Mandrake 7.2 installatie opties

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:24
Hoi!

Ik heb een paar vraagjes over de installatie van Mandrake 7.2
-Je kan kiezen om hard drive optimizations aan of uit te zetten. Als ie aan staat zijn de hd access times sneller maar er wordt gewaarschuwd dat het data beschadeging/verlies kan veroorzaken, wanneer kan ik dit wel/niet gebruiken
-Ik heb nu 4 fat32 partitities, kan diskdrake van de mandrake installatie deze allemaal een stukje kleiner maken, ze achter elkaar zetten, en er vervolgens linux achter zetten?
-Heb ik aan 1 gig genoeg voor een basis installatie men wat grafische en internet programma's en staroffice?

• Pc123
Zijn er geen tweakers met verstand van Mandrake 7.2?

• Pc123
Ik zit echt heel erg op een antwoord te wachten, er moeten hier toch wel mensen zijn met verstand van linux

• Pc123
Ik zit al de hele dag op een antwoord te wachten, is er nou echt niemand die me hier een goed antwoord op kan geven

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
kill -9 * :)

het verhaal hieronder is completer, had staroffice ff vergeten

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

die harddrive optimalisaties kan je rustig gebruiken tenzij je ReiserFS gebruikt
is gewoon een hdparm command, draait uitstekend bij mij

ik zou niet weten hoe mandraak die partities doet, ik heb ze met partitionmagic gemaakt en dat kan ik iedereen aanraden

1 gb is NIET genoeg, mandraak neemt bij het installeren al zo'n 1 gb in beslag, staroffice daar bovenop is nogeens 200 mb ofzo

ik heb zelf 15 GB voor linux en 12 GB voor Windows

ik denk dat je als je linux als " erbij" gebruikt dat je dan aan ongeveer 3 gb wel genoeg hebt

• Pc123
1 gb is dus niet genoeg, zelfs niet als een heel bescheiden installatie kies? Zou 1,5 gig anders wel werken want meer kan ik echt niet aan mijn linux partititie geven. De hard drive optimalizations kan ik dus gewoon aanzetten, als het toch mis gaat, kan het dan effect hebben op mijn andere partitities?
En weet iemand dan nog of ik met diskdrake van de mandrake installatie 4 fat32 partitities een stukje kleiner kan maken, ze achterelkaar zetten en dan linux erachter? En is dit erg risicovol?

• Pc123
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 09 november 2000 20:15 schreef seq_uence het volgende:
kill -9 * :)

het verhaal hieronder is completer, had staroffice ff vergeten[/quote]maakt niet uit maar je zei eerst zo'n beetje dat het erg risicovol is wat ik wil doen (dus dat het misschien mis gaat) kan je daar iets meer over vertellen?

• seq_uence
ok, ik heb al verschillende distributies gehad, op het moment Madrake 7.2
Het bewerken van (Windows) partities in Linux installaties en ook daarna raad ik je af. Windows kan daar onvoorspelbaar op reageren als de opbouw van de FAT table corrupt raakt e.d.

1,5 Gig is denk ik te doen, alleen moet je dan ff een custom installatie doen en een beetje weten wat je weg kan laten.

• Pc123
Maar ik zal mijn winodws partitities toch moeten resizen als ik er linux bij wil. Maar dat moet toch gewoon kunnen of niet soms? Zijn er misschien andere mensen die hier iets van weten?

