Windows 2k/XP install lukt niet op GA-6BXDS

Pagina: 1
Acties:

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Ik heb sinds gisteren een GA-BXDS moederbord met nu nog een enkele Pentium 2 300 erop. Nu is het probleem juist dat als ik windows 2000 of xp probeer te installeren dat het hele systeem blijft hangen bij "starting windows" (na het kopieren van alle bestanden dus.

Op de google discussiegroupen staan een aantal mensen die ook hetzelfde hadden. Dit had allemaal te maken met de ACPI support van het bord icm Windows 2K/XP. Dit is echter het enige wat ik er uit kon opmaken en na veel bios flashen wil ie dus nog steeds niet installeren.

Heeft hier iemand ook zo'n bord en kan die het mij uitleggen hoe ik het dan wel moet doen?

Xbox360 gamerprofile

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Bij mij was het met een 6BXD (zonder SCSI) na een BIOS update opgelost. Win2k/XP werkte prima.
Wat voor melding krijg je precies en welke BIOS versie gebruik je?

de betaler vervuilt

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
ik heb de originele bios gebruikt die erin zat (dit was de 1e versie), ik heb deze biossen ook nog geprobeerd: 6bxds_24, 6bxds_f1.

En mja... een foutmelding.... als ik ACPI uit zet en ik installeer een bios lager dan de f1 bios dat krijg ik een BSOD met de foutmelding dt de bios geen ACPI ondersteund. Als het aan staat dan loopt de install dus gewoon vast als alle batsanden gekopieerd zijn en er dan onder in beeld staat "starting windows 2000/XP"

Xbox360 gamerprofile

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Pak de laatste versie van de BIOS eens (f4 zover ik weet).

de betaler vervuilt

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
hmmzzz.... de nieuwste bios (volgens gigabyte) is de f1 versie...

GA-6BXDS

File Name BIOS Version
(Date)
Version Description
6bxds_f1.zip f1
(Oct.14, 2000) 1. Fixed sensor error
2. Fix slowly copy files during WIN2000 installation
3. Supports 75GB HDD
4. Update SCSI BIOS V2.57

Xbox360 gamerprofile

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

hmmm, zoek eens welke revisie je hebt en zoek eens bij Gigabyte in het forum.

de betaler vervuilt

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
GA!S schreef op 25 december 2002 @ 12:56:
hmmm, zoek eens welke revisie je hebt en zoek eens bij Gigabyte in het forum.
goh... hebben die ook een forum.... |:(

edit:

het is trouwens rivisie 1.6
uhmz.... waar moet dat forum zijn dan?

[ Voor 18% gewijzigd door gnimmeL_kraD op 25-12-2002 13:09 ]

Xbox360 gamerprofile

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Gewoon bij het begin van de installatie van Windows 2000/XP als hij vraagt om op F6 te drukken voor alternatieve raid drivers, even op F5 drukken. Hierna kun je kiezen of je ACPI of STANDARD PC wilt hebben. Als je nu dus STANDARD PC kiest installeer je Windows zonder ACPI en zal eigenlijk alles moeten lopen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Hmmm, zit even te kijken. Volgens mij is de BXD veel langer in productie geweest dan de BXDS, vandaar dat er ook een nieuwere BIOS voor is (de f4 die ik had draaien). Maar klop die foutmelding nog eens hier neer, want IMHO moet het gewoon kunnen hoor. Ik heb win2k ook met de oudere BIOS versies aan de praat gehad.

Probeer Plug & Play eens uit te zetten in de bios.

[ Voor 8% gewijzigd door GA!S op 25-12-2002 13:20 ]

de betaler vervuilt

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
oke dan... de installatie start nu (na een leuke 1e kerstdag). Het hielp inderdaad door op F5 te rammen tijdens de setup. Maar niet na in de BIOS PnP OS uit te zetten. Dus Rick2001 en GA!S, bedankt en een gelukkige kerst en nieuwjaar :D

Xbox360 gamerprofile

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Veel plezier met je plankje, is zeker een goed bord. Met de juiste revisie passen er zelfs coppermines op en kun je dus dual PIII 1GHz draaien :P

de betaler vervuilt

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
nieuwe schop...

ik heb nu dus een tweede P2 300 Mhz te pakken.... maar er zijn nu dus weer problemen (mja :/). Ik krijg het systeem nu dus WEER niet geinstalleerd. Wat een k*t bord is dit eigenlijk.... maarja.... het probleem...

Ik heb dus de tweede CPU erin gedaan en ging maar gelijk even het systeem opnieuw installeren (was een zooitje geworden ;)). Maar wat ie nu doet is een blauw scherm geven, als de setup voor de eerste keer wil opstarten (na het kopieren van de files en de 1e reboot). De foutmelding is dit keer: "Multiprocessor Configuration not supported".
Dit doet hij in alle mogelijke modi: ACPI multi-processor en MPS multiprocessor. Ook heb ik geprobeerd de twee processoren met elkaar te verwisselen, de ene heeft namelijk een andere stepping dan de andere (misschien dat dat ook wel het probleem is).

Maar iemand hier ook ervaring mee?

Xbox360 gamerprofile

• DSK
  • Laatst online: 17-08 09:29

DSK

boeiend...

Werkt de config met de 2 processors onder een ander OS (linux ofzo) en werken beide processors ook alleen (misschien is er ééntje kapoet)

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Zijn de twee processoren EXACT gelijk?

Sommige borden vereisen dat beide processoren dezelfde stepping hebben. Voorbeeldje; de steppings zijn verzonnen. Een P2 300, stepping CX12 werkt dan niet samen met een P2 300 stepping VR16.

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
Ik weet in ieder geval zeker dat beide processoren goed zijn. (dit is getest).

Maar dan even over de steppings. De processoren bevatten de volgende tekst:
CPU1:
80523PX300512PE SL2W8
08320189-0223 COSTA RICA

CPU2:
80522PX300512EC SL2HA
98250020-0064 MALAY

ze zijn dus volgens mij ook totaal anders, behalve in snelheid (300Mhz)...

Xbox360 gamerprofile

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die SL2W8 en SL2HA zijn de steppings, en die zijn dus niet hetzelfde. Dit KAN tot een probleem leiden

Oslik blyat! Oslik!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Dat bord is zeker geen kut bord, is een van de beste dual BX borden die er zijn. Kijk eens bij Intel op de site of er drastische veranderingen aan de proc zijn geweest met die andere stepping. Gigabyte is geen Abit-pruts-maar-raak-voor-een-knaak dual plank, die dingen gaan puur voor stabiliteit, hebben geen overklok functies en ik kan me heel goed voorstellen dat het bord perse dezelfde steppings wil hebben.

Wat je zou kunnen proberen is een oude bios in de plank flashen en kijken of het daar wel mee lukt. Dan eventueel later een nieuwere bios terug na een installatie. Pakt je plank trouwens WEL die twee procs bij het opstarten?

de betaler vervuilt

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
Oke dan.... ik heb dus nog een P2 300Mhz gevonden met een zelfde core. En hij werkt perfect ;)

Ik had dan in het begin nog stabiliteits problemen, maar dat bleek te liggen aan de videokaart. Dus heb ik nu dan eindelijk mun dual systeem werkende :D

Xbox360 gamerprofile

Pagina: 1