[Switch] Backoff algorithms, agressive of relax?

Pagina: 1
Acties:

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 22:52

Booster

Superuser

Topicstarter
Ik ben de documentatie van een switch aan het doorkijken en kom hier iets tegen over zgn backoff algorithms. Deze kan op agressive en relax.

Volgensmij heb ik al een heel redelijk idee van wat het inhoud, alleen ik ben er niet zeker van, en dus wil ik graag even controleren of ik goed of fout zit.
Ik ben op zoek geweest naar een 'definitie' van deze term maar deze is lastig te spotten tussen alle andere documentatie.

Wat ik dacht:
• als de backoff algorithms agressief ingesteld worden, zal de switch na een collision sneller het medium vrijgeven in tegenstelling tot de relax-mode.
In relax mode zal de switch wat langer wachten voor hij het medium vrij verklaart.

• Het nadeel van de agressive mode is dat het medium mogelijk 'te snel' vrij gegeven wordt en er direct weer een collision ontstaat.

Indien iemand een (linkje naar een) correcte(re) omschrijving kan aanleveren, dan graag :)

[edit]
Zijn er nog vuistregels voor het gebruik van deze instelling?
Bv, relax voor kantooromgevingen met relatief weinig dataverkeer, agressive voor gaming, etc?

[ Voor 12% gewijzigd door Booster op 25-12-2002 22:06 ]

The cake is a lie | The Borealis awaits...

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:05
Zou het, gezien je over een switch praat, niet over flow-control of iets dergelijks gaan?
Met een switch heb je , bij full-duplex verbindingen, geen last van collisions.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
Geef eens wat meer informatie over de switch (merk, type, uitvoering, etc..).

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Type switch e.d. zou niet echt moeten uitmaken, backoff algoritmen worden in iedere switch gebruikt zover ik weet :)
Maar voor de specgeile mensen :P tis een NBase NH 2024, 24p 10/100 managable

Ik verwacht geen bergen collisions te krijgen, maar toch wel grappig om te weten waarvoor het is :)

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Niemand?

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

persoonlijk zie ik niet in wat het zou uitmaken, collisions in een switch komen toch al niet zoveel voor, wordt de switch erg zwaar belast (main switch in je netwerk)?

Zet hem op agressief, kijk enkle dagen hoe het loopt met je collisions (hijs toch manageble dus dat vind je wel terug in die switch) en blijkt dat je er teveel hebt, kun je hem nog op relax zetten...

You don't need eyes to see, you need vision

• Robby
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-06 13:27
deze instellingen gaan geen collisions voorkomen. Deze instelling zegt de switch gewoon hoeveel tijd (milliseconden of zelfs minder) hij na een collision moet wachten tot hij terug het frame probeert te verzenden. Maar het gaat over zo'n kleine intervals dat je het echt niet gaat merken. Wanneer er achter elke switchport maar 1 toestel hangt (dus geen hubs) dan werkt het toestel zowiezo op FD en is CSMA/CD uitgeschakeld, dus is deze optie uitgeschakeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Robby op 27-12-2002 14:08 ]

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Ok, duidelijk :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 10:02

TrailBlazer

Karnemelk FTW

In principe heb je geen collisions op een switch ieder segment achter een switch is een eigen collision domain. Wat wel kan gebeuren is dat er 2 datapakketje tegelijkertijd de switch binnen komen. (omdat geen van beide machines de lijn bezet zien). Dan gaat volgens mij het backoff mechanisme in werking
Pagina: 1