Computer kapot, maar wat?

Pagina: 1
Acties:

• 4MULA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2023
Allereerst: zij mijn specs beneden.

Als ik mijn computer aanzet krijg 1x lange beep, 2x korte beep en daarna ontelbaar veel beeps. (award bios)

Vorige week nieuw RIMM geheugen gekocht en geplaatst. Computer aangezet en ik kreeg de melding dat hij mijn audigy kaart niet kon vinden. :( Ik audigy eruit gehaald, getest in andere computer en werkt gewoon. Teruggeplaatst en werkte weer. 8)7

Vandaag wilde ik een stekkertje in mijn audigy stoppen, blijft mijn computer hangen. Ik wilde opnieuw opstarten maar kreeg dus 1x lange beep, 2x korte beep en daarna ontelbaar veel beeps.

Ik heb nu alles eruit gehaald, incl. het geheugen. Computer beept niet meer. Het geheugen stop ik terug en weer hetzelfde probleem. Nu heb ik 4x128 rimm. De kenners onderons weten dat als ik 2x 128mb erin stop ik ook 2 dummies moet gebruiken. Dit heb ik gedaan maar probleem blijft, ook als ik het geheugen met alle reepjes afwissel.

Het lijkt me sterk dat alle 4 de geheugen reepjes kapot zijn, zou het mijn moederbord zijn?

HELP

EDIT
Owja, tijdens het computeren viel af en toe het beeld weg, maar kwam netjes terug.
Dit betekent volgens mij de beeps: One Long and Two Short Beeps - Video Error

Maar ook zonder en met een andere videokaart doet hij dit dus nog, behalve als het geheugen eruit is, dan geeft hij geen beeps.
EDIT

[ Voor 14% gewijzigd door 4MULA op 26-12-2002 01:06 ]

I

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

pak eens een ouwe PCI vidkaart.
en die dummies heten toch Terminators? (net als met SCSI)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• 4MULA
FireWurX schreef op 26 december 2002 @ 01:21:
pak eens een ouwe PCI vidkaart.
en die dummies heten toch Terminators? (net als met SCSI)
Heb ik gedaan, daan beept hij 1x lang en 3x kort :(

I

• 4MULA
Als ik alles eruit heb, incl. al het geheugen maar de videokaart erin, dat hij dan geen beeld geeft? hoort dat zo?

I

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

In Hangen en opstartproblemen onderaan de Technische PMG FAQ staan veel tips :)

b.v. : Trek geheugen en/of videokaart eruit, de moederbord moet daarna zeker piepen. Ook als de CPU brak is.

Ik begrijp dat ie met geheugen biept en zonder niet :?

Als er geen geheugen in zit MOET hij biepen. Zo nee, dan is naar alle waarschijnlijkheid je mobo gaar.

Misschien is het je voeding nog...
4MULA schreef op 26 December 2002 @ 01:33:
Als ik alles eruit heb, incl. al het geheugen maar de videokaart erin, dat hij dan geen beeld geeft? hoort dat zo?
Zonder geheugen krijg je geen beeld nee...

Post trouwens liever niet 2x achter elkaar als je je bedenkt dat je nog iets wil toevoegen. Gebruik dan liever het edit-knopje Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/edit.gif, want die monologen staan niet zo gezellig ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Mentalist op 26-12-2002 01:35 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• 4MULA
W3ird_N3rd schreef op 26 December 2002 @ 01:33:
In Hangen en opstartproblemen onderaan de Technische PMG FAQ staan veel tips :)

b.v. : Trek geheugen en/of videokaart eruit, de moederbord moet daarna zeker piepen. Ook als de CPU brak is.

Ik begrijp dat ie met geheugen biept en zonder niet :?

Als er geen geheugen in zit MOET hij biepen. Zo nee, dan is naar alle waarschijnlijkheid je mobo gaar.

Misschien is het je voeding nog...

[...]

Zonder geheugen krijg je geen beeld nee...
Zonder geheugen maar met of zonder videokaart erin biebt hij dus niet.

Voeding? hmm alles draait. Alle fans, ledje op mobo, harddisk hoor ik opstarten.

Moederbord dus waarschijnlijk. Lijkt me nu ook het meest logische. Hij detecteerde vorige week mijn audigy kaart een keer niet en deze week viel een paar keer spontaan het beeld weg en hij biept nu niet zonder geheugen.

