• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Heb me al te pletter gegoogled etc. maar kan nergens online een gebruikers manual voor de Canon EOS 500n vinden. Iemand een idee hoe ik hieraan kan komen (pdf of iets dergelijks...).

• Droopey
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2023

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

hmmm... stuur ff een mailtje naar phinder [at] gmx [punt] net en ik zal ff kijken als ik weer thuis ben... Volgens mij heb ik hem liggen, kan hem denk ik wel even inscannen voor je. Maar eerst kijken of het inderdaad dat model is wat ik heb.

Ik zie het wel. Heb je de Canon site zelf al wel geprobeerd?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Verwijderd

Canon heeft geen manuals online geloof ik,
je kunt hem wel bestellen via de foto/video afdeling van canon: 0235681603

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Droopey schreef op 25 december 2002 @ 17:51:
hmmm... stuur ff een mailtje naar phinder [at] gmx [punt] net en ik zal ff kijken als ik weer thuis ben... Volgens mij heb ik hem liggen, kan hem denk ik wel even inscannen voor je. Maar eerst kijken of het inderdaad dat model is wat ik heb.

Ik zie het wel. Heb je de Canon site zelf al wel geprobeerd?
Super relaxed!! Mail stuur ik gelijk. Op de Canon site zijn idd geen manuals te vinden helaas...

[edit] bestellen is helaas geen optie, aangezien ik morgen naar afrika vertrek en de camera te leen heb meegekregen (verklaar me maar niet voor gek dat ik een "onbekende" camera meeneem :X )

[ Voor 17% gewijzigd door Beun_de_Haas op 25-12-2002 18:17 ]

Verwijderd

Ik wil oowk wel een NL manual voor mn A40, deze komt uit Amerika.

Ik dus een mailtje gestuurd, en kreeg een mailtje terug met dat ik hem kon bestellen. Voor 12,50. Niet dus, ik lees het wel in het Engels ;)

• Droopey

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

Shit... Kan de manual niet vinden. Inmiddels wel de camera gevonden, en het is inderdaad de 500n die ik heb...

Om hoe laat vertrek je morgen, eg tot hoe laat heeft het zin voor me om de scans te sturen? Ik kan je ook wel tips geven als het nodig is.....

• Droopey

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

In principe is het erg simpel.... Zorg voor Afrika voor goede film... Nu highseason daar, dus ik zou advizeren om Fuji Superia 200 ASA te nemen (de meesten advizeren 400 ASA, maar vind ik te hoog).

Koop de film op Schiphol, in ZA wordt de film veel te warm bewaard, en dat zie je in je kleuren. Hetzelfde geld voor afdrukken. Ze gebruiken daar veelal oude apparatuur, dus niet daar laten ontwikkelen/afdrukken. Zelfs in moderne stad als Kaapstad liggen ze echt zwaar achter. Laat ook afdrukken daar waar ze Fuji papier gebruiken (Hema bijvoorbeeld).... is betere kwaliteit dan Kodak.

Dan de camera zelf:

In principe, als je de camera niet kent, is het het handigste om hem op volautomatisch te zetten (op zijkant van de lens het knopje naar AF te zetten) en de knop lingsbovenop ook op automatisch te zetten (=groen vierkantje). Dan is het een kwestie van de knop half in te drukken, tot je een piepsignaal hoort, en door te drukken. In- en uitzoomen doe je door middel van het grootste gedeelte van de lens te draaien.

Ik weet niet waar je naartoe gaat, maar als je idd naar ZA gaat, en ook nog bijvoorbeeld de Cango Caves wilt bezoeken, is het verstandig om een statief mee te nemen en hem manueel te zetten (=M op de ronde knop).... Richten, wachten tot je piepsignaal hoort en indrukken. Wel ingedrukt houden om schudden tegen te gaan, want nu flitst hij niet, en heeft een veel langere sluitertijd om de grotten er mooi op te zetten.

Als je de Garden Route gaat rijden, kom je een hoop moois tegen om Macro (=enorme close up) foto's te maken. Gebruik hiervoor de stand met het bloemetje. Je kan nu veel beter inzoomen, en de achtergrond vervaagd meer, zodat het te fotograferen object veel duidelijker te zien is op de foto. Ook erg leuk in een van de vele wildlife parks.

Als je snelheid wilt fotograferen, wat me stug lijkt, want in Afrika gaat over het algemeen ALLES traag, hahaha, dan kan je het sprintertje instellen.... Zelf heb ik niet veel verschil gemerkt tussen het sprintertje en gewoon automatisch, maar misschien wil je het graag voor je gevoel zo doen.....

Dan uiteraard nog nachtfoto's... Dat is de laatste aan de rechterkant... Maar bij nachtfoto's is het vaker beter om geen flits te gebruiken, dus neig ik weer naar de M te gaan en het statief erbij te gebruiken....

Sorry voor de erg korte 'manual', maar ik neem aan dat dit ongeveer wel genoeg is voor je... Ikzelf gebruik mijn Canon nog maar zelden sinds de aanschaf van de digitale.... Maar voor Afrika neem ik mijn Canon altijd mee.... Wel 1 tip.... Voor de mooiste foto's in Afrika is het toch wel een must om een 70-300 lens erbij te hebben... de standaard 28-80 is daar naar mijn idee toch echt iets te magertjes...

Veel plezier!

/edit
inmiddels toch een bruikzame manual online gevonden.... ff gegoogled, lekker eigenwijs doen (omdat je er zelf geen had gevonden op die manier)....

http://eosdoc.com/manuals.asp?q=500

Succes ermee!

[ Voor 77% gewijzigd door Droopey op 26-12-2002 01:37 ]

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Onzettend bedankt Droopey!! Door alle hectiek heb ik niet eerder kunnen reageren ;)

Die link naar die manual had ik zelf idd ook gevonden (alleen dacht ik dat er veel verschil in de camera's zit). Mooi om te horen dat dat niet zo is.

Jouw eigen korte "manual" is helemaal top! Heb ik echt veel aan, al die tips. We gaan trouwens naar Kenya en Tanzania. Ook gaan we de Kilimanjaro beklimmen. Hierboven is het minus 20 graden. Zal dit nog problemen geven?? Verder heb ik idd de standaard lens 28-200. Maar goed het resultaat zal altijd nog een stuk beter zijn dan op de simpele caeraatjes die ik in het verleden gebruikte :) Zo'n lens wordt de volgende stap.

Oh en we vliegen vanavond om 7 uur... In het vliegtuig ga ik lekker zitten prutsen (beunen) met de camera en m'n 2 nieuwe manualtjes ;)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:49

MBV

standaard 28-200? standaard is meestal 28-80 of 28-90 (weet niet meer van de nieuwste camera's). 28-200 is al een heel eind: dacht 8x zoom. Voor de meeste situaties is 200 wel genoeg.
[off-topic] welk merk? tamron/sigma/canon/whatever? iig Succes, en veel plezier!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Hij is destijds gekocht met de 28-200 lens (Sigma Aspherical)

• Droopey

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

Sigma is geen standaard lens, maar een goedkoper fabrikaat. Sigma is onder de goedkopere fabrikaten wel een van de betere lenzen.... Moet helemaal goed gaan dus.

Wel een paar van de mooiste pics posten als je terug bent stel ik voor :)

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Hehe, die pics ben ik jullie minimaal verschuldigd. Nu ff pakken en ...

Nog een prettige kerst en oud en nieuw allemaal!
Pagina: 1