klankkleur van een woofer

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 12:04
Hoi,

Ik zat nog ff met een vraagje.
Is er zoiets als de klankkleur van een woofer, hiermee bedoel ik dan het gebied van 0Hz ;) tot 300Hz?

Het zit namelijk zo als je een 3-weg maakt waarvan de woofer van 0Hz - 300Hz gaat en de mid van 300Hz - 3500Hz en tweeter van 3500Hz - ...Hz dan kun je meestal veel verschil horen tussen verschillende mids en tweeters, maar is dit voor woofers ook zo?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:27

Shunt

Boe

een mens hoord tog maar van af 20 hz :/ :P
mare ik merk hier niets van met mijn setje :X dus ik neem aan van niet :/

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Scarp
  • Niet online
Baskleur heb ik copyright op :)
(zie m'n sig)

Verwijderd

De klankkleur wordt beinvloedt door het conusmateriaal, hout van de kast en dat soort dingen

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

klankkleur is zowieso een vaag begrip :)
maar meestal wordt het karakter van een klank erg bepaald door de hogere frequentie componenten voor zover ik weet, dus bij een woover is dat zowieso minder bepalend...

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MBV

Dat ga je toch zelf maken, door een andere kast erom heen te zetten, andere frequenties waar de mid-range speaker begint enzovoort? of ben ik 8)7? magoed, ik ben een noob op gebied van speakers :)

Verwijderd

Is op zich wel interressant, want dat is geloof ik toch wel waar mensen hun speakers op uit kiezen. Alleen frequentiebereik zegt volgens mij niet erg veel.

(correct me if i'm wrong)

Kunnen misschien de audiofielen aanwezig hier iets over zeggen?

Verwijderd

sommige woofers hebben idd een mooiere klank.

neem bijvoorbeeld 10" woofers van 20 hz - 300 hz.
en neem een 15" woofer van 20 - 300 hz.

die van 15" heeft een veel mooiere klank. een voller geluid.

die woofers van JBL zijn echt mooi. maar ja, daar is de prijs ook wel naar.

maar een woofer van 0 - 300 hz bestaat denk ik niet. meestal is het 20 hz voor normaal gebruik.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 december 2002 @ 12:21:
sommige woofers hebben idd een mooiere klank.

neem bijvoorbeeld 10" woofers van 20 hz - 300 hz.
en neem een 15" woofer van 20 - 300 hz.

die van 15" heeft een veel mooiere klank. een voller geluid.

die woofers van JBL zijn echt mooi. maar ja, daar is de prijs ook wel naar.

maar een woofer van 0 - 300 hz bestaat denk ik niet. meestal is het 20 hz voor normaal gebruik.
Daar ben ik het niet mee eens, er zijn zoveel 10" woofers die een stuk mooier klinken dan 15" Zo'n grote diameter gebruiken ze bijna alleen maar in PA, wat niet echt bekend staat om z'n mooie geluid. De klank van een woofer hangt van zoveel meer af.

O en voor normaal gebruik reken je geen 20 hz, een redelijke woofer getuned in een behuizing komt, als het mee zit tot 40Hz bij -3db, laag zat voor welke muziek ook. Subs zijn weer een ander verhaal, maar die worden ook meer voor film's gebruikt, een echte goede audiosub is peperduur. Erg goede subs gaan soms wel tot 20hz bij -3db, maar dat voel je meer dan je het hoort (wel een aparte ervaring trouwens)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2002 12:29 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 17:21

Jag

Verwijderd schreef op 26 december 2002 @ 12:27:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens, er zijn zoveel 10" woofers die een stuk mooier klinken dan 15" Zo'n grote diameter gebruiken ze bijna alleen maar in PA, wat niet echt bekend staat om z'n mooie geluid.

Dat geageer tegen PA altijd. PA is niet alleen het Skytronic setje dat om de hoek in het clubhuis gebruikt wordt. Het is ook die Meyer sound set die bij een musical in een theater wordt gebruikt.
Verwijderd schreef op 26 december 2002 @ 12:03:
Is op zich wel interressant, want dat is geloof ik toch wel waar mensen hun speakers op uit kiezen. Alleen frequentiebereik zegt volgens mij niet erg veel.

(correct me if i'm wrong)

Kunnen misschien de audiofielen aanwezig hier iets over zeggen?
You're wrong :P. Frequentie reponse is zeker wel zeer bepalend voor het geluid, maar je hebt wel gelijk dat er andere dingen zijn. Zoals bijvoorbeeld vervorming, transient reponse, afstraalgedrag en off axis reponse, het aanwezig zijn van resonanties en vast nog wel meer.

En de frequentie response verschilt echt behoorlijk als je twee luidsprekers vergelijkt. Maar ook als je twee woofers vergelijkt. En dan bedoel ik dus niet alleen hoe diep ze doorlopen, maar ook het stuk daarboven.

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
Niet belangrijk wat hier stond.

[ Voor 90% gewijzigd door makkie op 26-12-2002 13:22 ]

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Tuurlijk zit er wel verschil tussen de klank van woofers. En niet zo'n beetje ook! Ik heb zelf, toen ik nog een zelfbouwspeakerboxen had ook verschillende woofers getest en er is erg veel verschil.
Waarom vraag je dit eigenlijk?

