt gelijk maar toch, tis een tweakers doel.. ;)

• LeonM
LauPro schreef op 26 December 2002 @ 15:37:
[...]
Nee dat klopt ook gedeeltelijk niet zoals ik in mijn vorige post al aangaf maar het gaat even om het idee en de hoeveelheid kan ook een rol spelen.
[...]
Er vanuitgaande dat de fan in je voeding de enige uitgang is. Hoe warm gaat het dan denk je worden in die kast? De warmte kan gewoon niet weg en je processor fikt door. Als je processor nu 35 graden was geweest dan had hji het een stuk langer uitgehouden mede omdat de koeler misschien meer capaciteit heeft.
offtopic:
Mijn projectje is weer in je lucht ;)
Ho, ik heb al wel gezegd dat een casefan in iedere moderne pc wel zeker nodig is. Puur omdat de warme lucht uit je kast moet, omdat hij anders uiteraard steeds heter wordt, en dan zal uiteindelijk je processor overleiden ja.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Jupiler schreef op 26 December 2002 @ 15:42:Hoeft niet.. Het gaat 'm om de oppervlakte, niet om de massa. Mijn punt is dat een goede alu sink helemaal niet duur hoeft te zijn, en een fan met een redelijke airflow ook niet. Ik heb nog geen tegenargument daarop gezien.
Hoe meer oppervlakte hoe meer massa ;). Een een alu sink hoeft natuurlijk niet duur te zijn, hetzelfde geldt voor de fan. Maar het punt dat over het algemeen de goedkopere modellen minder goed presteren dan de wat duurdere - maar dat hoeft natuurlijk niet.
DiMension schreef op 26 December 2002 @ 15:43:

[...]

Ik volg je redenaties niet voor 100%, maar ik zal proberen mijn punt duidelijk te maken. Als jouw kast 60 graden is, dan krijg je je CPU inderdaad nooit koud. Het is wat ik zei: hoe groter het tempverschil, hoe effectiever de koeling. Bij een temperatuurverschil van 20 graden tussen kasttemp en cputemp zit je dus al op 80 graden, wat redelijk kritiek is.

Een kast met een waanzinnig slechte airflow zal er echter niet zo onder lijden als de voedingfan ermee uitscheidt. De airflow wordt absoluut gezien niet veel minder. De temperatuur van de buitenkant van de kast zelf zal op gaan lopen, en de pc zal z'n warmte afstaan aan de omgeving. Als die kast het al redt met een slechte airflow, zal 'ie het ook wel redden zonder airflow.
Natuurlijk, maar stel dat je cpu dus al 60 graden (C) is met die 'slechte' airflow. Er hoeft dan maar iets te gebeuren (ik nam net even de voeding, neem ik de brander). Stel dat je brander het voor elkaar krijgt om leterlijk te gaan branden dan lijkt mij de situatie gewoon zeer kritiek. De kast zal op een moment misschien wel gaan werken als 'koelframe' maar niet extreem.
LeonM schreef op 26 December 2002 @ 15:58:
[...]Ho, ik heb al wel gezegd dat een casefan in iedere moderne pc wel zeker nodig is. Puur omdat de warme lucht uit je kast moet, omdat hij anders uiteraard steeds heter wordt, en dan zal uiteindelijk je processor overleiden ja.
Dan heb ik niet helemaal goed gelezen maar laat weten dan even uitgaan van een extreem geval: stel dat ook dié fan overleidt :D.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

LauPro schreef op 26 december 2002 @ 16:14:
[...]
maar dat hoeft natuurlijk niet.
Dáár wou ik dus naartoe ;)

En meer oppervlakte betekent zeker niet altijd meer massa...

Verwijderd

toen ik m'n xp 2000+ pas had wist ik nog niet zoveel van koelen en te hoge temps. Dus toen kwam ik er na een maand achter dat m'n cpu op 85° klokte (een maand lang dus !)
Bleek dat ik de case fan vergeten was (lees : wist niet dat dat nodig was) De koeler is een arctic 2200+ rated fan, temps zijn uitgelezen met asus pcprobe ( mobo = A7V-333)
Nu zit ik nog op 65° maar hij draait zonder problemen. Ik weet niet of ik geluk heb gehad, of dat ik moet rekenen met vroegtijdige uitval, maar anders lijkt het mij met die temps wel los te lopen.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

85°C op een A7V333 is ongeveer 55°C IRL :p

De A7V333 staat bekend om zijn tempsensors die er vér naast zitten.

