[XP] instabiliteits probleempje met spelen v. spellen*

Pagina: 1
Acties:

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:46
na 2 dagen aan het stoeien geweest te zijn met de search en microsoft pagina ben ik verder van huis dan toen ik begon .

ik heb een probleem met mijn systeem ( zie onder ) en XP pro en.

voornamleijk wat zware spellen spelen betreft .
max payne , battlefield , GTA3 .
geen enkel probleem met SOF2 .

heb diverse topics gelezen om je irq's netjes in te delen want waar ik me over verbaasde is dat bijna alles standaart op irq 11 zat ( videokaart geluidskaart nic's etc.)
dus ik dacht er moet een mogelijkheid zijn om weer alles op 1 irq te zetten , eerst begonnen met handmatig kaarten wisselen , hielp niet .
toen onder systeem maar eens ACPI anders te zetten .
ja hoor BINGO alles stond beter ingesteld op mn irq's !

maar nu waren mn nic's alle gegevens kwijt en als ik ze netjes weer een IP gaf zei het systeem dat die al werden gebruikt en dus niet gingen werken , wat bleek wat ik zag waren verbinding 3 en 4 ( waar waren 1 en 2 gebleven :? )

dan toch maar eens kijken of de spellen beter wilden lopen ..... niet dus .

nu zit ik met de volgende vraag : is het beter om ACPI op handmatig te zetten of moet ik XP ze zelf maar laten toewijzen ?

nieuwe videokaart staat al in bestelling maar wie garandeert me dan dat het probleem over is of kan er in XP nog wat fout staan ?

want ik hoor van diverse ( n00bs ) mensen om me heen dat ze max payne en GTA3 spelen op een ALDI pc .

wie heeft er nog tips ?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-07 00:01
Wat is nu uiteindelijk het probleem met die spellen? Dat maak je niet duidelijk

Je begint over IRQ's, waarom wil je die wijzigen? Het is normaal onder 2000 en XP dat er meerdere apparaten hetzelfde IRQ wordt toegewezen, ik zou dus lekker door Windows laten regelen tenzij je zeker weet dat het probleem in die hoek zit.

Kortom wat is jet probleem? Starten de spellen niet? Lopen ze vast, draaien ze te langzaam? En wat heb je verder geprobeerd om het probleem op te lossen?

Mijn fotografie en videografie

• talin
k7of9 schreef op 26 December 2002 @ 14:03:
Wat is nu uiteindelijk het probleem met die spellen? Dat maak je niet duidelijk

Je begint over IRQ's, waarom wil je die wijzigen? Het is normaal onder 2000 en XP dat er meerdere apparaten hetzelfde IRQ wordt toegewezen, ik zou dus lekker door Windows laten regelen tenzij je zeker weet dat het probleem in die hoek zit.

Kortom wat is jet probleem? Starten de spellen niet? Lopen ze vast, draaien ze te langzaam? En wat heb je verder geprobeerd om het probleem op te lossen?
my excuses .

spellen laden allemaal .
maar na verloop van tijd knallen ze er gewoon uit , sommige complete reboot anders terug naar bureaublad , geen foutmelding geen BSOD nix waar ik wat mee kan .

max payne ben ik na 2 maand nog niet eens verder dan level 1 .
battlefield start helemaal op spawn point kiezen , 10 sec wanten tot spel daadwerkelijk begint , en dan direct pats boem reboot .
gta 3 loopt in het spel eerst vast en dan na 1 minuut reboot .

ik heb alle patches , alle updates van windows etc .

ik heb zelfs max payne en GTA3 origineel gekocht .

waarom irq''s wijzigen ?
ik had de gedachte dat als bijv mijn videokaart het al bijna niet aan kan en dan ook nog de geluidskaart en de rest op dat kanaal zit het elkaar ophoopt .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-07 00:01
Als je alle patches e.d. al hebt geinstalleerd lijkt het me dan idd eerder een hardwareware probleem.

Kan je niet van iemand ff een andere videokaart lenen ofzo of misschien heb je er zelf nog een. Zo kan je in ieder geval vaststellen of het aan je videokaart ligt.

Je zou ook kunnen proberen wat met je video kaart instellingen te rommelen (fast writes uit, agp 2x, alles zo laag mogelijk zetten).

Je zou ook je geheugen nog kunnen testen met memtest

Wat voor geluidkaart gebruik je trouwens? Ik weet nog wel dat toen ik Max Payne voor het eerst speelde, ik een onboard via geval gebruikte, waarmee Max Payne totaal niet overweg kon/wilde.

succes :)

Mijn fotografie en videografie

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 11:48
dus je heb ook de VIA 4-in-1 drivers geinstalled? dat wil ook nog wel eens werken

<Abit KT7E Socket A Motherboard, uses VIA KT133E chipset.>

en hier ken je ze dl'de

http://downloads.viaarena...1/VIAHyperion4in1445v.exe

.