Kunnen jullie nog iets anders bedenken wat ik kan doen om dit zeker te weten?

I

Verwijderd

ander mobo proberen :? :? :? 8)7

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Dat zeg je wel leuk, maar ik neem aan dat jij er dan nog 1 voor 'm hebt liggen om te testen? :P

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik audigy eruit gehaald, getest in andere computer en werkt gewoon. Teruggeplaatst en werkte weer.
Heb ik al een paar keer gehad met een sb live series kaartje. niet te geloven. het lijkt wel of ie door een andere pc ff gereset moet worden ofzo.

Verwijderd

Dit soort piepjes komen in mijn ervaring altijd door rotte verbindingen, oftewel er zit iets niet lekker. Ik zou even alle contactjes schoonmaken met alcohol, of heel lichtjes opschuren met een heel fijn schuurpapiertje (maar dan wel heel fijn). Hiermee doel ik vooral op de contactpuntjes onder aan je geheugen, maar ook die van je VGA en andere insteekkaarten.

Daarna alleen geheugen+vga en proberen. Geheugen goed stevig op z'n plek drukken (zonder de boel te slopen uiteraard), VGA ook. Dan moet hij het gewoon doen. Zo niet, probeer dan eens met minder geheugen of een andere kaart, eventueel een andere voeding (als je hebt). Werkt het dan nog niet, pak het zooitje onder de arm en naar de winkel.. daar kunnen ze ook een ander mobo proberen..

//edit
oh: reset je CMOS ook even.. en check even of je alle fan-aansluitingen op de juiste plek hebt zitten..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2002 03:08 ]

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:28
4MULA schreef op 26 december 2002 @ 00:54:
Vandaag wilde ik een stekkertje in mijn audigy stoppen, blijft mijn computer hangen. Ik wilde opnieuw opstarten maar kreeg dus 1x lange beep, 2x korte beep en daarna ontelbaar veel beeps.
Mag ik vragen welk stekkertje precies? Gewoon een line-in oid achterin, of een intern stekkertje?

In het laatste geval lijkt het me niet helemaal ondenkbaar dat'ie daar niet blij mee was terwijl't mobo aanstond. Verder kan ik me ook nog indenken dat de kaart niet goed contact maakt(e) (wat die eerste 'kan je audigy niet vinden' foutmelding ook verklaart), en wanneer je vervolgens wat kracht zette op de kaart hij een beetje is gaan rammelen, met als gevolg wat vonkjes tussen je kaart en mobo. Gevolg: mobo kaduuk :/

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

kan je mischien de onderdelen eens bij een ander mobo proberen? mischien van de buurman ofzo?

• 4MULA
FragFrog schreef op 26 December 2002 @ 12:01:
[...]
Mag ik vragen welk stekkertje precies? Gewoon een line-in oid achterin, of een intern stekkertje?

In het laatste geval lijkt het me niet helemaal ondenkbaar dat'ie daar niet blij mee was terwijl't mobo aanstond. Verder kan ik me ook nog indenken dat de kaart niet goed contact maakt(e) (wat die eerste 'kan je audigy niet vinden' foutmelding ook verklaart), en wanneer je vervolgens wat kracht zette op de kaart hij een beetje is gaan rammelen, met als gevolg wat vonkjes tussen je kaart en mobo. Gevolg: mobo kaduuk :/
Ik wilde mijn koptelefoon aansluiten, gewoon op de line-out, dit kan niet verkeerd gaan lijkt me.

Afgelopen week ging regelmatig mijn beeld zwart en kwam weer terug na 1 seconde, ook mijn audigykaart kon hij na het plaatsen van extra geheugen niet meer vinden maar even later weer wel.

Ook vreemd is dat als ik alles eruit heb gehaald, dus ook het geheugen, dat de computer dan niet eens biept, wat hij dan toch zou moeten doen, aangezien er geen geheugen is geplaatst.

Ik denk dat mijn moederbord is overleden en dat het stekkertje wat ik wilde aansluiten van mijn koptelefoon net de druppel was die het nodig had.

