Toon posts:

windows 98 installeren op NTFS

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de update van windows XP gebruikt op mijn systeem een tijd terug. Nu was de computer behoorlijk vervuild door allerlei zaken, dus ik besloot om alles opnieuw te installeren. Ik heb dit vaker gedaan, ik formateerde dan partitie C, gooide win98 erop, en daarna direct winXP. Het ging altijd goed, tot gisteren.

Toen ik de computer opstarte met een opstartdiskette, kon hij de eerste keer mijn D: partitie niet herkennen. Omdat ik hier win98 tijdelijk had staan, kon ik die er dus niet opzetten. Uiteindelijk de CD-rom aan de praat gekregen, dus ik dacht laat ik win98 dan maar vanaf hier installeren. Helaas bleek nu ineens de oorspronkelijke partitie C: niet meer te bestaan. Nu stond op partitie C ineens de inhoud van D:\

Ik dacht, goed, dan installeer ik tijdelijk windows daar, kijk wat er aan de hand is, en kijk wat er aan de hand is. Helaas wou win98 zich hier niet op installeren omdat het een NTFS indeling had (bedankt XP) ... de enige oplossing die het setup programma aangaf was, of formatteer de D:\ of maak er een FAT32 indeling van dmv. Fdisk.

Probleem is dat ik niet voor niets partities destijds heb aangemaakt. Ik heb ongeveer 40 gig aan mp3's die ik liever niet kwijt raak, dus heeft iemand dit probleem ook gehad, en hoe heeft hij het opgelost. Alvast bedankt. Ik hoop dat er een oplossing voor is.

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Gooi er XP op om je data te back uppen? Want als je gaat converten wil dat nog weleens foutgaan.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:30

DarkSide

theres no place like ::1

Waarschijnlijk heb je zelf aangegeven dat je NTFS wou. XP doet dat nl niet zomaar.
En het beste wat je kan doen is gewoon weer XP installeren. En een third party tool zoals Partition Magic gebruiken om je disk weer terug te converteren naar FAT32.
LET OP, je moet een third party tool gebruiken want windows zelf ondersteund alleen van fat 32 naar ntfs.
Verder kan het idd fout gaan. Al gaat het meestal gewoon goed.
Beste is idd om voor een BU te zorgen. Misschien kan je een hdtje lenen van iemand.

Verder met FDISK kan je NIET converteren.
Je kan wel de partitie opnieuw formatteren (dit wordt dan autmatisch fat indeling omat fdisk niet met NTFS overweg kan)
Om je partitie met fdisk weer op FAT te krijgen moet je deze helemaal weghalen en opnieuw aanmaken. Je bent dus dan alle data op die partitie kwijt.
Tevens kan FDISK geen partities weghalen zonder de bovenliggende partities weg te halen.

[ Voor 29% gewijzigd door DarkSide op 25-12-2002 19:07 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de informatie, probleem is dat ik de XP update heb en dus eerst win98 moet installeren, wat dus niet gaat. De enige mogelijkheid is dus een backup maken bij iemand anders, en vervolgens terugzetten naar FAT32?

• Brigitte
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Volgens mij kun je gewoon beginnen met de installatie van XP en tijdens installatie wordt om een CD gevraagd met een OS dat voor een upgrade in aanmerking komt (bv. 98). Je hoeft dus niet eerst 98 te installeren.

Verwijderd

Topicstarter
"this program connot be run in DOS mode." wanneer ik direct XP probeer te installeren. Ik denk dat er echt niks anders opzit dan een complete backup maken van mijn HD en vervolgens terug te zetten naar FAT32. Iig bedankt.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Start je van (bootable) cd?

de betaler vervuilt

• Brigitte
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je moet niet de setup.exe in de root van de CD nemen, maar bladeren naar de folder i386 en dan het commando winnt geven.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 22:56

RammY

Dát!

als het goed is kun je dan in de setup alle partities zien... dus ook wijzigen.... Formatteer die partitie waar je XP op wilt zetten en dr is niks meer aant handje..

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

Topicstarter
ik kom niet in de i386 map ... gebruikt het speciale tekens of iets dergelijks, ik krijg telkens, "de map is ongeldig"

Verwijderd

Met tools als partition magic kan je volgens mij converteren van NTFS naar FAT32

Verwijderd

Topicstarter
maar ik kan natuurlijk niet partition magic installeren op een systeem dat geen OS heeft geinstalleerd!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-08 14:20
waarom boot je nu niet gewoon van de winxp cd? moet zeker lukken of met de 6 install floppy's in geval je pc niet van cd kan booten (de 6 disks staan ook op de cd indien je deze niet hebt)

Verwijderd

als je niet vanuit dos in de i386 map kunt komen dan heb je de CD waarschijnlijk in Win XP zelf gebrand met het ingebouwde brandprogramma
Overgens kun je opzoek gaan naar een full CDkey om de setup in de maling te nemen
of van een ander de full version lenen, die installeren en dan de CDkey veranderen in je eigen upgrade CDkey

Verwijderd

Kan je met fdisk niet een partitie formatteren, in een fat32 bestandsysteem en dan win98 erop zetten ? eventueel doe je je hddtje ff in een andere computer, waarvandaan je kan backuppen of met partition magic alsnog kan converten naar fat32.

Verwijderd

leen je een normale xp cd voor fftjes van iemand anders?

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 December 2002 @ 10:22:
maar ik kan natuurlijk niet partition magic installeren op een systeem dat geen OS heeft geinstalleerd!
Dan installeert Partition Magic wel DOS voor je :+

Juist, gebruik die bootdiskette's.
Laatst heb ik, in windows zelfs weliswaar, ook alles van NTFS naar FAT32 geconvert met PM, dat gaf geen enkele probleem :Y)

🌞🍃

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 11:19

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

PM werkt ook onder DOS, en als je geluk hebt doet het installatieprogramma het ook in DOS, dat kan ik nu helaas ff niet nakijken voor je.

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Boot met een Knoppix/Superrescue/Suserescue CD en kopieer daarmee de files naar een veilige plek.
Uiteraard, als je geen *nix ervaring hebt is dit geen oplossing.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 December 2002 @ 10:22:
2 boot floppen van partition magic op ander systeem aanmaken....
Pagina: 1