Toon posts:

Kapotte clusters, harddisk toch gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het zit zo, windows 2000 geeft aan dat op mijn DivX HD van 100GB (Maxtor dx536) een aantal beschadigde klusters zijn, wat kan ik hiertegen doen, en hoe kan dat, de HD is nog niet zo oud, en hoeveel HD ruimte verlies ik door een paar kapotte clusters, want ik heb veel films eropstaan die ik niet kwijt wil, maar 100GB back-uppen is toch beetje duur, nog zo'n HD kopen.
Kan ik die schijf met kapotte clusters nog blijven gebruiken, of gaat ie binnekort dan helemaal kapot.
Bij chdsk hoorde ik de schijf tikken toen hij bij zo'n kapotte cluster aankwam :(

Verwijderd

Als een harddisk eenmaal begint te tikken dan betekend dit dat het slecht kan gaan aflopen.
De harddisk zal vanaf dit moment alleen nog maar slechter worden.
Het is raadzaam om een nieuwe te kopen en alle data te backuppen.
Mocht er nog garantie op zitten dan zou je aan de winkel kunnen vragen of je alvast de nieuwe schijf kan meenemen, tegen betaling uiteraard.
Dan alle data overpompen en dan een dag later je oude hd terug brengen naar de winkel en dan je geld weer terug krijgen (tenminste zo gaat dat bij ons in de winkel).

Verwijderd

hij tikt niet maar heeft slechte klusters.. een groot verschil.

Gewoon meerdere partities aanmaken zodat je bij ernstige fouten een partitie leeg kan gooien.. garantie heb je niet op klusters volgens mij.. maar goed dat kun je beter even na vragen

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Garantie heb je zeker wel op een HDD met beschadigde clusters :)

Gewoon een nieuw HDD kopen, boeltje overpompen, de kapotte HDD RMA'en en dan een nieuwe terugkrijgen :)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:06

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ergens (een week terug) had ik bijna hetzelfde topic (hint hint) ik heb de powermax tool gebruikt op mijn 80 gig schijfje van maxtor, kreeg foutcode, vervolgens teruggebr8 naar de winkel...

in eerste instantie deden ze wat moeilijk, maar ik had de voorwaarden etc. van maxtor eens goed doorgenomen en verschillende mede tweakers op dit forum gaven mij nog wat goed tips... Kheb de volgende dag een nieuwe hd gekregen (ze hadden hem niet opvoorraad)

Mijn schijf was overigens 3 maanden oud...klikte een paar keer mijn pc crashte en had zo een paar mb aan bad clusters.....ik raad daan ook aan om alles alvast te backuppen en je schijf te verhalen bij je locale pc boer

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
BalusC schreef op 25 December 2002 @ 00:26:
Garantie heb je zeker wel op een HDD met beschadigde clusters :)

Gewoon een nieuw HDD kopen, boeltje overpompen, de kapotte HDD RMA'en en dan een nieuwe terugkrijgen :)
en aan het einde van de rit heb je 2 hdd's liggen..... das dus niet de bedoeling lijkt me (ook een dure oplossing)

bij WD kan je in advance een hdd toegestuurd krijgen, als je die binnen hebt hoef je pas die oude op te sturen.. lijkt me financieel ook aantrekkelijk :P (mischien heeft maxtor ook wel zoiets)

[ Voor 5% gewijzigd door Zwelgje op 25-12-2002 13:33 ]

A wise man's life is based around fuck you

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:41

AMDFreak

Intel is zo..

ik zoud ie schijf maar ff leeg halen :)

Want in die winkel zijn ze zo leuk. Ze trekken gewoon heel je hd leeg (spreekt uit ervaring)
Hadden ze bij mij ook geflikt. Ja het duurt wat langer omdat het zo'n grote hardeschijf is (60GB)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Wat zit iedereen toch te roepen met terugbrengen enzo, gewoon een low-level format eroverheen halen en alles is weer in orde!

Heb ik zelf ook gedaan met m'n 20 gb Maxtor....

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06-2025
In de garantie periode hoor je gewoon geen bad clusters te krijgen. Met een low level format worden de bad cluster gewoon niet meer gebruikt voor de totale schijfgrootte, deze is dus ook afgenomen. Ok, met de grote harddisken van tegenwoordig maak dat toch niet echt uit, omdat het er meestal niet zoveel zijn.
Als je voor een low level format gaat moet je wel in de gaten houden of er niet meer bad clusters komen, anders zeker snel omruilen...

