PA-versterker naar de klote? Repareren?

Pagina: 1
Acties:
  • 564 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb twee defecte PA-versterkers... Eerst even een plaatje van het binnenste:

Afbeeldingslocatie: http://www.beeware.nl/sjit/1.JPG
De twee meest linkse zekeringen (eentje is er uit) waren eruit geknald toen ik de versterkers terugkreeg (uitgeleend), dus heb ik er twee nieuwe ingezet. Nu krijg ik aan de rechterkant alleen maar een 50Hz-brom... Nu zit er eigenlijk niet zo heel veel elektronica in zo'n versterker, dus lijkt het mij makkelijk op te lossen, ik heb echter geen ideeeee waar het aan zou kunnen liggen. Iemand een idee? Eindtorren kapot? En hoe kan ik dat doormeten met mijn multimeter?

[ Voor 6% gewijzigd door TB op 25-12-2002 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 14:44
post je plaatje ff opnieuw ik zie nu niks.

edit

oke nu doet ie het wel

[ Voor 30% gewijzigd door IKKE86 op 25-12-2002 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Oh ja, en het clip-ledje brandt heel flauw aan de rechterkant bij het aanzetten van de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 01:27
zet de 3e zekering erin (ik geloof dat ik nog een mist)

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ja, dat heb ik al gedaan, op de foto is ie er ff uit... Maar als de zekering er niet in zit, is de brom er ook niet. Met zekering wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Mischien toch een transistor beschadigd? hoop het niet voor je.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
zijn de transistors die dingen die aan het koelblok zitten? Zijn die duur? En hoe kom ik erachter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou denken aan een drivertje van de rechterkant, hoogstwaarschijnlijk op het rechtopstaande printplaatje gemonteerd. deze zijn niet duur (paar dubbeltjes) en makkelijk te vervangen. Kijk ook eens naar de rest van de torren, als er 1 misschien niet meer helemaal goed gemonteers is ?? verder kan het niet veel meer zijn.
Je kunt wel nog eens ff naarde condesatoren kijken (dit omdat het een 50 hz brom is.)
een en ander is makkelijk te meten omdat je 1 goede en een slechte kant hebt :)
suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 01:27
TB schreef op 25 December 2002 @ 20:06:
zijn de transistors die dingen die aan het koelblok zitten? Zijn die duur? En hoe kom ik erachter?
transistors zijn kleine buisjes waar data doorheen gaat (kom nou een beetje tweaker weet dat :))
en ik zou het niet weten of ze te vervangen zijn laat staan de prijs

[ Voor 11% gewijzigd door supreme tweaker op 25-12-2002 20:41 ]

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 10:55

w00Dy

Make soap, not war

Schroef zo'n dekplaatje van die tor af, zie je de nummer
en/of meet ze door

lees ik die silkscreen goed ? IRF 240
als de nummer TR0431EE is dan kost je dat 18€ :)

[ Voor 40% gewijzigd door w00Dy op 25-12-2002 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
da-dude schreef op 25 december 2002 @ 20:39:
[...]

transistors zijn kleine buisjes waar data doorheen gaat (kom nou een beetje tweaker weet dat :))
en ik zou het niet weten of ze te vervangen zijn laat staan de prijs
Een transistor heb je in vele soorten en maten, van heel klein tot heel groot, ze versterken in principe alleen, maar er zijn allerlei schakelingen mee te bouwen. Je CPU van je computer is een enorme verzameling van transistoren. Het zijn dus die dingen die op het koelblok zitten. Omdat ze nogal wat warmte willen geven.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-07 22:43
ik zou ff nakijken of je torren geen verbinding maken met aarde ( dus de pennen die niet met aarde verbonden zijn ff doormeten, als daar een tussen zit die niet officieel toch met aarde verbonden is, dan heb je zo goed als zeker je brom te pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn 100% zeker je eindtorren van het het rechter kanaal .
De enige echte juiste manier is alle eindtorren (van het rechter kanaal)eruit halen en vervangen.
Die brom uit je speaker komt doordat er gelijkspanning op je speaker uitgang staat (meet maar eens met een meter dan zal je gelijkspanning meten) doordat de eind tor defect is.
Niet meer aansluiten als je speakers heel wil laten.
Je kan wel alleen de defecte tor alleen vervangen maar is met enige risico dat het weer fout gaat.
Doormeten van de torren kan alleen echt als je ze losgesoldeerd heb want je meet ook parallel over laagohmige weerstanden.
Een zeker kapotte tor heeft tussen 2 van de 3 aansluitingen een laag ohmige weerstand.
Type kan geen irf240 zijn want heeft een TO3 behuizing!!
Lees het type wat op de tor zelf staat.
Koop ook wat koelpasta (zeer giftig) en misschien nieuwe mica plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik meet inderdaad gelijkspanning!
Dus het zullen de eindtorren wel zijn!
Hoe kunnen die eigenlijk defect raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kortsluiting in speakerdraad , speakers defect, gelijk vol gas , voorversterker als laatste inschakelen (plop) , slechte koeling , of gewoon spontaan of misschien nog iets defect maar lijkt me uitgesloten (omdat je ze uitgeleend had)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
de speakers waren in ieder geval ook opgeblazen (voor een deel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Welke zijn nou precies de eindtorren? Zijn dat er vier per kanaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zijn die zwarte vierkante onderdelen die aan je koelplaat vast zitten.
Het lijkt mij wel het meest logische dat het er 4 per kanaal zijn ja

Verwijderd

Aantal kan ik niet zien op deze halve foto of is dit alles?

