Toon posts:

Athlon XP cpu met SDram of DDR?

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik heb een nieuw plankje gekregen van PC Chips met een SiS730chipset
(jaja ik vind heteen goed plankje maar goed)

Nu kan er dus 2x sdram in of 2x DDR geheugen

Nu wilde ik weten of een Ahtlon XP 2100+eigenlijk veel performance verlies heeft als het met sdram geheugen omgaat
of dat het eigenlijk niet veel uitmaakt.

Ik heb gezocht op benchmark en idd er zit verschil in, maar merk je dat ook in realiteit?

ik heb namelijk nu 2 reepje van 256 liggen en geen een ddr
Deze wordt voornamelijk een game Machine met een radeon 8500+40gb hdd

Ik had eerst een 7VAXP, maar aangezien deze sneltijdig RIP verkeerde koos ik de optie deze plank + 40gb hdd te nemen (nu kan me Alpha cooler ook tenminste erop)

Verwijderd

nou het verschil tussen drr en sdram is duidelijk te merken hoor

en zeker voor een game pc

Verwijderd

De keus is snel gemaakt, houd het bij DDR geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Tja....eigenlijk had ik met de 7avxp + 8500+256DDR maar 500 3D mark puntje meer dan met deze config: Pcchips 830+512SDRam+8500

dit ligt ook zeker aan de chipset die erop zit (KT400 vs SiS730)

dus zit ik te twijfelen of het wel rendabel is om een reepje van 512 ddr te kopen ( want dan zit ik weer met 2x256mb waar ik nix mee kan doen)

• jhksema
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 09:02
Ongetwijfeld zal het verschil uitmaken (ten gunste van ddr natuurlijk...). Echter, waarom nu investeren in ddr, terwijl je sdram hebt liggen? Draai met sdram en kijk of de prestaties van je systeem acceptabel zijn.

Als het toch vooral een game-pc wordt, dan heb jij iig de mogelijkheid tot een upgrade indien memory performance een dusdanige impact op de speelbaarheid van spellen heeft, dat het onspeelbaar wordt. Tot die tijd lekker wachten tot ddr prijzen dalen tot huidige niveau van sdram...

Maar goed, da's maar mijn idee. Als jij geil wordt van hogere 3dmark scores, vooral ddr kopen...

Verwijderd

jhksema schreef op 25 december 2002 @ 23:35:
Ongetwijfeld zal het verschil uitmaken (ten gunste van ddr natuurlijk...). Echter, waarom nu investeren in ddr, terwijl je sdram hebt liggen? Draai met sdram en kijk of de prestaties van je systeem acceptabel zijn.

Als het toch vooral een game-pc wordt, dan heb jij iig de mogelijkheid tot een upgrade indien memory performance een dusdanige impact op de speelbaarheid van spellen heeft, dat het onspeelbaar wordt. Tot die tijd lekker wachten tot ddr prijzen dalen tot huidige niveau van sdram...

Maar goed, da's maar mijn idee. Als jij geil wordt van hogere 3dmark scores, vooral ddr kopen...
Geen gek idee. Mijn ervaring met DDR is dat vooral Windows een stuk vlotter loopt. Nieuwe windows staan sneller op je scherm e.d. Je kan het ook andersom bekijken: waarom wachten met DDR? Hoogstwaarschijnlijk kan je het DDR geheugen bij een upgrade gewoon meenemen en je hebt dan nu meteen voordeel van sneller geheugen. :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 25 december 2002 @ 23:31:
Tja....eigenlijk had ik met de 7avxp + 8500+256DDR maar 500 3D mark puntje meer dan met deze config: Pcchips 830+512SDRam+8500

dit ligt ook zeker aan de chipset die erop zit (KT400 vs SiS730)
Um, SiS 730 is een SDR-only chipset met geintegreerde VGA

