[Nieuw mobo + geheugen]KT400 of KT333?

Pagina: 1
Acties:
  • 92 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Mijn ASUS A7V133 is net kaduuk gegaan, dus moet ik een nieuw mobo en nieuw geheugen hebben.
Overigens, mijn CPU (AMD TB 1 Ghz) prop ik voorlopig in mijn nieuwe mobo en dan over een maandje of 3 koop ik een lekker snelle CPU erbij.

Nu zit ik dus te twijfelen tussen een mobo met de KT333, een KT400 met DDR333 of een KT400 met DDR400.
Ik heb Toms Hardware Guide erop nagelezen en een aantal topics via: klik hier
Echter al deze info is alweer een maandje of twee oud (minstens) en in computerland gaat het allemaal erg snel, dus daarom open ik dit topic.

Ikzelf ben het meest bang voor het feit dat de KT400 niet stabiel is, immers zegt Toms Hardware dat hij 'te snel' is geproduceert. Zo is ook gebleken dat de KT266 niet stabiel was en heeft VIA een KT266A uitgebracht. Hier ben ik dus ook bang voor met de KT400, komt er misschien een KT400A, omdat VIA de KT400 dus te snel geproduceert heeft.
Ik heb geen zin om met een KT400 te zitten die later wegens stabiliteitsproblemen vervangen wordt voor een KT400A ofzo, dan neem ik toch liever een KT333.

Echter heb ik vernomen in topics, dat de KT400 WEL stabiel is en dus 'de gok waard is'. Ook met het oog op de toekomst, omdat ik later pas de CPU wil aanschaffen, lijkt de KT400 een goede keus. De KT400 zal volgens veel topics op de lange termijn meer kunnen dan de KT333.

Nu het probleem van het geheugen.
Ten eerste wordt volgens mij bij plaatsing van 2 DIMMs of meer de FSB automatisch teruggebracht naar 333 Mhz. Als je dus 2 DIMMs of meer hebt, heb je dus geen ruk aan je DDR400, omdat het tog maar op 333 Mhz loopt.
Daarnaast lijkt DDR400 nog steeds niet officieel ondersteunt te worden. Is het dan wel zo slim om DDR400 te nemen als het nog niet eens officieel ondersteunt wordt??

Ikzelf zit dus te denken aan een KT400 met DDR333, omdat:
- de toekomstverwachtingen van de KT400 rooskleuriger zijn, in de zin dat ik er later meer mee zal kunnen dan met de KT333. (ik moet immers over een maandje of 3 een nieuwe CPU hebben)
- DDR333 is beter dan DDR400, omdat DDR400 nog niet eens officieel ondersteunt wordt. DDR400 lijkt mij dus 'risicovol'.

Mijn concrete vragen zijn dus:
1. Is de KT400 stabiel genoeg om het te doen ipv de KT333. Of wordt de KT400 net zo'n chipset als de KT266, dat VIA noodgedwongen een KT400A moet uitbrengen?
2. Is de keuze van DDR333 slim? DDR400 is wel sneller (volgens de benaming), maar of het stabiel is.......DDR400 lijkt mij een te grote gok.

PS De topics waarin deze info naar voren komt zijn relatief oud, dus via dit topic wil ik graag weten of er in die twee maanden nog veranderingen zijn gekomen. Men ontwikkelt in computerland altijd eeuwig door.

[ Voor 3% gewijzigd door van.der.schulting op 25-12-2002 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We gaan toch richting de DDR400, dus koop gewoon een KT400.
Er is bovendien niks mis met het DDR400 geheugen.

Zelf draai ik een maand nu met mijn huidige systeem (zie specificaties) en ben totaal geen problemen tegengekomen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2002 23:27 ]

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 12:29

Syzzer

Prutser

Ik zou voor een nForce2 bord mer DDR400 gaan. Dan heb je nog eens dual channal DDR ook. Je kunt dus ook 2 reepjes FFR400 op een dergelijk bordje kwijt. Als je daarbij opteld dat een nForce2 bordje helemaal niet duurdre hoeft te zijn dan een KT400, lijkt de keus me snel gemaakt :)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Wat betreft snelheid maakt het toch niks uit. Een KT266A of een KT400, merk je weinig van...

Enige dingetje waar je op kunt letten is of het mobo 166Mhz FSB standaard ondersteund en dus makkelijk een nieuwe cpu aankan met die FSB. In geheugen dat sneller dan de FSB loopt zit geen winst, maar in 166Mhz FSB wel.

En een aantal KT333 planken (zoals mijn MSI KT3 Ultra :() ondersteunen geen 166Mhz FSB... (ja, geOCt wel, maar standaard niet).

En of die KT400 in de toekomst 200Mhz FSB gaat ondersteunen, ik betwijfel het. Ik zou me gewoon door de prijs laten leiden, en er niet op letten of je dan een KT333 of KT400 chipset hebt...

Of je neemt zoals hierboven gesuggereerd een nForce..

Maar goed, tis vooral veel reviews lezen, zo'n keuze. En die zijn er genoeg :)

Oh ja, als je gaat OCen is een KT400 waarschijnlijk wel iets beter, want die heeft wel over het algemeen een iets grotere marge voor een hoge FSB.

