Toon posts:

3Com Wireless Netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een tijd met een sitecom wireless kit gekloot te hebben (die niet winxp compatible is), wil mijn pa nu een echt goed werkend wireless netwerk van 2 XP computers aanleggen.

Aangezien hij niet teveel wil uitgeven en toch goede kwaliteit wil, zat ik te denken aan de 3Com USB :

http://www.3com.com/prod/...b=prodspec&sku=3CRSHEW696

of anders de PCI versie:

http://www.3com.com/prod/...tab=prodspec&sku=3CRDW696

Heeft iemand hier ervaringen mee en zo ja wat denken jullie dat het beste zou werken? De 2 computers staan in principe maar 15 meter van elkaar af maar er zit wel een zeer goed geisoleerd plafond/vloer tussen.

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:23

Richard

Kuru Kuru Kururin

Voor 15 meter is het misschien wel goed te doen, maar laat je niet door de naam 3Com meeslepen, want echt erg geweldig zijn ze niet met wireless, en dan bedoel ik meer de afstand die overbrugt moet worden. Er zijn goedkopere alternatieven die het beter doen (Belkin bijvoorbeeld)

Ja, ik spreek uit ervaring, ik had liever een andere gekocht dan een 3Com.

Let wel op dat mijn probleem ook aan mijn AP kon liggen, en niet specifiek aan de kaartjes van 3Com zelf.

[ Voor 14% gewijzigd door Richard op 25-12-2002 17:00 . Reden: Stukje van AP bijgetypt. ]

20*350ZO45°

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:42
Zoals Richard zegt: Ik zou zelf meer denken aan merken als Linksys en D-Link, die zijn met wireless n stuk beter en goedkoper dan 3Com.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
Ah, ok. Ik heb nog niet zoveel wireless netwerk ervaring, wel met dat sitecom setje en dat was dus waardeloos. Nooit meer iets van sitecom als het aan mij ligt.

Normale netwerkkaartjes van 3com hebben het altijd goed bij mij gedaan dus ik nam aan dat ze ook wel aardige wireless netwerkkaarten zouden hebben.

Zijn er bepaalde wireless Linksys en/of D-Link kaarten waarmee jullie goede ervaringen hebben zodat ik die kan gaan bekijken?

En inderdaad, de afstand van ongeveer 15m is niet zo ver, alleen moet het signaal dus wel door vrij dikke muren/wanden heen en dat liep bij die sitecom home kit 1 set niet echt soepel ofzo. Snelheid was echt zwaar benedenmaats, een diskette pakken en de data daarop zetten was bijna nog sneller.

• FatalError
Kan je zien hoe sterk het signaal is dat je nu hebt? Misschien is het interessant om betere antennes aan te schaffen (indien mogelijk)
Anders zou ik denken aan de D-Link DWL-520+ (PCI) of iets dergelijks, goedkoop bij: http://www.centralpoint.nl

Ik geef geen garanties hoor ;) Maar ik geef je goede kans dat deze D-Link n stuk beter is dan de huidige apparatuur.

[ Voor 20% gewijzigd door FatalError op 25-12-2002 18:46 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
Nou, nu is er dus geen signaal meer :) 1 systeem is win XP geworden en dat sitecom spul is niet win xp compatible. Maar in het verleden werd er meestal maar 10 of 20% van de maximale snelheid gehaald. Maar goed, dat kan ook heel goed gelegen hebben aan de waardeloze kwaliteit van sitecom.

Mocht ik moeten kiezen tussen USB en PCI wat zou dan beter zijn? Je zou verwachten dat USB een licht voordeel heeft omdat een PCI kaart tenslotte in je computer zit en het signaal dan ook nog door de kast enzo heen moet, terwijl je de USB apparaten dichter bij de andere computer kunt positioneren. Daar zou weer tegenover staan dat een extra PCI je geen ruimte buiten je PC kost en je ook geen last hebt van andere USB apparaten.

Verwijderd

Ik heb hiero sinds kort alles Linksys, werkt perfect! Heb niks anders dan slechte ervaringen met 3com (alleen wireless dan) Verbindingsproblemen over 5 meter afstand, quality van niks en ga zo maar door. Ik heb hier in huis 4 pci w-nic's, 1 usb w-nic en 1 pcmcia w-nic. De pci's hebben hiero de beste connecties. Is nogal een oud huis dus moeten door nogal forse muren heen. De usb is ongeveer vergelijkbaar met de pcmcia. Ze halen ongeveer 70% van het bereik van de pci kaarten. De usb gebruik ik ook alleen als er eens iemand langskomt en ik hem ff snel op het netwerk wil aansluiten.

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Verwijderd schreef op 26 December 2002 @ 15:36:
Nou, nu is er dus geen signaal meer :) 1 systeem is win XP geworden en dat sitecom spul is niet win xp compatible. Maar in het verleden werd er meestal maar 10 of 20% van de maximale snelheid gehaald. Maar goed, dat kan ook heel goed gelegen hebben aan de waardeloze kwaliteit van sitecom.

Mocht ik moeten kiezen tussen USB en PCI wat zou dan beter zijn? Je zou verwachten dat USB een licht voordeel heeft omdat een PCI kaart tenslotte in je computer zit en het signaal dan ook nog door de kast enzo heen moet, terwijl je de USB apparaten dichter bij de andere computer kunt positioneren. Daar zou weer tegenover staan dat een extra PCI je geen ruimte buiten je PC kost en je ook geen last hebt van andere USB apparaten.
PCI is nog altijd een heel stuk sneller dan USB hoor ;) Maar in dit geval maakt het kwa snelheid niet uit aangezien je wlan niet harder gaat. USB is kwa wlan toch een stuk makkelijker vaak.

