Wat is er kapot? Beste test-policy?

Pagina: 1
Acties:

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-08 11:19
Hoi!
Ik heb, al veel te lang, een ERG instabiele bak. Meerdere reboots per dag.
Omdat ik daar nu echt iets aan wil gaan doen, probeer ik ui te vinden wat er kapot is. Ik dacht eerst zelf het memory. dus dat getest, met memtest86, http://www.memtest86.com/ . Hier gaf dat idd een reeks fouten. Maar als ik mijn geheugen in de PC bij m'n ouders test, geeft het 0 fouten. Dus, ligt het w.s. niet aan het geheugen, maar aan iets anders. Mobo of proc oid.
Dus: hoe kan ik dit het best gaan testen? W.s. gewoon met de proc van m'n ouders in mijn PC, toch? (heb ik echt helemaaal geen zin in, proc's gaan switchen).
en vice versa, mijn proc in hun pc.
Of zijn er betere methoden? Iemand nog een idee om uit te vinden wat er brak is?
En, dan: Wat kan ik als beste kopen als vervanging? Ik denk dat ik liever een P4 wil. Watvoor bordje heb ik dan nodig? Eisen: Stabiel! P4, USB, liefst 2.0, eventueel firewire, erg stabiel, raid doe ik niet aan, stabiel, onboard sound hoeft niet, onboard nic mag wel, maar hoeft ook niet. Ik zou graag m'n huidige DDR ram houden, als dit idd toch niet brak is. Ohja, had ik al gezegd dat hij vooral STABIEL moet zijn?
(heb echt ruim genoeg van deze brakke bak).

[ Voor 4% gewijzigd door PanMan op 25-12-2002 15:37 ]

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Verwijderd

wat voor mobo heb je ed nu dan :?

specs dus :Y)

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
weetje... er bestaat zoiets als ENTER!!!

en verder idd SPECS!
en wat is nou eigenlijk je vraag?
wil je een nieuwe pc of wil je de oude fixen?

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Beste test-policy is gewoon in de FAQ terug te vinden.. Zie de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderaan op Technische PMG FAQ :)

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Ok, er zijn natuurlijk altijd wat dodelijk combinaties, zoals een KT133A mobo met een SBlive, en als t ff ken ook nog een gf2mx dr in ;)

De vraag is dus inderdaad, specs van je huidige systeem?

Verder is het en kwestie van even je hardware testen, alles, maar dan ook alles, van mobo, tot geheugen, tot vga kaart, tot hdd, tot pci kaarten kan instabiliteit veroorzaken.

• PanMan
Specs:
MSI K7T266 Pro2 mobo
AMD XP 1700+ proc
512 mb noname(?) DDR geheugen, van mtech dacht ik.
Sb audigy player
Daytona(:?) gforce 2 MX met 64 Mb
Voeding: Codegen 350W.
verder 2x 60 gb hd, maar daz niet zo heel relevant, denk ik.
realtec netwerkkaartje.
Liteon 16x writertje.
Het geheel draait onder winXP.
Wat ik dus wil: Mijn oude PC fixen, maar dat gaat w.s. uitkomen op nieuwe onderdelen kopen. En dan wil ik dus een p4, denk ik.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Een zeer goed en stabiel boardje door mijzelf getest is het ASUS P4PE board.
Er zitten vrijwel alle features op die je maar wilt hebben, het heeft enorme overclock mogelijkheden en is super stabiel en snel.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
PanMan schreef op 25 december 2002 @ 15:59:
Specs:
MSI K7T266 Pro2 mobo
AMD XP 1700+ proc
512 mb noname(?) DDR geheugen, van mtech dacht ik.
Sb audigy player
Daytona(:?) gforce 2 MX met 64 Mb
Voeding: Codegen 350W.
verder 2x 60 gb hd, maar daz niet zo heel relevant, denk ik.
realtec netwerkkaartje.
Liteon 16x writertje.
Het geheel draait onder winXP.
Wat ik dus wil: Mijn oude PC fixen, maar dat gaat w.s. uitkomen op nieuwe onderdelen kopen. En dan wil ik dus een p4, denk ik.
Ok,
-Via Hyperion (4in1) drivers geinstalleerd?
-Wat zijn je temps?
-Dat DDR, sja, gooi dr es een memtest overheen, of test met ander reepje.
-Daytona is een erg cheap low budget merk, maar je hebt de laatste detonators?
-Voeding, heb wel goede ervaringen met Codegen, maar check even je spanningen,
en kijk of die stabiel zijn of erg afwijken.
-Die hdd's KUNNEN relevant zijn, wanneer een van beiden niet goed functioneert
kan dat fouten veroorzaken waardoor het systeem "in de war raakt" en vast loopt.
-Realtek kaartje geeft over het algemeen geen problemen, maar check de IRQ's,
wanneer gedeeld, zet m eens op eigen IRQ. Ook even driver update proberen.
-Die brander zal niet zo'n probleem zijn, maar het KAN, beetje zelfde verhaal als
de hdd's.

