1 voeding 2 mobo's mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wittehoed schreef op 24 December 2002 @ 23:31:
hai allen ik ben bezig met informatie te verzamen om mijn eigen renderfarm te bouwen.. zie link onderzijde.

Nu is het de bedoeling dit zo goedkoop mogelijk te houden/maken.
1 van mijn ideeen was dus om meerder mobo's aan 1 voeding te hangen.
is dit mogelijk? (ja desnoods met solderen of kroonsteentjes)
dat maakt niet uit.....

(in vogelvlucht: renderfarm voor lightwave
19" kast met 10*amd1700+ 512ram nodisk bootviaLan

Voor de duidelijkheid de voeding moet dus aan twee mobo's stroom gaan leveren.
op een mobo is aanwezig amd1700+,cooler,ram,lan,videokaart. dus geen diskdrives of cdroms enkel bovenstaande.

hoofd topic: renderfarm pc's / zelf bouwen

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 23:38 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met atx gevoede moederbordjes gaat het niet lukken ben ik bang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat dit gaat lukken..er is veels te veel power nodig..maar het is overigens wel mogelijk om het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 07:55

Daklem

Audio Nerd

wel erg riskant..

waarom koop je egewoon niet een leuke 300 watt voeding erbij... die hoeven althans niet duur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je voeding zwaar genoeg is moet het lukken. alleen wordt het moeilijker als je de mobo's apart aan en uit wilt schakelen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daklem schreef op 24 december 2002 @ 23:34:
wel erg riskant..

waarom koop je egewoon niet een leuke 300 watt voeding erbij... die hoeven althans niet duur te zijn.
omdat ik dan straks 10 voedingen in mijn 19"kast heb staan blazen en die warmte ook moet afvoeren.. (ja ik ban van mening dat 2 voedingen meer warmte maken als 1 ja ook als de afname gelijk is.. laten we zeggen 250w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 23:40:
[...]

omdat ik dan straks 10 voedingen in mijn 19"kast heb staan blazen en die warmte ook moet afvoeren.. (ja ik ban van mening dat 2 voedingen meer warmte maken als 1 ja ook als de afname gelijk is.. laten we zeggen 250w
dan kun je beter 2 voeding in één bouwen.. of gewoon één grote voeding maken zeg maar met 10 aansluitingen te gelijk. Simpel weg 10 atx voedings in één kast maken en met 2x120mm fan er bij voor de warmte afvoer.. ( kastjes om voedingen dus slopen en fans er uit halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 23:43:
[...]

dan kun je beter 2 voeding in één bouwen.. of gewoon één grote voeding maken zeg maar met 10 aansluitingen te gelijk. Simpel weg 10 atx voedings in één kast maken en met 2x120mm fan er bij voor de warmte afvoer.. ( kastjes om voedingen dus slopen en fans er uit halen)
Nha das ook weer een beetje MEGA... 1 grote voeding??? 8) :+
he he maar goed er is dus nog niemand die dat heeft geprobeerd dus? _/-\o_

wat kan er fout gaan als ik het probeer? in het ergste geval? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 23:53:
[...]

euh niks tenzij je 2 linker handen hebt...

Maar goed let wel op 10 pc's trekken beetje veel stroom. Dus zorg wel voor een apparte groep, of spreid het over 2 groepen. Verder moet je zorgen dat er nergens kortsluiting kan ontstaan.. maar goed verder is het vrij eenvoudig, kan je ook gelijk al je voedingskabels verlengen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 23:56:
[...]

euh niks tenzij je 2 linker handen hebt...

Maar goed let wel op 10 pc's trekken beetje veel stroom. Dus zorg wel voor een apparte groep, of spreid het over 2 groepen. Verder moet je zorgen dat er nergens kortsluiting kan ontstaan.. maar goed verder is het vrij eenvoudig, kan je ook gelijk al je voedingskabels verlengen.. :)
Het zijn geen compete PC's maar alleen ee procje op een mobo wat draait en af entoe wat data wegschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 december 2002 @ 23:53:
[...]

Ik heb twee mobo's (386 en een 496) op 1 At voeding draaiend gehad. De enigste modificatie die ik daar heb moeten uitvoeren was een handmatige power-good (misschien iets andere omschrijving) geven. Met dat signaal geeft de voeding aan dat de voedingsspanningen in orde zijn en het mobo kan gaan booten. Op de een of andere reden werkte dat niet in parralelle uitvoering. Soms starte het wel op, soms niet (en dan vooral niet als ik een mobo later wenste op te starten).

De aansluit specs van een atx voeding weet ik niet uit m'n hoofd, maar een soort van power good zal er waarschijnlijk wel op zitten, net zoals de grijze draad (dacht ik) waarmee de start button verbonden zit.