Verwijderd

Ehh de bottleneck zal meer die MX440 zijn. Niet voor MaxPayne, die is ook happy met een GF2MX en een TB//XP op 1400.

GTA3 niet..... Hou dus alles op 16 bit kleuren, dat scheelt een hoop.

Maar dat heeft geen fluit met vastlopen en rebooten te maken. Ook die IRQ's is het niet.

Dat alles is maar al te vaak een teken van een falende voeding. Wat zijn de spanningen in de Bios ?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2002 02:08 ]

Verwijderd

Je omschrijft dat je net in game er altijd uitknalt.

Als je CPU het te druk krijgt, gaat'ie op z'n plaat.

Check ens hoe warm je CPU dan is.

• talin
Verwijderd schreef op 27 december 2002 @ 01:47:
Ehh de bottleneck zal meer die MX440 zijn. Niet voor MaxPayne, die is ook happy met een GF2MX en een TB//XP op 1400.

GTA3 niet..... Hou dus alles op 16 bit kleuren, dat scheelt een hoop.

Maar dat heeft geen fluit met vastlopen en rebooten te maken. Ook die IRQ's is het niet.

Dat alles is maar al te vaak een teken van een falende voeding. Wat zijn de spanningen in de Bios ?
volgens mn digidoc staan de spanningen allemaal a ok !

enermax 350 watt voeding .
heb er 2 in zitten , 1 voor mn mobo en devices
en 1 voor koeling fans en ccfl
Verwijderd schreef op 27 December 2002 @ 02:41:
Je omschrijft dat je net in game er altijd uitknalt.

Als je CPU het te druk krijgt, gaat'ie op z'n plaat.

Check ens hoe warm je CPU dan is.
volgens VIA progje en speedfan cpu stressed 49 graden .

daar staateen kanie hedgehog met fanadapter met een enermax 80 mm fan volle snelheid op te blazen .

bij max payne is er een optie om alles low te zetten , ook dan gebeurt het terug richting bureaublad of totale reboot .

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
-> OH

LopeZ mag titel changen >:)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 11:48
[b]talin schreef op 26 December 2002 @ 13:49:[/b

want ik hoor van diverse ( n00bs ) mensen om me heen dat ze max payne en GTA3 spelen op een ALDI pc .

wie heeft er nog tips ?
T spijt me he, maar die aldi pc heeft meer in huis dan jouw comp..... (en dan de mijne ook btw O-) )

Maar nou weet ik nog steeds niet of je die 4-in-1's al eens geprobeerd heb?

.

Verwijderd

Ik zie dat je een TB 1400 hebt.

Die heb ik ook, en ik had precies hetzelfde probleem.

Alles werkt prima tot ik een 3d game ging spelen, dan knalde ik ook terug naar de desktop.

Nieuwe fan gekocht, nu doet het het weer.

is het 49 graden in idle mode? Dus als je niks aan het doen bent?

Verwijderd

Nu weet ik er nog wel eentje, maar daar word je vast niet blij van. XP gaat op een KT7 bord niet lekker met de AGP poort om. Ik was er al achter, dat met control+escape terug schakelen naar de desktop een knetterharde crash geeft op mijn systeem. Onder W9x gaat dat goed.
Uhh met NFS5 Porsche Unlimited.

De enige manier om het goed te laten lopen was de AGP poort op PCI mode te zetten..

*ehum* Nogal rigoreus, maar het werkte wel. :o

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hm, die TB1400 CPUtjes worden best wel heet, ik vind het netjes dat hij zo koel is bij jou. Heb je al eens MemTest86 gedraait om te kijken of je geheugen wel in orde is? (hierdoor kan je ook veel instabiliteit krijgen). Heb je trouwens wel Automatically Reboot uit gezet? Dan krijg je misshcien wel een BSOD te zien.

Dat je nu trouwens werkt met verbinding 3 en 4 komt doordat Windows de kaarten opnieuw heeft 'geinstalleerd', en Windows telt gewoon logisch op, na 2 komt 3 ;). Hij geeft hiervoor ook aan dat de opgegeven IP adressen al in gebruik zijn, door 1 en 2 dus (de settings blijft Windows gewoon onthouden).

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-08 19:26

Jaymz

Keep on moving !

Slight titelfixje :)

• talin
MJ85 schreef op 27 december 2002 @ 14:27:
[...]

T spijt me he, maar die aldi pc heeft meer in huis dan jouw comp..... (en dan de mijne ook btw O-) )

Maar nou weet ik nog steeds niet of je die 4-in-1's al eens geprobeerd heb?
ja joh fijn voor je :? het ging me om de vergelijking .....

