2 versterkers in auto

Pagina: 1
Acties:
  • 4.357 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8629

Topicstarter
Een paar weken geleden heb ik van jullie uitleg gekregen over het probleem met mijn autoradioversterker. Had die met wat te dunnen kabeltjes aangesloten.

Nu, heb daar deftige kabels getrokken en aangesloten en alles is in orde. 6mm2 met een zekering van ik geloof 30Amp.

Heb me nu nog een tweede versterker aangeschaft, MacAudio Mac Attack 600. Een 6kanaals, 6x100W. N

Nu vraag ik me af: moet ik daarvoor weer een kabel trekken van aan de accu, of mag ik die kabel van de andere "aftappen". De andere versterker is een Pioneer 2 x 75 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Je kan hem gewoon erbij aansluiten. Mocht je zekering eruit slaan, dan vraag je dus echt het maximale, en zou je eventuuel een 40A zekering kunnen plaatsen. Mocht je nog te winig hebben, wat ik niet denk, dan zou je kabels erbij moeten trekken.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Het beste is een verse draad trekken, maar inderdaad, als de oude het netjes houdt, kan je 't ook gewoon aftappen van de bestaande draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 13:21

Blamm

Niet meer Smart

Als je wilt weten wat voor kabel je nodig hebt is dit wel een handige link:
http://www.12vhifi.nl/bekabeling.html
Hier staat alles duidelijk uitgelegd.

Let wel op dat die 6x100W misschien geen RMS vermogen is.
Voor de zekering kun je de zekeringen die in de versterkers zitten bij elkaar optellen en deze waarde gebruiken voor de zekering voorin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Weet je wat nu het gekke aan deze situatie is??
Als je af tapt van die ene stroomvoorziening, bestaat de mogelijkheid dat de versterkers niet volledig tot hun recht komen, en dus niet alle power kunnen brengen die ze in zich hebben. :)

Zou je toch overwegen om een aftapping te maken, dan zijn daar speciale blokjes voor te krijgen, verguld en zo :P
Maar probeer iig de aftakking zo kort als mogelijk te houden, en ook met dikke voedingskabels werken natuurlijk.

Voor de bas (ik weet niet welk spul je hebt) zou ik je wel willen adviseren om een powercab aan te schaffen, dan blijft je spanning bij meer vermogenvraag van je versterkers veel stabieler! (denk aan een houseplaat met een snelle harde bass) :P

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De versterker is 6x50w rms. De andere 2x35rms. Heb een sub van 400w (150rms) op die kleine versterker nu maar wil die op de grotere hangen. De kleine versterker gaat 2 3wegpioneers 250w 50rms aansturen.
Ik denk eraan om nog zo'n sub bij te steken op die macattack en heb nog zo'n set 250watters van pioneer liggen die ik ga proberen om ze in mijn hoedenplank te krijgen.

Heb nog een vraag. Zou het een verschil maken om een grote kast te maken voor die twee subs, of mogen ze alletwee appart blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoe mag ik dan aftappen? Mag ik gewoon een kabel van de ene aansluiting + op de versterker naar de andere leggen? Zoja, heeft het dan belang welke rechtstreeks stroom krijgt, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Verschil is verwaarloosbaar...

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:50
Precies, zolang die ene kabel naar achteren maar van voldoende dikte is zul je weinig verschil merken....

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Anoniem: 8629 schreef op 25 December 2002 @ 07:31:
Nu, heb daar deftige kabels getrokken en aangesloten en alles is in orde. 6mm2 met een zekering van ik geloof 30Amp.
Ik weet niet waar jij de versterker hebt geplaatst en waar de stroom is afgetapt. Maar 6mm2 is dus echt dun........

In de Siewa/Caliber katalogus kun je nalezen hoe dik de kabel moet zijn voor de afstand die wordt overbrugd......

En dan is 6mm2 echt te weinig (ik werk met 22mm2 / 4 AWG) over een afstand van 4,5 meter en 30 amp afgezekerd. Voordeel als je één dikke kabel trekt (bv 22 of 25mm2 je dit vanaf een verdeelbox kunt vertakken in bv 2x 10mm2 naar de versterkers toe).

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Jivecar
Extra300s schreef op 25 December 2002 @ 09:49:

Voor de bas (ik weet niet welk spul je hebt) zou ik je wel willen adviseren om een powercab aan te schaffen, dan blijft je spanning bij meer vermogenvraag van je versterkers veel stabieler! (denk aan een houseplaat met een snelle harde bass) :P
Nee, dat heeft zin..... een 6mm2 kabel en dan een condensator ertussen....... heeft geen zin in el-cheapo installaties of bekabeling.......

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• stylezzz
Kan wel helpen, de condensator vangt de plotselinge spanningsval op die de versterker zou veroorzaken met een zware bas. Je versterker raakt zowiezo minder snel buiten adem om het zo maar te zeggen. Condensators zijn echter pas echt interessant bij vermogens die boven de 500 Watt RMS! uit komen, daaronder zijn de stromen toch niet zo idioot hoog. Bijkomend probleem is dat een condensator vrij prijzig is, de goedkoopste bij mijn weten is al 99 euro.

