Toon posts:

[COMPAQ PRESARIO] Loopt op bijzondere wijze vast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een:

Compaq Presario 700EA
AMD Duron 900 Mhz.

Het standaardgeheugen van deze machines is 128 MB. Dit heb ik uitgebreid met een module van 256 MB. De computer loopt regelmatig vast. Niet zomaar vast, maar een complete freeze van het systeem.

Nu dacht ik, dat geheugen zal wel verrot zijn (zwarte markt, wat wil je :X). Maar goed, toch even alle drivers geupdated en de laatste bois versie erop. Ook heb ik toen het videogeheugen van 16 naar 32 MB gezet (shared memory). Vervolgens liep ie weer 1 week ok (helemaal niet freezen) maar daarna begon het gedonder weer. Dus ik heb in de geheugenshop op tweakers.net compatible geheugen gekocht. Dit geheugen erin, en de computer heeft 36 uur probleemloos gedraait. Vanaf die tijd loopt ie weer vast.

Het rare is dat dit vastlopen op de meest rare punten gebeurt. Soms in het loginscherm van Novell, soms 2 minuten na het inloggen. Soms pas na 45 minuten en soms helemaal niet. Ik snap er geen zak van. :?

Windows XP Prof ook al opnieuw geinstalleerd, maar ik weet het niet meer. Heb er al een geheugentester overeen gegooid, maar ik denk niet dat ik twee keer verrot geheugen heb. Dane-Elec levert over het algemeen topgeheugen. Dus...heeft iemand een idee of dezelfde ervaring of wordt het opsturen naar Compaq (heb nog een 1 jaartje garantie)..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2002 11:25 ]

Verwijderd

heb je memtest86 al gedraaid zonder fouten ? Want ook dane elec zou brak kunnen zijn...
Maar verder klinkt dit als een moederboard wat niet zo heel is als het zou moeten zijn... Ik zou daarmee niet gaan experimenteren maar naar Compaq opsturen, omdat je anders misschien de gehele garantie verliest.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Wat doet ie als je gewoon emt het standaard 128 mb draait? Of juist met enekel die nieuwe 256 (neem aan dat je nu 128+256 gebruikt). Vraag me trouwens af of je nog garantie krijgt als blijkt dat je zelf in de kast bent geweest.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb memtest86 gedraaid, maar slechts 1 run (wel succesvol). Bombadil, dat geheugen kun je onderin de laptop plaatsen in een speciaal vakje. Dat betekend dus dat ik niet in de "kast" zelf ben geweest.

Mobo klinkt idd wel aannemelijk...dat betekend weer naar compaq sturen dus...

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Maar zonder die nieuwe DIMM doet ie het wel goed? Compaqs ken ik als zeer kritisch qua geheugen (lees: gedwongen winkelnering :( ).

Verwijderd

Topicstarter
Zonder de extra module draaide die wel goed, gedurende 24 uur ofzo. Maar dan is ie ZOOOO langzaam dat je er niet mee kunt werken. Aangezien ik mijn laptop continue nodig heb is het dus lastig om dat uitgebreid te testen. Probleem is dat ik me niet meer kan herinneren of ik de problemen al had toen ik het geheugen nog niet had geupgraded. (periode van 1,5 maand ofzo). Ik vindt het zelf nogal sterk dat dan twee modules verrot zouden zijn. Bovendien levert Dane - Elec 100% compatible geheugen. Het lijkt me dat ze niet zouden verkopen als het niet zou werken in de presario 700 EA XP.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2002 14:01 ]

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Compaq pc's zijn erg kieskeurig wat het geheugen betreft.

Het lijkt me dat de pc die nieuwe module niet erg accepteerd,

Probeer het eens met een kingston dimm want die werken meestal wel probleemloos met compaq systemen, of test eens wat de pc doet met alleen de nieuwe dimm

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Hoe zit het met je temps? Misschien is je koeler gewoon brak :?

Verwijderd

Ik heb hetzelfde meegemaakt met de computer van mijn vader (presario 5860: AMD Athlon 600 Mhz, met 128 MB geheugen) Deze liep ook na een geheugen update regelmatig helemaal vast. Zelfs Ctrl-Alt-Del werkte niet meer :(
Na nog een geheugen update, meerdere testen en update naar XP bleek het na een hele tijd knoeien aan de cd-brander te liggen. Die was gewoon kapot en als windows eventjes alle hardware langsliep om te kijken of er iets bijgeplaatst was (dit doet hij volgens mij) bleef hij hangen als de brander weer eens raar deed.
Ik heb de stekker uit de brander getrokken (IDE en power) en nu draait de computer al weer bijna een maand goed. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 December 2002 @ 13:34:
Ik heb hetzelfde meegemaakt met de computer van mijn vader (presario 5860: AMD Athlon 600 Mhz, met 128 MB geheugen) Deze liep ook na een geheugen update regelmatig helemaal vast. Zelfs Ctrl-Alt-Del werkte niet meer :(
Na nog een geheugen update, meerdere testen en update naar XP bleek het na een hele tijd knoeien aan de cd-brander te liggen. Die was gewoon kapot en als windows eventjes alle hardware langsliep om te kijken of er iets bijgeplaatst was (dit doet hij volgens mij) bleef hij hangen als de brander weer eens raar deed.
Ik heb de stekker uit de brander getrokken (IDE en power) en nu draait de computer al weer bijna een maand goed. :)
Het probleem is dat het een laptop is. Ik heb weliswaar een externe brander (USB), maar ook zonder dat ie aangesloten is heb ik het probleem.