• seq_uence
Je draait toch ook Windows ? Gooi er ff Partition Magic op en doe het daarmee

• Pc123
ik kan het inderdaad ook met partition magic doen maar als diskdrake van de mandrake installatie al mijn fat32 partitities een stukje kleiner kan maken doe ik het liever daarmee want die kan ook automatisch met de swap file partititie enzo automatisch een goede verdeling maken voor mandrake en ze daarna meteen formateren

• Pc123
dit zijn dus de vragen die ik nog heb:
-als de hard drive optimizations niet goed werken heeft dat dan effect op mijn fat32 partitities?
-kan ik met diskdrake van de mandrake install mijn 4 fat32 een stukje kleiner maken en achterelkaar zetten en dan linux erachter? Of moet ik dat toch met partitition magic doen? En is dat een groot risico?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 09 november 2000 21:42 schreef Pc123 het volgende:
dit zijn dus de vragen die ik nog heb:
-als de hard drive optimizations niet goed werken heeft dat dan effect op mijn fat32 partitities?[/quote]data-loss als je vanuit Linux op je windows-parities kijkt? Geen idee..<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>-kan ik met diskdrake van de mandrake install mijn 4 fat32 een stukje kleiner maken en achterelkaar zetten en dan linux erachter?[/quote]Niet aan te raden, gebruik liever een partition manager/editor.(ranish /PM5)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> Of moet ik dat toch met partitition magic doen? En is dat een groot risico?[/quote]Wat jij wil:
4 partities van bijv 2gig ieder terugbrengen naar 1.5gig ieder?

Waarom niet je data verplaatsen in 3 partities en de lege FAT32 partitie converteren naar ext2fs of reiserfs?
Lijkt mij veiliger voor je bestaande data.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Pc123
Ik heb ook nog een andere computer met maar 1 fat32 partitie waar ik ook linux op wil en om 1 van de 4 te gebruiken lijkt me ook niet echt handig want die zijn groter dan ik voor linux nodig heb. Maar als ik een partitie resize zijn er dus risicos, zij die erg groot. Als ik het met partion magic doe is er dan een grote kans dat het fout gaat? En waarom is dat dan gevaarlijk ik snap eigenlijk niet waarom het fout zou kunnen gaan.

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-07 11:33
Ik draai sinds gisteren Mandrake7.2 (had eerst RH6.2) en ik vind het als een zonnetje draaien.
Ik heb gisteren bij de setup gewoon de harddisk optimalisaties aan gezet en werkt prima. Ik heb een Maxtor 6800+ 20,5GB en een Seagate Medalist 3,2GB.
Trouwens wat erg gaaf is, is dat Mandrake gewoon automatisch alle windhoos partities mount. Erg goed.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27
In je oartitietabel staat opgeslagen waar (fysiek) je partities beginnen en eindigen. Programma's als PowerQuest en DiskDrake kunnen deze informatie lezen en veranderen. Als een programmaatje niet zo nauwekeurig is met het lezen en schrijven van deze gegevens en bijvoorbeeld een partitie 1 cylinder eerder laat beginnen heb je een probleem, je windows systeem zal niet meer opstarten omdat ie eenvoudigweg geen geformatteerde partitie kan vinden. Een gevaarlijke ingreep dus.

Waarom wel PQ en geen DD? Omdat PQ al veel meer ervaring heeft met het schrijven van partitieprogramma's en dus waarschijnlijk meer betrouwbare software heeft.

Ik heb trouwens tijden geleden eens fips.exe gebruikt. Dit DOS programmaatje kan ook je partities verkleinen en heeft bij mij geen problemen gegeven. Ook kan je met dit (ietwat primitieve) programma een backup van je partitietabel maken op flop voor als het fout gaat. Fips staat waarschijnlijk op je mandrake cd. (in de dosutils directory)

• Pc123
Het is dus een risico om je partities te veranderen maar hoe groot is dat risico, hoe vaak gaat het mis? Ik kan het niet echt gebruiken dat mijn windows partities kapot zouden gaan. En weet iemand misschien wat meer over diskdrake. Ik snap trouwnes niet hoe een partitie progje fouten kan maken, een bugvrij progje moet het toch gewoon altijd goed doen?? En als ik het toch met partition magic ofzo wil doen kan ik dan gewoon een stukje leeg laten (dus geen partitie op een stukje) en dan met de auto allocate fuctie van diskdrake hem voor linux indelen en formateren?

