Welk programma KOELT mijn CPU af?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MaxPayne
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-01 22:15

MaxPayne

Supertweaker

Topicstarter
Ik draai nu een AMD Athlon XP 2600+ modded to 2800+ op een ASUS A7N8X Deluxe (Nvidia Nforce2/Crush18 chipset!) moederbord, alleen vind ik de temperatuur in de BIOS behoorlijk hoog namelijk 60-63 graden over het algemeen..
Nu heb ik CPUIDLE 6.0 Pro (Trial-version) al geprobeerd die mijn chipset en CPU zou ondersteunen en dus mijn CPU zou moeten Idlen echter in ASUS PROBE 2.19.02 geeft hij zoals altijd het geval is +/- 48-50 graden aan (dit ligt altijd lager dan in de BIOS, maar dat was al zo!). Weet iemand misschien een ander programma wat wel werkt of hoe ik dit in kan stellen zodat mijn CPU ook daadwerkelijk koeler loopt? :?

It's a plane, its a bird..no it's super tweaker

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Bios kan het nog wel eens mishebben :X

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
zmn schreef op 25 december 2002 @ 16:24:
Bios kan het nog wel eens mishebben :X
In het geval van een Asus bord is het vaak de temp sensor die het mis heeft, het is iig altijd te hoog, varierend van een graad of 10 teveel tot volslagen belachelijke temps. Het kan inderdaad dat hij wat aan de hete kant is, maar dan is het meer de vraag van, welke koeler zit er op? Heb je een beetje airflow in je case? (1 casefan maakt al een wereld van verschil). Zit je koeler er goed op? Heb je koelpasta gebruikt? (maar ook NIET teveel).

• BasieP
  • Laatst online: 19-10-2025
ik had mijn XP2400+ een maand lang op 72 graden, en hij leeft nogsteeds (alleen me mobo is nu kaduk)

maar zo hoog is het dus niet
verder zijn er geen programma's die je cpu afkoelen, wel programma's die je cpu minder heet laten worden.
die zorgen er gewoon voor dat je cpu maximaal 20% gebruikt word ofzo (erg nutteloos, want daarvoor koop je zo'n pc niet)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
cpuidle bijvoorbeeld schakelt cd cpu gedeeltelijk uit als ie niet gebruikt word, iets wat vanaf windows 2000 standaard is, en xp dus ook heeft.
als je 2000 of xp hebt, is zo'n programma nutteloos, alleen bij win9x is het nog nuttig om te gebruiken :)

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 09:55
CPUIDLE en zo zou ik niet draaien, wordt je bak instabiel door.
Vooral als je gaat gamen heb je veel kans dat alles er regelmatig compleet uit knalt.
Het zou best kunnen dat je koeling niet goed genoeg is, je hebt je bak nog altijd een stuk overgeklokt he...

[ Voor 21% gewijzigd door Ruuddie op 25-12-2002 16:44 ]

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:10
ik gebruik zelf Vcool http://vcool.occludo.net/ sheelt een graad of 7 op mijn sys, nooit blauwe schermen oid

voor veldmuis: heb win xp, en waarom is het nutteloos ?

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

MaxPayne schreef op 25 December 2002 @ 16:23:
AMD Athlon XP 2600+ modded to 2800+
Sinds wanneer modden we een CPU naar een hogere kloksnelheid? :p

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
DE_Michiel, dat is zeker alleen tijdens "idle" momenten? Dat progje werkt helaas alleen maar met VIA 133 chipsets en dus niet met de Nforce 2

En ALS je al zo'n prog gebruikt, je stress temp blijft dan nog steeds hoog. Je voelt je dan misschien ten onrechte "safe" bij een temperatuur.

Advies: zet je proc terug naar 2600, en kijk of dat je bevalt. Als je alsnog wil overclocken (ik betwijfel of je 200Xp's echt merkt, behalve in benchmarks dan) koop dan een beter koelblok+fan of eventueel zelfs waterkoeling. Ikzelf probeer mijn proc ten alle tijde onder de 50 graden te houden, uit veiligheid en langleven motieven. In principe zou 90 graden kunnen, maar imho is dat absoluut schadelijk voor je processor.
Sinds wanneer modden we een CPU naar een hogere kloksnelheid?
Sinds we L bruggen doorfresen :P Is ook modden he ;)
(BTW: dacht met die nieuwe TB's dat dat nie meer nodig was? of alleen beneden XP2200 of iets in die fiets)

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

De lager geclockte Tbred's (1700 en 1800+ voor zover ik weet) zijn inderdaad standaard unlocked..