Veel plezier ermee en laat hier nog even weten wat je geaan hebt.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Ik denk dat het moet kunnen.. Stel dat je 5 350w voedingen heb voor 10 pc zoals die staan in je openingspost dan zou dat theoretisch moeten kunnen.. Niet 2 pc's die 1 voeding delen tegelijk aanzetten natuurlijk :)

En het ergste wat kan gebeuren... Dat het niet boot?
Volgens mij kan je mits je het fatsoenlijk aansluit niks slopen.

Verwijderd

InterCC schreef op 26 December 2002 @ 02:10:
Ik denk dat het moet kunnen.. Stel dat je 5 350w voedingen heb voor 10 pc zoals die staan in je openingspost dan zou dat theoretisch moeten kunnen.. Niet 2 pc's die 1 voeding delen tegelijk aanzetten natuurlijk :)

En het ergste wat kan gebeuren... Dat het niet boot?
Volgens mij kan je mits je het fatsoenlijk aansluit niks slopen.
Als je bij ATX je computer aan zet, Zet je eigenlijk je voedig aan, Dus je zet hoe dan ook bijde moederborden dan tegelijk aan !

Niet dat het zo`n probleem is, Want ik heb hier mijn Athlon XP 2000+ Met 2 Hd`s, Brander, Cdrom, Geforce enz... Op een 250 Watt voeding hangen...

Verwijderd

http://overclockers.shock...p?load=news.php&newsID=24
mss is deze 'nieuws'link wel iets voor jouw.
helaas werkt de link in het bericht niet meer :(

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 08:15

McFizban

Hackito ergo sum.

Misschien heb je het al gelezen, maar toch voor de volledigheid:
Een paar dagen geleden was dit bericht te lezen: nieuws: Hoe de juiste voeding uit te zoeken?
Hier staan wat tips in voor mensen die een voeding willen uitzoeken.
Samenvatting:
Vooral het vermogen wat via de 12 Volt leiding loopt moet je in de gaten houden. Hier wordt je processor spanning van gemaakt.

Verder moet je, zoals gezegd, je "power good" signaal koppelen. Pas als beide moederborden zeggen dat het goed is moet je dit signaal aan de voeding doorgeven.
Je power on signaal hoeft natuurlijk maar van een MB te komen.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-08 14:53
McFizban schreef op 26 December 2002 @ 12:14:
<knip>
Verder moet je, zoals gezegd, je "power good" signaal koppelen. Pas als beide moederborden zeggen dat het goed is moet je dit signaal aan de voeding doorgeven.
Je power on signaal hoeft natuurlijk maar van een MB te komen.
Is een power good signaal niet het signaal dat de voeding afgeeft, aan het mobo om te zeggen dat hij "klaar"is en het goede voltage afgeeft?

Dan moet je dus dat signaal moeten kunnen reproduceren als je niet alle 2 de mobo's tegelijk aan wil laten gaan.

ik denk ook dat er niet zo veel fout kan gaan, misschien dat de zekering van de voeding doorbrand als er toch een te hoog vermogen achter hangt.
Dus ik zou het eerst aansluiten met alleen de proc, kleinste reepje ram, videokaart+monitor (+proc cooler), dan zie je al wat er gebeurd.
Dan kan je daarna dingen toevoegen, of juist het niet doen

via de link van 2 posts boven mij: 2 nadelen
• nog meer vastlopers door pieken en dalen van de voeding als je zo'n..... ding hebt.
• er is een nadeel je moet de pc's tegelijk afsliuten op presies het zelde moment

Ik denk dat je het gewoon moet uitproberen, voor de stabiliteit waarschijnlijk vallen de nadelen wel mee, de laatste iig wel.

[ Voor 56% gewijzigd door Loran op 27-12-2002 23:07 . Reden: toevoeging ]

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dit kan natuurlijk, alleen zoals is aangegeven is er interactie tussen de voeding en het mobo. Deze kan je faken, alleen ik zou er dan wel zelf wat elektronica bij gaan maken zodat er altijd een soort van 'bewaking' is oid. En dan hoeft het niet zo te zijn dat als er 1 'systeem' eruit klapt dat dan beide systemen uit hoeven.
Maar ik vraag mij ook wel een beetje het nut af. Op de HCC-dagen heb ik mini-voedingjes gezien á € 5 van een watt of 100? Lijkt mij (net) voldoende voor jouw toepassing + dat ze ook nog weinig ruimte innemen.

Aparte groep nemen is wel aan te raden, een UPS eronder zetten kan ook helemaal geen kwaat (al is het maar om in die 5 minuten ff alles netjes af te sluiten).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1