Toon posts:

XP Netwerk draait niet

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat er nog geen XP / .NET servers bestaan. Ik heb wel 3 PC's in een netwerkje hangen, 2 XP machine's en 1 Windows 98. Nou gebruik ik een van die XP machine's als "server", d.w.z. hij krijgt wat shares en IIS erop. Via de shares wil ik dan bestanden kunnen delen.

En dat is nou net mijn probleem. Alles ingesteld, maar zodra ik de share vanaf een andere PC wil benaderen krijg ik de melding:

Aanmeldingsfout: de gebruiker heeft geen toestemming gekregen het aangevraagde aanmeldingstype te gebruiken op deze computer

Dus ik naar lokale beveiligingsinstellingen ( extern bureaublad werkt overigens wel ). Bij "Deze computer vanaf het netwerk benaderen" wil ik nu de gebruiker van de client opvoeren. Zodra ik dit probeer krijg ik de melding:

Opslaan is mislukt Database met lokaal beleid

En daar wordt ik niet vrolijk van. Ook nog met Net Use geprobeerd, en dan de gebruiker aangegeven, maar nee hoor.

Overige informatie

Ik heb alle PC's in een werkgroep gehangen. De PC's krijgen hun IP adres via de DHCP server ( router ).

Hoop dat iemand me kan / wil helpen...

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
nog geen .NET servers bestaan :?

vreemd, daar draai ik dus wel mee hier,

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
zwelgje schreef op 25 December 2002 @ 14:15:
nog geen .NET servers bestaan :?

vreemd, daar draai ik dus wel mee hier,
Is dat geen Beta?

• CPZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-05 14:28

CPZ

Zet even in de usermanager het gast (guest) account aan.
Dan zal het wel werken.

Je kan ook kijken of de Service "Server"is gestart. Heb ik ook een keer gehad.

Frank

[ Voor 32% gewijzigd door CPZ op 25-12-2002 14:24 ]

• Zwelgje
nee een RC2, (RC=Release Candidate) het BETA stadium zijn ze al gepaseerd dus :Y)

Verwijderd

Topicstarter
CPZ schreef op 25 December 2002 @ 14:22:
Zet even in de usermanager het gast (guest) account aan.
Dan zal het wel werken.

Je kan ook kijken of de Service "Server"is gestart. Heb ik ook een keer gehad.

Frank
Maar die gast account wilde ik nou juist niet hebben, al mijn PC's staan op het internet via de router. Straks zit iedereen te "gasten" op mijn server... het moet toch ook anders kunnen?

Mijn server- service staat wel aan. In elk geval wel bedankt voor je info!

• CPZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-05 14:28

CPZ

Je kan het gast account toch even aanzetten en dan kijken of het werkt.
Zo kan je er achter komen wat het probleem is.

Verwijderd

Topicstarter
zwelgje schreef op 25 december 2002 @ 14:24:
[...]

nee een RC2, (RC=Release Candidate) het BETA stadium zijn ze al gepaseerd dus :Y)
En??? Werkt ut een beetje?

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 25 december 2002 @ 14:28:
[...]

Maar die gast account wilde ik nou juist niet hebben, al mijn PC's staan op het internet via de router. Straks zit iedereen te "gasten" op mijn server... het moet toch ook anders kunnen?

Mijn server- service staat wel aan. In elk geval wel bedankt voor je info!
dus die pc hangt achter een router? dan is er niks aan de hand, via die router kunnen ze dus niet op jouw pc komen, ook al staat het gast account aan

Verwijderd

Topicstarter
CPZ schreef op 25 december 2002 @ 14:29:
Je kan het gast account toch even aanzetten en dan kijken of het werkt.
Zo kan je er achter komen wat het probleem is.
Gaan we nu doen...

Gedaan...

Zelfde probleem. Nou snap ik er echt niks meer van. Ik had al wel een beetje het idee dat het met die gast account toch wel moest lukken... Ik wordt hier niet vrolijk van. Of zou XP eerst nog weer X minuten moeten wachten + opnieuw aanmelden enzo voordat die wijziging erdoor is?

Het is net nog moeilijker geworden... Ik heb een XP machine als "server" en een als client. De server kan wel bij de client op zijn shares kijken... dus nou snap ik het echt helemaal niet meer.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2002 14:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Balen. In het lokale beveiligingsbeleid kan je bij "Deze computer vanaf het netwerk benaderen" de groep "Iedereen" opgeven. Dan kan je connecten naar gedeelde mappen enzo. Maar dan kan dus ook echt iedereen dat. Dus dat wil je niet. Je kan hier geen gebruikers / groepen van andere PC's opgeven. ( Okee, wel opgeven, maar je krijgt dan een foutmelding en daar houd het mee op ).

Wat ik wil kan dus gewoon niet op een veilige manier ( denk ik... ). Dat betekend dus dat XP er weer vanaf gaat en dat Windows 2000 weer terug komt. De XP .Net Enterprise server heb ik nog niet, dus dat feest gaat niet door.

In elk geval bedankt. Als iemand nog iets weet wat ik gemist heb dan hoor ik het nog heel graag.

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

sja... kloot een beetje verder door met rechten, user en groepen, zorg dat die accounts op BEIDE computers bekend zijn. Maak geen rechten voor user maar zet user in een groep en geef groep rechten. klaar....

Wat met windows 2000 kan kan ook met windows XP.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Topicstarter
MRic3 schreef op 25 december 2002 @ 15:18:
sja... kloot een beetje verder door met rechten, user en groepen, zorg dat die accounts op BEIDE computers bekend zijn. Maak geen rechten voor user maar zet user in een groep en geef groep rechten. klaar....

Wat met windows 2000 kan kan ook met windows XP.
Maar met XP Profi heb je altijd alleen maar local groups en local accounts ( of niet? ). Ik kan op de "server" geen accounts aanmaken van bijvoorbeeld een client. Misschien is het mogelijk een trust te leggen, maar ook dat heb ik nog niet gevonden.

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

maak een local account aan op de sever met dezelfde inlognaam en password als de clients, probleem opgelost.
Gewoon een beetje mee spelen en dan komt het goed.

Een trust leggen zou ook wel kunnen denk ik maar dat weet ik zo ook 123 niet...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Pagina: 1