• Pc123
iemand een idee?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wil je geen risico lopen dan speel je op safe en gebruik je PQ Partition Magic.

Herverdeel je data, zodat je een partitie vrij maakt voor Linux, of resize je bestaande partities.

Dit is een 20 gig schijf met win98 en Linux Mandrake 7.1:

Afbeeldingslocatie: http://home.talkline.nl/digibeet/got/partition-info.jpg

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Pc123
klopt het trouwens dat je maar 4 partities kan hebben, dan moet ik er 1 scahrappen. En kan ik met partition magic eerst mijn andere partities resizen, verwijderen enz en dan een stukje openlaten, dus er nog geen partitie op zetten en dan diskdrake van de mandrake install dat stukje laten indelen met auto allocate?

• Pc123
Sommige mensen zeggen dat partities veranderen een erg groot risico is, is dat echt zo?? Of kan ik het gewoon echt veilig doen met partition magic?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

J*zus zeg..
Nog nooit van een edit-knop gehoord?

Heb je wel goed gekeken hoeveel partities er op die 20 gieg schijf stonden?
Nee dus.
Sorry hoor, maar hou nou eens op met dat gemier, pak PM, ga aan de slag en install die Mandrake 7.2 nou gewoon.

Daar is het ook met PM gedaan. Nix gebeurd, op 4 pc's niet.

* alt-92 denkt dat je gewoon niet weet wat je wilt.

Ik verlies niet gauw m'n geduld, maar soms, heel soms.....

Verwijderd

Je moet een 'lege' partitie hebben. Die maak je met PartitionMagic (maar dat is een duur programma) of je installeert alles opnieuw na een "format C:" of je draait Fips --staat op de Linux-cd als het goed is-- en daarna fdisk (dit als je nog geen extra partities hebt).

Je mag maximaal vier primaire partities hebben (heb jij die?) maar meestal heb je één primaire partitie en één uitgebreide partitie met daarin logische stations. In één van die stations installeer je dan lINUX.
Ik denk dat jij het beste gegevens uit een van die drie partities naar de overige partities kunt overhevelen, zodat je een lege partitie voor Mandrake overhoudt (~2 Gigabyte).
Ik kon vanuit Windows98 de Mandrake-cdrom opstarten waarna alles vanzelf liep. Als het installatiescherm vraagt welke partitie Mandrake moet nemen kies je dus de lege partitie. (hda1=waarschijnlijk Windows, dus maakte je hda2 of hda3 of hda4 leeg)

[Ik ben nu dronken dus sorry als dit antwoord onzin is ;))

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 14:02

afterburn

No more...

je kan maximaal 4 PRIMARY partities hebben op een schijf. Hoeveel LOGICAL DRIVES je aanmaakt maakt niet uit, aangezien dit allemaal binne 1 partitie valt.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Vandaar de screenshot ook, daarop kun je zien dat er een primaire partitie is, de rest is logisch, en linux zit zelfs aan het einde van de schijf in een (vanuit DOS FDISK gezien) logisch station in de extended partitie.

• Pc123
Bedankt voor jullie reacties! ik geef dus gewoon 1 van mijn 4 partities aan linux. Hoe kan ik trouwens zien of mijn partities allemaal verschillende partities zijn of logical drives?? Ik heb 2 computers waar ik graag linux op wil, de ene met die 4 partities waavan ik er 1 aan linux geef en de andere met gewoon 1 fat32 partitie. Als ik nou niks moeilijks ga doen dus op de ene comp 1 van de 4 partities aan linux geven en op de andere gewoon de enige fat32 partitie iets kleiner maken zou ik het dan gewoon
met diskdrake kunnen doen? Dat lijkt me namelijk wel makkelijker maar als partition magic ook dan beter is dan doe ik het gewooon daar mee, kost me alleen wat meer tijd.