Het snelste betaalbare nu lijkt me trouwens een 166Mhz FSB chipset met geunlockte cpu, en dan 166Mhz FSB instellen, en het geheugen daar gewoon mee mee laten lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 26-12-2002 01:52 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Wat ik meestal zie bij verschillende fabrikanten is dat de KT400 mobo's net wat uitgebreider zijn. Ik ben zelf van een MSI KT3 Ultra overgestapt naar een Asus A7V8X. Ik heb dit alleen maar gedaan voor de onboard features. Heb je dat geklooi met verschillende add-on PCI kaarten niet. Ik heb nu alleen een TI4200 en een Live! 5.1 kaarten erin steken. Men zou zelfs kunnen zeggen dat je airflow in de kast beter wordt :)

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• fraggel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01-2023
Ik twijfel ook aan de kwaliteit va de KT400 chipset. Tom is er inderdaad niet erg enthousiast over en het lijkt er meer op dat VIA zich verplicht voelde om weer eens een nieuwe chipset uit te brengen dan dat ze er echt iets vernieuwends van hebben gemaakt.

Als IK nu een nieuw mobo zou moeten kopen zou ik zekers weten voor een Nforce2 bord gaan. Die heeft zich in verschillende reviews bewezen en is ook nog eens toekomstbestendig met dual DDR 400 Mhz, 200 Mhz FSB ondersteuning en allerlei andere leuke features :)

Pluk de dag, maar laat nog wat hangen voor morgen! Specs

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
fraggel schreef op 26 December 2002 @ 11:24:
Ik twijfel ook aan de kwaliteit va de KT400 chipset. Tom is er inderdaad niet erg enthousiast over en het lijkt er meer op dat VIA zich verplicht voelde om weer eens een nieuwe chipset uit te brengen dan dat ze er echt iets vernieuwends van hebben gemaakt.

Als IK nu een nieuw mobo zou moeten kopen zou ik zekers weten voor een Nforce2 bord gaan. Die heeft zich in verschillende reviews bewezen en is ook nog eens toekomstbestendig met dual DDR 400 Mhz, 200 Mhz FSB ondersteuning en allerlei andere leuke features :)
Na die eerste post over die nForce2 ben ik maar eens gaan kijken naar nForce2 borden: ZEER INTRESSANTE borden.
Zit nu dus hard te denken aan een MSI K7N2. Wat ik me afvraag:is of ik twee IDENTIEKE reepjes moet hebben voor DUAL channeling of mogen het twee verschillende reepjes zijn van elk 256 MB. Werkt DUAL channeling dus als het ene reepje een A-merk 256 MB is en de andere een SAMSUNG 256 MB of moeten ze allebei van hetzelfde merk zijn?
Ik wil namelijk misschien tijdelijk 256 MB kopen en dan later als de prijs wat lager is nog eens 256 MB bijkopen.

• edgar108
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-03 14:14

edgar108

www.dune.de

Mijn persoonlijke ervaringen met VIA chipsets zijn ronduit slecht te noemen, onstabiel e.d. (zal ook wel gedeeltelijk aan mij liggen... ;) ) Maar ik had een nForce bordje (A7N266-c) en nu een nForce2 bordje (A7N8x). Echt heerlijk die dingen, super stabiel en je kan lekker overklokken... :)

inderdaad AAD

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
van.der.schulting schreef op 26 December 2002 @ 11:36:
[...]

Na die eerste post over die nForce2 ben ik maar eens gaan kijken naar nForce2 borden: ZEER INTRESSANTE borden.
Zit nu dus hard te denken aan een MSI K7N2. Wat ik me afvraag:is of ik twee IDENTIEKE reepjes moet hebben voor DUAL channeling of mogen het twee verschillende reepjes zijn van elk 256 MB. Werkt DUAL channeling dus als het ene reepje een A-merk 256 MB is en de andere een SAMSUNG 256 MB of moeten ze allebei van hetzelfde merk zijn?
Ik wil namelijk misschien tijdelijk 256 MB kopen en dan later als de prijs wat lager is nog eens 256 MB bijkopen.
Ik denk het wel, je kan gewoon later een ander latje bijsteken maakt niet uit welk merk zolang als het maar dezelfde hoeveelheid ram is en dezelfde snelheid toch aankan. Niet zoals 1 reepke pc2100 en de andere pc3500. Correct me if i'm wrong :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:31

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Enige nadeel aan die NForce2 borden is dat ze nogal wat duurder zijn. Ik ben ook voor een nieuw mobo + CPU aant kijken en ik zit nu toch meer te denken aan een KT400 omdat die goedkoper zijn.
Een KT333 neem ik niet, omdat die geen AGP 8x ondersteunt. Nou is dat nu misschien nog niet zo belangrijk, maar ik wil dat bord nog wel een tijd kunnen gebruiken, zodat ik over een tijdje mijn Radeon 8500 nog kan vervangen...
Momenteel zit ik dan ook te denken aan een Chaintech Apogee M7VJL Deluxe omdat deze veel extra's biedt en al voor 120 euro te koop is.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Volgens mij is dit best wel een beetje oud. Hoewel een maand prima kan is de topicstarter er vast wel uit, temeer er genoeg info te vinden is over KT400 vs. nForce2 (waar het eigenlijke topic al geen eens meer over gaat) :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.