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
BoyGenius schreef op 25 December 2002 @ 18:05:
Wat zit iedereen toch te roepen met terugbrengen enzo, gewoon een low-level format eroverheen halen en alles is weer in orde!

Heb ik zelf ook gedaan met m'n 20 gb Maxtor....
zo lang er nog garantie op zit zou ik geen low-level doen,

met een low-level verlies je namelijk je garantie.....

A wise man's life is based around fuck you

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 15:11
Even een misverstandje uit de weg ruimen ... wat tegenwoordig als low level format gezien word is eigenlijk een mid level format (zeg maar het "nullen schrijven") tooltjes van de hd fabrikant doen eigenlijk niets anders dan "nullen schrijven". Een echte low level format vernietigt ook de "firmware" van de fabrikant (tenzij je precies weet wat je doet) en daardoor verlies je de garantie.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:33
Echte low-level format zoals vanuit het BIOS van mijn oude 486 werkt allang niet meer tegenwoordig:
- Quantum/Maxtor springt gewoon in write protect mode, BIOS krijgt geen toegang
- Seagate neemt alle queries die ie krijgt gewoon aan maar doet ondertussen stiekum niets, leuk als je na anderhalf uur low-level formatteren op een 2GB hdd ineens tot je verbazing alle partities nog aanwezig zijn :D

Rest weet ik niet, maar neem aan dat fabrikanten er tegen beveiligd hebben.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

zwelgje schreef op 25 december 2002 @ 13:32:
en aan het einde van de rit heb je 2 hdd's liggen..... das dus niet de bedoeling lijkt me (ook een dure oplossing)
Dan maakt de TS maar een RAID1 config met 2 HDD's :Y)

Maar zwelgje heeft gelijk, dat is een beetje te dure oplossing. Misschien dat Ghost de enig goeie oplossing is. Maar je hebt het over een 100GB HDD en ook over 100GB back-uppen.. Zit die HDD daarwerkelijk tot op het nok vol :?

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 25-12-2002 20:46 ]

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 09:17

Metzie

Nyaano !

Gewoon even het maxtor diagnosetooltje draaien over je harddisk. Dan heb je een foutcode waarmee je rma kan aanvragen bij maxtor. Als jij of je ouders een creditcard hebben kan je voor advanced garantie kiezen, dan stuurt maxtor jou eerst een harddisk, dan kan je je data saven en dan stuur je de kapotte harddisk terug naar ierland. Pasgeleden ook gedaan met mijn maxtor 80Gb en het werkt prefect, kost je alleen 7 euro verzendkosten.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Verwijderd

Topicstarter
Zit op zo'n maxtor nog garantie voor dit? die 536dx is nl. al ouder dan 1 jaar? of moet ik dan betalen?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uhh? Hoe moeten we dat weten? Neem gewoon contact op met de leverancier..? Als je op het moment van aankoop 3 jaar garantie meekreeg, dan is deze gewoon nog steeds geldig :)

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 03-01-2003 11:01 ]

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
zwelgje schreef op 25 December 2002 @ 19:21:
[...]

zo lang er nog garantie op zit zou ik geen low-level doen,

met een low-level verlies je namelijk je garantie.....
No way... sterker nog... Maxtor stelt aan de consument een tool ter beschikking (PowerMax) waarmee je zelf je harde schijf kan low level formatteren. Ze raden zelfs aan om dit te doen voordat je de schijf naar hen terugstuurt, als het even kan met de foutcode die PowerMax gegeven heeft.
_JGC_ schreef op 25 december 2002 @ 20:07:
Echte low-level format zoals vanuit het BIOS van mijn oude 486 werkt allang niet meer tegenwoordig:
- Quantum/Maxtor springt gewoon in write protect mode, BIOS krijgt geen toegang
- Seagate neemt alle queries die ie krijgt gewoon aan maar doet ondertussen stiekum niets, leuk als je na anderhalf uur low-level formatteren op een 2GB hdd ineens tot je verbazing alle partities nog aanwezig zijn :D

Rest weet ik niet, maar neem aan dat fabrikanten er tegen beveiligd hebben.
Met het BIOS low levelen werkt inderdaad vaak niet. Heb ook eens geprobeerd om zo een Western Digital schijf te bewerken... er gebeurde gewoon niets. Maar met de tools van de fabrikant zelf gaat het dus wel, WD heeft er ook tools voor. Met de tool van de fabrikant is het trouwens een echtere low level format, die weten echt wel beter hoe hun eigen schijven werken dan een BIOS manufacturer :)

[ Voor 7% gewijzigd door Sfynx op 03-01-2003 13:47 ]

Pagina: 1