Verwijderd

Wat ik zo gezien heb staat er in mandrake 7.2
ook een resize progje voor je partities, en je kunt je partities ook instellen als lunix swap, lunix native, of een windows partitie!

Greetz the cheff

• Pc123
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 11 november 2000 13:58 schreef Tallman het volgende:
Wat ik zo gezien heb staat er in mandrake 7.2
ook een resize progje voor je partities, en je kunt je partities ook instellen als lunix swap, lunix native, of een windows partitie!

Greetz the cheff[/quote]klopt dat is dus diskdrake alleen iedereen zegt dat je voor ingewikkelde dingen beter partition magic kunt gebruiken omdat dat dan veiliger is maar mijn vraag is dus of ik bij eenvoudige dingen wel gewoon diskdrake kan gebruiken of dat ik dan toch ook maar partition magic moet nemen.

• Pc123
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 11 november 2000 13:55 schreef Pc123 het volgende:
Bedankt voor jullie reacties! ik geef dus gewoon 1 van mijn 4 partities aan linux. Hoe kan ik trouwens zien of mijn partities allemaal verschillende partities zijn of logical drives?? Ik heb 2 computers waar ik graag linux op wil, de ene met die 4 partities waavan ik er 1 aan linux geef en de andere met gewoon 1 fat32 partitie. Als ik nou niks moeilijks ga doen dus op de ene comp 1 van de 4 partities aan linux geven en op de andere gewoon de enige fat32 partitie iets kleiner maken zou ik het dan gewoon
met diskdrake kunnen doen? Dat lijkt me namelijk wel makkelijker maar als partition magic ook dan beter is dan doe ik het gewooon daar mee, kost me alleen wat meer tijd.[/quote]Wie heeft hier een antwoord op????

• Pc123
Kan ik diskdrake wel gebruiken voor eenvoudige taken (zie vorige postings)? Wie weet hier iets over?

• Pc123
is er echt niemand die mij hier iets over kan vertellen?

• Pc123
zucht ik wacht al uren op een reply maar er komt maar niets... er moet hier toch wel iemand zijn dis me kan vertellen of ik voor eenvoudige partitie veranderingen veilig diskdrake kan gebruiken of dat ik zelfs dan beter partition magic kan nemen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat ben jij een ongeduldig persoon zeg....
Van de 32 posts in dit topic zijn er 20 van jezelf, en je herhaalt constant hetzelfde.

Je hebt je antwoord toch allang gekregen?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>ok, ik heb al verschillende distributies gehad, op het moment Madrake 7.2
Het bewerken van (Windows) partities in Linux installaties en ook daarna raad ik je af. Windows kan daar onvoorspelbaar op reageren als de opbouw van de FAT table corrupt raakt e.d.[/quote]<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Je draait toch ook Windows ? Gooi er ff Partition Magic op en doe het daarmee[/quote]<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> Geplaatst door balk - vrijdag 10 november 2000 11:01

--------------------------------------------------------------------------------
In je oartitietabel staat opgeslagen waar (fysiek) je partities beginnen en eindigen. Programma's als PowerQuest en DiskDrake kunnen deze informatie lezen en veranderen. Als een programmaatje niet zo nauwekeurig is met het lezen en schrijven van deze gegevens en bijvoorbeeld een partitie 1 cylinder eerder laat beginnen heb je een probleem, je windows systeem zal niet meer opstarten omdat ie eenvoudigweg geen geformatteerde partitie kan vinden. Een gevaarlijke ingreep dus.
Waarom wel PQ en geen DD? Omdat PQ al veel meer ervaring heeft met het schrijven van partitieprogramma's en dus waarschijnlijk meer betrouwbare software heeft.[/quote]<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wil je geen risico lopen dan speel je op safe en gebruik je PQ Partition Magic.
Herverdeel je data, zodat je een partitie vrij maakt voor Linux, of resize je bestaande partities.[/quote]Genoeg tips?

Pagina: 1