Toon posts:

[Debian] Filesystem nieuwer dan e2fsck

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai al een tijdje een Debian Stable (woody) servertje, tot voor kort met een 4 gb harddisk. Een paar dagen geleden heb ik de harddisk vervangen voor een 27 gb schijf door beide schijven in mijn werkbak te proppen, de nieuwe te partitioneren en mke2fs-en (ext3, net als de oude schijf) en de files over te zetten, lilo -r te draaien, enz.

Tijdens de 1ste boot kreeg ik een foutmelding tijdens de root fs check (e2fsck): "Filesystem has unsupported features while checking /dev/hda1" en het advies e2fsck te upgraden. E2fsck weigert vervolgens het fs te checken. De oorzaak van dit probleem is redelijk duidelijk, de filesystems op de nieuwe schijf zijn gemaakt met de mke2fs van Debian Testing (sarge) die ik op mijn werkbak draai, die zal dus features hebben geintroduceerd die de stable-e2fsck niet kent. (overigens boot de server nu wel goed nadat ik de root fs check uit de init scripts gehaald heb)

Maar wat is de beste oplossing voor dit probleem? E2fsck vervangen door de versie uit Testing lijkt me geen goed idee, daarvoor moet ik ook mijn libc6 (!) upgraden naar Testing, geen echte aanrader volgens mij. Ook e2fsprogs eruit schoppen en vervolgens zelf een nieuwe te compileren lijkt me niet de ideale oplossing.

Is er misschien een manier om mijn fs te "downgraden", dus de unsupported dingen gewoon weg te halen? (afgezien van Stable op mijn werkbak installeren en de boel weer opnieuw over te zetten)

Of heeft iemand een ander geniaal idee?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2002 13:44 . Reden: Typo ]

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
ext2 = ext2...in dat filesystem zit met woody of sarge of sid geen verschil afaik.. :?

wat voor error krijg je precies als je wil gaan checken dan :?

Verwijderd

Topicstarter
veldmuis schreef op 26 December 2002 @ 13:44:
ext2 = ext2...in dat filesystem zit met woody of sarge of sid geen verschil afaik.. :?

wat voor error krijg je precies als je wil gaan checken dan :?
(tis overigens ext3, ofwel mke2fs -j , en blijkbaar zijn ze toch niet zo hetzelfde...)
Het belangrijke deel van de foutmelding heb ik in mijn bericht geciteerd, van de rest ben ik helaas de letterlijke tekst vergeten, alles letterlijk opschrijven is niet het eerste waar ik aan denk als ik zo snel mogelijk mijn server weer up&running probeer te krijgen... maar het kwam erop neer dat ik werd geadviseerd e2fsck te upgraden, vervolgens werd mijn root fs als gevolg van de mislukte check read-only gemount, waarna ik als root ben ingelogd, heb ge-remount als read/write en in /etc/init.d/checkroot.sh "rootcheck=no" heb gezet. En gereboot.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 December 2002 @ 13:41:

Tijdens de 1ste boot kreeg ik een foutmelding tijdens de root fs check (e2fsck): "Filesystem has unsupported features while checking /dev/hda1" en het advies e2fsck te upgraden. E2fsck weigert vervolgens het fs te checken. De oorzaak van dit probleem is redelijk duidelijk, de filesystems op de nieuwe schijf zijn gemaakt met de mke2fs van Debian Testing (sarge) die ik op mijn werkbak draai, die zal dus features hebben geintroduceerd die de stable-e2fsck niet kent. (overigens boot de server nu wel goed nadat ik de root fs check uit de init scripts gehaald heb)
Ik neem aan dat je een force check doet :?
En de oorzaak die je hier noemt is niet echt de juiste imo ... fs is onafhankelijk van je distro.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:22
Met Debian is het op zich niet al te moeilijk om een pakket uit Sarge in Woody te installeren:

apt-get source -b <pakketje>
terwijl je een deb-src lijn van sarge in je /etc/apt/sources.list staat.

die filesystem utils lijken me nou niet het grootste probleem wat betreft dependencies, waarschijnlijk kan je gewoon zo de source downloaden en beginnen te compileren met bovenstaande opdracht.

* _JGC_ duikt stiekum weer terug naar /usr/ports :D

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 december 2002 @ 14:10:
[...]

Ik neem aan dat je een force check doet :?
En de oorzaak die je hier noemt is niet echt de juiste imo ... fs is onafhankelijk van je distro.
Force check: hmmm volgens de manpage is dat alleen bedoelt om ook te checken als ie clean lijkt... denk je toch dat dat gaat helpen? (kan het niet "zomaar" ff testen, moet eerst met boel mensen overleggen voor ik de server down breng, en moet er vervolgens ook nog keybd+videokaart+monitor aan hangen).

En fs onafhankelijk van distro: hmmm, zou kunnen, heb niet echt veel verstand van FS-en. Maar wat zou dan wel de oorzaak kunnen zijn? Bedenk dat het hier niet zozeer gaat om support voor het lezen van een bepaald fs, maar het kunnen checken ervan. Filesystem lezen is gewoon kernel spul natuurlijk. En anders zou ik niet kunnen verklaren waarom er uberhaupt een suggestie om e2fsck te upgraden wordt gegeven...

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op 26 December 2002 @ 14:19:
Met Debian is het op zich niet al te moeilijk om een pakket uit Sarge in Woody te installeren:

apt-get source -b <pakketje>
terwijl je een deb-src lijn van sarge in je /etc/apt/sources.list staat.

die filesystem utils lijken me nou niet het grootste probleem wat betreft dependencies, waarschijnlijk kan je gewoon zo de source downloaden en beginnen te compileren met bovenstaande opdracht.
Het compilen+installen ging goed en heb nu dus de sarge-e2fsprogs geinstalleerd. Vannacht als alle lusertjes slapen maar een rebooten met rootcheck=yes en hopen dat het allemaal lukt. iig bedankt.
Pagina: 1