Verwijderd

Warmte heeft negatieve invloed op elektronica (fouttolerantie, levensduur, ...)
(vooral een plotse verandering v temperatuur)
Dus veel koeling is beter dan geen koeling, das simpel. ;)

MAAR ( ga hier beetje advocaat vd duivel spelen )
Waarom hebbe we eigelijk koeling nodig: doordat procs te warm worden
Dus we zouden beter eens kritisch richting intel/amd kijken. Ik begrijp ook wel dat warmte er nu eenmaal bij hoort, maar ze zouden hier toch wel meer research naar moegen doen vind ik.

Ik heb mijn athlon tbird al 2 jaar, en die draait al 2 jaar met de 'originale' koeler. Buiten de voeding zitten er geen fans meer in mijn systeem. Idle zit ik rond de 50-55 graden. Stressed 63. Ik heb ook nog 3 ibm hd, en 1 van wd, allen zonder koeling. Tot hier toe, zonder crashes O-)

Ik ken ook gevallen, van zeer goed gekoelde hd's, systemen, ... die er toch nog de brui aan geven.

Ik ga volledig akkoord dat een lage temp goed is. Maar dat koeling 'goed' is...
Het wordt volgens mij wel een beetje overdreven, maar dat heb je nu eenmaal als de marketingjongens zich ermee gaan moeien.

Wat er volgens mij gaat gebeuren: extra fans, ....is maar een tijdelijke noodzaak,
een noodoplossing, tot men de oorzaak kan aanpakken (=de verhoogde warmteontwikkeling v nieuwe procs )
Tot die tijd, mag het vriezen dat het kraakt, ik zal mij wel aan mijn proc warmen })

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09 14:46

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

waar HEB je het over??? mijn proc cooler koste me 10 pleuro, en deze zit op een msi kt3 ultra (de non-aru) met een xp 1800+, en mijn pc draait 28 idle en 35 stressed....

• kutkip
  • Laatst online: 27-11 01:41
Er zijn hier mensen die zeggen dat je 30 graden bij de temp moet optellen maar dat is maar een graadje of 10-15 hoor. Mijn ervaring met een p3 500 is dat ie makkelijk stabiel op 80 graden loopt en mijn 1800+ loopt ook prima op 80 graden. (ff gedaan om COP te testen) Het feit dat ik mijne niet zo heet laat worden is omdat ik hem OC, maar als ik dat niet zou doen dan zou ik hem toch liever onder de 65 graden laten lopen. Don't know why..

• Aikon
  • Niet online
LauPro schreef op 26 december 2002 @ 16:14:
[...]
Hoe meer oppervlakte hoe meer massa ;). Een een alu sink hoeft natuurlijk niet duur te zijn, hetzelfde geldt voor de fan. Maar het punt dat over het algemeen de goedkopere modellen minder goed presteren dan de wat duurdere - maar dat hoeft natuurlijk niet.
Je kan ook meer oppervlakte creeeren zonder meer massa nodig te hebben. Dunnere vinnen gebruiken bijvoorbeeld.
En goedkope HSF's presteren uitstekend. Maar de tweaker denkt van niet, want die jaagt 20% meer spanning door de core en 30% meer Mhz'en. Nee dan, presteert ie niet meer uitstekend natuurlijk. ;)
En een koperen koeler hoeft zeker niet beter te zijn dan al. Het is zwaarder en staat minder snel warmte af dan al, het geleidt de warmte alleen sneller. Een koperen kern met al omhulsel is daarom het beste imo.

En ik ben het met TS eens. In me server zit gewoon een standaard fannetje op de CPU en 1 outtake fan op 7v (ivm 2 IBM hdd's). Toevallig koelt dat het zaakje goed, maar als het 50graden was had ik dat ook best gevonden. Het werkt toch allemaal even goed op 30 of op 50graden. :)

Verwijderd

Mijn Amd is tussen de 43 en 56 graden en is zo stabiel als het maar kan zijn. En 60 Graden is echt niet brand of smelt gevaarlijk hoor, als je nagaat dat ik douche tegen de 59 graden aan een ook niet in de brand vlieg of smelt , 60 graden is gewoon een lekkere hete douce en daar zal zeker je processor ook wel tegen kunnen :) het is een ander verhaal als het 80 tot 90 graden wordt, maar zelfs dan is dat geen ontbrandtemperatuur voor plastic etc etc.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Jij doucht met water dat 59° warm is? Komaan man, dat hou je geen 2 seconden uit.

Verwijderd

41 graden stressed is toch wel een lekker gevoel !!!!!