PS TB = Thunderbird en niet Thoroughbred :)

Verwijderd

veldmuis schreef op 25 December 2002 @ 16:43:
cpuidle bijvoorbeeld schakelt cd cpu gedeeltelijk uit als ie niet gebruikt word, iets wat vanaf windows 2000 standaard is, en xp dus ook heeft.
als je 2000 of xp hebt, is zo'n programma nutteloos, alleen bij win9x is het nog nuttig om te gebruiken :)
mm.. das een vage redenering.. heb cpuidle ook ff getest, onder winxp wel te verstaan.. temperatuur daalde door gebruik van dit proggie in de idle momenten van 37 graadjes naar 25.. who says it didn't work?!?

maaruh.. gebruik het proggie niet meer, irritant gebrom en getik in mn boxies,, ennuh.. vaagheid met mn Dynalink Tablet (USB)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2002 18:40 ]

• MaxPayne

MaxPayne

Supertweaker

Topicstarter
Mijn AMD Athlon XP 2600+ "Thoroughbred-B" heb ik zelf gemodificeerd....

Eerst draaide ik kort met een AMD Athlon XP 2400+, die NIET zoals bijna alle reviews werd UNLOCKT door dit bord (wordt GEEN ENKELE AMD THOROUGHBRED!!!), echter deze had ik zelf unlockt met mijn AMD XP UNLOCKING Kit (laatste contactpuntjes van de L3 bridge met elkaar verbonden!). Doordat ik de CPU unlockte kreeg ik EINDELIJK de beschikking over de multipliers 5 t/m 12.5...hiermee heb ik dus bijna een week stabiel op 12.5*166MHz= 2083MHz (AMD XP 2600+@ 333MHz FSB!!) gedraaid, toen kwam mijn in augustus al bestelde XP 2600+ binnen wel de 333MHz FSB variant ondanks dat deze duurder was kreeg ik deze voor dezelfde prijs voor het lange wachten...ik betwijvel overigens ook wel OF AMD de XP 2600+ met 266MHz FSB wel uitbrengt!!!
Met een behulp van een scheermesje, heb ik de bruggen die dicht waren van de L3 doorgesneden (niet alle natuurlijk enkel degene die nodig waren voor de multiplier van 13.5!). Standaard stond de multiplier op 12.5 zoals HIER:

http://www.ocinside.de/in.../socketa/xp_painting.html

(Wel even de Interactive painting guide for Athlon Thoroughbred CPU's op deze site opzoeken natuurlijk!).

Heb daarna met de silverlijm de benodigde open bridges verbonden en mijn CPU werd STANDAARD door de A7N8X Deluxe als een CPU met een multiplier van 13.5 herkend oftewel een XP 2800+!
Loopt hier stabiel op 1.70-1.72 V met een Thermaltake Lownoise 80mm Fan op een Swiftech MCX462 >:)
Verder heb ik nog niet met deze CPU getest aangezien ik dit snel genoeg vind...ik kwam echter NIET stabiel hoger dan 195MHz FSB met mijn XP 2400+ (maakte niet uit met welk voltage/timing en multiplier!). Hopelijk fixt ASUS eindelijk eens de multiplier unlocking opties met een BIOS update (wat ik niet denk dat ze zullen doen helaas...). :'(

De geheugen score is met Cas 2-1-2-2-2 (lees je goed ja :) GEEN 5/6/7T) op 166MHz FSB:

SYNC DDR333 Dual (166:166) = 2589/2497 (onderstaande configuratie!)

3D MARK 2001 SE (Build 330):

http://service.madonion.com/compare?2k1=5236338 (14086 3D MARKS!!!) _/-\o_

Verwijderd

We overclocken een cpu (en niet modden) om het op een hoge klokfrequentie te draaien.

Koeling doe je niet met programma's, die programma's kunnen je cpu in een soort ruststand zetten en dus een soort valse koeling doen. Maar als je cpu volledig belast word zal de cpu even heet worden als zonder programma, dus een goede koeler op de cpu monteren.

