[Redhat 7.3] Raw-device

Pagina: 1
Acties:

• Peopeo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03-2022
Hallo,

Na een uitgebreide zoektocht op internet wil ik met de volgende vraag toch maar een slotje gaan riskeren (laten we hopen dat de modder-eter in vrolijke kerststemming is).

Voor de installatie van een database moet ik een raw-device aanmaken. Ik weet inmiddels wat het is; een ongepartitioneerd stukje hardeschijf waar de database zijn data naar wegschrijft om unix-caching te omzeilen. Echter; in de man-pages staat dat een device een logische laag is tussen Unix en hardware. Wat is het nou? Als ik de man-pages definitie van een device volg dan is een raw-device dus eigenlijk een raw-partition. Of niet?

Ik heb namelijk een partitie aangemaakt op mijn harde schijf, maar die kan ik met het commando 'raw /dev/raw/raw1 /Ruw' niet binden.

Ik zou graag weten waar ik een of meerdere denkfouten maak.

Philips MSX 2 | NMS 8250 | 2 disk drives | 2 cartridge sloten | 256 Kb RAM | toetsenbord | TV connection | 3,58 MHz | geen hard disk |

• MyDyingBride
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-04 20:18
Moet je hem niet binden aan het device van je partitie.
Knap trouwens als dat lukt op een msx 2 :)

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
Je moet gewoon een lege partitie hebben, en de kernel wijst er dan zelf een device aan toen. Bijvoorbeeld, maak /dev/hda5 aan en zet er geen FS op. Voila , raw device.

Verder vermoed ik dat blockdevices toch een klein beetje gecached worden hoor... (maar daar ben ik niet zeker van). Verder zie ik niet echt het nut van caching te proberen omzeilen :?

• Peopeo
  • Laatst online: 29-03-2022
Allereerst bedankt voor de reacties.

Is het nu dan zo dat ik geen raw-device aan mijn partitie /Ruw kan binden omdat er een FS op staat? Begrijp ik dat goed? En hoe haal ik dat FileSystem (neem ik aan) dan weg? Of moet ik dat zelf maar uitzoeken?

Ik heb ook gezien dat als de database eenmaal geistalleerd is (wat bij mij dus nog niet het geval is), dat die dan zelf ook raw-partitions kan aanmaken, en dat zijn dan gewoon files! Kan dat met Unix zelf ook?

Nu nog de reden om Unix-caching te omzeilen: De DBMS cached zelf ook. Als er een systeemcrash plaatsvindt wordt de database gerestored m.b.v. logfiles. Als er echter nog data in de Unix-cach staat, is deze niet-restorebaar weg. Vandaar.

Philips MSX 2 | NMS 8250 | 2 disk drives | 2 cartridge sloten | 256 Kb RAM | toetsenbord | TV connection | 3,58 MHz | geen hard disk |