4 in 1 staat er vanaf het begin op maar ik heb je link gevolgd en die ook gedraait geen beter resultaat .
Verwijderd schreef op 27 December 2002 @ 15:21:
Ik zie dat je een TB 1400 hebt.

Die heb ik ook, en ik had precies hetzelfde probleem.

Alles werkt prima tot ik een 3d game ging spelen, dan knalde ik ook terug naar de desktop.

Nieuwe fan gekocht, nu doet het het weer.

is het 49 graden in idle mode? Dus als je niks aan het doen bent?
49 graden in stress mode met }:O een uur of 3 aan .

ja }:O staat uit voor spel spelen .
Verwijderd schreef op 27 December 2002 @ 15:23:
Nu weet ik er nog wel eentje, maar daar word je vast niet blij van. XP gaat op een KT7 bord niet lekker met de AGP poort om. Ik was er al achter, dat met control+escape terug schakelen naar de desktop een knetterharde crash geeft op mijn systeem. Onder W9x gaat dat goed.
Uhh met NFS5 Porsche Unlimited.

De enige manier om het goed te laten lopen was de AGP poort op PCI mode te zetten..

*ehum* Nogal rigoreus, maar het werkte wel. :o
en hoe pakken we dat aan ?
ik sta nu overal voor open .
Aikeleer schreef op 27 December 2002 @ 15:38:
Hm, die TB1400 CPUtjes worden best wel heet, ik vind het netjes dat hij zo koel is bij jou. Heb je al eens MemTest86 gedraait om te kijken of je geheugen wel in orde is? (hierdoor kan je ook veel instabiliteit krijgen). Heb je trouwens wel Automatically Reboot uit gezet? Dan krijg je misshcien wel een BSOD te zien.

Dat je nu trouwens werkt met verbinding 3 en 4 komt doordat Windows de kaarten opnieuw heeft 'geinstalleerd', en Windows telt gewoon logisch op, na 2 komt 3 ;). Hij geeft hiervoor ook aan dat de opgegeven IP adressen al in gebruik zijn, door 1 en 2 dus (de settings blijft Windows gewoon onthouden).
dr staat dan ook een beest van een koeler op om het hoofd koel te houden :)
memtest gedraaid en geeft geen enkele fout aan , het gaat om 3 x 256 mb sdram

automatic reboot staat uit , 9 van de 10 x kom ik op bureaublad uit .

nics instellingen zijn er dus nog wel maar i-net verbinding is in gebruik maar kan niet connecten . maar dat is het probleem ook niet .

• talin
update :

heb weer een aantal dingen geprobeerd :
- in bios stond init display first op : pci , die heb ik AGP gezet .
- heb de videokaart eraf gehaald en de bleu orb eraf gehad en schoongemaakt opnieuw artic silver ertussen en de blauwe coating van de orb afgehaald zodat we alu direct op proc hebben .
- 3D mark 2000 gedownd en na 3 x komt ie er helemaal doorheen 7924 marks .
- 3D mark 2001 crasht constant in 2de filmpje .

Verwijderd

Om de AGP poort op PCI mode te zetten:

Nvidia 4x.xx driver, behalve die creative versie (40.80 geloof ik?) Neem de laatste WHQL maar, 40.73 of zo)

Down de coolbits 4x.xx patch van www.guru3d.com en installeer ' um.
Daar staan ook alle Nvidia drivers uiteraard.

Bij de eigenschappen van de driver kun je de hartdware settings / geavanceerd . NVidia (dat mooie uitklap schermpje) nu tussen AGP-4x AGP-2x en PCI kiezen.

;)

Overigens moet je natuurlijk ook eens de Safe Defaults in de BIOS proberen als je dat nog niet had gedaan....

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 10:09 . Reden: tiepvauthje ]

• talin
Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 10:08:
Om de AGP poort op PCI mode te zetten:

Nvidia 4x.xx driver, behalve die creative versie (40.80 geloof ik?) Neem de laatste WHQL maar, 40.73 of zo)

Down de coolbits 4x.xx patch van www.guru3d.com en installeer ' um.
Daar staan ook alle Nvidia drivers uiteraard.

Bij de eigenschappen van de driver kun je de hartdware settings / geavanceerd . NVidia (dat mooie uitklap schermpje) nu tussen AGP-4x AGP-2x en PCI kiezen.

;)

Overigens moet je natuurlijk ook eens de Safe Defaults in de BIOS proberen als je dat nog niet had gedaan....
ik heb de 40.72 van nvidia gedownded maar kon de coolbits patch niet vinden
Sorry, no matches were found for coolbits patch
zal de driver nu ff draaien .

Pagina: 1