• AB2ND
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-01 12:18

AB2ND

Vonkenboer

Uit de DOC FAQ:

Software-koeling van de CPU

Er bestaan programmaatjes welke beloven dat je CPU temperatuur er flink door zal afnemen. Deze programma's doen hun werk door de CPU in een stroombesparende stand te zetten als de CPU niets hoeft te doen. Wat technischer: deze programma's laten de CPU de zogenaamde HALT instructie uitvoeren, of sturen de clock throttle pin van sommige processoren aan.

Nu werkt dit alleen maar als de processor niets te doen heeft. Als de processor wel iets te doen heeft (koe, filters in Photoshop, gamen), dan worden deze programma's buiten spel gezet door het besturingssysteem, en zal je CPU temperatuur net zo hard oplopen als wanneer je die programma's niet zou draaien.

De enige situatie waarin deze programmatuur nut heeft, is als er een temperatuurgevoelige ventilator op de processor gemonteerd is. Deze zal dan langzamer draaien als de processor niets te doen heeft. Om je overklokscore te verbeteren is deze programmatuur niet geschikt.

Twee bekende softwarepakketjes zijn VCool en CPU Idle.

Specs ][ [DPC] rc5-72 stats ][ 7758 3D Marks 2001 compare url

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
cool jeez je unlockt je CPU en weet nog steeds niet hoe je overclocken moet noemen ;0 lol :D

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
da vinnik zo nutteloos. Als je je cpu koel wil houwen, gebruik hem dan niet, en zet al helemaal geen koetje aan.
Probeer je hem over te klokken en daarna te vertragen zodattie minder warm wordt :?

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Klopt ik heb ook vcool gebruikt een lange tijd.
Ze zorgen voornamelijk dat je bak gemiddeld koeler word. als je hem voor 100% gebruikt scheelt het niks. maar bekijk et zo. Je kst word wel minder warm. dus zo slecht is het niet.

Je pc kan er wel minder stabiel door worden schijnt. alhoewel ik dit nog nooit gemerkt heb. wekl ging winamp bij mp3's een hoge ne lagere pitch aan mp3's geven wat best gek klinkt. het ene moment gaat ie langzaam en de volgende heel snel. maf.

>Systeemspecs<

• MaxPayne

MaxPayne

Supertweaker

Topicstarter
Ik heb een Swiftech MCX462 met een Thermaltake Smartfan II, echter deze draait al fullspeed en dit wil ik dus graag wat " geruislozer" kunnen, vandaar dat ik een softwarematige cool/idle programma zoek wat ook echt werkt...
Echt niemand die een werkend programma of een aanpassing weet die werkt?

• AB2ND
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-01 12:18

AB2ND

Vonkenboer

idle haalde cpucool er bij mij zon 20 graadjes af.. maar stessed kan software niet koelen...

Specs ][ [DPC] rc5-72 stats ][ 7758 3D Marks 2001 compare url

Verwijderd

MaxPayne schreef op 25 december 2002 @ 20:26:
-bla bla-

De geheugen score is met Cas 2-1-2-2-2 (lees je goed ja :) GEEN 5/6/7T) op 166MHz FSB:

SYNC DDR333 Dual (166:166) = 2589/2497 (onderstaande configuratie!)

3D MARK 2001 SE (Build 330):

http://service.madonion.com/compare?2k1=5236338 (14086 3D MARKS!!!) _/-\o_
die score moet toch wel omhoog kunnen hoor...

ik heb zelf een test setup gedaan... amd xp 2700+@ 2600+ op 333 fsb

2x 256 mb twinmos pc 3200 op 2700 dual channel.... timings 5-2-2-2

ti4200 van asus, met agp 8x support. core op 275 en mem op 600mhz, standaard met deze kaart.

13200 3dmarks.... onder win2k met ntfs, 8mb cache schijf.

En die temperatuur is in principe ook wel in orde hoor

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2002 20:30 ]

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 23:04
Wat Vcool en Cpuidle doen is gewoon de registers wijzigen in de chipset. Dit kun je ook zelf doen met WPCRedit.
http://www.viahardware.com/docs.cfm/id/94.sud

probleem is dat je bij de nforce niet weet welke registers je moet wijzigen omdat die volgens mij nog niet bekend zijn.

Ik zelf draai ook de Halt tweak op mijn KT266A, werkt bij mij perfect. Bij andere mensen crashed de pc. Dus je moet geluk hebben.

voor de NFORCE zie hier : http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=979

[ Voor 9% gewijzigd door Unicron op 26-12-2002 20:55 ]

Pagina: 1