Toon posts:

Maxtor 80 Gig HD - Werkt niet goed !!

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Lezer,

Ik heb gisteren een gateway & fileserver gebouwt, deze computer heeft
de volgende specs.

Cpu = AMD Duron 700mhz 64k cache 3D Now
Moederbord = MSI MS-6340 Mini ATX (Met Nieuwste flash)
Geheugen = 256MB 266Mhz
CD-Rom = LG CD-RW 8x12x32
HD = Maxtor Diamond max 80Gig 7200Rpm (in hdd Frame)

Het probleem zit hem erin dat als ik windows 2000 advanced server wil installeren
dat dan de ntldr niet aanwezig is als ik na het eerste gedeelte de comp opnieuw
opstart.

Ik heb mijn oude maxtor 80gig gebruikt voor deze server en die deed het goed.
Tijdens de installatie in dos van win 2k server gooide ik alle partities eraf, en heb een 5 gig c:\ gemaakt en geformateerd in ntfs (dit duurde een uur).
Dan kopieerd hij alles wat windows nodig heeft naar de hd, als hij hierna opnieuw opstart geeft hij de volgende error 'ntldr is missing'.

De hdd zit aan een ata 100 kabel, en hij hangt alleen en master aan de primaire ide plug.

Wat is hier aan de hand ?
kan iemand mij vertellen waar het aan ligt ?(de hdd frame mischien ?).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Is de primaire partitie na het partitioneren wel geactiveerd?

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 25-12-2002 13:10 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
hoe heb je gepartioneerd? vanuit dos met een win98 floppy? of heb je geboot van de w2kserver cdrom en toen gepartitioneerd en geformateerd?

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geboot van de win2k cd

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
ik zit het nu even te lezen (nogmaals dus :) ) maar die formateerslag van 5GB duurde een uur :?

lijkt me dat die hdd dan niet helemaal fris is, wat zegt 'powermax' ? het tooltje van maxtor voor diagnose van hdd's ??

A wise man's life is based around fuck you

• Homerius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Ik heb helaas geen oplossing van het probleem, alleen een beschijving van ongeveer hetzelfde probleem dat zich bij mij voordoet met dezelfde schijf. Hopelijk helpt dit een stapje mee op weg naar een oplossing.

Systeem:
- Soltek SL-75DRV2 Mobo
- AMD XP 1600+
- 512 MB DDR

Op de IDE-aansluitingen:
- Primary master: Maxtor DiamondMax Plus 9 80Gig 7200Rpm, verdeeld in
C: 15GB NTFS, XP installatie-paritie, geactiveerd
D: 60GB NTFS
- Primary slave: Creative DVD-ROM
- Sec. master: IBM 40GB HD

- Windows XP Pro

Twee weken geleden heb ik, na het vergaan van mijn vorige HD, bovengenoemde Maxtor geinstalleerd, en vervolgens een nieuwe XP installatie gedaan. Vanaf de xp opstart cd heb ik de partities aangemaakt en geformatteerd. Installatie verliep vlekkeloos, en het systeem loopt prima. Het enige probleem is, dat als de pc aangezet wordt, windows niet opstart. Om dit te verhelpen heb het volgende geporbeerd:
- nogmaals opgestart vanuit de windows cd, en gekozen voor de Recovery Console.
- In de propmt die dan tevoorschijn komt heb ik het commando "Fixmbr" uitgevoerd
- Dit leverde de volgende uitvoer: "This computer appears to have a non-standard or invalid master boot record", en vervolgens de vraag of ik zeker weet dat ik een nieuwe mbr wil schrijven, waarop ik ja heb geantwoord. Hierop volgt de mededeling dat de mbr gefixed is.-
- De pc opnieuw opgestart, en windows startte weer op.

Ik dacht dat dit het probleem verholpen had, maar enkele dagen later had ik hetzelfde probleem. Zelfde oplossing uitgevoerd, en het werkte weer. Maar enkele dagen later: hetzelfde probleem. Om het kort samen te vatten: Het "ficen" van de mbr helpt niets. De pc start alleen op als de windows installatie cd in de cd-speler zit, en als in de boot-sequence de cd voor de HD komt.

Powermax van Maxtor meldt dat de schijf in orde is.

De zelfde pc, met dezelfde configuratie, maar dan met een IBM 40GB als primaire schijf, heeft altijd prima gewerkt.

Iemand nog ideeen/suggesties om dit op te lossen?

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-03 09:52
MmmBeer schreef op 25 december 2002 @ 15:03:
Ik heb helaas geen oplossing van het probleem, alleen een beschijving van ongeveer hetzelfde probleem dat zich bij mij voordoet met dezelfde schijf. Hopelijk helpt dit een stapje mee op weg naar een oplossing.

[knip]
Dan was de master boot record thus f*cked up.
Daaruit wordt gelezen welke OS'en allemaal aanwezig zijn, en op welke partitie die te vinden zijn. (zoiets als boot.ini)

[ Voor 66% gewijzigd door Ruuddie op 25-12-2002 15:09 ]

• Homerius
  • Nu online
Ruuddie schreef op 25 december 2002 @ 15:08:
[...]

