Spontane Reboot,Shutdown,Hang

Pagina: 1
Acties:

• stingone
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04-2024
Sinds kort heb ik regelmatig last van spontane Reboots, vooral veel system hangs, vaker in spelletjes dan in windows zelf, en laatst had ik zelfs een complete shutdown. En toen ik vervolgens mijn pc weer aandeed, gaf mijn mobo aan bad cmos. Alles wis gewist, en moest alles weer opnieuw instellen. ik heb tot nu toe nog geen directe oorzaak kunnen vinden.

Elite k7s5a
300 watt voeding
128 sdram L3 512 sdram L2
Aopen geforce 2 gts 32 ddr
maxtor 40 gig 7200 rpm
amd xp 1800

FSB 133/133

Temp system 28
Temp Cpu 44
Temp Video 53

Aopen Ak73Pro (a) - AMD XP 1800 + - Aopen Geforce 2 Gts 32 DDR - 512 SDRam

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Je hebt wel mooi je specs gegeven maar ik mis wat je zo al geprobeerd hebt; geef ons iets meer om mee te werken. Neem de troubleshooter eens ter hand, probeer wat en geef je bevindingen door :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Je kan even kijken wat het systeem doet als je de 128 mb simm eruit haalt.
Het probleem zal waarschijnlijk toch het moederboard wezen.
Hoeveel Watt aan voeding heb je in de kast hangen?

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 23:31 ]

• stingone
Ben al druk aan het werk, om wat meer info te verzamelen.
Heb windows al er af gegooit, opnieuw opgezet, hielp op niet.
en alles werkte eerste wel op een oud systeem, totdat ik die nieuwe mobo, en cpu er in prikte. Hiervoor draaide alles op een aopen ak73 pro a met een duron. en er is 1 nieuw reepje geheugen bij gekomen. Dus Mobo, of Cpu of Geheugen, maar komt met stug voor dat de cpu het is want die heb ik nog bij iemand anders getest en daar werkte hij 100% goed. Kan het ook aan de voeding liggen?

• stingone
Heb net geheugen getest, ook niks mee aan de hand. Maar zonet kreeg ik plotseling een blauw scherm, waar het volgende stond

Driver_irql_not_less_or_equal

stop : 0x000000D1, 0x00000021,0x00000000,0xf8bof21e

atapi.sys

f18bof21e, f8130a000

3d6ddb04

en toen ik mijn pc weer resete, moest de hdd eerst weer opstarten. Toen kreeg ik schijfcontrole, die aangaf dat rundll32.exe-461fc2c0.pf

het gekke was dat alles goed liep, heb nog een Cpu test gedaan, liep allemaal goed cpu temp werd max 51. Maar toen ik ff een cdtje in mijn Scsi ultraplex deed, kreeg ik binnen 1 minuut die fout melding. :?

Verwijderd

hmm, Ik vrees dat het probleem bij je moederbord ligt, waar ik les geef heb ik dit probleem al meerdere keren wast gesteld : ook alles getest : grafix kaarten , ram, harde schijven, etc
eindconclusie : bij één pc was het de voeding de boosdoener, en de twee andere keren het moederbord...
Is drastisch maar controleer en moederbord en voeding ...
succes
O-)

• stingone
Ik heb nu geprobeert de cpu fsb op 100 te zetten en clk van ram ook op 100 tot nu toe loopt ie wel stabiel, maar zodra ik hem weer terug zet op 133/133 loopt de boel weer de prak in 8)7

Verwijderd

ATAPI.SYS? heeft dat niet iets met een CD-rom speler te maken??

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde moederbord gehad als jij nu heb en daarbij precies hetzelfde probleem. Het ligt hoogst waarschijnlijk aan de combinatie tussen geheugen en moederbord. Ik had precies hetzelfde met 100 mhz fsb deed ie het perfect en op 133 ging het meteen mis met de setup. Ook de irql_not_less_or_equal fout. (Windows XP prof)

Bij het wisselen naar een ander merk geheugen was alles opeens opgelost.
Maar bij dit bord zijn er in mijn mening ook erg veel slecht geproduceert. Ik heb er precies 4 gekocht voor mijzelf en voor andere die ik dan bouwde en 2 waren er gewoon defect. Hij lijkt het goed te doen en dan bij windows xp /2000 installeren, BOEM, afgelopen. Hierbij lag het weer niet aan het geheugen, want ik had toen al geheugen op het bord getest dat op een ander moederbord (wel zelfde type en merk uiteraard) zat. Toen heb ik het omgeruild voor een ander en waren alle problemen opgelost. Echt dus een mobo probleem.

Wat me toen opviel was ook dat onder dos regels opeens afbraken en naar een lange tijd op de volgende regel verscheen. Ik koop deze borden ook nooit meer. Erg slechte kwaliteit in mijn ogen. Je weet gewoon niet meer of je een bord hebt dat het uberhaubt doet. :r

Maar om een beetje meer in te gaan op jou probleem. Ik had hetzelfde met mijn eigen moederbord in het begin en daar viel hij alleen uit als ik spellen speelde of ook maar iets deed behalve gewoon opstarten. Toen dat eenmaal gebeurt was heb ik hem opnieuw proberen te installeren (win xp), maar toen ging dat helemaal niet meer. Na het vervangen naar een ander merk geheugen was alles opeens opgelost. Ik gebruikte trouwens DDR266 geheugen. Ik zou zeggen probeer dit eens te vervangen, wellicht van een kennis / vriend lenen om het te testen. Volgens mij zijn er erg weining geheugenmodules die goed werken op dit bordje.

Succes ermee!!! :7

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Probeer 133/100, dus je geheugen op 100 ;)

• stingone
Ja daar had ik ook al naar zitten kijken, maar kan alleen op 133/133 zetten 100/100 of op 100/133 maar niet op 133/100 :'(

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:04

Termy

valt er nog wat te fragge?

dat irql_not_less_or_equal is een bekend probleem, moet je ff zoeken in de MS KB.
128MB + 512MB scheen toch ook probs te kunnen geven?

kzou toch maar ff wat gaan testen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Verwijderd

het probleem ligt bij de combinatie moederbord- ram... kijk in je boekje nr de geteste merken.

ik heb er ook al een paar inmekaar gestoken.
het probleem met dat moederbord is dat het eigenlijk voor sd-ram gemaakt is. en dat de ddr ram op sdram volt draait.. 3,3 dacht dat het was.

Tip: Twimoss DDR ram werkt altijd met dat moederbord.

• stingone
Uhh ik gebruik sdram geen ddr, dus dan zou dat probleem met voltage niks uitmaken. En het geheugen zat eerder in een andere bak, waarin hij wel goed draaide. Ik denk dat ik gewoon naar de winkel ga en een andere mobo ophaal van abit met ddr, ben ik hoop ik van alles af

Pagina: 1