Verwijderd

Jupiler schreef op 26 December 2002 @ 14:54:
Hmm, dit forum heet toch Gathering of Tweakers 8)

Anyway, natuurlijk maakt het wel verschil, ook tussen 45 en 55 graden. Alleen niet zoveel verschil als sommigen in hun enthousiastme doen voorkomen. Maar al scheelde het maar 1 Mhz op je FSB, dan nog gaat elke ras-tweaker helemaal :9~

Voor de levensduur maakt het ook wel iets uit, maar alleen bij extreme overklok situaties/temperaturen is dat significant ten opzichte van de economische levensduur. In plat Nederlands, wat kan het mij rotten dat die CPU dan nog maar 2 jaar meegaat. Dan heb ik toch allang een andere... en waarschijnlijk al meer dan 1 :+

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 12:03
Ik zit hier met een Tbird 1333 op 1,95V en die heb ik zojuist in de BIOS zonder koeling laten draaien >:) Toch verbaas ik me enorm hoe goed die cheap-ass €13,- Coolermaster hem koud weet te houden. (55 stressed)
Nu heb ik er alleen een Sunon 80mm fan op gezet omdat ie anders teveel herrie maakt.

Ik denk dat bijna iedereen wel weet dat een lage temp niet zoveel uitmaakt, maar het is leuk om een lage temp te halen. Dus zo effectief mogelijk de energie weten te verplaatsen.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Zonder koeling of zonder fan? :X

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 22:29

Scatman_II

R9500 Pro >:)

erik9287nl schreef op 26 December 2002 @ 14:49:
Het klinkt misschien gek, maar het geeft een soort van "kick" als je een hele koele processor hebt. Kijk, ik ga niet voor -10 graden ofzo en ook niet zo veel lawaai dat je niets meer kunt horen maar ik zoek een goede balans tussen koeling en geluid.
Meestal kun je op een zeer zware koeler een zeer traag draaiende fan monteren zodat hij even goed koelt als een "gewone" koeler, maar wel een stuk stiller is.
En voor de spec zet je de fan natuurlijk even op vol vermogen, just for the specs.
En natuurlijk overclocken. Dat is gewoon de mentaliteit hier.
Precies, de kick om met weinig lawaai een goed gekoeld systeem te hebben...

Op LAN's: zo'n gast met 2 fans op z'n proc, proc is 30 graden, gigantische tering herrie.
Mijn temp zit op 38 graden met een 92mm fan op 12V [die je nauwelijks hoort]...

Dan is het gewoon de kick om een stiller & cooler systeem te hebben dan iemand anders :)

[edit]
Wh00ps, oude discussie... :)
Niet meer posten mensen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Scatman_II op 08-02-2003 15:20 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:21

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
iedereen heeft het trouwens over de cpu, maar een hd heeft er ook baat bij als de temp zo laag mogelijk is...
kan wel uit eigen ervaring spreken dat met een lagere casetemp de levensduur van je harddisks een flink stuk wordt verlengd :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Ik ben het helemaal met de topicstarter eens!!! Ook ik krijg regelmatig de indruk dat velen geobsedeerd raken door de, steeds maar lager genoemde, temps!!

Ik heb zelf een AMD XP2400+ die ik een tijdje geleden eens stevig opgewarmd heb met BURNK7 tot 66C. Direct daarna een uurtje 3Dmark er tegenaan gegooid en alles bleef rock stable. Ik heb wel een ander papst van 120 mm geplaatst op mijn AlphaPal 8045T, 66c was me ook wat te gortig (de zomer komt er nog aan). Stressed temps nu 55 á 56C. Een stabieler systeem kan ik mij niet wensen :). En het zal me echt worst wezen of dit nu te hoog is of niet >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 15:44 ]

Verwijderd

Ik twijfel zelf ook aan de beïvloeding van clockthrottling, en bij een PIV bleek deze bij tests minimaal, maar check dit artikel eens.
Gewoon de drempel iets hoger. Kortom, koeling, waarom? :) 8)7 ( :X )

Verwijderd

Ik verwacht eigenlijk ook dat het tweakgevoel wat betreft koeling wel redelijk gaat afnemen. Er zal eerder een "markt" komen voor stillere systemen. Met de gigahertzen, en steeds sneller wordende gpu's zoals de 9700 en de gffx zal steeds meer ge-ergerd worden aan de daarbij ook steeds snellere fan's welke ook meer lawaai produceren :) Ik kan me de mp3's van de gffx koeling nog heel goed herinneren :D

Verwijderd

Ja die geluidsfiles op THG, ik speelde ze tegelijk af. Nouuuu je wordt echt bang hoor. Nu heb ik zo'n stille pc met celeron en GF 2 gts, maar straks, als ik geld heb... Moge ik nooit geld krijgen om een luide pc te kopen.. Liever meer geld voor een stille ;)

Verwijderd

Ik heb 2 pc's die ik erl voor een andere rede betere koeling ga geven...