Als je de PC-Chips M830LR hebt (ook wel de ECS K7S5A geheten, doe daar eens een search op :D ). heb je de SiS 735 - een SDR/DDR chipset zonder geintegreerde VGA :z
dus zit ik te twijfelen of het wel rendabel is om een reepje van 512 ddr te kopen ( want dan zit ik weer met 2x256mb waar ik nix mee kan doen)
Sneller is het, vooral als je een FSB van 133MHz hebt. Of het het waard is... ik zou eerlijk gezegd wachten totdat je die 2x 256MB SDR ergens zinnig kwijt kan, dan pas DDR kopen. Het scheelt wel een procent of 10 a 15 in performance, maar je gaat ook niet van een 1800MHz CPU naar een 2000MHz CPU upgraden tenzij je die 1800 ergens anders gaat gebruiken, anders is het weggegooid geld... daar moet je het mee vergelijken :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 25 december 2002 @ 23:39:
[...]

Um, SiS 730 is een SDR-only chipset met geintegreerde VGA

Als je de PC-Chips M830LR hebt (ook wel de ECS K7S5A geheten, doe daar eens een search op :D ). heb je de SiS 735 - een SDR/DDR chipset zonder geintegreerde VGA :z

[...]

Sneller is het, vooral als je een FSB van 133MHz hebt. Of het het waard is... ik zou eerlijk gezegd wachten totdat je die 2x 256MB SDR ergens zinnig kwijt kan, dan pas DDR kopen. Het scheelt wel een procent of 10 a 15 in performance, maar je gaat ook niet van een 1800MHz CPU naar een 2000MHz CPU upgraden tenzij je die 1800 ergens anders gaat gebruiken, anders is het weggegooid geld... daar moet je het mee vergelijken :o
dat vond ik ook al raar
Maar ik heb toch echt een 830 met AGP slot en MET o/b VGA
maar die mobo model staat niet op de pcchips website

maar iig je weet welke ik bedoel :P

Verwijderd

Ik heb op GoT gelezen dat DDR-SDRAM tot 50% sneller is in praktijk dan SDR-SDRAM. Dus het is beter dat je DDR-SDRAM insteekt, in theorie zal DoubleDataRate-SDRAM 2 keer zo snel zijn als de SingleDataRate-SDRAM.

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 09:55
Koop voor die paar pieken gewoon DDR.
256 mb kost toch maar 50 euro of zo :)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 25 december 2002 @ 23:53:
Ik heb op GoT gelezen dat DDR-SDRAM tot 50% sneller is in praktijk dan SDR-SDRAM. Dus het is beter dat je DDR-SDRAM insteekt, in theorie zal DoubleDataRate-SDRAM 2 keer zo snel zijn als de SingleDataRate-SDRAM.
:D :D 50% sneller = 2 keer zo snel, dus volgens jou is theorie = praktijk, niet dus! Geheugenprestaties zijn zéér applicatieafhankelijk, topicstarter zou bijvoorbeeld wat benchmarks kunnen bekijken van applicaties die hij nodig heeft op zowel SDR als DDR systemen/

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Verwijderd schreef op 25 December 2002 @ 23:38:
[...]
Je kan het ook andersom bekijken: waarom wachten met DDR? Hoogstwaarschijnlijk kan je het DDR geheugen bij een upgrade gewoon meenemen en je hebt dan nu meteen voordeel van sneller geheugen. :)
Het kan natuurlijk ook zijn dat je voor de volgende upgrade DDR-2/QDR/RIMM/DDR666 nodig hebt :)

Als je tevreden bent met de huidige situatie zou ik het niet doen, zeker als je zelf al aangeeft dat de prestaties van een DDR systeem maar 500 punten hoger liggen. Neem daarbij mee dat de SIS chipsets die SDR en DDR ondersteunen met DDR minder presteren als een puur DDR chipset zoals op de 7VAXP zit (welke ook nog een stuk nieuwer is) en het verschil is niet zo groot meer...

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is vaak genoeg bediscussieerd :)

Samengevat: ga voor DDR. De Athlon XP profiteert dan pas ten volle van de beschikbare geheugenbandbreedte.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.