Dan was de master boot record thus f*cked up.
Daaruit wordt gelezen welke OS'en allemaal aanwezig zijn, en op welke partitie die te vinden zijn. (zoiets als boot.ini)
Ja, dat lijkt het probleem te zijn, maar het fixen van die MBR helpt niet. De "Fixmbr" in de recovery console geeft aan dat de mbr gefixed is, maar als je vervolgens de pc opnieuw opstart en gelijk weer "Fixmbr" doet, lijkt deze weer corrupt te zijn. Wijzigingen aanbrengen in de mbr lijkt dus niet goed te gaan. Ik zou alleen denken dat de Maxtor Powermax-tool een dergelijk gebrek in de schijf toch op zou moeten merken?

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:34
Van wat ik hier lees zijn dit allemaal windows related problemen?

Misschien kan je dit proberen (opgepast dit is wel een freaky oplossing imo ;) )

Installeer een kleine linux distributie met de lilo of grub bootmanager en kijk dan
eens wat er gebeurt. Lilo en grub bieden beide een mooi bootmenutje aan en
je kan dan kiezen tussen linux en windows... Als dit systeem blijft werken (of helemaal
niet) dan weet je direct dat jouw probleem wel of niet puur windows related is. Als
ook hier rare dingen gebeuren dan weet je 100% zeker dat het aan je schijf ligt.

Als je wat hulp nodig hebt met die linux installatie... je mag me altijd mailen (kijk maar
in mijn profile)

succes

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Verwijderd

Mmmbear: je MBR wordt elke keer gemold? Al eens een NAV geprobeerd? Wil misschien wel eens helpen :)

Verwijderd

Je zou inderdaad een linuxje kunnen draaien op een partitie van je harddisk, maar dan heb je natuurlijk geen 80 GB meer.
Uw MasterBootRecord van uw HD zou, nadat je FDISK /MBR hebt uitgevoerd, terug in orde moeten zijn. ALs je nog steeds hetzelfde probleem hebt, dan is het waarschijnlijk zo dat uw BIOS geen grote harddisken aankan. Bij maxtor kun je hiervoor maxtorblast+2 downloaden, dit softwareken wijzigt uw MBR en zal ervoor zorgen dat je de volledige 80 GB kunt gebruiken.
Probeer eerst eens te kijken of er geen upgrade voor uw bios beschikbaar is.

Ik had vorige week hetzelfde probleem nadat ik een linux op mijn 30 GB maxtor had gezet. Mijn bios is nog ouder en kon zelfs die 30 GB niet aan.

Je kunt meer hierover lezen op
http://maxtor.custhelp.co...W55fiZwX3BhZ2U9MQ**&p_li=

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Probeer idd eerst eens fdisk /mbr.

Soms houdt de BIOS een MBR wijziging ook tegen vanwege virussen. Dit is uit te schakelen in de BIOS Setup.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Ik heb heel simpel de BIOS ge-reset dmv batterij eruit te halen en toen werkte het prima :) Win2k kan er trouwens niet altijd tegen als je (enige) hard disk slave is of op de secundary channel hangt.

Owja, die uitroeptekens in je titel hoeven ook niet perse hoor, je word zo ook wel geholpen.

• CPZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-10-2024

CPZ

Ik heb ooit ook zoiets gehad wat ik toen heb gedaan is een gewone standaard IDE kabel er tussen gehangen voor het installeren omdat Windows 2000 vanuit de installatie GEEN UDMA 66/100/133 herkend. Als de installatie is afgerond dan kan je de drivers voor UDMA installeren reboot en de standaard IDE kabel weer vervangen voor een UDMA kabeltje.

Frank

Een ouwe doos met scharatel aandrijving !!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb fdisk nog niet geprobeerd, maar de schijf werkt wel !
Ik heb hem onder een quantum fireball 5 gig gehangen, en hij werkt !!
Hij wil alleen niet van de schijf starten, jammer genoeg !
Maar ik probeer fdisk nog even, bedankt voor de tip, ik was al bang dat mijn dure schijf naar de knoppen was !!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 08:47
Dit is ongeveer de hetzelfde wat ik had. Ik had dat namelijk met mijn 2gig. Maar de eerste paar kon er wel van worden gestart. Na de 4 a 5de keer was het raak. Maar alle data op de HD was er wel en het was ook altijd de zelfde file die problemen gaf.
C:\Windows\System32\config\system
Nu zit er een 40Gig in van maxtor, op dezelfde ata 100 kabel. En het draaid nu goed.
Probeer eens een andere schijf er in te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Greater op 27-12-2002 07:41 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Black_Adder
  • Laatst online: 31-08-2025
Heb jij je BootSequence soms veranderd?
Toen je van de cd ging booten soms de hardeschijf weggehaald bij bootseqeunce en toen vanaf de cd geboot en vergeten terug te zetten?

Of zit er soms een diskette in het diskette station?

Kheb beide dingen meegemaakt met dezelfde foutmelding

[ Voor 4% gewijzigd door Black_Adder op 27-12-2002 17:38 ]

Pagina: 1