De AMD XP 1900+ bigtower krijgt een betere koeling om het feit dat als de lucht in de kamer 25+ wordt (zoals in de zomer) de pc erg ut meteen ophangt... de pc wordt standaard een graad of 55/60 en mijn G3 ook +/-50 grade...

De AMD Duron 1.3Ghz @1.45Ghz wordt mijn overclock systeempje, en deze krijgt een waterkoeling...
Als er een nieuwe pc wordt gekocht o.i.d. dan gaat de 1900+ richting het overclock systeem en krijgt die dus de waterkoeling.

• Maximus
  • Laatst online: 08:03

Maximus

There is no substitute

ik vind het allemaal maar gezeur. Persoonlijk vind ik al die fans ook hinderlijk of ze nu op 12 volt draaien of op 1,1. Ze maken gewoon herrie en daar kan ik niet tegen. Ik vind gewoon dat een PC het standaart moet doen zonder veel herrie. Als ik wil overclocken kan ik begrijpen dat ik koelers nodig ben om de hitte af te voeren, maar als ik toch niet oc hoef ik al die koelers ook niet in mijn systeem.

PhD i.o.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
M@ximuS schreef op 10 februari 2003 @ 16:41:
Ik vind gewoon dat een PC het standaart moet doen zonder veel herrie. Als ik wil overclocken kan ik begrijpen dat ik koelers nodig ben om de hitte af te voeren, maar als ik toch niet oc hoef ik al die koelers ook niet in mijn systeem.
Goed punt. Het zou mij ook goed lijken om een certificering te geven aan producten als ze onder een bep. aantal decibel blijven.
Simpele voeding met klote fan, geen certificering, klote cpukoeler....
goede videokaart met stille fan. Wel een certificering en liefst zo groot mogelijk op de doos :)
Zo wordt er wat meer druk gelegd op stille producten en zou het makkelijk moeten zijn om een relatief stil systeem te bouwen. De tweakers die echt voor lage tempraturen gaan en geluid niet erg vinden hoeven zich dan niks van de certificering aan te trekken.
Allemaal IMO (en waarschijnlijk te veel fantasie :))

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik heb ergens gelezen (THG? AMDzone?) Dat tegenwoordige CPUs (x86ers dus) een ideale 'werktempteratuur' hebben van rond de 42 graden. Of dat ook voor de nieuwsten geldt (ik heb het alweer ruim een jaar geleden gelezen) dat weet ik niet, want die worden juist wel warmer (T-Bred Bs uitgezonderd). Maar zou er niet op de site van Intel / AMD een sheet staan of gewoon wat info, over wat de beste temp van je proc is? Dat lijkt me het duidelijkst.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

't zal mij worst wezen hoe warm dat ding is, als íe het maar gewoon doet zonder crashes.

En dat ik hierzo rondkijk heeft met het aspect lawaai te maken, want van mij mag íe max 20 dB maken .... en daar heb je speciale trucjes voor nodig.

Ik woon iig aan de rand van en bos en hoor thuis alleen een PC en het schijnt mogelijk te zijn om ook die PC niet te horen.

/me wil gewoon lekker DvD's kijken.

Verwijderd

InterCC, start een website voor je eigen certificaat en laat producenten hun producten opsturen... :)

Verwijderd

sommige mensen ( diehard overclockers) krijgen er gewoon een soort kick van denk ik.
ik hou hem ook het liefst zo cool mogelijk , weet niet waarom :? .
maar uh... zo blijft mijn kamer cool :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2003 22:06 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39

Tazzios

..

mijn 1900+ werd ook 81C {cpu-diode} maar hij deed het prima, nergens last van

{ja oke hij is overleden maar dat heeft een andere oorzaak}

• De_Bastaard
  • Laatst online: 07:00
ik vind gewoon koud = 1337. Sommige mensen doen het gewoon voor de overklok, en zo laag mogelijke temp. ... denk trouwens ook dat veel mensen een lage temp een veiliger gevoel geeft ofzo... mijn cpu word nu zo rond de 47c af en toe, dat vind ik dus ff niet gût en daar moet imo verandering in komen :X

Verwijderd

Ze zetten jou toch ook nie in de sahara met 50 graden en vragen dan of je de marathon loopt :+
Pagina: 1