Er zijn momenteel 2 chipbakkers van betekenis. De Prism2, en Atmel chips worden het meest gebruikt. Linksys gebruikt bijvoorbeeld Atmel en Sitecom de Prism2's.

Over het algemeen kan je zeggen dat de Atmel chips een wat sterker en stabieler signaal geven, en de Prism2's zo af en toe wat packetloss. Wel is het zo dat de Prism2's vaak net iets sneller (50kb/sec oid) zijn dan de Atmel chips.

Verwacht van geen enkel 802.11b setje snelheden hoger dan 550-600KB/sec!!
(11Mbit he, niet Mbyte).

Als je perse wilt overstappen kan ik je de Linksys spullen zeer sterk aanraden maar ook Sitecom is prima spul hoor. Verder weet ik niet waar je dat verhaal over WinXP vandaan haalt, want Sitecom spullen worden probleemloos ondersteund door XP hoor, die drivers zijn er gewoon ;)

//Edit: Ik moet me aansluiten bij de mening dat 3com op het gebied van Wlan ronduit bagger is, zelfde geld voor iNtel. Zie ook diverse reviews hierover (waaronder die van t.net een tijdje terug!!)

[ Voor 6% gewijzigd door rvanlooijen op 26-12-2002 15:57 ]

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:20
Ik heb hier een Wireless connectie tussen 2 laptops van 2 veschillende merken laptops en kaartjes. Toshiba laptop met een U.S. Robotics 22/11 Mbits Wifi kaartje en een Asus laptop met een Asus WL-100 WiFi kaartje.

Kmoet zeggen, klote... signaal is bij 3 meter al geschronken tot "Zeer laag".
Als ik een verdieping beneden zit (3 meter naar beneden) dan zit ik op: "Geen signaal" en is communiceren met dat andere ding ondoenlijk.. of heel traag..

Zou dat komen doordat et 2 verschillende merken zijn eigenlijk?

• FatalError
Euh.. naast Intersil (Prism) en Atmel zijn Broadcom en Texas Instruments erg bekend.
Intersil heeft vooral goede drivers voor de meeste besturingssystemen, maar is technisch niet meer vooraanstaand.
Texas Instruments maakt hogere snelheden mogelijk, 22mbit (7 in praktijk) of zeer binnenkort zelfs 44mbit (13 mbit in praktijk).

Verwijderd

Topicstarter
Nou die sitecom set is de wireless network home kit 1. Die werkt alleen onder win 9x, winMe en windows 2000 omdat ie niet IEEE 802.11b compatible is en windows XP dat wel vereist.

(ik heb zelfs de e-mail van sitecom support nog waarin ze dit zelf toegeven en een aanbod doen om "up te graden" naar de home network kit 2. Amper een aanbieding overigens voor 80 pond en dan moet je het hele setje ook nog eens naar de UK sturen. Dus wat mij betreft nooit meer iets van sitecom)

Maar wat ik zo lees zou ik dus het beste af zijn met 2 Linksys PCI kaartjes?

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 14:43

AleXtc

Wannabe Pirat

Zie sig;

Ik moet zeggen dat mijn performance van het wireless gebeuren niet tegenvalt.

Het is wat duurder maar wel betrouwbaarder.

• FatalError
De huidige Linksys PCI kaarten gebruiken n Broadcom chipset, hier zijn nog geen linux drivers voor.
D-Link PCI kaarten gebruiken de TI chipset, deze kunnen dus ook 22 en binnenkort 44 mbit.
Hier zijn 'alpha kwaliteit' linux drivers voor.

Verwijderd

ik mot ff opmerken dat ik niet echt heb hoeven te kloten met de Sitecom wireless kaarten (ubs & pc-card) onder XP.
Ze lopen heerlijk :P. Alleen moest ik ff een nieuwe firmware en driver downloade van Sitecom en klaar...
En nog een vriend van me had van die andere sitecom kaarten met (WL-011 en WL-012) en heeft ook geen problemen onder XP.

ps. ik heb de WL-002(pc-card) en WL-003(usb)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2002 17:57 ]

Verwijderd

ik heb hier ook 3 com ap2000 en 3com kaartje,werkt prima in mijn hele huis,in het begin veel problemen gehad totdat ik erachter kwam dat als je je acces point 1 cm verdraaide het bereik totaal anders was,je moet gewoon ff de juiste stand uitvinden en het kanaal vastzetten,13 is hier het sterkste

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2002 22:08 ]

Verwijderd

FatalError schreef op 26 December 2002 @ 17:51:
De huidige Linksys PCI kaarten gebruiken n Broadcom chipset, hier zijn nog geen linux drivers voor.
D-Link PCI kaarten gebruiken de TI chipset, deze kunnen dus ook 22 en binnenkort 44 mbit.
Hier zijn 'alpha kwaliteit' linux drivers voor.
die als accesspoint modus onder linux werken, en ook 20 dBm net zoals de oude WMP11 met HostAP driver :?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2002 20:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 December 2002 @ 17:37:

(ik heb zelfs de e-mail van sitecom support nog waarin ze dit zelf toegeven en een aanbod doen om "up te graden" naar de home network kit 2. Amper een aanbieding overigens voor 80 pond en dan moet je het hele setje ook nog eens naar de UK sturen. Dus wat mij betreft nooit meer iets van sitecom)
Ze hebben dan ook gewoon een Nederlandse support afdeling.
Sterker nog het is een Nederlands bedrijf.
:O
Pagina: 1