Anyway, ik ga morgen maar terug naar de winkel, moeten zij het maar oplossen. Helaas is de garantie net met 1 week verstreken, maar dat zien we dan wel weer.

In elk geval bedankt voor jullie hulp en nog hele fijne dagen. ;)

I

• 4MULA
Verwijderd schreef op 26 december 2002 @ 12:24:
kan je mischien de onderdelen eens bij een ander mobo proberen? mischien van de buurman ofzo?
Alles, behalve het geheugen, heb ik op mijn andere machine getest. Resultaat: alles werkt.

Weet iemand een leuk/snel moederbord ter vervanging van het oude? :+

[ Voor 12% gewijzigd door 4MULA op 26-12-2002 14:35 ]

I

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

sjek de pricewatch maar :P
Epox heeft vaak goede mobo's

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is het niet ongebruikelijk dat sommige RIMM moederborden niet goed functioneren als alle geheugenslots gebruikt zijn. Dit betekent niet automatisch dat het moederbord stuk is, maar dat al het geheugen er een te zware belasting voor vormt. Dit hoeft niet met alle merken geheugen zo te zijn, maar om dat uit te zoeken zou je verschillende merken moeten kopen en testen...

Werkt het moederbord nog steeds naar behoren als je maar twee geheugenmodules gebruikt? Als dat zo is (en als mijn bovenstaande stelling juist blijkt...), lijkt het mij dat je twee opties hebt: of dit moederbord gebruiken met maar twee geheugenmodules, of een ander moederbord kopen (en hopen dat je daar geen problemen mee hebt als je alle geheugenslots gebruikt...).

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02-2025
ondersteunt je mobo RIMM, of DIMM'z.....
probeer anders ff een ander geheugen

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

• U-96
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-12-2020

U-96

it's a long way to tipperary..

hmmm, asus p4t ? heb ik dezelfde wazige probs. mee gehad.
Bleek uiteindelijk een defecte geheugencontroller te zijn.

Heb nu een gigabyte ga-8ihxp, perfect...

p.s. brand het agp voltage led? (onder/naast agp slot)
mobo kan alleen 1,5 volt kaarten hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door U-96 op 27-12-2002 09:12 ]

• 4MULA
U-96 schreef op 27 december 2002 @ 09:08:
hmmm, asus p4t ? heb ik dezelfde wazige probs. mee gehad.
Bleek uiteindelijk een defecte geheugencontroller te zijn.

Heb nu een gigabyte ga-8ihxp, perfect...

p.s. brand het agp voltage led? (onder/naast agp slot)
mobo kan alleen 1,5 volt kaarten hebben.
Hmm, er brand 1 groen lampje op het MB. Dit is volgens mij het spanningslampje. Verder brandt er niets.

Ik denk idd dat ik een defecte geheugencontroller heb.

Garantie: er zit toch 3 jaar garantie op asus moederborden? Heeft er iemand ervaring emt het terugsturen of aanmelden van defecte asus moederborden?

I

• 4MULA
Verwijderd schreef op 27 December 2002 @ 00:02:
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is het niet ongebruikelijk dat sommige RIMM moederborden niet goed functioneren als alle geheugenslots gebruikt zijn. Dit betekent niet automatisch dat het moederbord stuk is, maar dat al het geheugen er een te zware belasting voor vormt. Dit hoeft niet met alle merken geheugen zo te zijn, maar om dat uit te zoeken zou je verschillende merken moeten kopen en testen...

Werkt het moederbord nog steeds naar behoren als je maar twee geheugenmodules gebruikt? Als dat zo is (en als mijn bovenstaande stelling juist blijkt...), lijkt het mij dat je twee opties hebt: of dit moederbord gebruiken met maar twee geheugenmodules, of een ander moederbord kopen (en hopen dat je daar geen problemen mee hebt als je alle geheugenslots gebruikt...).
Optie met 2 geheugenmodules + 2 dummies afwisselend weer met verschillende modules werkt niet helaas.

I

• 4MULA
Vandaag bij computerboer geweest en nieuwe moederbord gehaald.
ASUS P4T533-C en computer loopt uitstekend. GELUKKIG had ik het dan toch goed mede dankzij jullie. thanks

Kijken of we mijn asus p4t-e ter reparatie kunnen opsturen en/of dat het onder garantie valt.

I

Pagina: 1