Mijn advies is om zeker een dikkere voedingskabel te leggen, 6mm2 gaat het niet echt trekken denk ik.....

Topicstarter
Kan ook iemand me zeggen wat er met een powercab bedoeld wordt?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dat is een dikke condensator. Daarin wordt wat 'energie' opgeslagen die vrijkomt op het moment dat de spanning op de voedingskabel inzakt. Dat gebeurt met harde basklappen, waarvoor de versterker flink aan het stroomzuipen gaat. De condensator kan deze stroompieken een beetje opvangen door zich te ontladen, zodat de versterker voldoende stroom blijft krijgen. De condensator fungeert dus als buffer.

Resultaat van zo'n powercab is een strakker laag en het voorkomen van dimmende koplampen..

Topicstarter
Nog een vraagje:

Op die macattack 600 zitten 6 ingangen (tulpstekkertjes). Moet ik nu verdeelstekkers kopen om van die ene tulpstekker(l+r) der 3 te kunnen maken(l+r)?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Heeft die "Macattack" niet een functie waarbij je met een tulppaar de hele zut kan voeden?

nee, dan niet goed nagedacht over een 6 kanaals versterker :X (fabrikant/consument) ;)

Je kan je signaal splitten, indien nodig.

• Jivecar
dominator schreef op 26 december 2002 @ 14:00:
Kan wel helpen, de condensator vangt de plotselinge spanningsval op die de versterker zou veroorzaken met een zware bas. Je versterker raakt zowiezo minder snel buiten adem om het zo maar te zeggen. Condensators zijn echter pas echt interessant bij vermogens die boven de 500 Watt RMS! uit komen, daaronder zijn de stromen toch niet zo idioot hoog. Bijkomend probleem is dat een condensator vrij prijzig is, de goedkoopste bij mijn weten is al 99 euro.

Mijn advies is om zeker een dikkere voedingskabel te leggen, 6mm2 gaat het niet echt trekken denk ik.....
Wat is 99 euro op een kwalitatieve versterker van 500w RMS??? Dat valt wel mee.....

Overigens zou ik bij deze bedrading nooit een condensator plaatsen; de uitleg rond een condensator is goed. Maar de condensator moet uiteindelijk weer wel op "adem" komen. Met een 6mm2 kabeltje zal dat niet lukken.........

Wist trouwens niet dat ze nog 6mm2 kabeltjes nog verkopen in audio zaken...... 10mm2 is toch wel het minimum. Zelfs al is de versterker niet zo zwaar, de pieken wil je graag opvangen met een dikkere kabel.....

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:44

GaMeOvEr

Is een hork.

6X100 Watt piekvermogen? Nou, daar mag je wel minimaal een 15 mm2 naar toe leggen, die hij voor zichzelf heeft.

Of je gooit één 25Mm2 naar achteren toe, die je met een voedings-splitter splitst in een 10mm2 voor de lichte versterker en een 15 voor de zwaardere. Op kabels bezuinigen moet je _nooit_ doen, dan gooi je namelijk vermogen van je amps weg en je krijgt als bonus lekkere warme draden. Voorin afzekeren met iets van 60A. Bij voorkeur met een zekeringsautomaat, scheelt je dure zekeringen als er wat mis gaat.

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Anoniem: 8629 schreef op 26 december 2002 @ 15:31:
Nog een vraagje:

Op die macattack 600 zitten 6 ingangen (tulpstekkertjes). Moet ik nu verdeelstekkers kopen om van die ene tulpstekker(l+r) der 3 te kunnen maken(l+r)?
Tja. Heeft je autoradio niet meerdere pre-outs dan? Mijn headunit heeft een front/rear/sub uitgang, zoals mijn Amp die graag wil hebben.

Als jouw autoradio maar één setje pre-outs heeft, dan moet je die dus gaan splitten...

Daar ga je later overigens niet blij van worden, want ff wat meer of minder sub betekend naar de kofferbak lopen om aan je "line" knopjes te gaan draaien...

Aannames zijn fataal.

• stylezzz
Jivecar schreef op 26 December 2002 @ 16:27:
[...]

Wat is 99 euro op een kwalitatieve versterker van 500w RMS??? Dat valt wel mee.....
Het gaat hier niet over mij he? Topicstarter heeft een stereo van een paar 100 watt RMS waarvoor het discutabel is om er een condensator in te zetten. Die 99 euro kan ie beter aan een dikkere voedingskabel uitgeven.....

Quote gameover :
Tja. Heeft je autoradio niet meerdere pre-outs dan? Mijn headunit heeft een front/rear/sub uitgang, zoals mijn Amp die graag wil hebben.

Als jouw autoradio maar één setje pre-outs heeft, dan moet je die dus gaan splitten...

