[monitor]nearfield / geen nearfield

Pagina: 1
Acties:

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
wat maakt nou het verschil in bouw/units waardoor een speaker nearfield of niet nearfield is?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

ik zit even te dubben hoe ik het moet uitleggen, maar nearfield is in akoestiek een term (en dat slaat ook wel hierop alleen zijn nearfield spiekers niet altijd nearfield) waarmee het volgende bedoeld wordt:
alle frequenties cq golflengtes die groter zijn de doorsnee van de speaker vallen in het nearfield... maar volgens mij leg ik het krom uit maar ik heb mn boeken hier niet bij de hand (kerst, ouders, etc)
ik kan het nog wel even nazoeken hoe het precies zit..
In ieder geval zijn nearfield spiekers erop gebouwd dichtbij te staan en reageren heel anders in een akoestische omgeving, in principe...
de praktijk is volgens mij best wel vaak anders...
je hebt ook nog midfield speakers, die zijn vaak wat groter... maar goed

het kan zijn dat mijn verhaal over golflengte precies omgekeerd is maar dat zou ik moeten nazoeken...

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 13:50
Dit gaat alleen op voor meerwegspeakers. Het is de afstand waarbij de 2 (of 3, afhankelijk van het model natuurlijk) responses van de afzonderlijke units sommeren tot een vlakke respons.
Voor huiskamer speakers is dat meestal een meter of 3. Bij een nearfield monitor is die afstand veel korter (een meter ong).

Volgens mij had ik je dat ook al eens via icq uitgelegd?

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
klopt lampje, maar ik ben nogal vergeetachtig en men hele database was verpest.. :( echt jammer want ik was al bezig eraan eigenlijk.. en door wat drukte/stress/problemen etc etc ben ik er een tijd mee opgehouden.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy