Toon posts:

[Design] Gulden Snede

Pagina: 1
Acties:
  • 340 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Steeds vaker hoor ik de term 'de gulden snede' voorbij komen, ik heb er ook iets over gelezen in een boek over proporties van boeken maar dat was nog steeds niet echt wat ik zocht.

Kan iemand me dus vertellen wat de gulden snede precies is, hoe je um berekend en hoe dit je kan helpen bij het opzetten van een design?

edit:
een boeken of url tip zou ook welkom zijn

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2002 00:11 ]

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
5:8 dacht ik. Is een soort van hamronische verhouding komt ook heel vaak in de natuur voor er is al ooit een topic over geweest meen ik me te herrineren ff zoeken.

de links :)

Zoeken...

1 op 1.681 formule menselijk lichaam???

De gulden snede, wiskunde help!!

[ Voor 52% gewijzigd door Niakmo op 26-12-2002 00:20 ]

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 20:21

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Het was bij mij op school één van de onderwerpen waarover je een profielwerkstuk mocht maken, dus het is vast iets interessants. Het ging hier om het vak wiskunde by the way. :Y)

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• Cubix
  • Niet online
Ik heb er mijn profiel werkstuk over gehouden voor Wiskunde B1&2. Er valt enorm veel aan te rekenen enzo; best lollig.
Maar op internet staat zat erover!

• Niakmo
Wij hadden een tekenopdracht er over ging over die verhouding en perspectief tekenen, en om die verhouding te oefenen moesten we steeds een lijn verdelen op gevoel in die verhouding :? :X :)

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik zei heb ik al het een en ander gelezen en gehoord, maar dat bleef voornamelijk bij een lesje wiskunde.

Maken jullie ook bewust gebruik van deze regel tijdens het ontwerpen? Hoe passen jullie um toe? Google had ik dus al gevonden, ben benieuwd naar persoonlijke ervaringen daarom vraag ik het hier.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Oftewel, even zoeken dan moet het wel lukken lijkt me.
Ik vond in ieder geval genoeg relevante informatie :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
In dat geval, brand los ende discusieer

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• SEPP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06-2022
gulden snede ligt op snijpunt 1/3 hoogte en 1/3 breedte.

• Niakmo
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die het bewust doen, eerder onbewust.

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 00:58

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Deel de getallen in de rij van Fibonacci door elkaar om vervolgens de convergeren naar de gulden snede:
Rij F: 1,2,3,5,8,13,21,34,... ==> 34/21 = 1.619 (hoe verder in de rij hoe nauwkeuriger).
Een rechthoek waarvan de ene zijde 1 is en de ander 1.6... schijnt een hele mooie verhouding te zijn om naar te kijken bijv. Als een gezicht volgens de gulden snede is opgebouwd dan levert dit een knap uiterlijk op (zegt men), mits het ook symmetrisch is.
Laat je vooral niet teveel leiden door die zgn. magische snede want in principe kun je voor iedere verhouding wel iets zinnigs zeggen als je er maar lang genoeg naar objecten zoekt die in dat straatje passen.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Verwijderd

Topicstarter
hier heb ik een manier van berekenen gevonden die me nog een beetje hanteerbaar lijkt tijdens het ontwerpen, dan zijn we daar iig uit:

hoe bereken je de gulden snede?

intussen heb ik ook een hoop voorbeelden gevonden van hoe de gulden snede in oude schilderijen gebruikt werd (vaak onbewust). ik ben dus nog steeds benieuwd of hier in de hedendaagse vormgeving ook gebruik van wordt gemaakt.

is de gulden snede de sleutel tot een mooie compositie? of zijn hier (behalve intuitie natuurlijk) nog meer hulpmiddelen voor?

Verwijderd

In de natuur komt de gulde snede ook onmetelijk vaak voor. Je kan het haast zo gek niet verzinnen of er zit een gulde snede in.

• Cubix
  • Niet online
Zoek maar eens wat een pentagram met de gulde-snede te maken heeft. Ook geinig!

Verwijderd

Er bestaan hier zelfs apparaten voor, als je de ene instelt, is de andere ook correct. Dit wordt vaak gebruikt voor het meten van een perfect gezicht :).

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Volgens mij he, kan je geen guldensnede loslaten in een browser. Degene die mij kan vertellen hoe het wel kan, is een held.

btw 1,1,2,3,5,8,13,21 ...enzovoort is een mooi voorbeeld van de guldensnede.

Met vormgeving werk je vaak "bewust" met de guldesnede, als je er namelijk een tijdje mee bezig bent, merk je vanzelf wel waarom.