Daar ga je later overigens niet blij van worden, want ff wat meer of minder sub betekend naar de kofferbak lopen om aan je "line" knopjes te gaan draaien...
Precies, een goede stereo begint uiteraard met een goede HU. (dus met Front/Rear en Sub uitgangen). Terwijl de set met de ene soort muziek goed klinkt zou je graag willen dat de sub met een ander stukje muziek wat minder speelde. (en dat kan je dan mooi even bijstellen met de headunit... :) )

[ Voor 47% gewijzigd door stylezzz op 26-12-2002 17:28 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

GaMeOvEr schreef op 26 December 2002 @ 16:31:
Voorin afzekeren met iets van 60A. Bij voorkeur met een zekeringsautomaat, scheelt je dure zekeringen als er wat mis gaat.
Een zekeringsautomaat ben ik wat huiverig voor. Deze hebben nog wel eens de neiging om pas bij veel hogere stromen te klappen. Dan kan het kwaad al geschiedt zijn. Een glaszekering is wat dat betreft zekerder (woordspeling :P ) en wat kost een glaszekering nou? Als ie er meerdere malen uitklapt, doe je gewoon iets niet goed, dat moet je niet 'wegmoffelen' met een loodzware zekeringautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Wekkel schreef op 26 December 2002 @ 23:15:
[...]

Een zekeringsautomaat ben ik wat huiverig voor. Deze hebben nog wel eens de neiging om pas bij veel hogere stromen te klappen. Dan kan het kwaad al geschiedt zijn.
Daarom moet je ze ook iets lichter kopen dan je nodig hebt. ;)
Een glaszekering is wat dat betreft zekerder (woordspeling :P ) en wat kost een glaszekering nou? Als ie er meerdere malen uitklapt, doe je gewoon iets niet goed, dat moet je niet 'wegmoffelen' met een loodzware zekeringautomaat.
Jah, ik doe wel vaker eens wat niet goed, :P ik baal dan voornamelijk dat ik weer zo'n ding moet gaan kopen voor 5,- €, die zekeringsautomaat kostte me 20,- €. :P

Tevens ben je altijd in het weekend aan het kloten, zul je net zien dat de winkels dicht zijn. (Dat is altijd mijn ervaring. ;) )

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Mja, één setje tulpjes "rear". Dat wordt dus opsplitsen in 3, als je amp niet ook een "alle kanalen" ingang heeft.

En dan veel handmatig bijregelen als je het aangesloten hebt. :P Denk je alles ingeregeld te hebben (op de parkeerplaats of voor de deur) blijkt dat al rijdend er van achter toch te weinig volume komt. Hop, in de kofferbak maar weer. :P

[ Voor 3% gewijzigd door GaMeOvEr op 27-12-2002 01:30 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Wekkel schreef op 26 December 2002 @ 23:15:
[...]

Een zekeringsautomaat ben ik wat huiverig voor. Deze hebben nog wel eens de neiging om pas bij veel hogere stromen te klappen. Dan kan het kwaad al geschiedt zijn. Een glaszekering is wat dat betreft zekerder (woordspeling :P ) en wat kost een glaszekering nou? Als ie er meerdere malen uitklapt, doe je gewoon iets niet goed, dat moet je niet 'wegmoffelen' met een loodzware zekeringautomaat.
4,20 euro voor 5 stuks (en dat is dan misschien nog duur gekocht)....... is geen geld vergeleken met dure automatische zekeringen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Mooi is dat, eeh.

Godsvermogens aan Mc Audio(!) en Pioneer amp uitgeven, maar op de bekabeling beknotten. Lijkt op halfgas afstellen van een Ferrari voor economy 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb daar niet zoveel aan gegeven denk ik. Tweedehands gekocht, beginnertje. Zien of het me bevalt en dan nieuw kopen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Wekkel schreef op 27 december 2002 @ 11:59:
Mooi is dat, eeh.

Godsvermogens aan Mc Audio(!) en Pioneer amp uitgeven, maar op de bekabeling beknotten. Lijkt op halfgas afstellen van een Ferrari voor economy 8)7
Mac Audio en Pioneer zijn (zeker in buurland Duitsland) niet duur; even afgezien of het Mac of Mc is want imitaties op merken zat.......

Maar goed, punt blijft 6mm2 bekabeling lijkt nergens op.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Jivecar schreef op 27 December 2002 @ 11:52:

4,20 euro voor 5 stuks (en dat is dan misschien nog duur gekocht)....... is geen geld vergeleken met dure automatische zekeringen......
Dat is wel heel goedkoop, 60A glaszekeringen voor dat geld....

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
GaMeOvEr schreef op 28 December 2002 @ 01:27:
[...]

Dat is wel heel goedkoop, 60A glaszekeringen voor dat geld....
Ik weet niet of ze de 60a variant hadden; ik had 30a nodig, maar ik had eerst 40a vast en die koste hetzelfde..... van caliber zijn ze iets van 1,75 per stuk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Dan zal ik wel afgezet zijn, ik betaalde destijds in guldens bijna een tientje (9,50 ofzo) voor een 60A zekering. Aangezien ik voor de prijs van 4 glaszekeringen een automaat had, was voor mij de keuze snel bepaald. ;) (Ik wil nog wel eens een kortsluitingkje maken. :+ )

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1