Verder kan je nog proberen SP1 te installeren, of in ieder geval alle beschikbare
items van WindowsUpdate te installen.

Heb je al eens een schone Windows install geprobeerd?

GENOEG om te checken dus...

//Edit: ik vergeet je soundblaster te vermelden, controleer ook daar even van hoe
het zit met de IRQ's, haal hem er anders even uit. SB's + Via chipsets waren, vooral
vroeger, wel eens.....problematisch.

[ Voor 10% gewijzigd door rvanlooijen op 25-12-2002 16:18 ]

• PanMan
Ik heb inmiddels m'n proc en geheugen gewisseld met m'n ouders. Nachtje memtest86 laten draaien. Duizenden fouten. Dus ga ik maar kijken of ik een nieuw mobo kan halen, neem toch wel aan dat het daar aan ligt. Nog iemand input wat een goed bordje is? En, zal ik een AMD bordje halen (goedkoper, heb al een proc), of toch een P4 (waarvan m'n gevoel zegt dat het stabieler is). ?
* PanMan twijfelt.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
hoe zit het met koeling? wat zijn je temps?
een te hoge temperatuur zou best de oorzaak kunnen zijn van een onstabiel systeem
de AMD XP produceert redelijk wat warmte...
misschien zit het koelblok er niet goed op...

dus TEMPS!!

TheS4ndm4n#1919

• constantino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08-2022
Volgens mij staan je geheugentimings te laag, probeer die eens te verhogen, kheb zelf al gemerkt dat dat veel helpt.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik ben eigenlijk van oudsher een Intelfan, maar wilde laatst toch eens een AMD-systeempje bouwen, en ben toen uitgekomen op een Asusmobo met Nvidia Nforce chipset: kost wat (ahem..understatement) meer dan Via-chipset, maar tot nog toe geen probs;
hoef niet iedere week nwe. 4-in-1 drivers installen zoals bij Via, en ook SB-kaartjes werken (alhoewel dat niet van belang is, zit standaard dolby5.1 kaartje bij).

Nwste. serie van Asus heet trouwens A7N8x en heeft de Nforce2 chipset, afh. van model kost 'ie tussen 140-190 EUR.

Dus als je je huidige cpu+mem wilt houden is dat misschien een leuke optie.

[ Voor 21% gewijzigd door 3dfx op 29-12-2002 15:53 ]

• PanMan
m'n proc temp is nu 40 graden, kast is 36. Nu staat het open, ivm met klussen. Normaal is het soms wel iets hoger, maar zeker niet veel.
Dus ik denk niet dat het een hitte probleem is.
En vanacht dus met deze temps duizenden fouten in mem.
geheugentiming staat op cas2, nu. Is er geen autodetect voor mem timings enzo?

• PanMan
hrmz
ik stond op het punt om vandaag een nieuw mobo te gaan halen.
vanacht toch nog ff met bios instellingen zitten spelen. En nu geeft hij geen memory erros meer :) :P
W.s. heb ik dus een jaar met een brakke comp gezeten, omdat ik een paar bios instellingen verkeerd had staan :( |:( |:(
Maar, ik heb nu windhoos gerinstalled, en het lijkt erop dat alles nu eindelijk goed werkt. Al is dat natuurlijk moeilijk te zeggen, na een uurtje :)
* PanMan sure hopes so, zou echt ERG relaxed zijn! :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Probeer je geheugen eens in een ander geheugen slot. Als memtest86 fouten geeft en je geheugen is goed dan:
-zijn wellicht 1 of meerdere geheugenslots op je mobo kapot
-kan je geheugen in het bios te snel staan ingesteld
-kan de FSB te hoog staan welke ook het geheugen omhooggooit.

• PanMan
Ik zal nog even een update geven. Ik was van plan een nieuw mobo te gaan halen. Toch nog even met bios instellingen zitten spelen, en met memtest. Bleek dat m'n geheugen idd bijna een jaar lang 'te snel' stond, en dat dit alle crashes veroorzaakte. |:( |:( |:(
* PanMan baalt dat hij niet eerder daarmee heeft zitten klooien.
* PanMan is ERG blij, dat het nu dus stabiel is :).
Sindsdien 0 reboots meer gehad. :P

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:25
Caesartje schreef op 25 december 2002 @ 15:48:
Ok, er zijn natuurlijk altijd wat dodelijk combinaties, zoals een KT133A mobo met een SBlive, en als t ff ken ook nog een gf2mx dr in ;)

De vraag is dus inderdaad, specs van je huidige systeem?

Verder is het en kwestie van even je hardware testen, alles, maar dan ook alles, van mobo, tot geheugen, tot vga kaart, tot hdd, tot pci kaarten kan instabiliteit veroorzaken.
die combi heb ik gehad, niet liev :( , maar toen onze live eruit was nergens problemen mee gehad verder dus dat GF2MX verhaal klopt niet.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Pagina: 1