* Yellow|A heeft ooit eens een semi pitch verloren omdat een andere tweaker wel de guldesnede had en Yellow niet, schapen waren het :)

|{ brrr }] |

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08 15:43
Disciplus-Simplex schreef op 26 December 2002 @ 00:32:
Deel de getallen in de rij van Fibonacci door elkaar om vervolgens de convergeren naar de gulden snede:
Rij F: 1,2,3,5,8,13,21,34,... ==> 34/21 = 1.619 (hoe verder in de rij hoe nauwkeuriger).
Een rechthoek waarvan de ene zijde 1 is en de ander 1.6... schijnt een hele mooie verhouding te zijn om naar te kijken bijv. Als een gezicht volgens de gulden snede is opgebouwd dan levert dit een knap uiterlijk op (zegt men), mits het ook symmetrisch is.
Laat je vooral niet teveel leiden door die zgn. magische snede want in principe kun je voor iedere verhouding wel iets zinnigs zeggen als je er maar lang genoeg naar objecten zoekt die in dat straatje passen.
Dus, als je de 2 laatste Fibonacci getallen deelt door elkaar, dan heb je een gulden snede? ok, ff m'n .xls opzoeken waar ik mijn Fibonacci's heb berekend tot m'n 16 megabyte geheugen (toen toch) vol zat :)
Ik heb dus 1476 Fibonnaci getallen berekend, en de laatste 2 zijn:
8,0776E+307
en
1,307E+308
dus als je die deelt door mekaar heb je: 1,618033989
Voor zover Excel 97 dat uitrekent.

[ Voor 10% gewijzigd door coubertin119 op 26-12-2002 08:33 ]

Skat! Skat! Skat!

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 00:58

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

coubertin119 schreef op 26 December 2002 @ 08:29:
[...]

Dus, als je de 2 laatste Fibonacci getallen deelt door elkaar, dan heb je een gulden snede? ok, ff m'n .xls opzoeken waar ik mijn Fibonacci's heb berekend tot m'n 16 megabyte geheugen (toen toch) vol zat :)
Ik heb dus 1476 Fibonnaci getallen berekend, en de laatste 2 zijn:
8,0776E+307
en
1,307E+308
dus als je die deelt door mekaar heb je: 1,618033989
Voor zover Excel 97 dat uitrekent.
Dat is dus een vrij nauwkeurige benadering :)

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:57
hehehe, mooi toeval

ik heb net een hele tijd persoonlijk "onderzoek" gedaan naar de gulden snede
makkelijkste berekening is nog wel:
machientje op graden zetten en dan 2sin18
die komt dus uit het pentagram

helaas weet ik niet veel over de toepassing in design behalve dat het vaak zo is dat mensen er een gulden snede in willen zien, dus fanatieken die allemaal kunstwerken afgaan en naarstig op zoek zijn naar de gulden snede hierin (ugh, zeg ik nou naarstig?)
dit is wel een leuk stukje over gebruik in de architectuur:
http://www.delftintegraal...fdstuk=Artikel&ArtID=2704

maar de bekendste architect die hier gebruik van maakte is toch wel le corbusier, imho best boeiend materiaal:
http://www2.lokv.nl/bronnenbundels/1994/1994_33.htm

Ik weet alles over digitale toegankelijkheid, of ik weet wie het wel weet.

Verwijderd

De gulden snede is een wiskundige verhouding die overal wordt bijgehaald waar dat niet nodig is.

(anders mag iemand mij even komen uitleggen waarom een schilderij, gebouw of gezicht "mooi" is omdat toevallig bepaalde verhoudingen voldoen aan de gulden snede)

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

wanneer een design/kunstwerk de verhoudingen van de gulden snede heeft dan voelt het voor het oog evenwichtig en prettig (mooi) aan. De gulden snede heeft ook met het getal Pi te maken. Alles in de natuur is volgens dit getal op gebouwd. (remember fractals? :) )
De 1e url die Karp postte legt het wel goed uit. Overigens ben ik het er niet mee eens dat fanatieke kunstliefhebbes naarstig op zoek zijn naar de gulden snede in een werk. Het is gewoon zo dat een werk eerder mooi wordt gevonden als de verhoudingen van de gulden snede er in blijken te zitten.
Het Zelfde pricipe gaat op voor het maken van foto's trouwens. Als je het onderwerp van de foto recht in het midden zet heb je vaak een saai beeld. wanneer de het onderwerp net uit het midden plaatst (ongeveer volgens de gulden snede bijvoorbeeld) dan is het beeld veel spannender vaak. Uiteraard zijn er uitzonderingen (die de regel bevestigen ;) )

MAHJQA: die bewegende avatar van jou bezit ook de gulden snede btw, heh (de plaatsing [danwel t gebruikte perspectief] van de verticale circel ten opzichte van de horizontale)

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Verwijderd

gulden snede: 1/2 wortel(5) + 1/2 is ongeveer 1,618. De hele truc is dat 1.618 - 1 = 0.618 = 1/1.618.

als je en rechthoek heb in gulden snede en e haalt er een vierkant vanaf heb je weer een gulden snede over.