Ik denk trouwens niet dat het de koeler is, want ik voel de fan regelmatig blazen.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Regelmatig? Dus niet constant ?!

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 december 2002 @ 11:58:
[...]

Het probleem is dat het een laptop is. Ik heb weliswaar een externe brander (USB), maar ook zonder dat ie aangesloten is heb ik het probleem.

Ik denk trouwens niet dat het de koeler is, want ik voel de fan regelmatig blazen.
Ik bedoelde ermee aan te geven dat het niet specifiek aan het geheugen of CPU hoeft te liggen zoals bijna altijd wordt aangegeven. Voor het zelfde geld is het gewoon een probleem in je diskettestation of je harddisk of weet ik veel wat voor hardware. Ik denk dat je hem beter kan laten onderzoeken op problemen bij de winkel van aankoop. Met Compaq computers valt weinig zelf te knoeien, als er wat kapot gaat, kan je heel moeilijk iets nieuw te kopen.

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-05 07:20

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Illegal_Alien schreef op 27 december 2002 @ 12:16:
Regelmatig? Dus niet constant ?!
Dat heb ik in mijn ouwe Compaq Presario laptop ook. Dat slaat gewoon af en toe maar aan. Maar ja, dat is dan ook maar een PII 400 of zo.

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

• cjdijk
  • Laatst online: 25-04 09:48

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Heb je bij het bijplaatsen van het extra geheugen
niet alleen de stekker uit het stopcontact gehaald,
maar ook de accu uit de laptop gehaald?
Laptops gaan namelijk vaak niet helemaal uit,
gedeeltes van je mobo blijven constant onder spanning staan,
tenzij je beide spannings voorzieningen uitschakelt.
Waarschijnlijk heb je het geheugenuitbreidingsslot beschadigd,
en kan je deze proberen onder garantie te laten repareren.
Dan krijg je een nieuw mobo.
Dat merk geheugen moet gewoon werken in je Compaq.
De moderne Compaq's zijn veel minder kieskeurig.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Topicstarter
uiteraard cjdijk, heb ik naast de stekker ook de accu uit het systeem gehaald...ff gewacht en daarna de module erin gestopt.

Verwijderd

Topicstarter
wat betreft de fan dat ie regelmatig draait: hij draait alleen als het nodig is ivm temp

• cjdijk

cjdijk

Dat is normaal voor de meeste laptops,
zo af en toe gaat de fan draaien als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt.
Het geheugen wat je noemt zou gewoon geschikt moeten zijn.

Er zit niets anders op je laptop even weg te brengen.
Misschien is het mogelijk om op afspraak je laptop even bij een Compaq Certified Repair Center af te geven,
waardoor hij gerepareerd kan worden terwijl je er op wacht.
De tijdsduur voor het vervangen van een systemboard in een Compaq laptop is ongeveer een uur.
Dus dat valt best wel mee, de meeste andere laptops zijn lastiger, waardoor het 1.5 tot 2 uur kan duren.
Zelf heb ik bijvoorbeeld jaren geleden bij Info' Products gewerkt,
en daar waren ze net bezig met zo'n idee, "klaar terwijl u wacht"
Is wel handig voor zakenlieden die niets kunnen doen zonder laptop.
En als je er toch nog garantie op hebt.

Verwijderd

Topicstarter
cjdijk schreef op 30 december 2002 @ 07:30:
...Er zit niets anders op je laptop even weg te brengen.
Misschien is het mogelijk om op afspraak je laptop even bij een Compaq Certified Repair Center af te geven,
waardoor hij gerepareerd kan worden terwijl je er op wacht.
De tijdsduur voor het vervangen van een systemboard in een Compaq laptop is ongeveer een uur.
....
waar kan ik dat soort fijne centers vinden??? Heb je toevallig adressen/telefoonnummers?

Alvast bedankt

• cjdijk

cjdijk

Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 09:56:
[...]

waar kan ik dat soort fijne centers vinden??? Heb je toevallig adressen/telefoonnummers?

Alvast bedankt
Je gaat hierheen, en vult jouw woonplaats in.

http://www.compaq.nl/zoek/partnerlocator/index.htm

Dan krijg je een overzicht met "Business Partners",
bij jou in de buurt.
Die kan je dan bellen voor een afspraak,
om je laptop daar te kunnen brengen ter reparatie.
Hoor je vanzelf of je er op kan wachten,
en of ze ook zaken doen met partikulieren.
In principe heb je voldoende aan een serienummer
om te kunnen zien of er nog garantie op je laptop zit.
Het is wel handig dat bij de hand te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
thank you very much, ik ga morgen direct bellen. :7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 January 2003 @ 18:51:
thank you very much, ik ga morgen direct bellen. :7
Ik heb ook een presario 700 maar dan met een amd 1500 + proc.
ik precies het zelfde probleem :(
Is het gelukt of niet hou me even op de hoogte, want het is zeer irritant

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 10:41 ]

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:14

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Hier hetzelfde probleem bij een presario 1100, heeft last van freezes sinds er een netwerkkaart inzit.
Speciale kaart nodig ofzo?
Pagina: 1