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 18:05

JeroenT

hoi!

En anders bel je Skytronic op ;) aangezien dit duidelijk een SkyTech PA ampje is :P

http://www.skytronic.nl

Overigens zijn die transistoren echt niet zo duur , want de hele versterker is puur budget spul ;)

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Verwijderd schreef op 25 december 2002 @ 22:03:
Zijn 100% zeker je eindtorren van het het rechter kanaal .
De enige echte juiste manier is alle eindtorren (van het rechter kanaal)eruit halen en vervangen.
Die brom uit je speaker komt doordat er gelijkspanning op je speaker uitgang staat (meet maar eens met een meter dan zal je gelijkspanning meten) doordat de eind tor defect is.
Niet meer aansluiten als je speakers heel wil laten.
Je kan wel alleen de defecte tor alleen vervangen maar is met enige risico dat het weer fout gaat.
Doormeten van de torren kan alleen echt als je ze losgesoldeerd heb want je meet ook parallel over laagohmige weerstanden.
Een zeker kapotte tor heeft tussen 2 van de 3 aansluitingen een laag ohmige weerstand.
Type kan geen irf240 zijn want heeft een TO3 behuizing!!
Lees het type wat op de tor zelf staat.
Koop ook wat koelpasta (zeer giftig) en misschien nieuwe mica plaatjes.
Hoe kom je er btw bij dat een IRF240 alleen in TO3 behuizing is?

het staat toch ook op de print? :D

Ik zie duidelijk een symetrisch paartje zitten van IRF9240 en de IRF240 ;)

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenT op 26-12-2002 02:28 ]

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Jij kan het hopelijk zelf vervangen??? ik kan er nl. niet tegen als iemand nodeloos audiozooi verneukt.. (naja, audio...)

need help?

edit:
toch btje ver weg...

[ Voor 13% gewijzigd door 3lmowww op 26-12-2002 03:31 ]

Electronics development

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Heb de eindtorren er reeds uitgehaald en er zijn inderdaad twee kapot... 1 IRF9240 en 1 IRF240.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Goed, dat was dus 1 versterker. Ik heb de torren van de andere versterker er ook uitgehaald, maar daar kan ik dmv meten geen defecten vinden. Er komt echter wel gelijkspanning uit de uitgang. Kunnen de torren dit ook veroorzaken?

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

tb gebruik de dit knop eens.
maar anders breng sie versterker ff weg naar een repartie diens die meten cheken dat dinge helemaal voor een redelijk bedrag. bij mijn broertjes versterker waren ook 2 toren stuk en die was 45 euro kwijt incl. onderzoek en nog wat andere kleine gebreken.

euhmmmm

• JeroenT

JeroenT

hoi!

TB schreef op 26 december 2002 @ 15:47:
Goed, dat was dus 1 versterker. Ik heb de torren van de andere versterker er ook uitgehaald, maar daar kan ik dmv meten geen defecten vinden. Er komt echter wel gelijkspanning uit de uitgang. Kunnen de torren dit ook veroorzaken?
Het kan ook zijn dat je sturing opgeblazen is , dat kleine met smd bestuckte printje is waarschijnlijk ook gaar als je ook gelijkspanning meet met nieuwe eindtorren.

dus als je alles aanzet met nieuwe eindtransistoren en er knalt nog een zekering uit, weet je bijna zeker dat er in de sturing ook iets niet goed zit.

Uit ervaring weet ik dat dat ZEEER zelden voorkomt omdat daar niet zoveel stroom gaat lopen.
Maja,

suc6 nog ;)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

chefke schreef op 26 December 2002 @ 15:52:
tb gebruik de dit knop eens.
maar anders breng sie versterker ff weg naar een repartie diens die meten cheken dat dinge helemaal voor een redelijk bedrag. bij mijn broertjes versterker waren ook 2 toren stuk en die was 45 euro kwijt incl. onderzoek en nog wat andere kleine gebreken.

€45 besteden aan een Skytronic versterker is best een hoop, zo duur zijn die niet. Je kan hem ook in de kliko pleuren en naar een nieuwe 2e handse uitkijken.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
ze kostten inderdaad niet veel nieuw (175 euro per stuk).
Pagina: 1