De grap is dat de grieken en romeinen en andere oude bouwmeesters er nog nooit van gehoord hadden en het maar de vraag is of ze bewust met die verhoudingen bezig waren, gulden snede is een neo-romantische uitvinding. interesse? ik zoek wel wat boeken op

ow dadj: niet Pi, maar Fi, da's de afkorting van het guldensnede getal

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2002 13:21 . Reden: + of - boeitniet zovel in dit geval (wie weet waarom? :P) ]

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

[b]
ow dadj: niet Pi, maar Fi, da's de afkorting van het guldensnede getal
Ja dat ook maar Pi ook. ben alleen de precieze relatie ff kwijt :(
Hbe je de film Pi gezien btw? Daar komt t in terug.

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

• Karp
Als er een link is tussen Fi (of Phi) en Pi dan zou ik dat graag willen weten

Verwijderd

lijkt me sterk dat die er is, Pi is een irrationaal getal van een andere orde van Fi (net als e bv), die kan je niet in elkaar uitdrukken, hoogstens in een reeksontwikkeling.

mooi boek hierover is trouwens de onstelling van pythagoras van A. van der Schoot (90-391-0754-8) die haalt wat ingebakken theorien over de gulden snede onderuit (bijvoorbeeld dat de grieken 'm kenden, de grieken waren mensen die niets wilden weten van irrationale getallen, zelfs voor Pi werd steeds gezocht naar een kloppend quotient, bovendien komt de term gulden snede pas in de neoromantiek naar voren) Dat ie veel in de natuur terug te vinden is is enerzijds de rijke fantasie van de mens (alles tussen de 1,5 en de 1,75 weten we wel in een gulden snede te persen) en anderzijds door de achtergrond van het getal (zie fibonacci's konijnenreeks, de bijenreeks en groei van van alles en nog wat (zonnebloempitten, denneappels, dennenaalden etc)

en over gulden snede in de hedendaagse vormgeving: alle copiers van océ zitten volgens de gulden snede in elkaar (check het bakbeest op de gang en ga eens meten) verder vind ik de 16:9 verhouding veel mooier, die past beter bij het blikveld van een mens, gulden snede is te vierkant imho

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2002 12:51 ]

• Karp
het enige wat ik weet als je die 2sin18 in een sinus reeks uitdrukt dat je PI dan nodig hebt maar dat is voor de omrekening van graden naar radialen

Verwijderd

dadj schreef op 26 December 2002 @ 11:45:
wanneer een design/kunstwerk de verhoudingen van de gulden snede heeft dan voelt het voor het oog evenwichtig en prettig (mooi) aan. (...) Het is gewoon zo dat een werk eerder mooi wordt gevonden als de verhoudingen van de gulden snede er in blijken te zitten.
Het Zelfde pricipe gaat op voor het maken van foto's trouwens. Als je het onderwerp van de foto recht in het midden zet heb je vaak een saai beeld. wanneer de het onderwerp net uit het midden plaatst (ongeveer volgens de gulden snede bijvoorbeeld) dan is het beeld veel spannender vaak. Uiteraard zijn er uitzonderingen (die de regel bevestigen ;) )

MAHJQA: die bewegende avatar van jou bezit ook de gulden snede btw, heh (de plaatsing [danwel t gebruikte perspectief] van de verticale circel ten opzichte van de horizontale)
Het klinkt zo links en rechts wel logisch (vooral de plaatsing in het midden die saai zou zijn) maar bij mij heeft het toch meer te maken met het werken 'op gevoel' dan de rekenmachine en de meetlat erbij te halen. (ik vind ook dat je met wat intelligentie voor compositie etc. toch wat verder komt dan overal zomaar de gulden snede in te plempen.)
Is 't zelfde bij m'n avatar. Ik heb ook meer het gevoel dat het te maken heeft met toeval, maar ach. als het werkt, dan werkt het. (tot zover onze cursus open deuren intrappen.)
Pagina: 1