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
djazete schreef op 26 december 2002 @ 11:43:
klankkleur is zowieso een vaag begrip :)
maar meestal wordt het karakter van een klank erg bepaald door de hogere frequentie componenten voor zover ik weet, dus bij een woover is dat zowieso minder bepalend...
En dus de gebruikte materialen voor de behuizing.
De vorm ervan enz enz.
Ga naar een audiozaak en ga eerst eens luisteren naar van die hogedruk speakers, en dan naar een paar "houten "zuilen.
Volgens mij hoor je dan gelijk het verschil in klankkleur.
De ene een beetje blikkerig en de andere een wat warmer geluid.

Verwijderd

Jag schreef op 26 December 2002 @ 13:02:

[...]

Dat geageer tegen PA altijd. PA is niet alleen het Skytronic setje dat om de hoek in het clubhuis gebruikt wordt. Het is ook die Meyer sound set die bij een musical in een theater wordt gebruikt.
Ok dat was ook een beetje kortzichtig, maar de quote waar ik op reageerde was niet van een bijster hoog niveau dat het nodig was om over het complete assortiment Pa uit te weiden (zou ik ook niet kunnen), maar als hier iemand rondloopt die in een schouwburg werkt, is dat natuurlijk vragen om problemen :P
You're wrong :P. Frequentie reponse is zeker wel zeer bepalend voor het geluid, maar je hebt wel gelijk dat er andere dingen zijn. Zoals bijvoorbeeld vervorming, transient reponse, afstraalgedrag en off axis reponse, het aanwezig zijn van resonanties en vast nog wel meer.

En de frequentie response verschilt echt behoorlijk als je twee luidsprekers vergelijkt. Maar ook als je twee woofers vergelijkt. En dan bedoel ik dus niet alleen hoe diep ze doorlopen, maar ook het stuk daarboven.
Ik bedoelde daar mee te zeggen, dat bv frequency response op papier heel mooi is af te lezen, maar in de praktijk kunnen 2 speakers met dezelfde frequency response heel anders klinken.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 17:21

Jag

Verwijderd schreef op 26 december 2002 @ 13:24:
Ik bedoelde daar mee te zeggen, dat bv frequency response op papier heel mooi is af te lezen, maar in de praktijk kunnen 2 speakers met dezelfde frequency response heel anders klinken.

Ik bedoel met frequency response niet de van 40Hz tot 20KHz +/- 3dB spec die meestal bij een speaker gegeven wordt. Maar de echte response. En twee speakers vinden met bijna dezelfde reponse is heel moeilijk, laat staan dat je ze ook nog in dezelfde omstandigheden kan horen. Dus het is een beetje erg hypothetisch wat je stelt.
Ik heb wel eens een review gelezen van twee speakers, de ene 10 keer zo duur als de andere die ze met een of andere Tact apparaat (dsp) zo gecorrigeerd hadden dat ze nagenoeg dezelfde response gaven. Waren bijna niet van elkaar te onderscheiden volgens de reviewer. Waarom dan nog dure luidsprekers? Sja, het relativeert de boel wel een beetje :).

• Bylie
  • Laatst online: 01-07 12:04
Thx voor de reacties!

Waarom ik dit vraag :

Ik heb momenteel een 2.1 systeempje (zelfbouw) maar ben aan het denken om iets nieuw te maken. In mijn subwoofer gebruik ik op het moment een Monacor SPH-250TC woofer. Nu was het mijn idee om eventueel nieuwe boxen te maken naar het voorbeeld van de EVEII.

http://members.home.nl/edgar.beers/eveII.htm

Dit betekent voor mij dus een tweede SPH-250TC bijkopen, deze in een basreflex behuizing plaatsen (uiteraard eerst allemaal berekenen). Vervolgens ga ik daarbovenop twee gesloten boxen zetten met een peerless HDS134 in en de tweeter daar ben ik nog niet uit. Ofwel hou ik men huidige : Monacor DT-252 ofwel kijk ik es uit naar een vifa XT300 ofzo, ligt er een beetje aan ofdat ik evt een koper zou vinden voor mijn huidige sats.

Ik vroeg dit dus omdat ik me afvroeg of het zoveel uitmaakte welke woofer je gebruikte. Ik weet natuurlijk wel dat je kwaliteit moet hebben, maar mijn gedacht was dat het volgens mij bij woofers vanaf een zekere kwaliteit het geluid veel meer afhangt van de kast die je bouwt. Dus je kan aan de hand van de kast bepalen of je een flapperdeflapper bass krijgt die diep gaat of een snelle bass die niet zo diep gaat maar meestal voor muziek veel beter klinkt.
Bij mids en tweeters maakt het meestal niet zoveel uit in wat voor kast je ze gaat zetten (vanaf een bepaalde freq natuurlijk), de drivers bepalen zelf de klank voor een groot gedeelte samen met de gebruikte filter en de kwaliteit van de onderdelen hiervan. Ook dacht ik dat ons gehoor het meest kritisch was voor klanken tussen de 300 Hz - 4000 Hz (de vocal range van een mens).

[ Voor 37% gewijzigd door Bylie op 26-12-2002 16:10 ]

Pagina: 1